Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 58) ... badanie form sprawnego działania środkami matematycznymi przebiegało zawsze torem wyznaczonym przez dwa typy pytań. Po pierwsze, jakie jest prakseologiczne najlepsze kryterium wyboru działania w takich sytuacji, w której skutki możliwych do podjęcia działań zależą od czynnika niesterowalnego (racjonalny przeciwnik, stan przyrody). Po drugie wyznaczyć działanie w ustalonym sensie najlepsze wśród licznych działań spełniajacych pewne warunki.
(cytat, str. 242 - 243) (Grajewski) W większości organizacji liczby się efekty końcowe procesów, natomiast nieznana jest efektywność poszczególnych elementów wchodzących w skład analizowanego procesu. Rzadkie są przypadki, kiedy produkt powstaje jako efekt procesu jednoetapowego.
- wskaźnik wydajnośći przejściowej - wskaźnik wydajnośći mierzonej w toku - znormalizowany wskaźnik wydajności
(cytat, str. 214) Sprawność to mądre stosowanie zasobów bez niepotrzebnego marnotrawstwa.
Skuteczność oznacza robienie rzeczy właściwych. Jest ona związana z tym, na ile dobrze organizacja rozumie, reaguje i wpływa na swoje otoczenie. Nie ma zgodności co do tego, co składa się na skuteczność.
(cytat, str. 55) Sprawnośc organizacji jest to zdolnośc i elastycznośc przystosowania struktury organizacyjnej do aktualnych potrzeb wynikających z realizacji zmieniających się celów i zadań, dostosowania do sytuacji na rynku, zmian popytu i podaćy, konkurencji, zapewnienia ochrony własnych interesów i interesów klientów, zapobiegania przejawom niegospodartności i zjawiskom niepożądanym.
(cytat, str. 166) (Lisiecka) Aby informacje poprawiły sprawność pracy, zwiększyły jej wydajność i stały się źródłem wiedzy w przedsiębiorstwie, powinny być ustrukturalizowane. ... Potrzebne jest opracowanie zasad ich pozyskiwania, wykorzystania a także nadzoru. Czy wprowadzić stanowisko audytora ds. danych aby ocenić zastosowanie metod analizy statystycznej? W literaturze proponuje się nowy sposób postępowania - myślenie przez liczby.
(cytat, str. 85) Sprawność przepływu to dostarczenie produktu we właściwym czasie, do odpowiedniego miejsca, zgodnie z dyspozycjami dysponenta, tj. dostawcy lub odbiorcy. Oznacza to, że usługa transportowa jest podporządkowana decyzjom podejmowanym zwykle przez inny podmiot niż podmiot transportowy. W tym rozumieniu transport pełni funkcję usługową w stosunku do pozostałych uczestników procesu logistycznego.
(cytat, str. 32) Sprawność procesów informacyjnych zależy w znacznym stopniu od ich infrastruktury, na którą składaą się: - system kodowania i identyfikacji dóbr rzeczowych, - dokumentacja przepływu - systemy kodowania dokumentów, kontraktów, komórek organizacyjnych i stanowisk pracy - systemy obiegu dokumentów, instrukcje ich wypełniania, - przetwarzanie informacji oraz ich grupowanie i agregowanie w różnych przekroajach czasowych oraz dla róznych funkcji dyspozycyjno-decyzyjnych - techniczne środku emisji, przetwarzania, gromadzenia i upowszechniania informacji.
(cytat, str. 153) (Lachiewicz, Zakrzewska-Bielawska) Sprawność funkcjonowania organizacji zależy w dużym stopniu od umiejętności pozyskiwania takich zasobów jak: kapitał, surowce, siła robocza, wyposażenie techniczne, wiedza czy dystrybucja, nad którymi otoczenie posiada swoisą kontrolę.
(cytat, str. 311) Podstawą sprawności w prowadzeniu rozmów handlowych jest umiejętność oceny sytuacji i świadomość, że toczą się właśnie takie rozmowy, ponieważ każdy chce zrealizować swoje cele. Drogi do sukcesu są różne, ale w bliższej lub w dalszej perspektywie sprowadzają się do osiągnięcia zysku.
(cytat, str. 183) wszelkie systemy tworzone przez człowieka, w tym również systemy organizacyjne, posiadaą szereg wzajemnie uzależnionych parametrów decydujących o ich sprawności. Niekiery uzależnienie owo ma charakter kolizyjny z punktu widzenia jednoczesnego doskonalenia szerregu parametrów (np. sprzecznośc między wydajnością a jakością)
(cytat, str. 190) Nie mogą liczyć na dobry stan zdrowia i wysoka sprawność intelektualną swoich pracowników firmy, które: - wydłużają ponadnormatywnie czas pracy pracownikom lub(i) ograniczają liczbę dni wolnych w tygodniu (przez to skracają czas wypoczynku), - nisko wynagradzają pracowników (nie dbają o ich styl życia, często zmuszając do pracy na większej liczbie etatów), - błędnie dobierają ludzi do zadań i zespołów oraz nie dbają o atmosferę w pracy (zwiększając przeżywany przez nich poziom stresu), - uzależniają poziom premii i stałość zatrudnienia od absencji (ograniczają możliwość wykorzystania zwolnień chorobowych), - nie tworzą zhumanizowanej organizacji pracy (obniżają psychofizjologiczne możliwości pracowników, "fundując" im monotonię, monotypię, wysoki poziom stresu itp.), - nie dbają o warunki materialnego środowiska pracy (które często są przyczyną chorób zawodowych), - nie interesują się i nie wydatkują środków na odpowiednią profilaktykę zdrowotną oraz doskonalenie warunków i organizacji pracy).
(cytat, str. 12) Miary prakseologicznego miernika "cenności": koszt i wynik użyteczny, skuteczność, korzystność i ekonomicznośc działania, efekt organizacyjny, stopień zorganizowania, uczestnictwo, sprawność w znaczeniu ogólnym i inne powiązane z nimi lub pochodzne od nich wielkości.
(cytat, str. 62) Dane sa to symbole, przedstawiające właściwości przedmiotów i zdarzeń. Informacje to dane, które zostały przetworzone w użyteczną postać, w odpowiedziach na pytania co, kto, gdzie, kiedy i ile Wiedza jest zawarta w instrukcjach i odpowiedziach na pytania jak Zrozumienie jest zawarte w wyjaśnieniach, w odpowiedziach na pytania dlaczego Mądrość dotyczy wartości wyników, efektywnośći, podczas gdy pozostałe czteryt rodzaje dotyczą sprawności. Sprawność wiąże się z działaniem w należyty sposób, efektywnośc z robieniem tego co należy.
(cytat, str. 51) O sprawności funkcjonowania dowolnego układu przemysłowego decydują w mniejszym stopniu kanały pionowe (podporządkowania) aniżeli kanały poziome, umożliwiające porozumiewanie się między sobą podukładów o ościennych celach cząstkowych. Ich realizacja wymaga bowiem działania skoordynowanego, które jest znacznie bardziej efektywne w przypadku możliwości wzajemnego porozumiewania się podukładów współdziałających.
Słowa kluczowe:przedsiębiorstwo, układ, sprawność Komentarze i źródła pierwotne: Ustawa o normalizacji z dnia 12 września 2002 roku, Dz.U. Nr 169, poz. 1386.
(cytat, str. 164) Atrybutem każdego działania podejmowanego przez organizację jest jego sprawność, której podstawowymi miarami są: skuteczność, efektywność i ekonomiczność. Skuteczność, rozumiana jest jako stopień osiągnięcia celu, efektywność przejawia się w nieujemnej relacji uzyskanych wyników działania oraz poniesionych kosztów działania, a ekonomiczność zakłada dodatnia wartość tej relacji.
(cytat, str. 215) .. we współczesnych krajach rozwiniętych ważnymi problemami zdrowotnymi są choroby przewlekłe oraz dolegliwości ograniczające sprawność coraz większej liczby osób, zwłaszcza w starszym wieku. Zwraca się zatem uwagę na funkcjonalny wymiar zdrowia, inaczej mówiąc na stan jednostki (osoby) bez ograniczeń sprawności, umożliwiający jej codzienną aktywnośc w życiu społecznym, na poziomie przyjętym przez populację. Sprawność można ocenić uwzględniając następujące elementy: - ubytek lub nieprawidłowość w psychologicznej, fizjologicznej i anatomicznej budowie lub funkcjonowaniu jednostki, - ograniczenia lub brak zdolnosći do wykonywania zwykłych, codzienny czynności życiowych w zakresie uważanym za normalny dla jednostki, - ograniczenia lub brak sprawności społęczenej (niemożność prowadzenia produktywnego, sensownego i twórczego życia w sferze społecznej).
(cytat, str. 22) Sprawność jest miarą zarówno poniesionych kosztów zasobów, wykorzystywanych do osiągnięcia celu, jak i osiągniętych wyników w porównaniu z zużytymi nakładami. Powszechnie stosowanym miernikiem sprawności są koszty pracy.
(cytat, str. 128 - 129) (Czubasiewicz) Czynniki sprawności komunikowania się wynikające z udziału w tym procesie człowieka: - intelektualne możliwości uczestników procesu, - cech osobowych: przywódczych, stosunku do ludzi, poczucia wartości, itp. - modelu roli w organizacji wynikającego z kultury organizacyjnej - uwarunkować psycho-socjologicznych procesu komunikowania się: złudzenie perspektywy, emocjonalne, rzutowanie własnego interesu, uprzedzenia, mylenie faktów i wniosków