Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 87) Pod pojęciem dyfuzji metod należy rozumieć ich rozprzestrzenianie się w przedsiębiorstwach. M. Bourbon rozpatruje upowszechnianie się metod z punktu widzenia czasu trwania (od 30 do 60 lat) i obszaru stosowania, który utożsamia z wielkością przedsiębiorstwa. Według francuskiego badacza w dyfuzji metod można wyróżnić dwa okresy [ Bourbon 1986, s. 44-45, cyt.za Martyniak 1999, s.38]
(cytat, str. 14) Za metody zarządzania można uznać grupy jednorodnych technik zarządzania. Metody zarządzania są więc pojęciowo nadrzędne w stosunku do technik zarządzania, kryterium wyróżnienia wynika zaś z zakresu ich stosowania.
(cytat, str. 138) Zwiększenie aktywności funkcjonowania poprzez opanowanie przepływów produkcyjnych stało się w latach 80 jednym z celów przedsiębiorstwa. Najpierw przedsiębiorstwa przemysłowe starały się opanować swe przepływy materialne. Metody te stosuje się w celu skrócenia terminów dostaw i ich przygotowania, a także ograniczenia kosztów produkcji, zwiększania aktywności przedsiębiorstwa w reagowaniu na zmieniające się potrzeby klientów oraz optymalizacji zasobów finansowych poprzez zmniejszenie kosztów magazynowania i rozwoju.
(cytat, str. 138) Osiągniecie znaczących wyników w dziedzinie opanowywania przepływów wymaga: - przemyślenia podziału produktu i procesu na elementy składowe, - opanowania różnorodności części składowych na każdym etapie ich przemieszczania, - Wprowadzenia planowania według szczebla podejmowania decyzji.
(cytat, str. 124) Metody kierowania kosztami stosowane są do administrowania ograniczonymi zasobami przedsiębiorstwa w sposób zapewniający optymalizację ich wykorzystania, opanowania i nadzorowania wydatków, anulowania tych, które są zbędne, maksymalizowania rentowności i kontrolowania rynku przedsiębiorstwa, w celu stworzenia możliwości podejmowania szybkich i trafnych decyzji.
(cytat, str. 123) Metody organizatorów są, wraz z narzędziami techników, najczęściej stosowanymi sposobami działania tradycyjnych menadżerów. Metody te reprezentują technokratyczną płaszczyznę tradycyjnego zarządzania i charakteryzują się dominującym wpływem rozbudowanej informatyki i skomplikowanych programów komputerowych. Rodzinę metod organizatorów tworzą: - metody kierowania kosztami, - metody zarządzania informacjami, - metody zarządzania przepływami produkcyjnymi, - metody zarządzania środkami materialnymi.
(cytat, str. 145) Zarządzanie zasobami materialnymi charakteryzuje się heterogenicznością centrów podejmowania decyzji: dyrektorzy jednostek i kierownicy działów przygotowania produkcji, utrzymania ruchu, produkcji logistyki, jakości, księgowości interesują się z bliska lub z daleka zarządzaniem zasobami materialnymi i przyczyniają się do ich lepszego lub gorszego wykorzystania poprzez liczbę niespójnych decyzji.
(cytat, str. 167) Narzędzia planowania, stosowane we wszystkich sferach działalności przedsiębiorstwa, są najbardziej rozpowszechnioną rodziną narzędzi i metod używanych przez techników. Korzystają z nich robotnicy, technicy i personel kierowniczy wszystkich szczebli.
(cytat, str. 102) Metody rozwiązywania problemów pozwalają zespołom robotniczym na wszelkich szczeblach przedsiębiorstwa, wspomaganych przez ekspertów, jeśli jest to konieczne, analizować sytuacje nienormalne. Pozwalają one także rozwiązywać problemy techniczne, organizacyjne, ludzkie, dotyczące jakości etc.
(cytat, str. 101) Metody pracowników operacyjnych stanowią podstawę zarządzania stosunkami ludzkimi; ich celem było stworzenie tayloryzmu o ludzkiej twarzy. Te metody koncentrują się na diagnozie, analizie i badaniu wielu małych problemów spotykanych w terenie nie mających znaczenia strategicznego. Rodzinę metod pracowników tworzą: - metody rozwiązywania problemów, - metody logicznego rozumowania, - metody niezawodności i ryzyka działania.
(cytat, str. 93) Metody zarządzania obejmują ogół technik mających na celu przewidywanie, organizowanie, kierowanie i kontrolowanie funkcjonowania przedsiębiorstwa, opierających się na sposobach postępowania łączących koncepcje teoretyczne z praktycznymi technikami kierowania ludźmi. Metody tego rodzaju, inspirowane przez kierownictwo naczelne przedsiębiorstwa, skierowane są głównie do kadry kierowniczej wszystkich szczebli. Ich wprowadzaniu na ogół towarzyszy szerokie kształcenie i działania informacyjne wewnątrz przedsiębiorstwa.
(cytat, str. 79) Metody kształcenia są podstawą nowoczesnego zarządzania partycypacyjnego. Pozwalają one mobilizować kulturę pracowników w celu ukierunkowania ich wyborów i określenia ich działalności. Rodzinę metod wykorzystywanych w procesie kształcenia tworzą: - metody kreatywności, - metody ewolucji zachowań pracowników, - metody zarządzania.
(cytat, str. 72) Kierowanie zatrudnieniem i karierami zawodowymi pracowników wiążę się z bardzo różnymi potrzebami poszczególnych przedsiębiorstw i populacji zatrudnionych. Również działania praktyczne w tej dziedzinie są skrajnie zróżnicowane i nie zawsze dokładne.
(cytat, str. 173) Narzędzia statystyczne są szeroko stosowane w przedsiębiorstwie od momentu wprowadzenia w nim w sposób trwały metod marketingu, jakości i diagnozy. Umożliwiają one formułowani syntez i tendencji oraz wykrywanie zależności między danymi w celu ułatwienia podejmowania decyzji na podstawie świadomie ograniczonej liczby informacji, co prowadzi do zmniejszenia kosztów zbierania i przetwarzania informacji.
(cytat, str. 67) Istota kierowania projektami badawczymi i rozwojowymi: - Aby sprawnie kierować projektami trzeba działać w sposób całościowy, to znaczy tak, aby móc obejmować wszystkie wchodzące w grę czynniki i umieć rozdzielać role. - Wymiar finansowy projektu musi być również skoordynowany i kontrolowany. Każdy projekt powoduje zaciągnięcie pożyczki, która zubaża zanim wzbogaci. - Analiza funkcjonalna poszczególnych poziomów systemu, która pozwala ocenić potrzeby i ograniczenia na każdym etapie, jest filarem każdego projektu. - Strategiczne znaczenie w projekcie ma opanowanie ryzyka, terminów i kosztów.
(cytat, str. 61) Kierowanie projektami, w ramach rozwoju produktów, systemów lub inwestowania, a także utrzymania ruchu, czy prac w zakresie budownictwa i prac publicznych, ma na celu skracanie cyklu i kosztów poprzez poprawę jakości projektowanie i realizacji. Charakteryzuje się ono podziałem na dokładnie określone fazy, obejmujące badania wstępne, realizację, zdefiniowanie projektu, rozwój, badania niezbędnych środków, uruchomienie produkcji lub budowy. Trudność na każdym etapie polega na opanowaniu wymiarów: - funkcjonalnych projektu, - technicznych, - ekonomicznych, - społeczno-organizacyjnych, - skutków projektu.
(cytat, str. 59) Istota zarządzania jakością: - Niezwykle istotne jest wpisanie strategii jakości w strategię ogólną przedsiębiorstwa. - W przedsięwzięciach na rzecz poprawy jakości należy unikać dwóch rodzajów niebezpieczeństw: nadmiernego i nieskutecznego skomplikowania i ociężałości oraz nieodpowiednich struktur i metod umożliwiających realizację procesu zapewniania jakości. - Jeśli metody poprawy jakości stanowią narzędzie dobrze określonej strategi oraz wyraźnego i wiarygodnego zaangażowania kadry kierowniczej, to są one bardzo skuteczne. - Konieczne jest przestrzeganie wszystkich etapów poprawy jakości, każdy z nich wymaga reorganizacji przedsiębiorstwa i znacznych inwestycji.
(cytat, str. 54) Ruch na rzecz jakości jest ponownym definiowaniem sposobu zarządzania przedsiębiorstwem, który wyraża wolę opanowania jakości poprzez następujące trzy kierunki działań: 1. opanowanie wszystkich etapów cyklu życia produktu, 2. współdziałanie personelu, 3. włączenie otoczenia przedsiębiorstwa.
(cytat, str. 53) Zmiana pojęcia jakości, towarzysząca przekształceniom technologicznym i społeczno-kulturowym, stanowi wyróżniającą cechę drugiej połowy XX wieku. Ponadto, kryzys energetyczny w ostatnich dwudziestu latach, pociągający za sobą poważny wzrost kosztów energii, stał się fantastycznym akceleratorem przyspieszającym te zmiany, które wynikają z połączenia trzech czynników: - rosnącej kompleksowości produktów i usług, - mondializacji rynków, - zmian społeczno-kulturowych.
(cytat, str. 46) Metody marketingu zmierzają do możliwie największej sprzedaży produktów po najlepszej cenie, panując nad wieloma płaszczyznami sprzedaży i komunikacji, takimi jak: - badania rynku, organizacja i funkcjonowanie działu handlowego, promocja, reklama, sponsoring, alby więcej i lepiej sprzedawać, - adaptacja produktu, aby lepiej odpowiadać na potrzeby klientów, - planowanie i kontrola, aby lepiej koordynować całość.