Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
W każdym systemie informacyjnym można wyróżnić pięć następujących elementów funkcjonalnych: 1) gromadzenie informacji; 2) opracowywanie informacji; 3) przechowywanie informacji; 4) przetwarzanie i wyszukiwanie informacji; 5) udostępnianie informacji.
(Szewc A. (red.) 1983, s. 230)
Do funkcji systemu informacyjnego zalicza się generowanie, gromadzenie, przechowywania, przekazywanie, przetwarzanie, udostępnianie, interpretowanie i wykorzystywanie informacji.
(Kowalczewski W., Nazarko J. (red.) 2006, s. 21)
Systemy informacyjne zarządzania (SIZ) stanowią podklasę systemów służących wspomaganiu zarządzania organizacją gospodarczą, realizowanego przez funkcję planowania, organizowania, motywowania, kontrolowania u koordynacji.
(Zieliński J. (red.) 1999, s. 13)
(E.Niedzielska) Prawidłowy układ relacji między pojedynczym obiektem gospodarczym a nader burzliwym jego otoczeniem rynkowym wymaga pozytywnych rozstrzygnięć co najmniej w dwu podstawowych przekrojach funkcjonowania współczesnego świata biznesu: ekonomicznym oraz informacyjnym. Pierwszy z niech jest egzemplifikacją zasady "globalnego działania, przy jednoczesnym myśleniu lokalnym". Najogólniej mówiąc, działać globalnie to zapewnić sobie udział w ogólnoświatowej "grze o gospodarkę", a myśleć lokalnie to umieć wykreować najbardziej skuteczną strategię trwałego partnerstwa ekonomicznego. Drugi przekrój, a zarazem drugi warunek pozytywnych rozstrzygnięć "około biznesowych" polega na autentycznym i trwałym partnerstwie w ogólnoświatowej "grze o informację", przede wszystkim, choć nie tylko w sferze szeroko pojmowanej ekonomiki.
(Niedzielska E. 1998, s. 12-13)
Podstawowe trudności w projektowaniu systemu są następujące: - określenie podstawowego "atomu" przedsięwzięcia, czyli działania, które poddane jest analizie, - określenie kryterium analizy, na przykład możemy nim być czas realizacji działania; często sytuacja decyzyjna uwzględnia takie kryterium, jak: zysk, koszty, pracochłonność, itd., - przyjęcie dla poszczególnych "atomów" wielkości normatywnych, wielkości te przyjmowane są zgodnie z wiedzą, normami lub oczekiwanymi rezultatami.
(Kisielnicki J. 2008, s. 283)
Dla klasycznych dokumentacyjnych systemów wyszukiwania online charakterystyczne jest znacznie szersze niż w systemach nieinterakcyjnych odwzorowanie wiedzy o języku. Za źródło tego zjawiska uznaje się przede wszystkim interakcyjny tryb wyszukiwania umożliwiający stałą kontrolę jego wyników.
(Sosińska-Kalata B. 1999, s. 197)
Warunkiem redukcji nakładów na pozyskiwanie informacji, przy jednoczesnym zachowaniu lub poprawie jakości produktów informacyjnych, jest odpowiednia strukturalizacja informacji i systemów informacyjnych. Coraz głębsza strukturalizacja systemów informacyjnych w sferze zaopatrzenia informacyjnego przedsiębiorstw może być osiągnięta przez wdrażanie w przedsiębiorstwie koncepcji monitoringu ekonomicznego. W rezultacie następuje dalsze ustrukturalnienie samego mechanizmu monitoringu i przyjmuje on postać systemową.
(Mytlewski A. 2007, s. 37)
System monitoringu ekonomicznego jest więc podsystemem systemu informacyjnego, który poprzez metody strukturalizacji informacji i systemów informacyjnych dokonuje identyfikacji i wyboru obiektów obserwacji, opisu obiektów za pomocą wzorca, rejestracji wyników działania obiektów, zestawienia wzorców z wynikami oraz porządkowania i udostępniania wyników i wzorców ich użytkownikom w przedsiębiorstwie.
(Mytlewski A. 2007, s. 38)
Celem ogólnym systemu informacji, jest dostarczanie wiedzy niezbędnej do sprawnego funkcjonowania i rozwoju organizacji, przy uwzględnieniu tendencji obserwowalnych w otoczeniu. Do celów szczegółowych zalicza się dostarczanie informacji, porozumiewanie się, przekonywanie, inicjowanie, tworzenie koncepcji, planowanie, rozwiązywanie problemów, podejmowanie decyzji.
(Mytlewski A. 2007, s. 72-73)
System wytwarzający informacje bez z góry założonego i racjonalnego celu jest systemem zakłócającym i obniżającym wyniki przedsiębiorstwa.
(Mytlewski A. 2007, s. 73)
"Sprawny system informacji jakościowych powinien ułatwić wszystkim komórkom organizacyjnym dostęp do tych informacji, które są istotne dla utrzymania założonego poziomu jakości. Dlatego należy określić dla każdej konkretnej sytuacji zapotrzebowanie na nie, w zależności od potrzeb: komórek organizacyjnych, etapów produkcji czy zadań w zakresie zarządzania. Częstotliwość obiegu informacji jakościowej oraz wykorzystanie danych zależy od płaszczyzny zarządzania. Korzystne jest ustalenie interwałów sprawozdawczości. Najczęściej spotykane interwały to: - sprawozdania natychmiastowe (na stanowisku pracy), - sprawozdania codzienne i tygodniowe (mistrzowie, kierownicy działów), - sprawozdania miesięczne i kwartalne (kierownicy wydziałów), - sprawozdania półroczne i roczne (kierownictwo organizacji)."
(Żuchowski J. 2004, s. 166-167)
Sprawny system informacji zapewnia wymianę informacji i danych wspomagających proces przepływu materiałów i produktów w procesach logistycznych wewnątrz przedsiębiorstwa, jak również w łańcuchach dostaw i sieciach logistycznych, co przesądza o jego znaczeniu dla logistyki.
(Kozłowski R. (red.) 2009, s. 164)
Na logiczną strukturę zorganizowanego systemu informacyjnego składają się następujące podstawowe operacje: (a) kontrola formalna danych pierwotnych i ich konwersja na nośniki maszynowe; (b) oporządzanie zbiorów banku danych, ich modyfikacja, przechowywanie pakietów rekordów i ich aktualizowanie, to znaczy dodawanie nowych danych, wymiana jednych danych na nowe bardziej aktualne i kasowanie danych w pakiecie; (c) wybieranie tych danych z pakietu, które są istotne dla spełnienia wymagań systemu zarządzania według ustalonych kryteriów problemu obsługiwanego przez system; (d) sortowanie wybranych danych i ułożenie ich w sekwencje wymagane przez system raportowania i sprawozdawczości; (e) opracowanie raportów i sprawozdań (treść, układ, częstotliwość, forma itd.).
(Gościński J. 1971, s. 212)
Komentarze i źródła pierwotne: Mouritsen J., Hansen A., Hansen C.O. 2001, Inter-organizational controls and organizational competences, episodes arround target cost management/functional analysis and open book accounting, "Management Accounting Research", t. 12, s. 225.
Projektując system informacji, dzielimy układ na pewną liczbę podukładów, określoną przez podział systemu zarządzania na poszczególne obszary decyzyjne, związane z funkcjami zarządzania.
(Gościński J. 1971, s. 53)
Komentarze i źródła pierwotne: Drumm H., Personalwirtschaftslehre, Berlin-Heidelberg, Springer Verlag, 1989
Jeśli stworzyłeś system, w którym informacje docierają do przełożonych wyłącznie drogą formalną (np. procedura komunikowania się jest określana w firmowym podręczniku), to popełniłeś błąd. Nie łódź się, że formalny łańcuch zależności służbowych będzie zapatrywał cię w złe wieści. Ilekroć twój podwładny menedżer odkryje problem, będzie próbował go usunąć, zanim się o nim dowiesz. Powie, że starał się naprawić błąd na własną rękę, ponieważ nakazywało mu to osobiste poczucie odpowiedzialności- być może nie skłamie, ale zapewne nie przyzna, że kierowała nim także (albo wyłącznie) chęć uprzątnięcia bałaganu, zanim go zauważysz.
(Mackay H. 2007, s. 124-125)
Komentarze i źródła pierwotne: Trzaskalik, T., Dominiak, C. Modelowanie preferencji a ryzyko. Katowice 1998
System EDS (Electronic Data Switch) został opracowany przez firmę Siemens i jest przeznaczony do komutacji łączy telegraficznych i teledacyjnych doprowadzonych do centrali w postaci niezwielokrotnionej.
(Davies D., Barber D. 1979, s. 380)
Do elementów systemu informacji(rys.4) należy zaliczyć:zbiory informacji (bazy danych),nabywców informacji,odbiorców informacji,kanały przepływu informacji oraz środki techniczne.
(Bińczycki B. 2007, s. 15)
"System informacyjny powinien być tak skonstruowany, aby istniała możliwość identyfikowania czynników wywierających największy wpływ na strategię przedsiębiorstwa."
(Galata S. 2004, s. 45)
W skład systemu informacji muszą wejść: a) podsystem gromadzenia i weryfikacji danych źródłowych;, b) podsystem przetwarzania danych i informacji; c) podsystem prezentacji i wykorzystywania informacji mikroekonomicznej.
(Terebucha E. 1973, s. 62)
Komentarze i źródła pierwotne: Zob. Kawka T., Identyfikacja kapitału ludzkiego za pomocą wartościowania kompetencji, [w:] Kapitał ludzki ukształtowanie przedsiębiorczości, red. Juchnowicz M., Poltext, Warszawa 2004, s. 71