Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 250) Rekrutacja polega na informowaniu otoczenia i własnych pracowników o istniejących lub przewidywanych wolnych stanowiskach pracy, tworzeniu odpowiedniej grupy kandydatów a następnie dokonaniu ich oceny i zaakwalifikowania do zatrudnienia zgodnie z potrzebami pracodawcy.
(cytat, str. 198) Proces rekrutacji personelu w przedsiębiorstwie można przeprowadzić w sposób aktywny i pasywny. Rekrutacja aktywna polega na tym, że sama firma podejmuje działania w celu pozyskania odpowiednich kandydatów. W rekrutacji pasywnej natomiast sami kandydaci zgłaszają oferty pracy, które firma może bieżąco rozpatrywać i (lub) tworzyć z nich banki danych, a w razie potrzeby wykorzystać. Tylko firmy o dobrej renomie w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi mogą uwzględniać w swojej działalności rekrutację pasywną.
(cytat, str. 143) Rekrutacja pracowników jest - po planowaniu - kolejnym etapem procesu kadrowego. Rekrutacja oznacza przyciągnięcie przez organizację takiej liczby kandydatów, która umożliwiłaby ich racjonalną selekcję. Wyróżniamy dwa rodzaje rekrutacji: - rekrutację ogólną, szeroką; - rekrutację segmentową.
Rekrutacja szeroka jest stosowana przy poszukiwaniu kandydatów na stanowiska szeregowe, np. bezpośrednio do produkcji. Rekrutacja segmentowa jest stosowana przy poszukiwaniu grupy kandydatów posiadających określone cechy, umiejętności i kwalifikacje - specjalistów, menedżerów.
(cytat, str. 202) Rekrutacja ma na celu zatrudnienie pracowników najbardziej odpowiednich, jeśli chodzi o ich kwalifikacje i cechy osobowościowe biorąc pod uwagę cechy organizacji i warunki jej funkcjonowania.
(cytat, str. 79 - 80) Rekrutacja jest procesem polegającym na kwalifikowaniu i pozyskiwaniu spośród kandydatów do pracy takich, którzy posiadają cechy i kompetencje przydatne dla organizacji. Do tych cech można zaliczyć zdolności, wiedzę, umiejętności, zdrowie oraz motywację kandydata do pracy. Wyniki analizy tych cech służą do stwierdzenia ich przydatności do: - wspierania organizacji w osiąganiu jej celów, - realizacji zadań techniczno - technologicznych, - wiązania stanowisk i funkcji, - integrowania personelu - załogi.
(cytat, str. 143) Jest ona pod pewnymi względami podobno do procesu zaopatrzenia, gdyż dąży się do pozyskania właściwych ludzi we właściwym czasie i miejscu oraz za właściwą cenę.
(cytat, str. 147) Przejmuj do pracy ludzi, którzy wciąż się uczą i czują, że uczyć się trzeba przez całe życie, zarówno w szkole, jak i w biurze czy w domu. Zachęcaj pracowników, by się uczyli. Płać za ich kursy.
(parafraza, str. 178 - 180) Dziesięć kroków w procesie rekrutacji pracowników wg Harveya Mackaya:
1.Zapraszamy kandydata na rozmowę 2.Zapraszamy kandydata na sześć do ośmiu rozmów z członkami zarządu 3.Rozmawiam z kandydatem przez trzydzieści minut 4.Rozmawiam z kandydatem przez telefon 5.Zasięgam informacji z innych źródeł 6.Rozmawiam z kandydatem w jego domu 7.Zaprzyjaźniam się z kandydatem na gruncie towarzyskim 8.Przedstawiam kandydata dwóm lub trzem znajomym z innych firm 9.Wycieczka do mistrza (mistrza jakiejś profesji) 10.Spotkanie z psychologiem
Słowa kluczowe:rekrutacja Komentarze i źródła pierwotne: R.E. Miles, C.C. Snow, Organizational Strategy, Structure and Process, McGraw-Hill, New York 1978.
(cytat, str. 96) Kultura kultywacji przypisuje wielką wagę rekrutacji, retencji i wychowywania wysoce kreatywnych pracowników, aby tworzyć wyjątkowe produkty. Spółki medialne, agencje reklamowe i wyspecjalizowane firmy konsultanckie to archetypy kultury kultywacji.
(cytat, str. 123 - 124) Procedura rekrutacji to logicznie ze sobą powiązane, uporządkowane i powtarzające się działania możliwe do zastosowania wobec różnych kandydatów, pozwalaniu na racjonalne zróżnicowanie pytań i podejścia, a jednocześnie mające jednolity i przejrzysty charakter. Procedura powinna określać m.in. rodzaje pytań zadawanych kandydatom, ich kolejność, czas trwania spotkań, sposoby oceny poszczególnych elementów rozmowy. Wskazane jest, aby pracodawcy określali zasady na piśmie - w formie tzw. polityki jednakowego traktowania (Fundusz Know How 200 1). Polityka ta powinna odnosić się zarówno do osób już zatrudnionych, jak i kandydatów do pracy. Korzyści, jakie przedsiębiorstwa uzyskują z przygotowania i wdrożenia tego dokumentu, są następujące: -Firmy postrzegane są przez wszystkich jako jednostki wywiązujące się ze swoich zobowiązań prawnych. -Firmy pokazują pracownikom i kandydatom na pracowników, że będą traktowani w sposób uczciwy i jednakowy. -Oświadczenia sporządzone w formie pisemnej są jawne, łatwo dostępne i zrozumiale. -Można kontrolować działania poszczególnych osób w zakresie rekrutacji i zatrudniania.
(cytat, str. 73) Rekrutacja to działalność organizacji polegająca na identyfikowaniu i przyciąganiu kandydatów do pracy o takich umiejętnościach i nastawieniach względem pracy, które wspierają organizacje w osiąganiu jej celów.
(cytat, str. 218) Rekrutacja jest zbiorem czynności zaprojektowanych w taki sposób, żeby przyciągnąć do danej organizacji wykwalifikowanych kandydatów do zatrudnienia. Ważne jest tu położenie nacisku na wyraz "wykwalifikowanych". W skutecznej rekrutacji powinno się zwrócić uwagę na osoby, Których zdolności i umiejętności odpowiadają specyfikacją stanowisk.
(cytat, str. 211) Na stanowiska szczególnie ważne powinniśmy w pierwszej kolejności poszukiwać osób w szeregach naszej organizacji, takich, które są nam dobrze znane i sprawdziły się. Dopiero gdy ich nie znajdziemy wewnątrz organizacji, należy poszukiwać ich na zewnątrz.
Słowa kluczowe:rekrutacja Komentarze i źródła pierwotne: (rozdz. 3.4 PN-EN 28402:1993)
(cytat, str. 161) Rekrutacja polega na działaniach organizacji na rynku pracy, ukierunkowanych na poinformowanie potencjalnych kandydatów o firmie i warunkach uczestnictwa w niej oraz wytworzenie pozytywnych postaw i chęci zatrudnienia.