Cytaty i parafrazy dla: perspektywa (0 - 13 z 13)
Bazerman M.,
Negocjując racjonalnie,
Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Olsztyn 1997
- Efekt framingu został wprowadzony przez Kahnemana i Tversky’ego w Teorii Perspektywy. Teoria ta dotyczy tendencji osoby podejmującej decyzje do postrzegania sytuacji decyzyjnej w kategoriach zysku bądź straty i w zależności od tego przyjmującej działania ryzykowne vs awersyjne w stosunku do ryzyka. Efekt framingu oznacza różnicę w postrzeganiu sytuacji w zależności od perspektywy zysku bądź straty.
(Bazerman M. 1997, s. 43) Komentarze i źródła pierwotne: J. Penc, Zarządzanie dla przyszłości.Twórcze kieorwanie firmą, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1998, s.239.
- Aby negocjować racjonalnie, trzeba pamiętać, że perspektywa i sposób przedstawienia problemu mogą zasadniczo zmieniać postrzeganie wartości i możliwość akceptacji alternatyw. Wybór charakterystyczny dla decydenta o awersyjnym stosunku do ryzyka polega na akceptacji oferowanego porozumienia; wybór charakterystyczny dla decydenta poszukującego ryzyka polega na oczekiwaniu na dalsze potencjalne ustępstwa. Wybór punktu odniesienia lub podstawowego sposobu działania determinuje to, czy decyzja będzie określana w kategoriach pozytywnych czy negatywnych.
(Bazerman M. 1997, s. 49) Komentarze i źródła pierwotne: dot. prawa wtórnego Unii Europejskiej
Kostera M. (red.),
Nowe kierunki w zarządzaniu,
Wydawnictwa Akademicki i Profesjonalne, Warszawa 2008
- Perspektywa instytucjonalna (ang. extrinsic influence perspective) - perspektywa analizy organizacji z punktu widzenia działań wewnątrz organizacji podejmowanych w celu dostosowania jej struktur i procesów w niej zachodzących do instytucjonalnych (zewnętrznych) oczekiwań.
(Kostera M. (red.) 2008, s. 101)
- Perspektywa sytuacyjna (ang. instrinsic influence perspective) - perspektywa analizy organizacji zakładająca, że struktury i procesy organizacyjne są kształtowane zarówno przez czynniki pochodzące z otoczenia, jak i czynniki wewnętrzne.
(Kostera M. (red.) 2008, s. 101)
Kostera M.,
Postmodernizm w zarządzaniu,
Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1996
- Drugie ujęcie, symbolistyczne, traktuje społeczeństwo, organizacj i kultury jako system wspólnych symboli i znaczeń. Zadaniem badacza jest interpretacja pojawiających się wątków. Przedstawicielami są Van Maanem (1973), S. Turner (1983/1987)
(Kostera M. 1996, s. 65)
- Ostatnie ujęcie koncentruje się na tym, co podświadome, a czego wyrazem jest kultura. Powierzchowne jej przejawy, wszelkie działania i praktyki organizacji mogą być widziane jako projekcje głębszych nieświadomych procesów. Zadaniem badacza jest dotarcie do głębi, do głębokich struktur, które leżą u podstaw powierzchownej rzeczywistości organizacyjnej.
(Kostera M. 1996, s. 65)
- (…) perspektywy badawcze: konwencja kulturowa (kultura przedsiębiorstw, wartości i wierzenia, kulturowy kognitywizm i artefakty kulturowe), perspektywa konstrukcji znaczeń (wspólne znaczenia, konstrukcja sensu) perspektywa ideologii (ideologia przedsiębiorstwa, ideologia polityczna), psychodynamika (wspólne fantazje, archetypy) i symbolizm (partykularyzm symboliczny, uniwersalizm symboliczny).
(Kostera M. 1996, s. 66)
- Inną grupą konwencji jest perspektywa konstrukcji znaczeń. Badacze reprezentujący tę perspektywę interesują się znaczeniem, jakie dla ludzi mają rozmaite działania, wydarzenia i zjawiska. Znaczenie decydujące dla organizacji ma subiektywne i intersubiektywne rozumienie uczestników i na nim to koncentrują się badacze, nie zaś na poszukiwaniu obiektywnych prawd.
(Kostera M. 1996, s. 67)
- Kolejna grupa konwencji to perspektywa ideologii, tj. mniej lub bardziej spójnych wartości i wierzeń dominujących w organizacji koalicji. Ideologia jest normatywna i dotyczy tego, w jaki sposób świat powinien funkcjonować.
(Kostera M. 1996, s. 68)
- Grupa perspektyw badawczych - psychodynamika - przenosi ciężar uwagi na indywidualne motywacje i potrzeby uczestników kultury. Kultura widziana jest jako obrona przed lękiem i agresywnością.
(Kostera M. 1996, s. 68)
- Perspektywa poznawcza, reprezentatywna – jedno z trzech ujęć organizacji, w świetle której organizacja jest strukturą wiedzy, przedsięwzięciem poznawczym. Reprezentują ją m.in. Argrysia i Schona oraz Weicka.
(Kostera M. 1996, s. 65)
Kulczycki P. (red.),
Techniki informacyjne w badaniach systemowych,
Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 2007
- "Wiele aspektów zmiany sposobu widzenia świata może być określanych jako perspektywa systemowa. Perspektywa ta obejmuje modelowanie matematyczne, w szczególności tzw. miękkie techniki obliczeniowe,wraz ze zbiorami rozmytymi(fuzzy sets; zastosowaniem logiki nieskończenie wielowartościowej) oraz zbiorami przybliżonymias(rough sets;zastosowaniem logiki trójwartościowej)."
(Kulczycki P. (red.) 2007, s. 11) Komentarze i źródła pierwotne: Borkowska S., Negocjacje grupowe, PWE, Warszawa, 1997, s.124.
Pender L.,
Sharpley R. (red.),
Zarządzanie turystyką,
Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2008
- Paradoks refleksu rynkowego i synergii określa się też jako zderzenie perspektywy organizacji portfelowej z perspektywą kluczowych kompetencji de Witt, Meyer, 1998). W ten sposób podkreśla się, że małe przedsiębiorstwo, które pozostaje niezależne w swoich działaniach, czy będzie to odrębna firma, czy część wielkiej korporacji, potrafi sprawniej reagować na posunięcia konkurentów i za¬rządzać przepływami pieniężnymi, a poza tym dysponuje większą swobodą lejmowania decyzji i większymi możliwościami dywersyfikacji. Natomiast cznie gorzej niż duże firmy radzi sobie z rozwijaniem kompetencji.
(Pender L., Sharpley R. (red.) 2008, s. 77)