Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 52 - 53) AS: - koncentruje się na czynnikach namacalnych, możliwych do ilościowego określenia i ignoruje lub pomniejsza wagę tych czynników, które są nieuchwytne i nie dają się wyrazić ilościowo, - w ogóle nie bierze pod uwagę pewnych "subtelnych" wartości, takich jak na przykład sprawy ekologiczne lub estetyczne, - skupia się na wynikach i w poszukiwaniu prowadzących do nich środków ingoruje zarówno proces kształtowania się preferencji i decyzji, jak i znaczne różnice jakościowe pomiędzy samymi wynikami, - ma tendecje do zamykania swego działania w granicach nakreślonych przez interes i znaczenie klienta, - dążąc do obiektywizmu używa zwodniczo neutralnego i obojętnego języka w sprawach o silnym zabarwieniu moralnym - sztucznie odłącza fakty od ocen wartości, - ma tendencje do przeoczania celów o charakterze dystrybucyjnym na korzyść celów o charakterze sprawnościowym,
(cytat, str. 36) Słabe strony procesów: - brak integracji danych - brak integracji procesów - zbyt długie czasy przezbrojeń, oczekiwnaia, transportu, przetwarznaia danych - zbyt długie czasy realizacji procesów - wielokrotne wykonywanie tej samej funkcji - zbyt wiele sprzężeń zrotnych - zbyt wysokie koszty - mało przejrzyste, skompliowane procesy - brak odpowiedzialnego za cały proces - zbyt dużo funkcji niedodających wartości - zbyt dużo czasu nie dodającego wartości - częste zmiany jednostek org. w ramach procesu - brak systemu mierzenia efektywności - brak wiedzy o tym jakie infomraceje podlegają przetwarzania. - niewłaściwe interfejsy do innych procesów.
(cytat, str. 12) Restyrykturyzacje i działania naprawcze nie przynoszą często oczekiwanych efektów, ponieważ firmy nie dostrzegają, że problemy tkwią w rozczłonjkowaniu logicznych, kompleksowych procesów między różne, wyspecjalizowane działy funkcjonalne.
(cytat, str. 303 - 305) Ograniczenia wpływające na wybór zabezpieczeń: 1. czasowe - ściśle okreslony termin wdrażanie 2. finansowe - zabezpieczenia nie powinny więcej kosztować niż warte są chronione zasoby, 3. techniczne - kompatybilność sprzętu, oprogramowania, środków łącznośći 4. społeczno-kulturowe i psychiczne - zależnie od kraju, dziedziny ludzkiej działalności, charakteru instytucji, specyfiki. Różnice w kwalifikacjach, świadomośći. 5. ograniczenia środowiskowe - warunki klimatyczne, lokalizacja, stary budynek, stara infrastruktura techniczna 6. prawne - nakaz ochrony pewnych rodzajów informacji, konieczność przestrzegania prawa i regulaminów, BPH, p.poż, sanitarnych itp.
(cytat, str. 61) behawioralne podejście do zarządania umożliwia stosowanie controllingu w ograniczonym zakresie ponieważ: a) utrudniona jest kwantyfikacja mierników, b) występuje mała uniwersalność procesów - zjawisk c) występuje mniejszy nacisk na formalizację - procedury
(cytat, str. 49) Problemy z danymi: - wiele źródeł tych samych danych - wątpliwa wiarygodność - subiektywność w trakcie tworzenia danych - wątpliwa obiektywność - kiepska reputacja - niska wartość danych - niska użytecznosć danych Problemy z dostępem: - brak zasobów technicznych - słaba dostępność - problem z zabezpieczeniami - problem z interpretacją i zrozumieniem - niejasna i nieprecyzyjna prezentacja danych - bariery w dostępie Problem z kontekstem: - problemy z produkcją danych oepracyjnych, - zmiany potrzeb informacyjnych klientów, - niekopletne dane, - słaba zgodnosć z potrzebami, - niejasna reprezentacja, - rozproszone przetwarzanie, - problem z wykorzystaniem danych
(cytat, str. 50) Złożonośc ich może być wynikiem następujących okoliczności: 1. decyzję ma podjąc nie jedna osoba, lecz zespół osóâ€, 2. decydenci podejmują decyzję, ale inni wprowadzają ją w życie, 3. decyzja może wywierać wpływ na innych, którzy moga reagować na nią w sposób wpływający na ich wydajność, 4. Problem może dotyczyć więcej niż jednego celu, a cele te mogą być sprzeczne 5. liczba możliwych sposobów działania może być bardzo duża, w zasadzie może ich być nieskończenie wiele.
(cytat, str. 264) Używając kwestionariusza, zakłada się,że przedmiot badań może dać nam bezpośrednio wartość badanej własności.
Jeśli kwestionariusz jest skonstruowany na podstawie pewnej zakładanej, lecz nie istniejącej wiedzy, to nie trzeba dodawać, żę wyniki są bezwartościowe,
(parafraza, str. 236) Według Simona i Newella problemy zarządzania można podzielić na trzy grupy ze względu na ich określoność: - dobrze określone lub inaczej strukturalizowane, dające się sformułować ilościowo oraz zmierzyć, - nieokreślone lub inaczej niestrukturalizowane, dające się jedynie opisać złownie, a zatem mające charakter jakościowy, - słabo określone lub inaczej słabo strukturalizowane stanowiące mieszankę dwóch poprzednich z przewagą elementów jakościowych.
Thomas Kuhn,
Dwa bieguny. ,
Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1985, ISBN: 83-06-01097-3 (10+0)
(cytat, str. 180) Ludzie uprawiający nauki dojrzałe są z reguły wyposażeni w rozbudowaną i akceptowaną dotąd teorię oraz w metody matematyczne, instumentalne i werbalne. W rezultacie tworzą oni szczególną grupę zawodową, której członkowie stanowią zarówno wyłącznych adresatów ich twórczości, jak jej sędziów.
Problemy, którymi zajmują się ci specjaliści, nie są już im narzucane z zewnątrz, lecz wynikają z wewnętrznych potrzeb zwiększania ścisłości istniejącej teorii i rozszerzania zakresu stosowania jej do przyrody,
Pojęcia zaś wykorzystywane do rozwiązywania tych problemów są zazwyczaj blisko spokrewnione z tymi, których dostarczył proces zawodowego kształcenia.
(cytat, str. 258) Prakseologowie troszczyli się zawsze o to, by operować pojęciami ściśłymi, wypracowywać terminologię, ogólnie - przywiązywali dużą wagę do języka. Tymczasem coraz częściej podnoszą się głosy ze strony naukowców, że nie trzeba zbytnio martwić się o ścisłość sformułowań, o adekwatność definicji, poniewż następuje tzw. autonomizacja celu pomocniczego - "pojęciówka", tj. rozważania i spory nad terminami i pojęciami, które mają przecież służyć rozważaniom merytorycznym, stają się celem samym w sobie.
(cytat, str. 53) przyczyny trudności oceny inwestycji informatycznych: - stosowane systemy pomiaru nakładów i efektów łatwo poddają się manipulacji, - występuje uzależnienie wyników pomiaru od celów pomiaru, - ignorowanie faktu, że tylko tym można zarządzać co można zmierzyć, - wpływ dokonywania pomiaru na zachowania ludzi w organizacji i systemy wynagradzania, - pojawienie się konfliktów między ludźmi, właściwych dla każdej działalności "mierzenia" w organizacji
(cytat, str. 212) Rozmiar oszczędności kosztów osiągany dzięki zastosowaniu metody Just In Time w produkcji, jest w wysokim stopniu kwestionowany, ponieważ rzeczywiste wymagania w zakresie infrastruktury transportowej i magazynowej dostawców zwiększają koszty transakcyjne, które w ostatecznym rozrachunku muszą zostać poniesione przez głównych dostawców i w konsekwencji stają się elementem kosztów dostarczanych produktów.
(cytat, str. 33) Poznanie bezpośrednie jest niemożliwe dla następujących racji: 1. Rozmaite stworzenia różnie postrzegają te same rzeczy, 2. Różni ludzie postrzegają odmiennie te same rzeczy, 3. Różne zmysły dają rozmaite spostrzeżęnia, 4. Te same zmysły dają odmienne spostrzeżenia zależnie od okoliczności, 5. Percepcja niekiedy zależy od lokalizacji spostrzeganego przedmiotu, np. od jego odległości 6. Percepcja jest często zależna od ośrodka, np. powietrza 7. Percepcja może zależeć od ilości przedmiotów i ich składu, 8. Percepcja może zależeć od relacji pomiędzy spostrzegającym a spostrzeganym przedmiotem, 9. Na percepcję wpływają nasze oczekiwania, 10. Na percepcję wpływają różne okolicznośći społeczne, np. wychowanie czy religia, Tak więc poznanie bezpośrednie nie dostarcza wiedzy.
(cytat, str. 182) Raport hiyari (strachu) ma na celu zwrócić uwagę na niebezpieczne warunki czy działania, które mogą prowadzić do wypadków w miejscu pracy, podczas gdy jakościowy raport strachu przewiduje warunki, które moga prowadzić do takich problemów jakościowych, jak defekty.
(cytat, str. 55) Do chorób kadry kierowniczej Kent zalicza: 1. Urojenia - kierownik zna firmę lepiej niż inni 2. Ambicja - nadmierna postępowość, 3. Bezwładnosć - nadmierny konserwatyzm, 4. Lekkomyślność - zmiany bez liczenia się z kosztami, 5. Niestałość - brak wytrwałości, 6. Głupota - trzymanie się rozwiąząń nie pryznoszacych efektów, 7. Nepotyzm.
(cytat, str. 389) W wielu sytuacjach życia codziennego potrzebujemy pomocy ekspertów: mechaników, prawników, lekarzy itp. Posiadają oni podwójną przewagę informacyjną nad klientami. Nie tylko wiedzą jak naprawić problem, często też wiedzą lepiej co właściwie jest problemem. Sprzedają diagnozą oraz odpowiednie lekarstwo. STanowi to często okazję do nadużyć i nieuczciwości w zakresie (1) diangozy i lekarstwa, które najlepiej posłuży klientowi, oraz (2) lekarstwa rzeczywiście zaleconego, innego niż to za które klient zapłacił.
Klient może otrzymać złą kurację, zły rachunek lub w ekstermalnym przypadku obie te sytuacje.
(cytat, str. 100) (Mokwa, Nogalski) - procesy obejmują zbyt wiele obszarów struktury funkcjonalnej. Procesy w poszczególnych obszaarach omawianej struktury mają swoiuch kierowników funkcjonalnych, swoje priorytety, ktyeria oceny skuteczności pracy, własne procesury realizacji. - celem umocnienia koordynacji procesu konieczne jest opracowanie standardowych procedur operacyjnych i ustalenie schematu postępowania, - zwiększjąca się liczba procedur utrudnia harmonizację i koordynację działań, co wymaga często powtórnego wykonywania tej samej pracy wydłużając czas realizacji procesów.