Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 334) "W praktyce badań marketingowych pojawiają się często problemy natury etycznej. Na przykład trudno uznać za etyczne zdobywanie danych od respondentów , którzy nie są skłonni do ich ujawnienia. Ignorowanie konkurentów w przebieg eksperymentu również jest działaniem nieetycznym. Podobnie jest z naruszaniem zasady anonimowości respondenta. Te i wiele innych przykładów świadczą o tym, że próby legislacji badań marketingowych były uzasadnione. Przedmiotem ochrony prawnej jest pięć podstawowych grup: respondenci, klienci, firmy badawcze, grupy społeczne, badacze."
(cytat, str. 23) "Badania marketingowe pełnią również funkcję kontrolera podjętych i zrealizowanych decyzji, który określa skuteczność działań marketingowych, produkcyjnych, handlowych, finansowych i administracyjnych. Dzięki temu można sprawdzić, czy realizacja jest zgodna z zamierzeniami, czy należy zmodyfikować uprzednio podjęte decyzje, czy też należy się z nich wycofać. Znacznie lepsze efekty uzyskuje się wówczas, gdy przed podjęciem decyzji przeprowadzi się testowanie wstępne, np. przed zamieszczeniem ogłoszenia reklamowego w prasie powinno się wstępnie przetestować różne jego wersje. Dzięki temu łatwiej jest podjąć decyzję o wyborze tej wersji ogłoszenia, która jest najskuteczniejsza. Bez testowania wstępnego wydamy pieniądze na zamieszczenie w prasie ogłoszenia, którego skutku nie jesteśmy pewni."
(cytat, str. 20) "Badania marketingowe pomagają w ustaleniu celów, poznawaniu istniejącego stanu rzeczy oraz w wyszukiwaniu sprzyjających okoliczności. Przykładami istniejącego stanu rzeczy może być: spadający udział w rynku, wzrost aktywności promocyjnej konkurenta czy przygotowanie nowego produktu przez konkurenta."
(cytat, str. 15) "Badania marketingowe wiążą daną organizację z jej rynkowym otoczeniem. Organizacja ta produkuje badania, gromadzi, analizuje i interpretuje dane, aby pomóc kierownictwu w zrozumieniu otoczenia zidentyfikowaniu problemów i sprzyjających sytuacji oraz w rozwoju i przeprowadzeniu działań na określonych rynkach."
(cytat, str. 351) "Organizacja działalności badawczej może mieć dwojaki charakter. W pierwszym przypadku są to badania prowadzone przez różne przedsiębiorstwa i instytucje na własne potrzeby, w drugim zaś badania prowadzone przez wyspecjalizowane firmy dla zleceniodawców. W wielu przedsiębiorstwach te dwa rodzaje badań są prowadzone jednocześnie."
(cytat, str. 31) Dobre badania marketingowe zagłębiają się w warstwy poniżej poziomu rzeczy oczywistych. Powinny nam powiedzieć, czy rzeczywiście robimy to, co niezbędne, aby zaspokoić elementarne potrzeby naszych klientów - ale często jest to zbyt mało. Dobre badania powinny usunąć warstwę oczywistości, wydobywając na jaw możliwe do wykorzystania nieoczywiste czynniki motywujące.
(cytat, str. 367) "Charakterystyczną cechą polskiego rynku usług marketingowych jest już dobrze ukształtowana i rozwinięta sieć prawdziwie profesjonalnych firm badawczych i reklamowych, w tym lokalnych, które specjalizują się w realizacji wszelkich usług marketingowych na zlecenie zainteresowanych przedsiębiorstw. Firmy te pracują efektywnie i rozwijają się dzięki rosnącemu rzeczywistemu zapotrzebowaniu na usługi w dziedzinie działań marketingowych.Pojawianie się potrzeb informacyjnych u decydentów jest pierwotnym warunkiem pojawienia się i rozwoju badań marketingowych zarówno w przedsiębiorstwach, jak i w wyspecjalizowanych firmach badawczych."
(cytat, str. 21) "Badania pomagają więc wybrać właściwy problem do rozwiązania okoliczności sprzyjające osiągnięciu określonego celu. Priorytet uzyskują te rozwiązania, które najbardziej się przyczyniają do oszczędności czasu oraz mają największy wpływ na osiągnięcie celu."
(cytat, str. 12) Główny nacisk w badaniach typ poszukiwawczego kładzie się na wykrycie przyczyn istniejącego stanu rzeczy oraz na znalezienie nowych pomysłów.
(cytat, str. 59) Projektowanie kwestionariusza winno być nakierowane na zapewnienie porównywalności danych z badań przeprowadzonych na różnych rynkach zagranicznych. Porównywalność taką najłatwiej jest uzyskać w odniesieniu do danych demograficznych i osobowych, służących identyfikacji respondenta.
(cytat, str. 20 - 23) Do głównych problemów decydujących o specyfice badań marketingowych rynków międzynarodowych, należałoby zaliczyć: - złożoność programu badawczego, z uwagi na podejmowanie badań w obejmującym wiele krajów, wielojęzycznym i wielokulturowym otoczeniu(); - ograniczone w odniesieniu do wielu krajów i rynków towarowych możliwości uzyskania niezbędnych informacji wtórnych(); - wysoki koszt zbierania informacji pierwotnych(); - problemy związane z organizacją badań i zbieraniem danych w różnych krajach (), wymaga w wielu przypadkach uzyskania zezwoleń władz lokalnych(); - trudności w ustaleniu porównywalności i równoznaczności wników badań przeprowadzonych w wielu krajach(); - większy zasięg czasowy objęty badaniem().
(cytat, str. 26) Wyróżnia się badanie popytu konsumpcyjnego i produkcyjnego, popytu komplementarnego i substytucyjnego, popytu zgłaszanego przez konsumentów indywidualnych, zbiorowych, produkcyjnych itp., popytu nowego i restytucyjnego, popytu odłożonego i na zapas, popytu globalnego i cząstkowego.
(cytat, str. 60) Formułując pytania związane ze zwyczajami zakupu lub konsumpcji, należy zwrócić uwagę, na ile kształtuje je specyfika warunków kulturowych, społecznych i ekonomicznych. Każda kultura, społeczeństwo czy grupa społeczna posiadają własne, specyficzne formy towarzyskie, rytuały i praktyki zachowań.
(cytat, str. 66) Na możliwość powstania zniekształceń w odpowiedziach wpływa tematyka badań - w niektórych społeczeństwach pewne tematy uważane są za bardziej, a innych za mniej drażliwe. Stąd gotowość do udzielania prawdziwej odpowiedzi na pytania dotyczące wielkości dochodów, płaconych podatków, życia rodzinnego, przynależności politycznej i religijnej, spożycia alkoholu czy spraw płci różni się między krajami.
(cytat, str. 126) Można określić przyszły stan danego zjawiska bez uwzględnienia bezpośredniego ich związku z innymi aspektami życia społeczno-gospodarczego i dokonać bezpośredniego przeniesienia prawidłowości rozwoju tego zjawiska istniejących w układzie wyżej rozwiniętym na układ prognozowany. Mamy wtedy do czynienia z metodą analogii bezpośredniej.
(cytat, str. 12) Badania typu opisowego służą zwykle określeniu prawdopodobieństwa lub częstotliwości występowania pewnych zjawisk rynkowych, jak również określaniu związków między dwiema zmiennymi.
(cytat, str. 133) W przypadku braku aktualnej jak i potencjalnej konkurencji wejście na rynek zagraniczny z produktem standardowym jest łatwiejsze. Natomiast obecność konkurencji może wymagać różnicowania produktu, który ściśle spełnia miejscowe wymagania.
(cytat, str. 148) Badanie potencjału instytucji pośredniczących i ich pozycji na rynku winno obejmować ich lokalizację, oferowany zakres usług, reputację rynkową, doświadczenie, oferowane formy płatności, jakość personelu, nakłady na promocję itp.
(cytat, str. 154 - 155) Do najważniejszych okoliczności przemawiających za skorzystaniem z usług agencji badawczej zaliczyć można: -konieczność przeprowadzenia ilościowych badań rynku wymagających ustanowienia stałego zespołu ankieterów za granicą, -konieczność przeprowadzenia badań o charakterze wysoce specjalistycznym (), -okoliczność, że przedsiębiorstwo posiada bardzo małe doświadczenie (), -przewidywanie trudności w sferze komunikowania się (), -chęć uzyskana niezależnej oceny rynku zagranicznego (), -potrzebę zachowania anonimowości ()
(cytat, str. 133) Badania służące kształtowaniu struktury produkcji eksportowej koncentrują się głównie na analizowaniu cyklów życia produktów eksportowych oraz dostarczaniu informacji dla podejmowania decyzji o wycofaniu wyrobów z produkcji.