Encyklopedia Zarządzania :: innowacja w systemie zarz��dzania
Przeglądanie katalogu (kliknij)
Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
Wyszukiwarka pełnotekstowa (kliknij)
Cytaty i parafrazy dla: innowacja w systemie zarz��dzania (0 - 2 z 2)
(cytat, str. 59 - 60) O tym, czy innowacja zostanie przyswojona szybciej lub wolniej albo tez całkowicie odrzucona, decydują w ogromnym stopniu cechy (właściwości, atrybuty) samej innowacji. Z badań wynika, że kluczowe cechy innowacji wpływające na przebieg dyfuzji to:
względna przewaga innowacji nad dotychczas występującymi sposobami zaspokojenia potrzeb, które innowacja ma zastąpić (przy innych warunkach niezmienionych - im większa jest relatywna przewaga, tym szybciej innowacja będzie zaakceptowana);
konformizm, kompatybilność, współgranie, tj. zakres, w jakim innowacja przystaje (jest zgodna) do istniejących wartości, norm społecznych, wzorów postępowania i minionych doświadczeń potencjalnych konsumentów, przy czym przyswajanie innowacji nie jest możliwe bez zmiany podmiotu przyswajającego, innowacja jest bowiem zmianą dotychczasowej sytuacji człowieka, który - przyswajając ją - sam musi się zmienić (przy innych warunkach niezmienionych - im większa jest kompatybilność, tym szybciej innowacja i będzie zaakceptowana);
złożoność - stopień trudności zrozumienia idei działania i zasad wykorzystywania innowacji, wysoka złożoność innowacji czyni ją „droższą” z punktu widzenia czasu, w którym konsument będzie podejmować próby zrozumienia istoty innowacji (przy innych warunkach niezmienionych - im większa złożoność, tym trudniej innowacja będzie zaakceptowana);
podzielność, możliwość wypróbowania innowacji na ograniczoną skalę przez potencjalnych zainteresowanych nawet przed zakupem (przy innych warunkach niezmienionych - im większa jest możliwość wypróbowania, tym szybciej innowacja będzie przyjęta);
przekazywalność i możliwość obserwacji - przekazywalność to łatwość, z jaką istota innowacji może być komunikowana/przekazywana potencjalnym naśladowcom, a możliwość obserwacji polega na tym, że rezultaty zastosowania innowacji mogą być zademonstrowane innym członkom systemu społecznego i przez nich obserwowane (wielu konsumentów ma skłonność do przyjęcia innowacji nawet wówczas, gdy nie w pełni ją rozumie, ponieważ z łatwością postrzega korzyści z niej płynące);
postrzegalność ryzyka, tj. sądy, oceny konsumenta na temat ewentualnych negatywnych konsekwencji adaptacji innowacji (przy innych warunkach niezmienionych - im większe jest postrzegane ryzyko, tym wolniej innowacja będzie zaakceptowana).
(cytat, str. 120) Działania wprowadzające innowacje w systemie zarządzania możemy podzielić na cztery etapy: ETAP I - Odmrażanie, a więc uświadomienie potrzeb zmian, czyli powstanie w kierownictwie firmy woli zmiany. ETAP II - Projekt zmian, a więc propozycja sposobu ich przeprowadzenia. ETAP III - Wprowadzenie zmian, a więc realizacja całości przedsięwzięcia. ERAP IV - Zamrożenie, a więc stabilizacja projektu i osiągnięcia przez organizację wyższego poziomu