Encyklopedia Zarządzania :: zarz��dzanie przez cele
Przeglądanie katalogu (kliknij)
Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 55 - 56) zarządzanie przez cele (management by objective). Prekursorem koncepcjo zarządzania przez cele jest jeden z najwybitniejszych teoretyków zarządzania, Peter Drucker 1992. W przedsiębiorstwach stosujących to podejście dochodzi najpierw do określenia celów całej organizacji, następnie dokonywana jest ich dezagregacja w sposób taki, że otrzymuje się cele dla konkretnych pracowników. Cele korporacji ustalane są więc na najwyższym szczeblu organizacji, powstałe w ich wyniku cele indywidualne uzgadniane są w drodze porozumienia między pracownikiem a jego bezpośrednim przełożonym.
(cytat, str. 203) Peter Drucker wiele lat temu zyskał sławę dzięki stworzeniu koncepcji zarządzania przez cele. Podkreślał, że cele w przedsiębiorstwie umożliwiają kierownictwu wyjaśnienie, przewidywanie i kontrolowanie działań w taki sposób, w jaki nie uda się pojedynczej idei, takiej jak np. maksymalizacja zysków. Wymienił pięć charakterystycznych cech celów: - umożliwiają przedsiębiorstwu wyjaśnienie całego zakresu zjawisk ekonomicznych w formie kilku ogólnych stwierdzeń. - umożliwiają sprawdzanie tych stwierdzeń w rzeczywistych sytuacjach - umożliwiają przewidywanie zachowań - ułatwiają zbadanie zasadności decyzji w trakcie ich podejmowania, a nie tylko potem, gdy okazały się błędne - umożliwiają doskonalenie przyszłych wyników w rezultacie analizy dotychczasowych doświadczeń
(parafraza, str. 39 - 43) W praktyce zarządzania marketingowo - logistycznego, wstępuje kilka celów szczegółowych, które mogą różnić się priorytetami w zależności od rynku czy pozycji firmy i jej aktualnej sytuacji. Niemniej jednak wymieniamy następujące cele: - opracowanie koncepcji nowego produktu i przygotowanie rozpoczęcia produkcji oraz techniczna modyfikacja dotychczasowego wyrobu. W określonej sytuacji przedsiębiorstwa cel - stworzyć nowy wyrób - może być podstawowym celem zarządzania marketingowo - logistycznego. - przedsiębiorstwo posiada juz nowy wyrób, podejmuje więc działania promocyjne, przygotowuje i rozpoczyna proces produkcji. Celem jest szybkie uruchomienie produkcji nowego wyrobu. - ustalenie zasad i kierunków sprzedaży, wybór kanałów dystrybucji i określenia techniki i organizacji dostaw. - doskonalenie procesów zasilania materiałowego, outsoursing, wybór dostawców i zawarcie z nimi umów, magazynowanie i utrzymywanie zapasów materiałowych, transport wewnętrzny, generalnie zarządzanie zaopatrzeniem i produkcją. - prowadzenie stałej promocji - formy promocji muszą być adekwatne do branży w której funkcjonuje przedsiębiorstwo, precyzowanie wniosków dotyczących przejscia produktu do kolejnych faz życia. - organizowanie i prowadzenie sprzedaży - poszukiwanie kontaktów, dokonywanie uzgodnień z potencjalnymi klientami. Cel - sprzedaż jest w gruncie rzeczy uwieńczeniem procesu marketingowo - logistycznego przedsiębiorstwa, jeśli nie liczyć rozliczeń z nabywcami, które jak wiadomo, nie zawsze przebiegają bez zakłóceń. - utrzymywanie stałych kontaktów z klientami, zbieranie ich uwag dotyczących ulepszeń, proces załatwiania reklamacji, zapewniania serwisu.
Maksymalnie syntezując wnioski z powyższych rozważań, możemy przyjąć, że: - zarządzanie marketingowo - logistyczne jest zawsze zarządzaniem ukierunkowanym na realizację określonych celów, a więc jest jedną z form zarządzania przez cele; - zarządzanie marketingowo - logistyczne może być podstawą zarządzania przedsiębiorstwem, ponieważ cele, jakie dzięki niemu dana firma ma osiągać są warunkiem jej egzystencji i rozwoju.
(parafraza, str. 173 - 176) Zarządzanie przez cele - technika zarządzania nakierowana na „rozwijanie energii ludzkiej”. Kierownicy poszczególnych szczebli przekazują swym współpracownikom nie zadania do wykonania, lecz cele do osiągnięcia, pozostawiając im względną swobodę w wyborze środków koniecznych do realizacji celów.
Metodyka zarządzania przez cele: 1. Analiza i ocena kadry kierowniczej w przedsiębiorstwie 2. Określenie tzw. drzewa celów - uwzględnia się tylko cele o znaczeniu kluczowym - bierze się pod uwagę ewolucje celów w czasie - przy ustaleniu celów uwzględnia się w maksymalnym stopniu punkt widzenia zainteresowanych kierowników 3. Kontrola osiągniętych wyników
System zarządzania przez cele obejmuje: 1. analizę kluczowych obszarów działania - rentowność - wydajność - wprowadzanie innowacji - wielkość zasobów fizycznych i finansowych - postawy kierowników - opinie o przedsiębiorstwie w jego środowisku 2. opracowanie arkuszy celów dla stanowisk kierowniczych 3. prowadzenie specyficznej kontroli
Arkusz celów według R.B. Kemball-Cooka: - zestawienie kluczowych celów do osiągnięcia - syntetyczne określenie sposobu osiągnięcia poszczególnych celów - mierniki i terminy realizacji celów - informacje kontrolne (dokumenty, procedury itp.) - określenie komórek i stanowisk współdziałających - zestawienie środków niezbędnych dla realizacji celów - konieczne usprawnienia
(parafraza, str. 193 - 194) Przyczyny niepowodzeń w implementacji zarządzania przez cele (ZPC) przez kierowników -występowanie jednoierunkowej komunikacji, -zarządzanie post factum, -brak wertykalnych i horyzontalnych poiązań, -brak powiązań celów w ciągu okresu planowania, -brak eliminacji problemów, -brak wspierania innowacji działalności.
(cytat, str. 103) Zarządzanie przez cele to kompleksowa metoda zarządzania polegająca na oddolnym formułowaniu celów dla wszystkich stanowisk, okresowej ocenie ich realizacjo oraz poszukiwaniu sposobów usprawnień.
(cytat, str. 112) System ZPC wymaga: karty celów dla wszystkich stanowisk kierowniczych, numeracji celów i OWK, karty stanowiska, karty wymagań itp. Konsekwencją jest ujednolicenie procedur, co może wywołać opory.
(cytat, str. 21) Zarządzanie przez cele jest bardzo efektywne, mobilizuje kierowników i pracowników różnych szczebli do działania zgodnie z wizją, misją i celami organizacji. Tworzy świadomość działania i wyzwala ducha przedsiębiorczości (intraprzedsiębiorczości). Wadą metody jest rozbudowana biurokracja.
(cytat, str. 120) Zarządzanie przez cele (nazywane czasem zarządzaniem przez zadania) jest techniką, która polega na integratywnym podejściu w formułowaniu i realizacji przyjętych przez kierownictwo Ceków rozwojowych.
(cytat, str. 196) Wykorzystanie zarządzania-przez-cele (Management by Objectives) może ułatwić mierzenie efektywności działań public relations. Celem tego procesu jest przygotowanie z góry ustalonych założeń, zwykle podczas fazy planowania, dotyczących uzasadnionych oczekiwań co do poszczególnych zadań. Kiedy nadchodzi ustalony czas mierzenia efektów, cele mogą być porównane do osiągnięć, tak aby móc oszacować stopień odniesionego sukcesu.
(cytat, str. 355) Istota zarządzania przez cele polega na indywidualnym określeniu celów cząstkowych wszystkich stanowisk na zasadzie pełnego wykorzystania inicjatywy samych zainteresowanych.
(cytat, str. 109) W systemie zarządzania przez cele ( management by objectives, MBO) ustalane są zadania kluczowe. Ocenia stopnia wykonania tych zadań to tzw. ocena zadaniowa. W procesie ocen zadaniowych (oceniana przez cele) występują trzy etapy: 1) Wspólne ustalanie celów, 2) Swobodne realizowanie zadań przez podwładnych, 3) Okresowy przegląd efektów (osiągnięć).
(cytat, str. 246) Zarządzanie przez cele (ZPC) to proces wspólnego ustalania celów przez menedżera i podwładnego; stopień osiągnięcia celów jest głównym czynnikiem oceny i nagradzania wyników podwładnego.
(cytat, str. 485) Zarządzanie przez cele służy identyfikacji celów, których osiągnięcia oczekuje się od danego kierownika lub działu w wyznaczonym okresie. Następnie porównuje się faktycznie osiągnięte wyniki działania z założonymi rezultatami. Cele do osiągnięcia zostaną uzgodnione przez kierownika danego działu z jego przełożonym.
(cytat, str. 85) Zarządzanie przez cele (ZPC; ang. Management by Objectives, MBO) można określić jako proces wspólnego ustalania celów przez kierowników i podwładnych.
(cytat, str. 166) Według formalnej definicji zarządzanie przez cele (ZPC) jest procesem, w którym przełożony i jego podwładni wspólnie wyznaczają obiektywne cele do osiągnięcia i analizują uzyskane wyniki.
(cytat, str. 77) Strategie stanowią w rzeczywistości warunek skutecznej oceny współpracowników, ich motywowania i wynagradzania, i dlatego od nich właśnie zaczyna się zmiana, która doprowadzić ma do powstania organizacji zarządzanej służebnie. Służy temu m.in. technika zwana zarządzaniem przez cele (ang. Managing by Objectives - MBO), w której cele strategiczne zamienione zostały na konkretne roczne cele poszczególnych działów firmy. Te z kolei rozkładane są na poszczególne komórki organizacyjne, a następnie na pojedynczych pracowników.
(cytat, str. 210) zarządzanie przez cele odnosi się do sformalizowanego lub względnie sformalizowanego zbioru procedur, rozpoczynających się od ustalania celów i kończących na analizie wyników. jednocześnie aby w pełni docenić zalety zarządzania przez cele, należy przyjąć dodatkowe założenia wynikające z zastosowania tzw. teorii Y, zgodnie z która ludzie chcą pracować, we właściwych warunkach uzyskują z pracy wiele zadowolenia i mogą ją przy tym dobrze wykonywać. Takie właśnie przeświadczenie leży u podstaw skutecznego funkcjonowania zarządzanie przez cele
(cytat, str. 91) "Istotą metody ZPC jest ustalenie przez przełożonych wraz z podległymi im pracownikami wspólnych celów. Określa się tzw. kluczowe obszary wyników dla całej organizacji (firmy), a następnie określa się wymierne oczekiwane wyniki- cele, w każdym obszarze."
(cytat, str. 92) "Większość odmian ZPC posiada wspólne cechy, które są bardzo ważne w procesie wdrażania metody. Są to: 1.zaangażowanie kierownictwa, zarządu firmy w proces wdrażania, 2.skuteczne ustalanie celów i planowanie przez naczelne kierownictwo, 3.akceptowanie celów podwładnych powiązanych z celami organizacji, 4.pozostawianie znacznego zakresu samodzielności w opracowaniu celów oraz indywidualnych planów usprawnień przez podwładnych, 5.opracowanie przez zainteresowanych programów własnego rozwoju oraz określenie tzw. celów osobistych, 6.systematyczna ocena wyników oraz programu rozwoju własnego w zakresie kwalifikacji, 7.autonomia w procesie realizacji celów przez podwładnych; nie mówi się "jak ma je robić", tylko "co ma zrobić"."