Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 222) Mediatorzy nie są decydentami. Nie mogą wydawać wyroków. Ich zadaniem jest rozwiązywanie problemów. Inaczej niż podczas sprawy sądowej, strony mogą przedstawiać im różne twórcze rozwiązania. Mediatorzy są animatorami dyskusji, podczas której strony negocjują wspólne decyzje.
Słowa kluczowe:mediacja, mediator Komentarze i źródła pierwotne: Źródło pierwotne: Zieleniewski J., Organizacja zespołów ludzkich, PWN, Warszawa 1982.
(cytat, str. 324) "Mediator powinien się kierować bezstronnością w procesie mediacji oraz przestrzegać zasad sprawiedliwości. Ważne jest także partnerskie i przyjazne nastawienie do obydwu stron konfliktu. Przez cały czas trwania rozmów mediator powinien sprawować kontrolę nad ich przebiegiem oraz zachowaniem stron."
Słowa kluczowe:mediator Komentarze i źródła pierwotne: Zarządzanie informacją w warunkach kryzysu i upadłości przedsiębiorstwa-P.Bartkowiak, J.Lech Czarnota
(cytat, str. 151) MEDIATOR musi: - zdecydowanie zająć się procesem dyskusji nad rozwiązaniem - być całkowicie obojętny wobec rozwiązania - powstrzymać się od rozważania i osądzania spraw merytorycznych - ustalić zasady dyskusji - nie zezwalać na przerywanie, kiedy ktoś mówi - dopuszczać każdą opcję z listy możliwych rozwiązań - nalegać na powstrzymanie sie od negocjacji, dopóki nie zostaną wyrażone wszystkie poglądy każdej ze stron.
(cytat, str. 94) "W mediacjach cywilnych mediatorem może być osoba fizyczna mająca pełną zdolność do czynności prawnych i korzystająca w pełni z praw publicznych. Nie może nim być natomiast sędzia(z wyjątkiem sędziów w stanie spoczynku)."
Słowa kluczowe:mediator Komentarze i źródła pierwotne: W.Bień,B.Dobiegała-Korona i inni,Skuteczne strategie,CIM,Warszawa 2000,s.90.
(parafraza, str. 118 - 119) Zasady mediatora: Mediator 1. Powinien działać mediacyjnie, wg zasady samodzielności i autonomii stron konfliktu 2. Kierować się dobrem i interesami stron 3. Dbać o dobrowolność udziału stron 4. Powinien działać zrozumiale dla stron 5. Nie powinien podejmować się pomocy, gdy nie jest pewien rzetelności 6. Musi zachować bezstronność 7. Powinien zachować poufność postępowania 8. Powinien unikać konfliktu interesów ze stronami 9. Nie powinien przyjmować innych korzyści prócz uzgodnionego wynagrodzenia 10. Nie powinien wprowadzać stron w błąd 11. Powinien dostarczać stronom jasnych i jednoznacznych informacji 12. Powinien pogłębiać swoje kompetencje zawodowe.
Słowa kluczowe:mediator Komentarze i źródła pierwotne: BSI(British Standards Institution) - najstarsza na świecie jednostka zajmująca się tworzeniem norm. Uznawana jest za wiodącą instytucję w zakresie normalizacji i certyfikacji.
(cytat, str. 35) Mediator jest więc osobą, która jest w stanie wyjaśnić stronom możliwe prawne i faktyczne konsekwencje ich poczynań. Dzięki temu strony będą mogły zaplanować swoje działania, a także ewentualne wzajemne ustępstwa, uwzględniając korzyści i zagrożenia płynące z planowanych przez nie posunięć.
(cytat, str. 45) Mediatorem może być albo organ administracji publicznej, albo sędzia bądź referendarz sądowy - w zależności od konkretnego rodzaju mediacji.
(parafraza, str. 73) Jeśli w rozmowach negocjacyjnych strony nie potrafią się porozumieć, często pojawia się tzw. trzecia strona - mediator. Zainteresowany jest on tym, aby strony doszły do porozumienia i w tym celu podejmuje interwencję.
Słowa kluczowe:mediator Komentarze i źródła pierwotne: Omówienie tendencji korzystania z różnych rodzajów reklamy przez polskie firmy i organizacje na str. 84-85
(parafraza, str. 231 - 242) Spór zbiorowy jest przede wszystkim przejawem impasu w negocjacjach, kiedy to żadna ze stron nie chce odstąpić od swego stanowiska. W przełamywaniu impasu pomagają specjalne procedury i techniki, ustalane przez strony sporu lub przez legislację. Ich stosowanie jest związane z włączeniem w pokonywanie impasu strony trzeciej, neutralnej. Do procedur miękkich stosowanych do przełamywania impasu należą:
admonicja - czyli wyrażanie niezadowolenia przez organ naczelnej władzy w państwie (np. prezydenta, premiera) w chwili zagrożenia interesu publicznego, jakie powstało na skutek impasu. W ten sposób wywiera się presję na opinię publiczną , przekonując ją, że pokojowe rozwiązanie problemu jest możliwe i zależy tylko od dobrej woli stron
koncyliacja- najczęściej stosowana przy rozwiązywaniu sporów indywidualnych, jest postępowaniem pojednawczym, w którym uczestniczy osoba trzecia, bezstronna, zachęcająca strony do rozmów i dążąca do polubownego rozwiązania kwestii spornych.
mediacja- jedną z najczęściej stosowanych technik, bardziej aktywna niż koncyliacja, świadczona przez osobę trzecią mediatora. Strony same wyznaczają mediatora, gdy mediacja jest dobrowolna, a spór ma charakter lokalny, rząd natomiast wtedy, gdy mediacja jest obligatoryjna, a spór zagraża interesowi publicznemu. Rola mediatora polega na identyfikacji nie tylko różnic między stronami, lecz także przyczyn tych różnic, Mediator pomaga określić plan spotkań negocjacyjnych. Jest interpretatorem faktów i postulatów stron, próbuje nie dopuścić do zerwania rozmów, pośredniczy między stronami przenosząc informacje i sugestie rozwiązań od jednej do drugiej. Może wnosić o sporządzenie potrzebnych ekspertyz, a także przesunięcia terminu zapowiadanego strajku. Mediator posługuje się perswazją. Mediacja może być prowadzona na każdym szczeblu i w każdej fazie negocjacji.
ustalanie faktów- najczęściej stosowane, polega na tym, iż strona trzecia (może to być grupa) gromadzi i analizuje fakty, na podstawie których sporządza raport oraz opracowuje rekomendacje, stanowiące podstawę do zawarcia UZP.
Jeżeli różnice interesów oraz stanowisk stron są bardzo ostre, to należy zastosować procedury twarde. Zalicza się do nich:
nakaz sądowy- jego działanie ma charakter doraźny, krótkookresowy, faworyzuje jedną ze stron kosztem drugiej, dążącej do zmiany sytuacji,
przejęcie ustawowe przez rząd firmy czy gałęzi zagrożonej lub objętej strajkiem,
przesłuchanie przez komisję parlamentarną- występuje w USA (przez Kongres),
arbitraż- polega na włączeniu strony trzeciej, która przesłuchuje obie strony i podejmuje decyzję wiążącą dla stron. Istnieją dwie formy arbitrażu; arbitraż interesów (ma charakter dobrowolny i opiera się na konsensusie) i arbitraż sądowy (służy do rozwiązywania sporu zbiorowego zanim dojdzie do strajku lub zwolnień grupowych, ma charakter obligatoryjny).
Słowa kluczowe:arbitraż, mediator, negocjacje zbiorowe, koncyliacja Komentarze i źródła pierwotne: Etapy postępowania organizatorskiego w podejściu funkcjonalno wzorującym wg różnych autorów i instytucji zawiera tablica 2 s. 28.
(cytat, str. 173) Do podejmowania roli mediatora trzeba w swej motywacji i w swej kondycji psychicznej sprawdzić co najmniej takie składniki: - głębokie przekonanie, wiara w sens i pożytek takich działań() - cierpliwość i wyrozumiałość dla ludzi cierpliwych lub na pozór nie przejednanych, zniechęconych życiem i dla takich co słowa odbijają rykoszetem() - odwaga do penetrowanie wszelkich negatywnych aspektów przeszłych zdarzeń, które zaważyły na zachowaniach sprawiających niedobry stan relacji () - powołanie() - siła, by konfrontować się z oceną, nawet surową, jeśli efekt finalny okaże się nie zadowalać tych, którzy liczyli na więcej, lepiej, sprawniej, taniej, korzystniej, itp. - radość z drobiazgów, z każdej ugruntowanej na grzęzawisku nieufności (nienawiści) wysepki przymierza, która - choć drobna - współtworzy archipelag sukcesu.().
(cytat, str. 17) Większość mediatorów to ekonomiści, ale są też psychologowie, absolwenci resocjalizacji, prawnicy, a nawet geolog.
Słowa kluczowe:mediator Komentarze i źródła pierwotne: Rozwiniecie w przypisie na tej samej stronie.
(cytat, str. 18) Wszystkie spory zbiorowe, które nie zakończyły się akcjami strajkowymi należy potraktować jako całkowity sukces mediatorów.
Słowa kluczowe:mediator, spory zbiorowe Komentarze i źródła pierwotne: M. Christopher, Logistyka i zarządzanie łańcuchem dostaw, Polskie centrum doradztwa logistycznego, Warszawa 2000, s. 14.
(cytat, str. 18) Mediatora winna cechować wrażliwość na sprawy ludzkie, gotowość służenia innym ludziom, umiejętność postępowania z ludźmi i oddziaływania na nich, rozumienie ich problemów.
Słowa kluczowe:mediator Komentarze i źródła pierwotne: I. Fechner, Zarządzanie łańcuchem dostaw, Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2007, s. 20.
(cytat, str. 139) Mediator pomaga stronom dojść do porozumienia w negocjacjach, ale nie może narzucić im swojego rozwiązania. Mediator jest często wykorzystywany do rozwiązywania sporów w pracy. Arbiter prosi strony o przedstawienie w dyskusji własnych punktów widzenia, a następnie narzuca stronom rozwiązanie, tak jak w baseballu narzuca wynagrodzenie. Agent, taki jak działający pośrednicy nieruchomości, często reprezentuje jedną ze stron i jest głównie zainteresowany własnym wynikami. W przeciwieństwie do pozostałych ról, jakie może przyjmować trzecia strona, agenci są z reguły zainteresowani nie tyle doprowadzeniem do porozumienia, ile osiągnięciem możliwie najlepszego porozumienia, które zwiększa ich udział w "torcie".
Słowa kluczowe:agent, mediator Komentarze i źródła pierwotne: Zbigniew Nęcki
(cytat, str. 140) ,,Tradycyjna metoda zachowania twarzy polega na zaproszeniu trzeciej strony - mediatora, niezależnego eksperta, wspólnego przełożonego lub przyjaciela. Propozycja, która wychodząc od ciebie jest niemożliwa do zaakceptowania, może być przyjęta, jeżeli zostanie sformułowana przez trzecią stronę''.
(cytat, str. 175) Oficjalne mediacje są prowadzone w oparciu i przyjęte zasady i procedury. Celem mediatora jest zaoferowanie pomocy negocjatorom. Taki pośrednik nie rozwiązuje problemu, ie narzuca też rozwiązania. Pomaga skonfliktowanym stronom samodzielnie osiągnąć porozumienie, a potem wyrazić na nie zgodę. Zatem - mediator przejmuje kontrolę nad procesem, ale nie nad jego wynikiem.
(cytat, str. 9) Mówiąc o mediacji warto przytoczyć kilka definicji innych pojęć, które mogą być i często bywają mylone lub utożsamiane z mediacją, ponieważ dotyczą sfery działalności zbliżonej do mediacji, gdy chodzi o osiągnięcie końcowego rezultatu. Chodzi tu o takie terminy, jak: - negocjacje, czyli prowadzenie układów, rokowania, pertraktacje, które różnią się od mediacji tym, iż nie musi brać w nich udziału osoba trzecia (postronna); - porozumiewanie się, czyli dochodzenie do zgody, uzgadnianie, dogadywanie się, które również - podobnie jak w przypadku negocjacji - nie łączy się z uczestniczeniem trzeciej wobec stron osoby; - rozjemstwo (pojednawstwo, czyli rozstrzyganie zagadnień spornych przez arbitrów w sposób polubowny, kompromisowy, które od mediacji odróżnia to, że rozstrzygnięcia sporu dokonuje inna osoba (arbiter) aniżeli strony sporu.
Słowa kluczowe:definicja, negocjacje, mediacja, mediator Komentarze i źródła pierwotne: Rozdział 5 Funkcja personalna w przedsiębiorstwach funkcjonujących w nowej gospodarce Autor: Aleksy Pocztowski Akademia Ekonomiczna w Krakowie