Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(...) brak nowych idei powoduje, że stajemy się więźniami dotychczasowego doświadczenia. Dlatego tak ważny jest cykl nauki przez doświadczenie, ponieważ metoda ta pokazuje, jak stosować idee, by uczyć się na doświadczeniu. Ci, którzy nie wyciągają wniosków z historii, skazani są na jej powtarzanie.
(Ward M. 1997, s. 14-15)
Komentarze i źródła pierwotne: Kubicki R. (1993), Postmodernistyczny etos świata?, Kultura współczesna nr 2, s. 155-162.
Doświadczenie uczy, że każda, nawet najlepsza metoda pracy, może zostać ulepszona. Jeżeli my tego nie zrobimy, na pewno zrobią to inni.
(Ward M. 1997, s. 168)
... wiedzy ... nie zdobywamy w żadnym wypadku na mocy rozumowań a priori i w wynika ona całkowicie z doświadczenia, to jest z obserwadzji, że jedne przedmioty stale łączą się z innymi.
(Hume D. 2006, s. 26)
Wszystkie powiem wnioskowania oparte na doświadczeniu zakładają, jako swoją podstawę, że przyszłość będzie podobna do przeszłości, a podobne siły będą łączyć się z podobmymi jakościami zmysłowymi.
(Hume D. 2006, s. 34)
Można powiedzieć, że konsultant daje swojemu klientowi trzy ważne rzeczy: doświadczenie, doświadczenie i jeszcze raz doświadczenie. Jest to przypuszczalnie główny powód korzystania z usług konsultantów. Konsultant przebył już tę drogę, którą chcemy podążać. Zna problemy, jakie mogą nas spotkać, i ma pomysły, jak je rozwiązać.
(Bramham J. 2004, s. 174)
Poziom twojego doświadczenia, jako kierownika projektu, ma znaczący wpływ na twoją zdolność zrozumienia rzeczywistych kosztów pieniężnych podczas realizacji przedsięwzięcia.
(Davidson J. 2002, s. 71)
Komentarze i źródła pierwotne: K.Kołakowska, Handel elektroniczny- mit czy rzeczywistość?, Informatyka, nr. 3,2000r.
Doświadczenie od eksperctwa pozwalają odróżnić dwa główne czynniki: (1) możliwości eksperta w przystosowaniu swoich umiejętności do uzyskania dobrych wyników, nawet wtedy gdy zostaje skonfrontowany z nowymi wymaganiami, (2) umiejętność przekazania lub przeniesienia tych umiejętności nie tylko na nowe sytuacji, ale też na innych ludzi.
(Bazerman M. 1997, s. 116)
Komentarze i źródła pierwotne: Autor: Paweł Kobis
Na to, aby uczyć się z doświadczenia, potrzeba rzetelnych i natychmiastowych informacji zwrotnych, co często nie jest możliwe. Jak zauważyli Amos Tversky i Danny Kahneman: "() (i) wyniki często pojawiają się z odroczeniem, stąd trudno jest stwierdzić, które z wielu podjętych działań jest odpowiedzialne za konkretny wynik; (ii) zmienność otoczenia zmniejsza rzetelność informacji zwrotnych () (iii) nie ma informacji dotyczących tego, do jakiego wyniku doprowadziłoby podjęcie innej decyzji; (iv) większość najważniejszych decyzji jest unikalna (w swoim rodzaju), co powoduje, że nie stwarzają one możliwości uczenia się z nich ()" Twierdzenie, że określony błąd może zostać wyeliminowany przez doświadczenie, musi zostać poparte spełnieniem warunków efektywnego uczenia.
(Bazerman M. 1997, s. 113)
Komentarze i źródła pierwotne: W.T.Bielecki, Przedsiębiorczość w wirtualnym środowisku.Aspekt dydaktyczny, Wydział Zarządzania UW, Warszawa 1999,s.34.
Zdobywanie doświadczeń jest ważne, ale dla zdrowej kariery ma tylko uboczne znaczenie. Jest dodatkiem, ale nie siłą napędową.
(Buckingham M. 2001, s. 249)
Konstruktywizm społeczny. Świat jest konstruowany i dekonstruowany społecznie przez używanie symboli, za pomocą których ludzie tworzą sens i znaczenie (Berger i Luckmann, 1966/1983). Etykiety, które przydajemy zjawiskom, same w sobie nie istnieją i nic nie znaczą. Konstruktywiści/symboliści interesują się zatem szczególnie procesami, sposobem, w jaki ludzie tworzą i nadają sens swoim działaniom.
(Kostera M. 1996, s. 43)
... wprawdzie psychologicznie nie zdarza się "obserwacja czysta, tzn. wolna od założeń" to jednak logicznie jest ona możliwa i nawet konieczna - jako uzupełniająca konstrukcja - do potwierdzenia jakiegoś odkrycia.
(Fleck L. 1986, s. 121)
... pweien rodzaj wtajemniczenia, udzielany przez innych - otwiera wstęp do nauki, doświadczenie - zawsze tylko osobiście osiągalne, daje możnośc czynnego, samodzielnego poznania. Niedoświadczony jedynie się uczy, ale nie poznaje.
(Fleck L. 1986, s. 127)
Aktywne uczestnictwo sprawia, że konsument sam kształtuje swoje doświadczenie w rezultacie zaangażowania się w proces tworzenia. Właściwym przykładem będą aktywności sportowe, w których uczestnik, ćwicząc rekreacyjnie lub wyczynowo (np. grając w tenisa, pływając, jeżdżąc na nartach itp.), angażuje się w tworzenie własnych doznań. Pasywne uczestnictwo nie angażuje w tworzenie doświadczeń na tyle głęboko, aby móc na nie wpływać, np. widz oglądając mecz piłki nożnej (na żywo w telewizji), mimo emocji, nie jest w stanie zmienić przebiegu gry, a więc nie może kreować doświadczeń własnych, graczy i kibiców. Z tymi dwoma rodzajami uczestnictwa (konsumpcji) wiążą się dwie kolejne "twarze" doświadczeń - rodzaje kontaktu z otoczeniem: absorbcja i immersja. Absorbcja to chłonięcie doświadczeń przez umysł i duszę. Oglądając mecz, przyswajamy informację o przebiegu gry i jej wyniku, a doświadczenia z niej "wchodzą" niejako do naszej świadomości. Immersja towarzyszy nam w aktywnym zachowaniu w procesie kreowania doświadczeń. Będąc np. nauczycielem w szkole, nie można zajmować pozycji pasywnej wobec uczniów, ponieważ przeczyłoby to zasadom etyki nauczycielskiej. Reagując odpowiednio na zachowania wychowanków, nauczyciel odgrywa podstawową rolę w tym "niezwykłym teatrze", kreując doświadczenia własne, innych nauczycieli i uczniów.
(Marciszewska B. 2010, s. 17)
Komentarze i źródła pierwotne: Joanna Mróz, Zjawisko stresu w kontekscie kultur organizacyjnych. Deal T.E., Kennedy A.A., Corporate Cultures. The Rites and Rituals of Corporate Life. Penguin Books, Addison-Wesley, London-New York 1982, s. 107-127.
Doświadczenie rodzi się głównie w procesie konsumpcji. Jeśli wiąże się z konsumpcją towarów, nie jest bezpośrednio związane z procesem produkcji, jest od niego doskonale oddzielone. W przypadku usług, wskutek jednoczesności ich produkcji i konsumpcji, doświadczenia nierozerwalnie łączą się z tymi procesami, będąc źródłem satysfakcji klienta. Doświadczenia, jako "zespolone" z usługami, tworzą z nimi dodatkową wartość. Takie podejście do tworzenia wartości dodanej wymaga nowego modelu pracy, w którym pracownicy muszą być świadomi konieczności kreowania pozytywnych doświadczeń konsumenta.
(Marciszewska B. 2010, s. 12)
Komentarze i źródła pierwotne: Krystyna Kubacka-Góral, Wybarane nowoczesne koncepcje zarządzania jako czynniki skutecznosci zarzadzania strategicznego.
Sposób zinterpretowania sytuacji decyzyjnej jako ryzykownej zależy od struktur pojęciowych tkwiących w umyśle menedżera. Część tych struktur opiera się na wiedzy deklaratywnej, nabywanej trybem świadomie kontrolowanego przekazu i uczenia się. Duża część doświadczenia menedżera opiera się na wiedzy proceduralnej, dostępnej dzięki myśleniu intuicyjnemu i tworzonej w praktycznym działaniu.
(Nosal C. 2001, s. 64)
Mądrość jest arcywiedzą, a więc szczególną kompetencją umysłową, która wywodzi się z inteligencji, wiedzy i doświadczenia, lecz nie daj się do nich sprowadzić.
(Nosal C. 2001, s. 293)
Laik obdarza fachowca swoistym zaufaniem poznawczym, lecz nie ma możliwości kontrolowania go.
(Fleck L. 2006, s. 238)
Niewyszkolony w pewnej dziedzinie obserwator nie potrafi dać użytecznego opisu. Da w najlepszym razie opis przydługi, zawierający bardzo dużo szczegółów, z których większość będzie nieistotna lub w ogóle przypadkowa, a nie poda rysów charakterystycznych i nie podkreśli cech zasadniczych. Obraz jego obserwacji jest jak fotografia prześwietlona: przerysowany, bez kontrastów.
(Fleck L. 2006, s. 215)