Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
Wizerunek marki można zidentyfikować jako zestaw wyobrażeń, które są reakcją konsumentów na markę. Natomiast wizerunek przedsiębiorstwa jest to kompozycja osobowości przedsiębiorstwa, wyrastająca z jego filozofii, strategii, stylu kierowania, reputacji oraz zachowania się pracowników i innych przedstawicieli firmy. Jest to projekcja osobowości firmy, którą ludzie postrzegają, z którą się identyfikują i wobec której wyrażają własne opinie i odczucia.
(Figiel A. 2004, s. 77)
Jakość i innowacje nie pozostają obojętne w procesie kształtowania wizerunku przedsiębiorstwa, co bez wątpienia ma znaczenie strategiczne, polegające na: - przyczynianiu się do sukcesu lub klęski firmy; - budowaniu opinii o firmie wśród pracowników, dystrybutorów, konkurentów i samych klientów; - tworzeniu określonej (emocjonalnej) wartości dodanej; - przekazywaniu informacji o sukcesach organizacji; - kształtowaniu właściwych postaw wobec firmy, od których bezpośrednio zależą zachowania ludzi.
(Janasz K., Wiśniewska J. 2013, s. 25)
reputacja firmy kształtowana jest przez wiele czynników, z których kultura bycia pracowników przeważnie rzutuje na jej wizerunek, a ten z kolei przekłada się na jej aktywa bądź pasywa.
(Wachowiak A. 2001, s. 69)
Najważniejsze wnioski dotyczące budowy wizerunku firmy: 1. Liczą się tylko te czynniki przewagi konkurencyjnej, które są dostrzegane przez klientów. Obiektywna przewaga liczy się w takim stopniu, w jakim potrafimy zakomunikować ją klientowi. 2. Nie sposób uzyskać przewagi wizerunku, ani go bronić bez dobrem znajomości swoich rywali. Tylko wtedy , gdy firma zna silne i słabe strony konkurentów, może tak zaprojektować swoją tożsamość i wizerunek, aby osiągnąć przewagę. Jest to problem dotyczący obserwacji zewnętrznych przejawów działalności konkurencji, ale i objęcia wywiadem wewnętrznym możliwości i przedsięwzięć rywala, co wcale nie jest łatwym zadaniem. 3. Należy budować pozytywne doświadczenia klientów na podstawie jakości produktu i jakości oraz dobrych relacji z partnerami. 4. Żadna firma nie powinna zakładać, że zapewniła sobie bezpieczną pozycję, którą nic nie zdoła zachwiać.
(Altkorn J. 2002, s. 11-12)
Wizerunek przedsiębiorstwa jest zbiorem przekonań i myśli o nim, o jego marce lub produktach. Pozytywny wizerunek pozwala uzyskać większą lojalność nabywców wobec firmy i jej produktów, a także może się przyczynić do zdobycia przewagi konkurencyjnej.
(Żabiński L. (red.) 2002, s. 461)
Czynnik ludzki jest istotnym elementem budującym wizerunek przedsiębiorstwa - dobierając osoby do obsługi stanowiska należy kierować się przede wszystkim ich profesjonalizmem, co oznacza nie tylko konieczność posiadania dobrej wiedzy o kliencie, znajomości branży, firmy, oraz ich produktów, lecz również umiejętności w dziedzinach komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
(Żabiński L. (red.) 2002, s. 484)
Wizerunek najczęściej utożsamiany jest z pewnym jednolitym (kompleksowym) odbiorem, choć równie przydatna jest analiza i kreowanie zdywersyfikowanego wizerunku, odzwierciedlającego konkretne subprodukty z punktu widzenia poszczególnych grup ich odbiorców. Nie oznacza to jednocześnie uzasadnione jest kształtowanie odmiennego wizerunku w różnych segmentach odbiorców. Krańcową użyteczność takich działań wyznaczać powinna możliwość ukształtowania wyrazistego i spójnego wizerunku regionu.
(Żabiński L. (red.) 2002, s. 361)
Na podstawie dotychczasowych rozważań można powiedzieć, że wizerunek firmy jako pracodawcy jest jej obrazem (odbiciem) ukształtowanym w świadomości aktualnych i potencjalnych pracowników na bazie ich osobistych doświadczeń (w przypadku osób zatrudnionych w firmie) lub też informacji docierających do potencjalnych członków organizacji, których źródłem są osoby tworzące daną organizację oraz wszelkiego typu nośniki masowego przekazu.
(Baruk A. 2006, s. 36)
Można zatem mówić o różnych rodzajach wizerunku pracodawcy, których całkowita liczba jest równa liczbie jednostek opiniotwórczych. Jednak wszystkie mogą być zaliczone do jednej z pięciu następujących grup: 1)wizerunek rzeczywisty, obejmujący wewnętrzne wartości, organizacyjne zachowania i działania, zasięg rynkowej aktywności i pozycjonowanie firmy, 2)wizerunek komunikowany, obejmujący informacje przekazywane przez organizację za pomocą funkcjonującego w niej systemu komunikowania się, 3)wizerunek wyobrażony sobie, obejmujaćy obrazy firmy kształtowane przez grupy i sieci stakeholderów, 4)wizerunek idealny, związany z możliwie najlepszym pozycjonowaniem firmy w ściśle określonych ramach czasowych, 5)wizerunek pożądany w postaci wizji artykułowanej przez założycieli firmy i/lub jej zarząd
(Baruk A. 2006, s. 37)
W wyniku komunikowania się przedsiębiorstwa z podmiotami jego otoczenia i pod wpływem informacji o przedsiębiorstwie z innych źródeł kształtowane jest wyobrażenie (jego wizerunek).
(Budzyński W. 2008, s. 27)
Wizerunkiem firmy jest jej odbicie w świadomości przedstawicieli grup społecznych, wchodzących w skład otoczenia firmy. Przyjmując, iż głównym celem public relations jest stworzenie pożądanego wizerunku firmy, w wyniku prowadzonych badań należy znaleźć odpowiedź na pytanie, jaki jest jej aktualny wizerunek i jaka ma być w tym zakresie sytuacja pożądana. Często bowiem istnieją różnicę między tym, jak ocenia swój wizerunek przedsiębiorstwo, a tym, jaki on jest rzeczywiście w jego otoczeniu. Dlatego istotne jest określenie różnych rodzajów wizerunku: - wizerunku własnego - wśród pracowników firmy, - wizerunku obcego - uśrednionego wizerunku w pozostałych grupach otoczenia.
(Budzyński W. 2008, s. 36)
tożsamość kształtowana jest wewnątrz przedsiębiorstwa i odzwierciedla jego rzeczywistą osobowość, wartości, strategię, itp. Natomiast wizerunek może istnieć zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz organizacji. Wewnątrz- jako konstruowany przez organizacje przekaz lub jako obraz przedsiębiorstwa w umysłach pracowników, na zewnątrz zaś jako całościowe wrażenie dotyczące przedsiębiorstwa, powstające u poszczególnych grup publiczności istniejących w otoczeniu organizacji.
(Dąbrowski T. , s. 67)
Przechodząc z ujęcia psychologicznego do ujęcia właściwego dla teorii zarządzania, należy stwierdzić, że jeżeli nadawca informacji jest firma, odbiorcą - szeroko rozumiane otoczenie, a celem - stworzenie w tym otoczeniu pozytywnego obrazu nadawcy, to tego rodzaju działalność można utożsamiać z tą, którą określimy mianem tworzenie wizerunku firmy, po zawężeniu działań do tych prowadzonych przez przedsiębiorstwo. Stan wytworzony w wyniku tego oddziaływania należałoby wówczas nazwać wizerunkiem firmy. W szerszym znaczeniu można byłoby używać terminów tworzenie wizerunku organizacji oraz wizerunek organizacji.
(Budzyński W. 2008, s. 11-12)
Obecnie postaramy się rozważyć: Czy można mówić o różnych rodzajach wizerunku? Skoro wizerunek firmy powstaje w umysłach poszczególnych jednostek, które wchodzą w skład różnych grup społecznych, to trudno przyjąć, że jest on jednolity. Fakt ten posłuży do zaproponowania następujących rodzajów wizerunku: - wizerunek rzeczywisty (lub obcy), który można zdefiniować jako rzeczywisty obraz firmy wśród stykających się z nią osób; - wizerunek lustrzany (lub własny), będącym obrazem danej firmy wśród jej pracowników; - wizerunek pożądany, który jest obrazem docelowym - jak firma chciałaby widzieć siebie lub jak uważa, że powinno je widzieć otoczenie; - wizerunek optymalny, będący optymalnym kompromisem pomiędzy tymi trzema wymienionymi rodzajami wizerunku, możliwym do osiągnięcia w danych warunkach.
(Budzyński W. 2008, s. 13)
Analizując zakres terminu wizerunek w odniesieniu do firmy, należy pamiętać, że jest on różnie pojmowany. Najczęściej używa się trzech różnych terminów: - wizerunek branży, - wizerunek firmy, - wizerunek marki. Kolejność przedstawiania tych terminów wskazuje jednocześnie na ich zakres. o najszerszym zakresie można mówić w odniesieniu do wizerunku branży, który oznacza łączny obraz firm, organizacji i instytucji działających w danej branży.
(Budzyński W. 2008, s. 16)
Wśród praktyków marketingu spotykamy nawet dwa odrębne terminy obejmujące wzajemne relacje pomiędzy wizerunkiem firmy i marki: - wizerunek zintegrowany oraz - wizerunek izolowany. Terminem wizerunek zintegrowany określa się sytuację, w której firma świadomie integruje wizerunek firmy i marki. Warunkiem jest tutaj sprzedaż produktów lub usług pod nazwa firmy, bez oznaczania ich odrębna marką. Wizerunek izolowany oznacza natomiast sytuację, w której firma tworzy marki lub markę dla swoich produktów, podejmując działania marketingowe ukierunkowane na tworzenie wizerunku marki. Wizerunek firmy tworzony jest odrębnie, a niejednokrotnie firmy nie są nawet zainteresowane tym, żeby klient utożsamiał markę z dana firmą.(...)Wizerunek marki, podobnie jak wizerunek firmy, jest istotnym elementem procesu wyboru towaru lub usług oferowanych na rynku.
(Budzyński W. 2008, s. 16-17)
Można powiedzieć, że wartość wizerunku firmy to zbiór wszelkich aktywów i zobowiązań, związanych z tym wizerunkiem i z symbolem firmowym, zwiększający lub zmniejszający wartość dostarczanego produktu dla firmy oraz jej klienta, zarówno instytucjonalnego, jak i indywidualnego. Wśród aktywów i zobowiązań łączących się z wizerunkiem firmy możemy wskazać czynniki psychologiczne, rynkowe i prawne. Czynniki o charakterze psychologicznym to świadomość istnienia firmy, postrzegana jakość przez nią oferowana (jakość produktów, usług, obsługi klienta, wiarygodność firmy), pozytywne skojarzenia czy lojalność wobec firmy. Wśród czynników rynkowych wpływających na wartość wizerunku można wskazać marketing prowadzony przez firmę, jej pozycję rynkową, strukturę rynku, kontakty międzynarodowe i perspektywy. Czynnikiem prawnym jest właściwa ochrona prawna wizerunku firmy i posiadanych przez nią marek.
(Budzyński W. 2008, s. 19)
Można zaryzykować twierdzenie, że o wartości wizerunku firmy, z psychologicznego punktu widzenia, decyduje jakość obrazu tej firmy, tworzona przez jej aktualnych i potencjalnych klientów oraz inne, istotne dla jej działalności, grupy otoczenia. Wskazana jakość warunkuje zachowanie się tych grup wobec firmy. Jakość obrazu firmy można nadto stopniować, poczynając od świadomości jej istnienia, poprzez postrzeganie dobrej jakości działania i jej wiarygodności, szerokie pozytywne skojarzenia, po różne stopnie lojalności.
(Budzyński W. 2008, s. 20-21)
Reasumując - trudno jest tworzyć w pełni ujednolicony, globalny wizerunek firmy. Unifikacja docelowego, planowanego wizerunku może dotyczyć jedynie jego podstawowych komponentów. Zbyt wiele działań realizowanych jest lokalnie, jak np. wdrożenie koncepcji społecznej odpowiedzialności czy nawiązanie do lokalnej rzeczywistości, żeby można było pozwolić sobie na pominięcie na etapie ich planowania specyfiki kulturowej poszczególnych regionów.
(Budzyński W. 2008, s. 161)