Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 25) " wywiad swobodny służy rozpatrywaniu problemów: określaniu ich zasięgu przestrzennego i tematycznego, pomaga w sprecyzowaniu problemu i porządkowaniu jego głównych wątków"
(cytat, str. 170) Przez ankietę rozumie się pomiar pośredni polegający na udzielaniu pisemnych odpowiedzi przez respondentów. Wywiad natomiast jest pomiarem bezpośrednim w mowie potocznej polegającym na udzielaniu ustnych odpowiedzi przez respondenta. Wyjątek stanowi wywiad telefoniczny, który jest pomiarem pośrednim. Osoby przeprowadzające pomiary ankietowe nazywa się ankieterami."
(parafraza, str. 366) Kategorie potrzeb wywiadowczych kierownictwa firmy według J. Herringa: - potrzeby bezpośrednio wpływające na decyzje strategiczne i działania strategiczne firmy, - potrzeby wywiadowcze dotyczące systemu wczesnego ostrzegania firmy, - potrzeby dotyczące charakterystyki kluczowych "graczy" na danym rynku.
Słowa kluczowe:wywiad Komentarze i źródła pierwotne: Czynniki zostały szerzej opisane na podanych stronach.
(cytat, str. 346) Do narzędzi wywiadu gospodarczego należy zaliczyć: - kategorię narzędzi gromadzenia i rozpowszechniania informacji wypracowanyhch przez samo przedsiębiorstwo - w grupie tej znajdują się indywidualne wypracowane metody operacyjne, takie jak: ankiety, tablice rozdzielcze, raporty "zaskakujące", - kategorię narzędzia informatycznego - np. Internet, centralna baza danych, - kategorię narzędzi wykorzystywania informacji, które istnieją głównie dzięki marketingowi i analizie strategicznej - w ramach tejże grupy narzędzi oraz wzorów zorientowanych na interpretację informacji należy zwrócić uwagę na najpopularniejsze z nich, czyli: cykl życia produktu, analiza SWOT, macierz BCG.
Słowa kluczowe:wywiad, wywiad gospodarczy Komentarze i źródła pierwotne: w oparciu o ksiązkę Nevilla Lake, Planowanie strategiczne w firmie, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2005.
(cytat, str. 727) Wyzwania jakie niesie ze sobą kompetentne przeprowadzanie wywiadów, to strach kandydatów, wywołany głównie sformalizowanym charakterem wywiadów oraz znaczeniem , jakie ma dla kandydata sam wywiad. Innym ważnym wyzwaniem jest intensywność, z jaką charakter kandydata i wrażenie, jakie kandydat wywiera na pytającym realizują się podczas wywiadu. 727
(cytat, str. 727) Unikalność wywiadu polega na znaczeniu celów, jakie chce się w nich osiągnąć, względnej formalizacji jego zasad oraz względnych różnicach w statusie i rolach, które przyjmują jego uczestnicy.
(cytat, str. 76) "Wywiad marketingowy, w odróżnieniu od bazy danych, "jest zbiorem procedur źródeł wykorzystywanych przez kierownictwo przedsiębiorstwa w celu ciągłego pozyskiwania informacji na temat rozwoju sytuacji w jego otoczeniu marketingowym". Głównym celem wywiadu jest dostarczenie decydentom informacji o tym, co się może wydarzyć w otoczeniu marketingowym firmy, dlatego bardzo istotne jest szczegółowe opracowanie systemu monitorowania środowiska działania firmy".
(cytat, str. 82 - 83) Wywiady są techniką gromadzenia pierwotnych danych. Wyróżnia się wywiady indywidualne oraz grupowe i ich odmiany. Rozmowa przeprowadzona za pośrednictwem internetu często poprzedzona jest rozmową telefoniczną i e-mailem, co ma zachęcić respondenta do wzięcia udziału w badaniu, a jednocześnie go uwiarygodnić. Samo badanie polega na wymianie zdań poprzez wpisywanie tekstów w pole dialogowe na ekranie monitora. Wykorzystuje się do tego programy komputerowe do badań on-line, umożliwiające zarówno komunikację jeden do jednego (np. podczas zbierania opinii ekspertów) jak i jeden do wielu.
(cytat, str. 186) Wywiady należą do podstawowych metod badań marketingowych polegających na zdobywaniu wypowiedzi od osób, które są przed miotem badania. Forma zbierania tych wypowiedzi bywa różna- można je uzyskiwać w toku swobodnej rozmowy (wywiadu niestandaryzowanego), wywiadu bardziej sformalizowanego (standaryzowanego) lub za pomocą ankietowego kwestionariusza.
(cytat, str. 140) Wywiad jest więc pewnym procesem, w którym badający stara się oddziaływać na badanego stawianymi pytaniami i skłonić go do udzielenia odpowiedzi na temat będący celem badania.
(cytat, str. 140) Poprawne przeprowadzenie wywiadu zależy od wielu różnych czynników: -przygotowania rozmowy, odpowiedniego umotywowania celu rozmowy, zachowywanie się w sposób nie budzący podejrzliwości, -miejsca, by nie było krępujące dla respondenta ani nie wywoływało podejrzeń, że może być respondent podsłuchiwany lub obserwowany, -umiejętności nawiązywania i prowadzenia rozmowy oraz stawiania pytań; unikanie pytań czy (lakoniczne odpowiedzi), powstrzymywanie się od sugestywnych, a niezamierzonych gestów, intonacji, grymasów, ironii, pouczeń, krytyki itp., unikanie przejawiania własnych opinii innych niż respondenta, unikanie krytyki poglądów prezentowanych przez rozmówcę; rejestracji i dokumentacji treści wywiadu
(cytat, str. 262 - 265) Wariacja:Kwestionariusz pisany Zastosowaie: 1.do zbierania danych w dużej grupie, 2.kiedy możliwe odpowiedzi na pytania są znane i muszą zostać ujęte jedynie ilościowo, 3.po wstępnym zebraniu wywiadów lub gdy grupa fokusowa zidentyfikuje kwestie kluczowe, 4.kiedy dane nie są pilnie potrzebne, 5. kiedy można przyjąć niski procent odpowiedzi, 6.kiedy źródła uzyskiwania danych są ograniczone
Wariacja: Wywiad twarzą w twarz Zastosowanie: 1.kiedy nie są znane możliwe odpowiedzi na pytania, 2. kiedy pytania, które che się zadać są drażliwe, 3.kiedy ludzie, którzy mają być badani, są wysoko postawieni, ważni 4.kiedy grupa badanych jest mała, 5.kiedy potrzebnych jest blisko 100% odpowiedzi, 6.kiedy dla wywiadu dostępne są obfite źródła
Wariacja: Wywiad telefoniczny Zastosowanie: 1.kiedy znana jest większość możliwych odpowiedzi na pytania, 2.kiedy dane potrzebne są szybko, 3.kiedy potrzebny jest wysoki procent odpowiedzi, 4.kiedy ludzie mają czas na telefonowanie.
(cytat, str. 153) "Wywiad jest wymianą poglądów między ewaluatorem i respondentem ukierunkowaną na zebranie danych ilościowych i informacji jakościowych w celu rozwiązania problemu ewaluacyjnego w wyniku późniejszej analizy materiałów zebranych w ten sposób"
Słowa kluczowe:wywiad Komentarze i źródła pierwotne: Krzysztof Ćwik, Elastycznosć i innowacyjnosć a zachowania strategiczne przedsiębiorstw.
(cytat, str. 126) Metoda wywiadów jest jedną z najpopularniejszych metod zbierania danych, jest powszechnie stosowana w badaniach socjologicznych i ma dość bogatą literaturę. Dlatego też zwracamy uwagę tylko na niektóre problemy, istotne z punktu widzenia systemów informacyjnych. Materiały uzyskane dzięki ankietom są wykorzystywane w metodach projektowania systemów informacyjnych takich, jak m.in. metody morfologiczne, burza mózgów, metoda kolejnych prób. Ankiety są wypełniane samodzielnie przez respondentów lub przez osobę przeprowadzającą wywiad.
(cytat, str. 170) Wywiad (individual interview) jest jedną z bardziej znanych i cenionych metod sondażowych wykorzystywanych w ocenie projektów społeczno-gospodarczych. Ogólnie rzecz biorąc wywiad można przeprowadzać dwojako: -w postaci skategoryzowanej (ustrukturowanej) - w tzw. wywiadzie kwestionariuszowym pytania są wcześniej starannie przygotowane i są zadawane w precyzyjny, ściśle określony sposób, -w formie luźnej i nieskrępowanej rozmowy (tzw. wywiad nieukierun-kowany), niekiedy kontakty z osobami zaangażowanymi w projekt mogą dostarczać tego typu informacji, bez specjalnego wcześniejszego przygotowywania metodycznego.
Drugi ze sposobów stanowi często szansę na pozyskanie bardziej szczerych odpowiedzi, w porównaniu z pierwszym.
Nieformalne i nieskrępowane kontakty mogą bowiem dostarczać odpowiedzi na kluczowe pytania, które trudno wcześniej było teoretycznie opracować.
(cytat, str. 176 - 177) Podstawowe cechy wywiadu zogniskowanego są następujące: -dobór moderatora jest kluczowy dla zapewnienia sukcesu w procesie zbierania danych, -przed rozpoczęciem spotkania jego uczestników wywiad powinien być starannie przygotowywany (projektowany jest precyzyjny scenariusz), -osoby udzielające wywiadu są uważnie dobierane pod kątem informacji, które mogą przekazać, -respondenci są badani zgodnie ze scenariuszem, w którym na plan pierwszy wysuwa się zgromadzenie danych i osiągnięcie celów ewaluacji, -wywiad jest prowadzony zgodnie z wcześniej zaprojektowanym scenariuszem, ale pozostawia się zaproszonym respondentom także dużo swobody w wypowiedziach, -moderator stara się wykorzystać doświadczenia zgromadzonych osób i uzyskać informacje użyteczne dla przeprowadzenia późniejszej analizy danych i pomyślnego zakończenia procesu oceny.
(cytat, str. 259) Dyskusje tematyczne lub grupy tematyczne to grupy liczące przeważnie od 6 do 10 osób rozmawiające pod okiem moderatora na ściśle okreslony temat, według dokładnie opracowanego planu.
(cytat, str. 173) Kwestionariuszowymi nazywane sa dwie metody: metoda ankietowa i metoda wywiadu standaryzowanego. Wspólnym elementem tych metod jest rodzaj formularz, nazywany kwestionarisuzzem, używany do standaryzowania i porzadkowania pytań oraz uczielanych na nie odpoweidzi.
(cytat, str. 46 - 47) Studium retrospektywne nie polega na poszukiwaniu prawdy o przeszłości, bada się przeszłość z punktu widzenia teraźniejszości, a więc dokonuje się reinterpretacji.