Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 124) Eksploatacja (exploitation): Stopień, w jakim firma wykorzystuje swój istniejący kapitał wiedzy i relacji do uzyskiwania krótkookresowych korzyści.
(cytat, str. 140) Faza eksploatacji. Dotarcie wyrobu do klientów finalnych rozpoczyna czwartą fazę cyklu istnienia wyrobu. Faza eksploatacji obejmuje całość działań zmierzających do optymalizowania struktury jakościowo-ilościowej efektu użytkowego, uzyskiwanego z poszczególnych egzemplarzy wyrobu. Efekt użytkowy jest mierzony liczbą oraz jakością rezultatów eksploatowania egzemplarzy wyrobu w okresie ich trwałości. W istocie, klienci finalni (użytkownicy) kupują wyrób dlatego, że jego jakość determinuje postulowaną jakość i ilość efektu użytkowego, służącego zaspokojeniu określonej potrzeby. Nie ulega wątpliwości, że podmiotami zarządzającymi fazą eksploatacji są klienci finalni. Jednak konieczność ciągłego pozyskiwania oraz jak najdłuższego utrzymania klientów finalnych czyni niezbędnym zaangażowanie producenta w fazę eksploatacji. Z tej fazy może on także uzyskać wiele cennych informacji, które w sprzężeniu zwrotnym służą permanentnemu doskonaleniu jakości faz: przygotowania produkcji, produkcji i dystrybucji. Jakość pomocy producenta świadczonej użytkownikom wpływa niewątpliwie na jego wizerunek, a w konsekwencji na popyt nowy i restytucyjny oraz na sprzedaż wyrobu w kolejnych okresach. Nie wywołuje kontrowersji teza o nadrzędnej roli fazy eksploatacji w cyklu istnienia wyrobu. Rezultaty przebiegu tej fazy uzasadniają celowość oraz weryfikują w ostateczny sposób skuteczność wszystkich faz poprzedzających. Tam właśnie jest zaspokajana określona potrzeba konsumpcyjna lub produkcyjna, dla której przedsiębiorstwo produkcyjne zainicjowało cały cykl. W związku z powyższym, centralną pozycję w kompleksowej jakości wyrobu zajmuje jakość eksploatacyjna, odpowiadająca uwarunkowaniom i wymaganiom fazy eksploatacji (zob. rysunek 4.9). Uwarunkowania fazy eksploatacyjnej dotyczą następujących zakresów: - fizycznego środowiska eksploatacji wyrobu, określonego cechami flzyko-chemicznymi, - kompleksu wyrobów współpracujących oraz całej infrastruktury technicznej, - procesów instalowania, użytkowania, obsługiwania, konserwowania i naprawiania wyrobu, - profesjonalnej, socjologicznej i kulturowej charakterystyki użytkowników, - ekonomicznych uwarunkowań eksploatacji i użytkowników, - sieci serwisowej i systemu zaopatrywania w części zamienne, - unormowań związanych z eksploatacją wyrobu i ekologią. W jakości eksploatacyjnej można wyróżnić jakość użytkową oraz jakość obsługowo-naprawczą, adekwatnie do dwóch głównych obszarów działań w fazie eksploatacji wyrobu (użytkowanie, obsługa i naprawy) oraz tam występujących uwarunkowań i wymagań. Uwzględnienie przez producenta nadrzędności fazy eksploatacji i użytkowników, w całej jego działalności, stanowi sedno orientacji jakościowo-marketingowej. Oprócz dostarczonego użytkownikom wyrobu, producent ma szansę a także obowiązek wspomagającego uczestnictwa w fazie eksploatacji. Szansę wynikają z przedłużonego kontaktu z klientami finalnymi w tak istotnej dla nich fazie, jaką jest faza eksploatacji wyrobu. Poprzez świadczoną pomoc, istnieje możliwość zaoferowania wyrobów komplementarnych, dodatkowych usług, skłonienia użytkowników do ponownego zakupu i wielu innych oddziaływań. Obowiązki producenta wynikają z przepisów prawa oraz z warunków zawartych umów. Są to najczęściej obowiązki dotyczące bezpieczeństwa użytkowania, obsługi gwarancyjnej, produkcji części zamiennych i świadczeń z tytułu rękojmi. Dla wielu wyrobów bezwzględnym warunkiem ich zakupu i eksploatacji jest zagwarantowanie przez producenta sprawnej sieci serwisu technicznego. Przedsiębiorstwo produkcyjne zabiegając o pozyskanie i utrzymanie klientów oferuje im szereg różnorodnych usług, poprawiających jakość procesów zakupu i eksploatacji wyrobu. Ze względu na termin świadczenia są to usługi: przedsprzedażne, sprzedażne i posprzedażne. Usługi przedsprzedażne dotyczą głównie prezentacji wyrobu I doradztwa, sprzedażne - ułatwienia procesu zakupu (np. sprzedaż ratalna, kredyt, transport, ubezpieczenia), a posprzedażne - usprawnienia procesów eksploatacji (np. instrukcje obsługi, szkolenie, instalowanie, testowanie i odbiór techniczny, serwis, dostawy części zamiennych, diagnostyka). Powyższe usługi pozwalają na utrzymanie kontaktu z użytkownikami aż do fazy likwidacji wyrobu."
(cytat, str. 143) "Faza eksploatacji. Dotarcie wyrobu do klientów finalnych rozpoczyna czwartą fazę cyklu istnienia wyrobu. Faza eksploatacji obejmuje całość działań zmierzających do optymalizowania struktury jakościowo-ilościowej efektu użytkowego, uzyskiwanego z poszczególnych egzemplarzy wyrobu. Efekt użytkowy jest mierzony liczbą oraz jakością rezultatów eksploatowania egzemplarzy wyrobu w okresie ich trwałości. W istocie, klienci finalni (użytkownicy) kupują wyrób dlatego, że jego jakość determinuje postulowaną jakość i ilość efektu użytkowego, służącego zaspokojeniu określonej potrzeby. Nie ulega wątpliwości, że podmiotami zarządzającymi fazą eksploatacji są klienci finalni. Jednak konieczność ciągłego pozyskiwania oraz jak najdłuższego utrzymania klientów finalnych czyni niezbędnym zaangażowanie producenta w fazę eksploatacji. Z tej fazy może on także uzyskać wiele cennych informacji, które w sprzężeniu zwrotnym służą permanentnemu doskonaleniu jakości faz: przygotowania produkcji, produkcji i dystrybucji. Jakość pomocy producenta świadczonej użytkownikom wpływa niewątpliwie na jego wizerunek, a w konsekwencji na popyt nowy i restytucyjny oraz na sprzedaż wyrobu w kolejnych okresach. Nie wywołuje kontrowersji teza o nadrzędnej roli fazy eksploatacji w cyklu istnienia wyrobu. Rezultaty przebiegu tej fazy uzasadniają celowość oraz weryfikują w ostateczny sposób skuteczność wszystkich faz poprzedzających. Tam właśnie jest zaspokajana określona potrzeba konsumpcyjna lub produkcyjna, dla której przedsiębiorstwo produkcyjne zainicjowało cały cykl. W związku z powyższym, centralną pozycję w kompleksowej jakości wyrobu zajmuje jakość eksploatacyjna, odpowiadająca uwarunkowaniom i wymaganiom fazy eksploatacji (zob. rysunek 4.9). Uwarunkowania fazy eksploatacyjnej dotyczą następujących zakresów: - fizycznego środowiska eksploatacji wyrobu, określonego cechami flzyko-chemicznymi, - kompleksu wyrobów współpracujących oraz całej infrastruktury technicznej, - procesów instalowania, użytkowania, obsługiwania, konserwowania i naprawiania wyrobu, - profesjonalnej, socjologicznej i kulturowej charakterystyki użytkowników, - ekonomicznych uwarunkowań eksploatacji i użytkowników, - sieci serwisowej i systemu zaopatrywania w części zamienne, - unormowań związanych z eksploatacją wyrobu i ekologią. W jakości eksploatacyjnej można wyróżnić jakość użytkową oraz jakość obsługowo-naprawczą, adekwatnie do dwóch głównych obszarów działań w fazie eksploatacji wyrobu (użytkowanie, obsługa i naprawy) oraz tam występujących uwarunkowań i wymagań. Uwzględnienie przez producenta nadrzędności fazy eksploatacji i użytkowników, w całej jego działalności, stanowi sedno orientacji jakościowo-marketingowej. Oprócz dostarczonego użytkownikom wyrobu, producent ma szansę a także obowiązek wspomagającego uczestnictwa w fazie eksploatacji. Szansę wynikają z przedłużonego kontaktu z klientami finalnymi w tak istotnej dla nich fazie, jaką jest faza eksploatacji wyrobu. Poprzez świadczoną pomoc, istnieje możliwość zaoferowania wyrobów komplementarnych, dodatkowych usług, skłonienia użytkowników do ponownego zakupu i wielu innych oddziaływań. Obowiązki producenta wynikają z przepisów prawa oraz z warunków zawartych umów. Są to najczęściej obowiązki dotyczące bezpieczeństwa użytkowania, obsługi gwarancyjnej, produkcji części zamiennych i świadczeń z tytułu rękojmi. Dla wielu wyrobów bezwzględnym warunkiem ich zakupu i eksploatacji jest zagwarantowanie przez producenta sprawnej sieci serwisu technicznego. Przedsiębiorstwo produkcyjne zabiegając o pozyskanie i utrzymanie klientów oferuje im szereg różnorodnych usług, poprawiających jakość procesów zakupu i eksploatacji wyrobu. Ze względu na termin świadczenia są to usługi: przedsprzedażne, sprzedażne i posprzedażne. Usługi przedsprzedażne dotyczą głównie prezentacji wyrobu I doradztwa, sprzedażne - ułatwienia procesu zakupu (np. sprzedaż ratalna, kredyt, transport, ubezpieczenia), a posprzedażne - usprawnienia procesów eksploatacji (np. instrukcje obsługi, szkolenie, instalowanie, testowanie i odbiór techniczny, serwis, dostawy części zamiennych, diagnostyka). Powyższe usługi pozwalają na utrzymanie kontaktu z użytkownikami aż do fazy likwidacji wyrobu. Faza likwidacji"
(cytat, str. 367) Typowymi czynnikami zakłócającymi proces eksploatacyjny są następujące niesprawności: - awaryjność maszyn i urządzeń, - wady materiałowe, - nierytrniczność dostaw części zamiennych i zasileń energetycznych, - wypadki przy pracy itd.