Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 147) Studium analityczne problemu: - co uznaje się za problem? - dlaczego jest to problem? - jak on powstał? - jakie poprzednie działania do niego doprowadziły? - kto uznaje to za problem? - dlaczego należy go rozwiązań? - jak będzie wykorzystana analiza, jeśli zostanie wykonana? - kto podejmie działanie rekomendowane przez analizę? - jaką postać powinno przyjąć rozwiązanie - jakie rozwiązanie jest aktualnie uznawane za akceptowalne? - jaki rodzaj zmian powinno sugerować rozwiązanie? - częścią jakiego większego problemu jest problem badany? - jaki wpływ miałoby podjęcie innych związanych problemów? - czy istnieje szansa na opłacalność wysiłku włożonego w rozwiązanie problemu? - czy można lepiej wykorzystać potencjał analityczny gdzie indziej?
(cytat, str. 24) " Wywiad kwestionariuszowy jest jedną z najczęściej stosowanych technik badawczych. Umożliwia on uzyskanie zwłaszcza subiektywnych wypowiedzi o faktach, często jednak stosowany jest również zamiast czasochłonnych, kosztownych lub ze względów praktyczno- technicznych zawodnych technik bezpośredniego gromadzenia materiałów"
(cytat, str. 106) Większość autorów używa określenia technika pomiaru lub metoda pomiaru. J.Kowal dokonuje jednak rozróżnienia między formą a metodą pomiaru. Wyróżnia 3 podstawowe formy pomiaru: pomiar wtórny, pomiar pierwotny i pomiar w formie eksperymentu.
(cytat, str. 120 - 121) Analiza dyskryminacji jest techniką wykorzystywaną zasadniczo w dwóch celach: 1) do klasyfikacji obiektów w grupy i 2) do identyfikacji zmiennych objaśniających, które najdokładniej opisują (dyskryminują) przynależność obiektów do danych grup. Istota analizy dyskryminacji sprowadza się do wyszukania w zbiorze zmiennych objasniających tych zmiennych, które mimo istniejących między nimi zależności pozwalają na jednoznaczne zaklasyfikowanie zmiennej objaśnianej do jednej z wyróżnionych jej kateogorii.
(cytat, str. 342) Controlling badań i rozwoju to nie ustane balansowanie pomiędzy techniką a ekonomią, wolnością i sterowaniem oraz sterowanie z zewnątrz i samosterowaniem.
(cytat, str. 20 - 21) Narzędzie naukowe - fizyczny lub pojęciowy aparat (instrument) używany w badaniu naukowym
Technika naukowa - sposób osiągania naukowego celu, naukowy sposób działania. Techniki zatem to sposoby poslugiwania się narzędziami naukowyumi.
Metoda naukowa - zasada, wedle której dokonywany jest w nauce wybór odpowiednich technik, tj. kryterium oceny alternatywnych sposobów działania.
Metodologia - teoria, której przedmiotem są metody naukowe. Celem metodologii jest doskonalenie procedur i kryteriów stosowanych w badaniach naukowych.
(cytat, str. 17) Według definicji podręcznika Oslo Manual "innowacje technologiczne lub techniczne (TPP innovations) obejmują nowe produkty i procesy wytwórcze oraz znaczące zmiany technologiczne w sferze produktów i procesów.
Słowa kluczowe:technika, innowacja, technologia Komentarze i źródła pierwotne: Rozwinięte na rysunku 4-5 str. 90
(cytat, str. 19) wysoka technika - high technology pojmowana jest jako dziedziny i wyroby odznaczające się wysoką intensywnością B+R (naukochłonnością) - tzn. dziedziny i wyroby, w których nakłady na działalność B+R stanowią ponad 4% wartości sprzedaży.
Słowa kluczowe:technika, wysoka Komentarze i źródła pierwotne: Rozwinięte na rysunku 4-5 str. 90
(cytat, str. 150) Nowe ujęcie innowacji technologicznej przyjmuje, że działalność badawczo-rozwojowa jest tylko jednym z wielu elementów procesu innowacyjnego i może być prowadzona w różnych jego fazach, służąc nie tylko jako oryginalne źródło nowych idei wynalazczych, lecz także jako metoda rozwiązywania problemów, które mogą ujawnić się w dowolnym momencie procesu, aż do wdrożenia innowacji.
Słowa kluczowe:technika, innowacja Komentarze i źródła pierwotne: A.M. Jeszka, Sektor usług logistycznych w teorii i praktyce, Difin, Warszawa 2009
(cytat, str. 129) Dane ... nie mogą być analizowane, tj. rozbierane na elementy, gdyż każda analiza upraszcza swój przedmiot, czyni go statycznym, dzieli go na części i opracowuje za pomoca kategorii ilościowych i mechanicznych. Metoda analityczna zależy od jakiejś uprzednio obranej perspektywy, a także jest pośrednia, ponieważ korzysta z symbolizmy.
Rzeczywiste dane świadomości muszą być ujmowane inaczej, mianowicie przez intuicję.
(cytat, str. 39) Do przekształcania stanów stosuje się metody relatywizacji: - częsciowej, polegającej na wyznaczaniu tylko stanu względnego czynnika, bez wyznaczania wartości wyróżnika kryterialnego (jest to stosowane w procedurach optymalizacji relatywnej) - pełnej, w której następuje wyznaczenie odpowiedniego wyróżnika kryterialnego.
Relatywizacja pełna, zależnie od specyfiki rozpatrywanego kryterium przyjmuje następujące nazwy dla: - wielkośći mierzalnych zmiennych w całym obszarze: metryzacja, - wielkośći mierzalnych zmiennych w obszarze dopuszczalnym, czyli toleracnji: segregacja szcegółowa lub przybliżona, - wielkośći mierzalnych lub cech niemierzalnych: porównywanie stopniowane lub rozstrzygnięcie alternatywne, - cech niemierzalnych: ocena uwarunkowana lub taksacja.
(parafraza, str. 67) Techniki oceny skuteczności reklamy: - testy wstępne - oceny dokonuje się przed emisją reklamy - zwrot kuponów - nadawca reklamy oblicza liczbę kuponów zwróconych w każdej fazie kampanii reklamowej i na tej podstawie ocenia efektywność poszczególnych mediów - testy po zakończeniu kampanii- zależy w dużym stopniu od celów kampanii - testy odtworzeniowe - ich celem jest sprawdzenie, w jakim stopniu konsumenci zapamiętali reklamę.
(cytat, str. 70) Klasycznymi technikami w terenie są sondaże uliczne i kwestionariusze ankietowe wypełniane samodzielnie przez respondentów. Do ich zalet należy zaliczyć szybkość, stosunkowo niskie koszty i łatwość interpretacji wyników.
(cytat, str. 114) ,, W technice zadawania pytań rozróżniamy zasadniczo dwa ich rodzaje: 1.Pytania informacyjne: wszystkie pytania, które wnoszą jakąś informację do treści (zawartości rozmowy . 2. Pytania kontrolne: wszystkie pytania, które dostarczają nam informacji o płaszczyźnie stosunku''.
Słowa kluczowe:pytania, technika Komentarze i źródła pierwotne: J.Wieczorek, Efektywne zarządzanie kompetencjami. Tworzenie przewagi konkurencyjnej firmy, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk 2008,s.103-104
(cytat, str. 98) ,, Technika zadawania pytań wymaga dysponowania znakomitymi zdolnościami umysłowymi. Dlaczego? Dlatego że: 1. Pytający musi mieć szersze spojrzenie niż odpowiadający. 2.Pytania byłyby nieużyteczne, gdyby zostały błędnie zadane. 3.Trzeba umieć również słuchać''.
Słowa kluczowe:pytania, technika Komentarze i źródła pierwotne: P.Louart, Kierowanie personelem w przedsiębiorstwie, Poltex, Warszawa 1995, s.32
(cytat, str. 200) Pozostałe techniki dokonywania lateralnych przemieszczeń są przydatne do opracowania: - nowych strategii cen, dystrybucji i promocji; - innowacyjnych działań w odniesieniu do cen, dystrybucji i promocji.
(cytat, str. 8 - 9) Między metodami najogólniejszymi, czyli zasadami, a metodami najbardziej szczegółowymi, czyli technikami, można wyróżnić wiele kategorii pośrednich, gdy chodzi o sposoby postępowania stosowane w działalności organizatorskiej. oto ich zestawienie według malejącego stopnia ogólności: 1) zasady, 2) strategie (podejścia i metodyki ogólne), 3) metody ogólne, 4) grupy (rodziny) metod szczegółowych, 5) metodyki szczegółowe, 6) metody szczegółowe, 7) grupy technik, 8) poszczególne techniki.
(cytat, str. 11) Grupy technik znajdują się na jeszcze niższym stopniu uogólnienia. Można do nich zaliczyć np. techniki kart i wykresów przebiegu czy techniki harmonogramów. Poszczególne techniki wchodzą w skład grup technik. Na przykład techniki kart i wykresy przebiegu zawierają kartę przebiegu materiału, kartę przebiegu czynności, wykres sznurkowy.
(cytat, str. 7) R. Caude stwierdza: Metoda nie może być zbyt ostro zarysowana, gdyż nadmierna precyzja unicestwia ją i sprowadza do programu wymagającego jedynie pamięci i uwagi. Metoda powinna oświetlać drogę, po której wypada nam kroczyć, i powinna torować różne możliwe drogi, dając maksimum szans powodzenia w rozwiązywaniu problemów przy aktualnym stanie wiedzy. W tym ujęciu metoda, rozpatrywana na najwyższym poziomie abstrakcji, bliska jest pojęciu zasady, a na poziomie najniższym staje się procedurą, receptą, czyli techniką.
(cytat, str. 51) Z.MArtyniak: Kiedy metoda zaczyna umierać, wyrasta z nie zwykle nowa metoda, ona sama zaś - jako już stabilna i zastygła w określonym kształcie - staje się receptą, przepisem postępowania a więc techniką.