Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
Wyszukiwarka pełnotekstowa (kliknij)
Cytaty i parafrazy dla: otoczenie konkurencyjne (0 - 13 z 13)
(cytat, str. 30 - 31) Otoczenie konkurencyjne jest dla przedsiębiorstwa łatwiejsze do zidentyfikowania i obserwacji. W skład otoczenia konkurencyjnego wchodzą wszystkie podmioty gospodarcze, które mają z przedsiębiorstwem powiązania kooperacyjne lub konkurencyjne. Najważniejszymi składnikami otoczenia konkurencyjnego są dostawcy, nabywcy, istniejący i potencjalni konkurenci. Cechą otoczenia konkurencyjnego jest to, że między jego elementami a przedsiębiorstwem zachodzi sprzężenie zwrotne: podmioty otoczenia konkurencyjnego oddziałują na przedsiębiorstwo, ale też przedsiębiorstwo ma możliwość aktywnego reagowania na te bodźce.
Słowa kluczowe:otoczenie konkurencyjne Komentarze i źródła pierwotne: Nieco szerzej w książce.
(cytat, str. 49) Otoczenie konkurencyjne (sektorowe, branżowe, bliższe, zadaniowe) rozumiane jako ogół powiązań konkurencyjnych i kooperacyjnych pomiędzy podmiotami je tworzącymi a przedsiębiorstwem, przy jednoczesnym występowaniu dwubiegunowości istniejących relacji (występuje sprzężenie zwrotne w relacji organizacja - bliższe otoczenie).
(parafraza, str. 422) W skład otoczenia konkurencyjnego wchodzą bowiem wszystkie podmioty gospodarcze, które mają z przedsiębiorstwem powiązania kooperacyjne lub konrurencyjne. Podmioty otoczenia konkurencyjnego oddziałują na przedsiębiorstwo, ale też przedsiębiorstwo ma możliwość aktywnego reagowania na te bodźce.
(parafraza, str. 40) Jeśli chodzi o otoczenie konkurencyjne można odwołać się do modelu konkurencji sił M.Portera (1992), gdzie na konkurencje w branży wpływa: - Potencjalne wejścia – groźba wejścia nowych konkurentów, - Dostawcy – siła przetargowa dostawców, - Substytuty – groźba produktów substytucyjnych, - Konsumenci – siła przetargowa konsumentów.
(cytat, str. 47) Na makorotoczenie organizacji składa się zespół warunków funkcjonowania organizacji wynikający z tego, że działa ona w określonym kraju i regionie, w określonej strefie klimatycznej, w danym układzie politycznym, prawnym, systemowym. W skład otoczenia konkurencyjnego wchodzą wszystkie podmioty gospodarcze, które mają z przedsiębiorstwem różnego rodzaju powiązania.
(parafraza, str. 28) W skład mikrootoczenia czyli otoczenia konkurencyjnego wchodzą następujące czynniki: - dostawcy kapitałów, - forma organizacyjno-prawna, - organizacja systemu księgowo-sprawozdawczego, - sektor gospodarki, - koszt kapitału własnego, - umiejętności analityczne i kwalifikacje kadry zarządzającej, - czynniki czysto ekonomiczne
(cytat, str. 59) Proces określania granic sektora jest sam w sobie bardziej sztuką niż naukę ścisłą, jednak ma wielką wagę dla sprecyzowania atrakcyjności danego sektora. Jeżeli przyjmiemy zawężoną definicję sektora w kategoriach produktu, powstaje niebezpieczeństwo, że analizie naszej umkną krytyczne aspekty otoczenia konkurencyjnego.
(cytat, str. 205) Jest swoistym paradoksem, że kompleksowe systemy przetwarzania danych są wręcz nieodpowiednie gdy chodzi o dostrzeganie najczęstszych strategicznych korzyści (nietypowych, przynajmniej na dzień dzisiejszy) w otoczeniu przedsiębiorstwa ().
Słowa kluczowe:otoczenie konkurencyjne Komentarze i źródła pierwotne: Pierwszą staranną analizę przełomu stworzonego przez struktury dywizjonalne zawiera praca A. Chandlera, Strategy and Structure, jw.
(cytat, str. 171) Otoczenie konkurencyjne przedsiębiorstwa, określane także jako bliższe, sektorowe, technologiczne, przemysłowe, mikrootoczenie, jest to ogół instytucji, podmiotów i warunków, które wpływają na przedsiębiorstwo i na które przedsiębiorstwo może wpływać.
(cytat, str. 172) W skład otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa wchodzą różne podmioty i grupy: - konkurenci i potencjalni konkurenci, - dostawcy surowców, materiałów i części, - klienci, odbiorcy dóbr, - producenci dóbr substytucyjnych i komplementarnych, - interesariuse wewnętrzni, - interesariusze zewnętrzni.
(cytat, str. 98) Otoczenie konkurencyjne (rynkowe) tworzy warunki współpracy samodzielnych podmiotów, które zarazem konkurują z innymi organizacjami o podobnym charakterze oraz współpracują przy realizacji swych celów. W otoczeniu rynkowym współpraca jest konsekwencją autonomicznych rozstrzygnięć organizacji co do celów i sposobów ich realizacji. Swoboda współpracy dotyczy wyboru partnera, podjęcia decyzji o współpracy i ustalenia warunków współdziałania. Warunki współpracy są wynikiem negocjacji i wymagają uzgodnienia. Instrumentem utrwalającym te warunki na okres współpracy jest umowa (kontrakt). Współdziałające organizacje są formalnie równorzędne, nie ma między nimi elementów zwierzchnictwa. Autonomia i równorzędność współdziałających podmiotów mają z reguły tylko formalny charakter.