Cytaty i parafrazy dla: jako���� typu (0 - 2 z 2)
Sławińska M. (red.),
Kompendium wiedzy o handlu,
Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008
- Jakość - Suma cech produktu lub usługi decydująca o zdolności danego wyrobu do zaspokojenia określonych potrzeb.
(Sławińska M. (red.) 2008, s. 240)
Lock D.,
Podręcznik zarządzania jakością,
Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002
- Jakość typu jest stopniem, w jakim standard projektu wyrobu lub usługi spełnia potrzeby klienta i rynku. Wartość pieniężna i jakość są nierozłączne, a decyzje o jakości i równowartości w pieniądzach zapadają na etapie projektowania.
Ponieważ klient zawsze patrzy na wyrób, usługę czy wartość pieniężną w relacji do konkurencyjnych ofert, to przy każdym badaniu odbioru produktu w oczach klienta konieczne jest zbadanie konkurencji. Wydziałowa organizacja projektowa jakości będzie zmieniała się zależnie od rozmiarów i charakteru produktu. Niemniej jednak istnieją pewne elementy celów organizacyjnych, które są kluczem do sukcesu każdego przedsiębiorstwa. Tymi kluczowymi elementami są:
1) identyfikacja potrzeb klientów związanych z jakością w relacji do ceny,
2) zdefiniowanie głównych konkurentów na rynku,
3) pomiar ocen produktów przez klienta w porównaniu z konkurencją,
4) określenie tendencji lub zmian, które mogą wpłynąć na pozycję konkurencyjną,
5) regularna ocena działania na rynku umożliwiająca pomiar rzeczywistej jakości,
6) formalne procedury reklamacji klientów pozwalające na zbadanie niezadowolenia klientów oraz pozyskanie danych o działaniu wyrobu,
7) podejmowanie aktywnych działań zmierzających do pozyskania odpowiedzi klientów,
8) ustalanie celów służących do zdobycia i utrzymania elementów przewagi nad konkurentami pod względem jakości i wartości.
Odpowiedzialność za osiągnięcie tych celów zazwyczaj spoczywa na dziale prac badawczych i rozwojowych, dziale marketingu lub biurze projektowym.
(Lock D. 2002, s. 163-164)