Cytaty i parafrazy dla: monopol (0 - 18 z 18)
Fornalczyk A.,
Biznes a ochrona konkurencji,
Oficyna a Wolters Kluwer business, Kraków 2007
- Najczęściej do umów, które monopole sieciowe zawierają z klientami, wprowadzane są następujące uciążliwe postanowienia:
- wymuszanie na kliencie finansowania budowy przyłącza do sieci,
- nieodpłatne przejmowanie tego przyłącza przez monopolistę traktowane jako warunek przyłączenia klienta do sieci,
- pobieranie nadmiernych opłat za przyłączenie.
(Fornalczyk A. 2007, s. 64)
- ,,Działania rynkowe przedsiębiorstw ograniczające lub naruszające (zniekształcające, zakłócające) faktyczną konkurencję albo przeciwdziałające jej powstaniu(ograniczające konkurencję potencjalną), określane jako praktyki monopolistyczne, mogą mieć charakter antykonkurencyjny lub eksploatacyjny.''
(Fornalczyk A. 2007, s. 17)
Samuelson W.,
Ekonomia menedżerska,
Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009
- Istnienie rynków zmonopolizowanych ( czysty monopol, konkurencja monopolistyczna lub oligopol) oznacza silne odchylenie od stanu oznaczającego pełną efektywność. Wykorzystywanie siły monopolistycznej powoduje wzrost cen w porównaniu z sytuacją konkurencji doskonałej, a zatem umożliwia zwiększenie zysku monopolisty kosztem dobrobytu konsumentów. Jeszcze bardziej istotne jest to, że istnienie monopolu prowadzi do strat netto. Konsumenci tracą więcej, niż zyskują monopoliści. A zatem obniża się ogólny poziom dobrobytu.
(Samuelson W. 2009, s. 611)
- Monopol naturalny pojawia się wówczas, gdy przeciętne koszty produkcji zmniejszają się dla wszystkich możliwych wielkości podaży. Monopole naturalne są zwykle związane z usługami komunalnymi, takimi jak usługi wodociągowe, telekomunikacyjne, dostawy elektryczności i gazu.
(Samuelson W. 2009, s. 484)
Panasiuk A.,
Ekonomika Turystyki,
Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
- Monopolem określa się wyłącznego sprzedawcę dobra lub usługi na danym rynku, dzięki czemu monopolista może osiągać wyższe zyski niż inne firmy, poprzez nakładanie wyższych cen na rynku, np. za pośrednictwem ograniczania podaży.
(Panasiuk A. 2006, s. 75)
Owsiak S.,
Finanse publiczne,
Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002
- Im bardziej zmonopolizowany jest rynek, im mniejsza jest elastyczność popytu względem ceny zawierającej podatek, tym większe są możliwości przerzucenia skutków opodatkowania na nabywców (konsumentów).
(Owsiak S. 2002, s. 188)
Dietl J.,
Marketing,
Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1985
- Sytuację, kiedy wyłączność sprzedaży (produktu) danego dobra posiada jedno przedsiębiorstwo i ono określa cenę tego dobra, nazywamy monopolom. Potencjalni konkurenci nie mają swobody wejścia na rynek.
(Dietl J. 1985, s. 78) Komentarze i źródła pierwotne: Cackowski Z., O teorii poznania i poznawania, PZWS, Warszawa 1968.
Domański T.,
Marketing dla menedżerów,
Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998
- "Monopol istnieje wtedy, kiedy na rynku jest tylko jedna organizacja sprzedająca dany typ produktów lub usług.. Przykładem tego rodzaju sytuacji jest sektor energetyczny (firmy energetyczne i górnicze), oraz koleje państwowe."
(Domański T. 1998, s. 44)
Dach Z.,
Mikroekonomia dla studiów licencjackich,
Wydawnictwo Naukowe SYNABA, Kraków 2007
- W modelu czystego monopolu przyjmuje się, że na rynku występuje jeden producent (sprzedawca) danego produktu lub jedyny dostawca danej usługi. Produkt monopolu jest jedyny w swoim rodzaju (unikatowy), co oznacza, że nie posiada dobrego czy bliskiego substytutu. Jednocześnie jest wielu nabywców, z których żaden nie znaczy aż tyle by swoim zachowaniem oddziaływać na cenę.
(Dach Z. 2007, s. 200)
Bludnik I.,
Neokeynesizm,
Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2010
- Gdy monopol określa na nowo cenę, całkowita nadwyżka zostaje pomniejszona o koszty menu. Jeśli firma utrzyma cenę, to wielkość zmiany tej nadwyżki jest nieokreślona.
(Bludnik I. 2010, s. 215)
- Rynki nabywców, na których ceny w krótki okresie nie osiągają poziomów odzwierciedlających równowagę konkurencyjną, wykazują istnienie elementów monopolistycznych. Określanie cen drogą narzutu daje firmie możliwość ustalenia ich w wysokości przewyższającej krótkookresowe koszty krańcowe.
(Bludnik I. 2010, s. 234)
- Nawet w obliczu istnienia w gospodarce bardzo wielu firm, brak wiedzy na temat wszystkich cech dóbr i sprzedawców sprawia, że proces decyzyjny form przypomina konkurencję monopolistyczną. Brak licytatora oznacza, że racjonalność oczekiwań i zachowanie maksymalizujące wszystkich podmiotów na rynku nie są w stanie zagwarantować osiągnięcia najlepszej równowagi.
(Bludnik I. 2010, s. 287)
Lichtarski J. (red.),
Podstawy nauki o przedsiębiorstwie,
Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław 2001
- W Polsce monopole powstały nie w wyniku walki rynkowej, lecz uzyskały tę pozycję administracyjnie, w ramach centralistycznego systemu funkcjonowania państwa i gospodarki.
(Lichtarski J. (red.) 2001, s. 336)
Shapiro C.,
Potęga informacji,
Helion, Gliwice 2007
- w gospodarce informacyjnej mamy do czynienia z tymczasowymi monopolami. Firmy produkujące sprzęt i oprogramowanie komputerowe walczą o dominację, wiedząc, że wiodąca dziś technologia zostanie z dużym prawdopodobieństwem wkrótce obalona przez nową firmę, dysponującą nowocześniejszą technologią.
(Shapiro C. 2007, s. 189) Komentarze i źródła pierwotne: Cybernetyka a społeczeństwo, Warszawa: Książka i Wiedza (1961) 1971, s. 18
Kieżun W.,
Sprawne zarządzanie organizacją,
Szkoła Głowna Handlowa, Warszawa 1997
- Monopole są jedynymi producentami w określonej dziedzinie. Swoją wyjątkową w środowisku pozycję uzyskują dzięki: bezkonkurencyjnie niskim kosztom produkcji, poziomowi technicznemu, posiadaniu surowców deficytowych, patentowi na określoną produkcję, prawą autorskim lub poprzez decyzję organów państwowych tworzących tzw. monopole skarbowe.
(Kieżun W. 1997, s. 95)
Kałduński M.,
Szupryczyńska D. (red.),
Targi i wystawy międzynarodowe,
Wydawnictwo TOP KURIER, Toruń 2002
- Licząc się z możliwością wprowadzenia przez organizatorów bezzasadnych monopoli, twórcy Konwencji zdecydowali się na zamieszczenie takich ograniczeń, które by zapobiegały praktykom monopolistycznym. Dzięki temu spełniono wolę państw wyrażającą się w ochronie krajów zaproszonych przed możliwością manipulacji i wykorzystania ich dla zwiększenia dochodów i zysków z imprezy. Zgodnie z tym nie może być przyznany żaden monopol jakiegokolwiek rodzaju, chyba że ustawodawstwo obowiązujące w państwie zapraszającym zawiera odmienne postanowienia lub Biuro przy rejestracji lub uznaniu pokazu przyznało zezwolenie na świadczenie usług ogólnych. W takim przypadku organizatorzy zobowiązani są do:
a)wskazania istnienia takiego lub takich monopoli w regulaminie ogólnym wystawy oraz umowie uczestnictwa,
b)zapewnienia uczestnikom korzystania z usług zmonopolizowanych na warunkach zwykle stosowanych w tym państwie,
c)nieograniczania w żadnym wypadku uprawnień Komisarzy w ich sekcjach.
(Kałduński M. 2002, s. 77)
Friedman M.,
Friedman R.,
Wolny wybór,
Wydawnictwo Aspekt, Sosnowiec 2006
- Monopol wewnątrz kraju rzadko może powstać bez jawnej bądź ukrytej pomocy rządu, czy to w postaci barier celnych, czy jakichś innych środków. A już prawie niemożliwe jest, by, powstał na skalę światową.
(Friedman M., Friedman R. 2006, s. 50)
Kuc B.,
Gliński B.,
Zarządzanie strategiczne: geneza, rozwój, priorytety.,
Wydawnictwo Key Text, Warszawa 1996
- Konkurencją i konkurentami, najtrudniejszym elementem w otoczeniu organizacji gospodarczych, przez dziesięciolecia zajmowały się prawie wyłącznie nauki ekonomiczne. Tym naukom przypisujemy, podając w dużym skrócie, zróżnicowanie konkurencji na:
- doskonałą, kiedy na rynku występuje nie ograniczona liczba producentów,
- oligopol, kiedy rynek jest zdominowany przez kilku wielkich wytwórców,
- monopol, kiedy występuje jeden producent, co uznawane jest raczej za stan niekorzystny i niepożądany.
(Kuc B., Gliński B. 1996, s. 115)