Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 163) W odróżnieniu od grupy projektów program to suma projektów powiązanych ze sobą, uzupełniających się i przyczyniających do osiągnięcia wspólnego końcowego celu.
Słowa kluczowe:program Komentarze i źródła pierwotne: Komunikacja "w grupie" i "z grupą" - ujęcie dydaktyczne. Agata Popławska, Monika Zińczuk
(cytat, str. 85) Pojęcie programu wywodzi się od grackiego słowa programma i oznacza między innymi "wykład pewnych założeń, wytycznych działania mającego te założenia realizować" albo też "plan, układ zamierzonych czynności, prac".
(cytat, str. 60) Program SYRIUSZ jest realizowany w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej. Obejmuje on informatyzację obszarów rynek pracy i zabezpieczenie społeczne. Program SYRIUSZ to portfolio projektów oraz działań o charakterze ciągłym prowadzących do opracowania, wykonania oraz wdrożenia kompleksowych rozwiązań informatycznych wspierających procesy biznesowe i pomocnicze zachodzące w systemach pomocy społecznej oraz rynku pracy
(cytat, str. 108 - 109) (...) Program zapewniający odpowiednią jakość obsługi klienta banku powinien obejmować:
rozpoznanie i wyliczenie cech usługi bankowej istotnych dla klienta (np. odsetki naliczane co miesiąc w rachunku bieżącym, określony limit kredytu w koncie osobistym, karta bankomatowa do konta osobistego);
podkreślenie korzyści wynikających dla klienta z konkretnych cech usługi bankowej (np. sposób naliczania odsetek - odsetki stają się częścią kapitału, limit kredytu - kontrola stanu zadłużenia w koncie, karta bankomatowa - można korzystać z konta poza godzinami otwarcia banku);
wprowadzenie i kontrolę standardów świadczenia usługi;
szkolenie pracowników w zakresie kulturalnej i sprawnej obsługi klienta banku.
(cytat, str. 109) W miarę ujednolicenia oferty usług bankowych świadczonych przez banki uniwersalne widocznym obszarem konkurencji staję się poziom jakości obsługi klienta.
(cytat, str. 131) Oddziaływanie promocyjne może być adresowane do ogółu konsumentów lub do wybranej grupy (segmentu), przy czym musi być zorganizowane, co w praktyce oznacza konieczność przygotowywania tzw. programu promocyjnego. Proces tworzenia programu promocji obejmuje następujące etapy:
etap 1 - Identyfikacja i wybór odbiorców-adresatów promocji banku,
etap 2 - Określenie celu promocji,
etap 3 - Przygotowanie projektu przekazu promocyjnego,
(cytat, str. 205) Program: plan jednorazowy, obejmujący stosunkowo duży zbiór działań. Program określa główne etapy osiągnięcia celu, jednostkę organizacyjną lub osobę odpowiedzialną za każdy etap, kolejność, czas trwania i termin zakończenia każdego etapu.
(cytat, str. 45 - 48) W przygotowaniu, wdrażaniu i ocenie programów (skupiających wiele projektów z dofinansowaniem UE) uczestniczą przede wszystkim instytucje (niekiedy jedna instytucja pełni więcej niż jedną z funkcji) 2007, tj.: 1. Komisja Europejska (European Commission) - odgrywa podstawową rolę w procesie programowania i absorpcji funduszy UE. Definiuje ona strategiczne wytyczne. Następnie negocjuje oraz zatwierdza dokumenty programowe (opracowane na poziomie danego kraju członkowskiego), w szczególności określające narodową strategię implementacji polityki spójności oraz wynikające z niej programy operacyjne (patrz następny punkt rozdziału dotyczący tych dokumentów programowych).
2. Instytucja Płatnicza (Paying Authority) - przygotowuje i przekazuje Komisji Europejskiej wnioski o płatności, weryfikuje wydatki, przedkłada Komisji Europejskiej prognozy wydatków dla bieżącego i następnego roku oraz sporządza raporty na temat ewentualnych nieprawidłowości finansowych. Środki na finansowanie projektów europejskich są wypłacane z budżetu państwa, w którym płatności (zaliczkowe, okresowe oraz płatność końcowa) księgowane są jako dochody. Instytucją Płatniczą w Polsce jest Ministerstwo Finansów.
3. Instytucja Zarządzająca (Managing Authority) - (może także pełnić funkcję instytucji płatniczej) uczestniczy w przygotowaniu programów operacyjnych i ich realizacji. Jedna z najważniejszych instytucji w systemie absorpcji funduszy. Zapewnia zgodność projektów dofinansowywanych ze środków danego programu z jego priorytetami. Kontroluje prawidłowość realizacji projektów. Dokonuje oceny programów oraz odpowiadających im projektów. Organizuje pracę Komitetu Monitorującego (patrz niżej). Odpowiada za system informatyczny zarządzania projektami i ich ocenę oraz zbudowanie systemu zbierania informacji statystycznych i finansowych dla potrzeb Komisji Europejskiej. Dba o należyte funkcjonowanie rachunkowości i wewnętrznej kontroli finansowej. Podejmuje działania informacyjno-promocyjne. Dla programów operacyjnych centralnych (ogólnopolskich) instytucją tą jest Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. W przypadku programów regionalnych (w poszczególnych województwach) funkcję tę sprawuje zarząd województwa, do którego odnosi się dany program operacyjny. Niekiedy IZ deleguje część swoich uprawnień kolejnej z wymienionych instytucji.
4. Instytucja Pośrednicząca w zarządzaniu (Intermediate Body) - przejmuje część uprawnień Instytucji Zarządzającej jeżeli wybrane priorytety programu operacyjnego są zgodne z jej zakresem kompetencji. Na przykład, w proces wdrażania poszczególnych priorytetów PO liŚ jest zaangażowanych sześć Instytucji Pośredniczących. Ministerstwo Środowiska zarządza środkami finansowymi związanymi z priorytetami ochrony środowiska występującymi w tym programie, Ministerstwo Infrastruktury odpowiada za implementację priorytetów związanych z drogami, transportem, itp. W pewnych przypadkach konieczne jest dalsze przekazanie uprawnień do, tzw. Instytucji Pośredniczącej II. stopnia. Delegowanie uprawnień dotyczy także innych instytucji. Mogą one przekazywać swoje uprawnienia w celu skuteczniejszego zarządzania.
5. Instytucja Certyfikująca (Certyfying Authority) - poświadcza kwalifikowalność wydatków poniesionych przez beneficjentów wsparcia Wspólnoty. Funkcjonuje niezależnie od instytucji zarządzającej. Certyfikowane zestawienia płatności umożliwiają ubieganie się o zwrot części wydatków kwalifikowanych przez program operacyjny. W przypadku programów centralnych, instytucje certyfikujące są w ramach Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Dla programów regionalnych, uprawnienia do certyfikowania płatności mają urzędy wojewódzkie. Badania prawidłowości wydatkowania środków Wspólnoty prowadzą audytorzy zewnętrzni (biegli rewidenci) uprawnieni do wydawania zaświadczeń - certyfikatów (certificate). Certyfikowane wnioski o płatność są przekazywane do KE.
6. Instytucja Audytowa (Audit Authority) - powoływana na poziomie poszczególnych programów operacyjnych, działająca niezależnie od instytucji zarządzającej i instytucji certyfikującej. Jej podstawową funkcję stanowi audyt prawidłowości funkcjonowania systemów zarządzania i kontroli programów operacyjnych. Sprawozdania z audytu są przekazywane Komisji Europejskiej. W polskim systemie zarządzania funduszami UE, rolę Instytucji Audytowej sprawuje Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej (w Ministerstwie Finansów). Instytucja zarządzająca określonym programem operacyjnym jest odpowiedzialna za wdrożenie rekomendacji ze Sprawozdania z Audytu w przewidzianym terminie.
7. Krajowa Jednostka Oceny odpowiedzialna za opracowanie standardów i zarządzanie procesami oceny realizowanymi na różnych poziomach. Ogólniejszy dotyczy oceny zbioru programów operacyjnych występujących w krajowych dokumentach strategicznych. Bardziej szczegółowy jest związany z planami oceny poszczególnych programów operacyjnych opracowywanymi przez instytucje nimi zarządzające. W związku z tym istnieją: jeden "Plan Ewaluacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia" i wiele "Planów Ewaluacji Programów Operacyjnych".
8. Komitet Monitorujący (Monitoring Commitee) - odpowiada za nadzorowanie i kontrolowanie efektywności i skuteczności procesu zarządzania programami realizowanymi przez Instytucję Zarządzającą, Pośredniczącą i Płatniczą. W szczególności, monitoruje i ocenia stopień realizacji programów operacyjnych przy wykorzystaniu standardowego systemu wskaźników. W przypadku bardzo złożonych programów, istnieje możliwość powoływania podkomitetów monitorujących jego poszczególne priorytety. Komitet tworzą przedstawiciele: Instytucji Zarządzającej, Instytucji Pośredniczącej, władz centralnych i samorządowych i partnerów społecznych. Głos doradczy mają też przedstawiciele Komisji Europejskiej oraz innych instytucji międzynarodowych, np. uczestniczących w finansowaniu pozabudżetowym przedsięwzięć. 9. Beneficjent końcowy (finał beneficiary) - jest podmiotem publicznym (organ administracji rządowej/samorządowej) lub niepublicznym (przedsiębiorstwo/organizacja pozarządowa). Odpowiada on za zlecanie realizacji projektu albo przyznawanie dofinansowania na poziomie poszczególnych priorytetów programu operacyjnego. Może on mieć postać instytucji wdrażającej (Implementing Institution) odpowiedzialnej za zlecanie realizacji projektów na podstawie procedur konkurencyjnych (najczęściej przetargu) lub beneficjenta ostatecznego (ultimate beneficiary), który jest osobą fizyczną lub prawną, względnie grupą społeczną bezpośrednio korzystającą z udzielanej pomocy. Instytucja wdrażająca ma obowiązki, m.in. ogłaszania konkursów (tzw. naborów wniosków), przeprowadzania formalnej oceny wniosków aplikacyjnych, organizowania prac ekspertów dokonujących oceny merytorycznej, podpisywania umów z beneficjentami, monitorowania realizacji projektów, składania wniosków o płatność do instytucji zarządzającej (lub pośredniczącej), zwracanie części kosztów kwalifikowanych poniesionych przez wykonawców projektów, opracowywania raportów z realizacji swoich działań, współpraca w procesie ewaluacyjnym tych działań oraz przedkładania tych raportów (zawierających wyniki procesu oceny) do IZ lub IP.
(cytat, str. 141) Program magazynowania to zestawienie asortymentów produktów wraz z charakterystyką przechowalniczą, specyfiką ładunkową i techniczną oraz parametrami obrotu (np. takimi jak średni zapas, rotacja zapasu)
(cytat, str. 74) Termin program zostal zapożyczony z branży komputerowej.
Program to szczegółowe zalecenie lub strategia wyznaczająca ciąg odpowiedzi systemu na sygnały mające postać złożonych zadań narzucanych przez otoczenie.
Umożliwiają adaptację systemu do zaistniałej sytuacji.
(cytat, str. 392) Po dokonaniu wyboru odpowiednich dostawców, którzy zostaną włączeni do programu rozwojowego, następnym krokiem jest przekonanie ich i uzyskanie ich zgody. Wymaga to poważnego podejścia do informowania dostawców o stawianych wymaganiach i wzajemnego zrozumienia ustalonych celów. Zwykle najpraktyczniej jest rozpocząć od przedstawienia dostawcom zarysu nowego podejścia do współpracy - standardu systemu jakości, jaki będzie stosowany, zasad oceny działalności dostawcy oraz sposobów informowania o wynikach oceny. Przedstawienie dostawcom nowego podejścia może mieć miejsce w pomieszczeniach odbiorcy lub na terenie poszczególnych dostawców. Autorzy poznali kilka przykładów, jak duże organizacje przekazują dostawcom swoje wymagania programu rozwijania kooperacji. Gdy Ford Motor Company znowelizował Q 101 w Wielkiej Brytanii, poinformował o tym pisemnie całą swą sieć kooperacyjną, by zapewnić sobie zrozumienie naczelnych kierownictw. W ślad za pismem uruchomiono prezentacje, dokonywane przez zespoły pracowników zaopatrzenia i jakości, posługujące się specjalnie zrobioną taśmą wideo: Ford dba o jakość.
(cytat, str. 9) Program jest rozumiany jako zbiór czy inaczej portfel projektów wybranych i zarządzanych w sposób skoordynowany, które razem osiągają określony cel (lub cele) przedsiębiorstwa.
Słowa kluczowe:program Komentarze i źródła pierwotne: Rysunek 2.3 s.37
(cytat, str. 12 - 13) Podstawowe cechy programu są następujące: - jest portfelem równoczesnych projektów zogniskowanych na celu strategicznym organizacji - realizowany jest na poziomie strategicznym - wynika z potrzeb strategicznych organizacji - nie musi mieć jednoznacznie określonego początku ani końca, lecz bardzo ogólne ramy czasowe.
(cytat, str. 17) Programy są to grupy powiązanych ze sobą projektów realizowanych w skoordynowany sposób: tak, aby osiągnąć wspólny cel nadrzędny, niemożliwy do osiągnięcia przy realizowaniu poszczególnych projektów osobno.
(cytat, str. 233) Narzędzia do szybkiego tworzenia aplikacji (rapid application development – RAD): Narzędzia programowe pomagające przyspieszyć proces tworzenia nowych programów użytkowych dzięki automatyzacji wielu złożonych zadań związanych z ich opracowaniem i programowaniem.