Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 106) Sesja burzy mózgów pozwala ludziom myśleć kreatywnie, twórczo. Raz uwolnieni potrzebują sposobów ułatwiających myślenie o swoich problemach i generowanie konstruktywnych rozwiązań.
Słowa kluczowe:kreatywność, burza mózgów Komentarze i źródła pierwotne: B. Rozwadowska "Public relations. Teoria, praktyka, perspektywy" Wydawnistwo Studio EMKA, Warszawa 2002, s.244
(cytat, str. 17) "Strategia kreatywnej imitacji oznaczająca szybkie wykorzystanie okazji, jakie stwarza nowy wynalazek niezależnie od tego kto jest jego ojcem, wymaga od przedsiębiorstwa niesłychanie szybkiego działania i jest obciążona pewnym ryzykiem."
(parafraza, str. 69 - 72) Firma nie umie wyszukiwać nowych okazji Objawy: - firma w ostatnich latach nie ma sukcesów w wyszukiwaniu interesujących okazji, - nowe pomysły w większości okazały się niewypałami. Rozwiązania: - wprowadź system stymulowania dopływu pomysłów od partnerów, - stosuj systemy pobudzania kreatywności do tworzenia nowych pomysłów.
(cytat, str. 28) Niezależnośc nie zawsze oznacza wolnośc wyboru. Wolność wyboru nie zawsze wiże się z niezależnością. W niektórych sytuacja decyzyjnych, pomimo osiągnięcia pewnego stopnia niezależności, decyzje uzależnione są od pewnych koniecznych uwarunkowań otoczenia.
Kreatywność i innowacje mogą być jednak osiągnięte tylko przez zapewnienie w organizacji wolności wyboru w obszarach badań i rozwoju.
(cytat, str. 431) Na niejednoznaczność i wielowymiarowość terminu „kreatywność zwraca również uwagę M. Brzeziński. Podaje on 17 definicji kreatywności, funkcjonujących w różnych dziedzinach i dyscyplinach naukowych. Oto niektóre z nich8: - kreatywność - powszechna cecha natury ludzkiej, którą można odnaleźć w każdym człowieku, - kreatywność - rezultat dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej, warsztatu działania, wiedzy, - kreatywność - proces rozwijania i wyrażania nowatorskich pomysłów w celu zaspokajania potrzeb lub rozwiązywania problemów, - kreatywność - zdolność do wynajdywania nowych rozwiązań, generowania nowych pomysłów czy wymyślania nowych produktów, - kreatywność - zdolność twórczego myślenia, łączenia różnych pomysłów w oryginalny i unikatowy sposób, przyjmowania nowych założeń, widzenia rzeczy z nowej perspektywy, wysuwania pomysłów, robienia czegoś nowego lub tego samego, lec w lepszy sposób, jak również niezwykłe kojarzenie różnych myśli i poglądów. Już chociażby z przytoczonych definicji wynika, że kreatywność jest postrzegana i rozumiana na wiele sposobów. W zdecydowanej większości kreatywność kojarzona jest jednak ze zdolnością człowieka do twórczego wykorzystywania potencjału umysłowego przy tworzeniu oryginalnych pomysłów, przy czym zdolność ta nie wiąże się - w gruncie rzeczy - z żadną konkretną dziedziną, ale jest cechą i postawą w pojmowaniu, tworzonej na nowo, rzeczywistości.
(cytat, str. 371 - 372) Wszystkie innowacje zaczynają się od kreatywnych pomysłów. W tym kontekście, termin „kreatywność jest zdefiniowany jako generowanie pomysłów, zaś innowacją jest implementacją tychże pomysłów. A zatem kreatywnością pracownika jest „produkcja pomysłów, produktów lub procedur, które są: nowe i oryginalne, i potencjalnie przydatne dla organizacji.11 Według takich autorów jak: CE. Shalley, J. Zhou, G.R. Oldham pomysły są nowatorskie, gdy „są wyjątkowe w porównaniu z innymi pomysłami obecnie dostępnymi w organizacji, a przydatne, gdy „mają możliwość stania się bezpośrednią lub pośrednią wartością dla organizacji, zarówno w perspektywie krótko jak i długoterminowej.12 G.R. Oldham, CE. Shalley, J. Zhou13 podkreślają, że kreatywność jest warunkiem koniecznym dla organizacyjnych innowacji, organizacyjnej efektywności, długotrwałego przetrwania i ułatwia dostosowanie organizacji do zmieniających się warunków otoczenia oraz uzyskania przewagi konkurencyjnej na bazie pojawiających się możliwości.
(parafraza, str. 374) T.M. Amabile, R. Conti, H. Coon, J. Lazenby, M. Herron (1996) na bazie literatury dotyczącej kreatywności opracowali instrument, który ocenia wymiary środowiska pracy, wskazywane w badaniach empirycznych i teorii, jako niezbędne dla organizacyjnej kreatywności. Instrument ten jest określany w literaturze jako KEYS, czyli klucze.
Zachęta przełożonego (+) klarowność celu wsparcie pomysłów przez przełożonego otwarta interakcja pomiędzy przełożonym i podwładnym
Wolność (+) relatywnie wysoka autonomia kontrola pracy wybór sposobów wykonywania zadań
Presja obowiązków (-) pewien stopień presji ma pozytywny wpływ na kreatywność presja ekstremalna osłabia kreatywność
Bariery organizacyjne (-) wewnętrzne problemy polityczne konserwatyzm sztywne formalne struktury destruktywna wewnętrzna konkurencja (współzawodnictwo)
(cytat, str. 501) J Sołowiej wyodrębniła następujące środowiskowe stymulatory twórczości: 1) otwartość na problematykę kulturalną, mającą wyraz w różnorakich dyskusjach, próbach weryfikacji hipotez itp.; 2) zajmowanie wysokiej pozycji w systemie społecznych wartości przez zjawisko samorealizacji i osobistego rozwoju; 3) wolny dostęp do wszelkiego rodzaju informacji czy wytworów; 4) rozmaitość bodźców kulturalnych, charakterystyczna dla środowisk zróżnicowanych kulturowo lub etnicznie; 5) tolerancja dla różnych stylów zachowania i poglądów; 6) współdziałanie osób wybitnych; 7) społeczne uznanie dla twórcy i twórczości.
(cytat, str. 500) E. Nęcka wyróżniła następujące syndromy osobowości kreatywnej7: 1) Twórczy ludzie są otwarci, tzn. przyjmują do wiadomości informacje niepewne, wzajemnie sprzeczne lub pochodzące z niepewnego źródła. (...) 2) Twórczy ludzie są dociekliwi. Oznacza to wspomnianą już potrzebę nowości, różnorodności, zmiany, jak też łatwe znoszenie sytuacji, w której brak odpowiedzi na najbardziej nawet podstawowe pytania. (...) 3) Twórczy ludzie są niezależni, zarówno w sferze intelektualnej, jak też moralnej i społecznej. (...) Nie znoszą ograniczeń zewnętrznych, zwłaszcza dotyczących swej pracy. 4) Twórczy ludzie są wrażliwi. Łatwiej spostrzegają ukryte elementy rzeczywistości, korzystają z bodźców ubocznych i przypadkowych, biorą w swym myśleniu pod uwagę zmysłowy, a nie tylko abstrakcyjny wymiar świata. (...) Sami będąc niezależnymi, uznają także prawo innych do niezależności. (...) 5) Twórczy ludzie są odważni. Chętnie podejmują ryzyko intelektualne, lubią zgadywać i spekulować. Często wychodzą poza utrwalone schematy i konstrukcje teoretyczne. Lubią przewidywać i rozważać sytuacje hipotetyczne. Wykazują jednak szacunek dla faktów, jeśli uznają, że coś jest rzeczywiście oparte na faktach. Dobrze się czują w improwizacji i działaniu „na niby. Nie boją się popełnić pomyłki, ani okazać swej niewiedzy. 6) Twórczy ludzie mają dodatni stosunek do samych siebie. Nie sprzeciwia się to skutecznej samokontroli i zdawaniu sobie sprawy z własnych ograniczeń, czy niewiedzy. 7) Twórczy ludzie są odpowiedzialni. Cechę tę określa się również jako „siłę ego albo dojrzałość emocjonalną. Dzięki niej skłonności do pogrążania się w oderwanych spekulacjach i do przyjmowania treści niesprawdzonych, czy wręcz irracjonalnych są równoważone przez poczucie realizmu i właściwą ocenę rzeczywistych możliwości. 8) Twórczy ludzie są pełni sprzeczności. Są wytrwali, ale plastyczni, poważni, ale skłonni do ludycznego stosunku wobec własnej pracy, pełni pasji, ale zdolni do długotrwałych przerw w pracy i „inkubowania pomysłów. 9) Twórczy ludzie wykazują poczucie przeznaczenia. Mają wysokie wyobrażenie o znaczeniu swej pracy, dostrzegają jej sens i wartość w stosunku do osiągnięć poprzedników. 10) Twórczy ludzie mają szerokie, ale wybiórcze zainteresowania. Zainteresowania twórczych jednostek trudno jednak byłoby określić jako po prostu szerokie, bo zwykle są one przeciwieństwem encyklopedycznej kompletności.
(cytat, str. 79) Metody kształcenia są podstawą nowoczesnego zarządzania partycypacyjnego. Pozwalają one mobilizować kulturę pracowników w celu ukierunkowania ich wyborów i określenia ich działalności. Rodzinę metod wykorzystywanych w procesie kształcenia tworzą: - metody kreatywności, - metody ewolucji zachowań pracowników, - metody zarządzania.
(cytat, str. ) Proste rozwiązania są z reguły wyraźnie widoczne. Ale rozwiązania najbardziej kreatywne i najlepsze dla obu stron rzadko kiedy są tak oczywiste. Potrzeba im nieco czasu, aby dojrzały lub aby ktoś je zauważył.
(cytat, str. 67 - 68) Szczególną zdolnością organizacji inteligentnej(OI) jest jej kreatywność, można jej przypisać następujące właściwości: - płynność - swobodnie i bez wysiłku pozyskuje (tworzy i formułuje) nowe pomysły, - giętkość - zdolność do porzucenia starych sposobów myślenia i działania oraz przyjęcia nowych, - oryginalność - tworzy oryginalne pomysły i kreatywne metody działania, które są statystycznie rzadko spotykane (kojarzy elementy oddalone w czasie, przestrzeni i logice), - wrażliwość na problemy - szybko identyfikuje trudności lub wady w funkcjonowaniu, a poszukując przyczyn problemów i je eliminując stawia właściwe pytania, - wystawianie sprytnych ocen - oznacza bystrość w procesie oceniania, czyli stawianie trafnych ocen, - redefinicja - potrafi zrezygnować z dotychczasowego sposobu zastosowania danego obiektu i znaleźć dla niego nowe zastosowanie, - staranność - potrafi wypełnić schemat szczegółami, - tolerancja niejednoznaczności - to gotowość zaakceptowania pewnej niejasności i nieposługiwanie się sztywnymi kategoriami, - myślenie konwergencyjne - ukierunkowanie się na znalezienie jednego właściwego rozwiązania, - myślenie dywergencyjne - to myślenie otwarte, kojarzone z myśleniem twórczym, - gotowość do bycia innym i przeciwstawiania się konwencjom - chodzi o przywództwo idei, a nie ludzi, a niechęć do autorytetów obejmuje prawa, zasady naukowe i inne reguły, jak i hierarchię autorytetów osobowych, - wysoka samodyscyplina - samodyscyplina nie pojawia się, gdy brakuje motywującego wyzwania, jest efektem zaangażowania w zadanie lub dziedzinę, - ambitne cele - wysoka ambitność celów związana jest z automotywacją, a dążenie do doskonałości jest częścią wysokiej motywacji, - gotowość do podejmowania ryzyka - oznacza uwzględnienie ryzyka niepowodzenia przy podejmowaniu trudnych zadań o nieznanym wyniku, a ryzykiem też jest przeciwstawienie się powszechnej opinii czy potocznym przeświadczeniom.
(cytat, str. 265) Wyróżniająca się kreatywność powinna być doceniana, choć niekoniecznie powinno się za nią płacić. Płacenie za wszystko może doprowadzić do sytuacji, w której ludzie przyzwyczajają się do nagród, spodziewając się ich za każdym razem, kiedy coś osiągnął
(cytat, str. 109) Innowacyjność i kreatywność działania są związane z ryzykiem i niepewnością, które mimo zagrożeń są pokonywane aktem woli do działania, co stanowi rdzeń przedsiębiorczości i różnic między działaniami normalnymi a transgresyjnymi o różnym stopniu nasilenia.