Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
Wyszukiwarka pełnotekstowa (kliknij)
Cytaty i parafrazy dla: strategia konkurencyjna (0 - 16 z 16)
(parafraza, str. 150) Strategie konkurencji obejmują dwa ogólne, a zarazem podstawowe rozstrzygnięcia, które dotyczą: 1. udziału przedsiębiorstwa w procesach konkurencji oraz 2. wyboru szczegółowych instrumentów oddziaływania wobec konkurentów.
(parafraza, str. 151) Strategie konkurencji M.Portera.na tej płaszczyźnie wyróznia on trzy odmienne strategie: minimalizacji kosztów i przywództwa cenowego, różnicowania oferty, koncentracji.
(cytat, str. 205) Strategia konkurencyjna (MINI-MAXI) polega na eliminowaniu słabych stron funkcjonowania organizacji oraz budowaniu jej konkurencyjnej siły przez maksymalne wykorzystanie istniejących szans sprzyjających rozwojowi. Do działań tej strategii zaliczamy: powiększanie zasobów finansowych i handlowych, ulepszanie linii produktów, zwiększanie produktywności, redukcję kosztów, usprawnianie organizacji, inwestowanie w utrzymanie prze-wagi konkurencyjnej lub zawarcie aliansu strategicznego
(cytat, str. 141) Strategia konkurencji zakłada, że kupujący przez przedstawienie szczegółowej specyfikacji oczekiwań redukuje liczbę kwestii negocjacyjnych, a rozmowy pomiędzy stronami polegają na wzajemnych naciskach w celu uzyskania jak najkorzystniejszej ceny.
(cytat, str. 21) ,,Celem strategii konkurencji jednostki gospodarczej w danym sektorze jest wyszukanie takiej pozycji, w której przedsiębiorstwo najlepiej może się bronić przed tymi siłami albo spożytkować je na własną korzyść.''
(cytat, str. 50) ,,Istnieją trzy potencjalnie skuteczne strategie, za pomocą których można uzyskać wyniki lepsze od innych firm w danym sektorze. Są to: - wiodąca pozycja pod względem kosztów całkowitych, - zróżnicowanie, - koncentracja.''
(cytat, str. 326) ,,Jednym ze sposobów podejścia do rozbudowy zdolności produkcyjnej na rosnącym rynku jest strategia wyprzedzająca. Polega ona na tym, że firma dąży do zagarnięca znacznej części rynku, aby utrudnić wejścia i zniechęcić konkurentów do rozbudowy.''
(cytat, str. 21) ,,Istotą formułowania strategii konkurencji jest odniesienie przedsiębiorstwa do jego otoczenia. Jakkolwiek właściwe otoczenie jest bardzo szerokie, obejmujące oprócz sił ekonomicznych również społeczne, to kluczowym elementem otoczenia firmy jest sektor (sektory), w którym konkuruje.''
(cytat, str. 46) Skuteczna strategia konkurencji przewiduje działania zaczepne lub obronne, aby stworzyć pozycję możliwością do obrony przed pięcioma siłami konkurencyjnymi. Ogólnie rzecz biorąc, możliwe są różne podejścia:
usytuowanie firmy w taki sposób, aby jej możliwości stanowiły najskuteczniejszą obronę przed istniejącym układem sił konkurencyjnych,
wpływanie na równowagę sił przez działania strategiczne, aby poprawić w ten sposób względną sytuację firmy,
uprzedzanie zmian czynników leżących u podłoża tych sił i reagowanie na nie; wykorzystuje się zmianę przez wybtrategii odpowedniej dla nowego ukłądu równowagi konkurencyjnej, zanim rywale zainteresują się nim.
(parafraza, str. 17 - 18) Proces formułowania strategii konkurencji A. Co przedsiębiorstwo robi obecnie? 1. Identyfikacja Jaka jest obecna wyraźna lub domniemana strategia? 2. Założenia Jakie należy przyjąć założenia dotyczące względnej pozycji firmy, jej silnych i słabych stron, konkurentów oraz tendencji występujących w sektorze, aby obecna strategia miała sens?
B. Co się dzieje w otoczeniu? 1. Analiza sektora Jakie są główne czynniki powodzenia w konkurencji i jakie są ważne okazje i zagrożenia w sektorze? 2. Analiza konkurentów Jakie są możliwości i ograniczenia istniejących lub potencjalnych konkurentów oraz jakie prawdopodobne posunięcia mogą oni w przyszłości podjąć? 3. Analiza społeczna Jakie ważne czynniki państwowe, społeczne i polityczne stworzą okazje i zagrożenia? 4. Silne i słabe strony Przy danej analizie sektora i konkurentów, jakie są silne i słabe strony przedsiębiorstwa w porównaniu z obecnymi i przyszłymi konkurentami?
C. Co przedsiębiorstwo powinno robić? 1. Sprawdziany założeń i strategii W jakim stopniu założenia, zawarte w obecnej strategii, odpowiadają wynikom analizy przedstawionej w punkcie B? 2. Możliwości strategiczne Jakie są realne możliwości strategiczne w świetle powyższej analizy? (Czy obecna strategia do nich się zalicza?) 3. Wybór strategiczny Która z możliwości najlepiej wiąże sytuację przedsiębiorstwa z zewnętrznymi okazjami i zagrożenia?
(cytat, str. 55) Strategia konkurencyjna umożliwia organizacji stworzenie własnej odrębności, przetrwanie i rozwój w zatłoczonym otoczeniu rynkowym. Jeżeli jednak organizacja nie potrafi sobie stworzyć takiej odrębności, to czeka ją stała walka konkurencyjna z innymi, identycznymi z punktu widzenia otoczenia organizacjami - i w końcu pozostaną na placu boju tylko nieliczne z nich. Dlatego podstawowym pytaniem, na które menedżerowie przedsiębiorstwa muszą sobie odpowiedzieć, jest to, w jaki sposób stworzyć własną unikalność w wybranej domenie, jaki jest klucz do budowy strategicznej przewagi firmy na rynku.
(cytat, str. 192 - 193) Wyróżniamy, jak wiadomo, cztery modele strategii konkurencji stosowane przez korporacje ponadnarodowe. Są to strategie: 1) międzynarodowe, 2) multinarodowa (wielonarodowa), 3) globalna, 4) transnarodowa. Zasadniczy wpływ tych strategii na strukturę przedsiębiorstwa sprawia, że stosownie do nich określane są przedsiębiorstwa, a więc przedsiębiorstwo międzynarodowe, multinarodowe, przedsiębiorstwo globalne oraz transnarodowe. Występować więc może konkurencja w układzie: > przedsiębiorstwo krajowe - przedsiębiorstwo międzynarodowe, multinarodowe, transnarodowe lub globalne, > przedsiębiorstwo międzynarodowe - przedsiębiorstwo multinarodowe, globalne lub transnarodowe, > przedsiębiorstwo multinarodowe - przedsiębiorstwo globalne lub transnarodowe, > przedsiębiorstwo globalne - przedsiębiorstwo transnarodowe.
(cytat, str. 108) Każde przedsiębiorstwo działające na rynku międzynarodowym w warunkach konkurencji powinno starać się uzyskać przewagę nad konkurentami w jakiejś sferze swego działania, aby mieć szansę rozwoju. Z tego punktu widzenia można wyróżnić następujące trzy strategie konkurowania: -strategię niskich cen, -strategię dyferencjacji (różnicowania), -strategię koncentracji.
(cytat, str. 108) Innym kryterium podziału strategii jest stosunek do konkurencji. Można więc mówić o następujących strategiach: -rezygnacji lub wycofania się z rynku, -strategii luk rynkowych, -imitacji działań konkurencji, -strategii kooperacji, -strategii walki.
(cytat, str. 72) Stosowanie strategii konkurencyjnych w sytuacji wolnego rynku ma na celu zapewnienie przedsiębiorstwu trwałej przewagi nad rywalami. Strategie te decydują o poziomie efektywności przedsiębiorstwa, ponieważ to od nich w ostateczności zależy zdolność do skutecznego konkurowania w wybranych dziedzinach działalności i kierunkach rozwoju. Wyodrębnia się dwie duże grupy strategii konkurencyjnych: strategie kosztowe, którym poświęcamy mniejszy rozdział, oraz strategie dyferencjacji (wyróżniania), które omówimy w rozdziale następnym.
(parafraza, str. 106) Jednym z najważniejszych dylematów strategicznych rozstrzyganych na poziomie kierownictwa sektora, oddziału, jest wybór strategii konkurencyjnej, czyli sposobu uzyskania docelowej pozycji konkurencyjnej w sektorze. Wybór strategii konkurencji wymaga rozstrzygnięcia następujących problemów: