Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 44) Fazy badania: 1. formułowanie rpoblemu, 2. buidowa modelu 3. badanie modelu 4. wyprowadzanie rozwiązania na podstawie modelu 5. wypróbowanie i sprawdzenie rozwiązania 6. wprowadzenie rozwiązania w życie
(cytat, str. 191) Omówienie treści definicji można podsumować za pomocą wskazówek: 1. zbadaj tak wiele przeszłych i obecnych definicji pojęcia, jak to jest tylko możliwe. Zachowaj w pomięci chronologię badanych definicji. 2. spróbuj zidentyfikować rdzeń znaczeniowy zgodnie z kierunkiem ewolucji, której podlegają definicje. 3. sformułuj pewną próbną definicję opartą na tym rdzeniu, 4. zbadaj sposób używania danego pojęcia w kontekście problemu lub pytania, do którego zmierza badanie i ustal, czy znaczenie, które sformułowałeś, będzie użytecvzne dla osoby podejmującej decyzję lub dla celów badawczych. Jeżeli tak nie jest, dokonaj niezbędnych poprawek. 5. poddaj definicję krytycznej ocenie, tak wszechstronnej, jak tylko jest to możliwe i dokonaj wszystkich uzasadnionych poprawek sugerowanych przez krytykę.
(cytat, str. 262) Dla zbudowania modelu matematycznego, trzeba populację pomiarów, a raczej wzorzec takiej populacji, opisać przy pomocy pewnego wzoru matematycznego.
(cytat, str. 274) Diagnoza sprowadza się do identyfikacji badanego przypadku - obiektu przez: - poznanie i opisanie sytuacji istniejącej - określenie podstawowych niedomagań i zakłóceń - zaliczenie do znanego typu lub gatunku - wyjaśnienie przyczym - genezy - badanego stanu rzeczy - określenie faz rozwoju niesprawności - przewidywanie prognozowanie - dalszego rozwoju i skutków
(cytat, str. 196) proces wyceny KI: - osadzenie języka wiedzy i KI w strategii, - przegląd istniejącego systemu oceny działalności w celu stwierdzenia w jakim stopniu adresowany jest on do Ki i wiedzy, - budowanie modelu KI właściwego dla potrzeb organizacji, - dobór miar do każdej z kategorii składowej KI - zaleca się stworzenie 3-5 kategorii grup składowych i dla nich wybranie 10-15 miar, - dobre miary są zrozumiałe, praktycznie przydatne i pozwalające przewidywać przyszłość, - integracja wskaźników z układem celów zarządzania i raportowania, - odszukanie prostych miar, które mogą być zastosowane do porównania jednostek organizacyjnych, - uzyskanie doświadczenia pozwalającego poprawnie interpretować wyprowadzone miary przepływów i pojąć czas opóźnień, przyczyny i skutki oraz konwerscję kapitału ludzkiego i strukturalnego, - regularny przegląd miar, co staje się częścią procesu uczenia się o tym, jak wiedza wspiera strategię, - po zdobyciu doświadczenia rozpoczęcie, raportowania.
Zasady doboru kryteriów oceny: 1) metoda pomiaru powinna być jak najprostsza, 2) należy mierzyć to, co jest istotne z punktu wiedzenia strategii przedsiębiorstwa, 3) należy mierzyć działania prowadzące do stworzenia majątku intelektualnego.
(cytat, str. 64) W procesie podejmowania decyzji można wyróżnić cztery zasadnicze fazy: - wyodrębnienie sytuacji wymagających podjęcia decyzji, - ustalenie możliwych sposobów postępowania, - wybór sposobu postępowania - ocena dokonanego wyboru.
(cytat, str. 208) - inicjatywa wydzielenia, - podjęcie decyzji o przeprowadzeniu badań wstępnych wydzielenia, - badania wstępne wydzielenia, - podjęcie deyczji o przeprwoadzenia bdań szczegółowych, - badania szczegłowem, - podjęcie ostatecznej decyzji, - wdrożenie wydzielenia
(cytat, str. 222) Na czas reakcji instytucji składają się czasy trwania kolejnych procesów: - zmiany w otoczeniu, - obserwacji, percepcji zmiany w otoczeniu, - przygotowania decyzji o przystosowaniu, - wykonania decyzji, czyli właściwej reakcji.
(cytat, str. 43) Cykl analizy systemowej: 1. badanie - analiza obecnego systemu - rozwinięcie konceptualnego modelu 2. hipoteza - testowanie modelu - propozycja nowego modelu 3. wdrażanie - próbne wprowadzenie nowego systemu - całkowite wprowadzenie nowego systemu
(cytat, str. 201 - 202) Osiem faz podejścia analitycznego 1. Rozpoznanie procesu gospdoarczego - przedmiot działania - typ produkcji - organizacja produkcji - organizacja zarżądzania 2. Identyfikacja i ocena działań - centra działań podstawowych i wspomagających - określenie działań kluczowych - identyfikacja działań nieistotnych 3. UStalenie jednostek pomiaru każdego wyróżnionego działania 4. Identyfikacja i analiza czynników kosztotwórczych dla działań 5. Określenie zasobów niezbędnych do wykonywania działań 6. Ustalenie odbiorców - klientów - efektów poszczególnych działań w celu oceny zasadności ich wykonania - odbiorcy wewnętrzni - odbiorcy zewnętrzni 7. Gromadzenie i rejestracja danych odnoszących się do planowanych i faktycznie wykonanych działań 8. Wykorzystanie informacji uzyskanych dzięki analizie działań w procesie zarządznaia przedsiębiorstwem
Należy: 1. Zidentyfikować działania nieistotne, określić ich cele i o ile to możliwe wyeliminować 2. W typowym przedś. realizowanych jest ok. 200-300 działań, analiza powinna dotyczyć tylko działań istotnych 3. Wykonywane działania należy porównywać z wzorcami 4. Działaniom przyświeca wspólny cel, należy analizować powiązania między nimi.
(cytat, str. 363) (S.Kasiewicz) 1. klasyfikacja procesów 2. okreslenie właścicieli procesów 3. wprowadzenie systemu oceny procesów 4. poznanie głównych technik i zasad prowadzenia analizy procesów biznesowych 5. system ewidencji procesów
(cytat, str. 73 - 74) Lista kontrola audytu strategicznego: 1. czy przedsiębiorstwo jest właściwie informowane o rodzajach rynku? Które z dostarczanych informacji są warte kosztu ich pozyskania? 2. jak jest informowane przedsiębiorstwo o swych konkurentach? czy jest w stanie przeiwdzieć na tej podstawie posunięcia konkurencji? 3. czy kadra menedżęrska właściwie bada różne możliwości segmentacji rynku? czy mocne strony przedsiębiorstwa w odniesieniu do obsługiwanych segmentów przynoszą znaczącą przewagę? 4. czy produkty i usługi przedsiębiorstwa oferowane do sprzedaży są bardziej wartościowe dla klienta od produktów i usług proponowanych przez konkurentów? jakie są źródła występujacych róznic w postrzeganiu wartości przez klienta? 5. czy działania podejmowane w ramach strategii dają efekt synerguczny? czy są skoordynowan? 6. czy proponowana strategia jest adekwatna do celów ogólnych, polityki finansowej, przeprwoadanych operacji i organizacji w przedsiębiorstwie? 7. jakie zasoby są potrzebne do realizacji strategii? czy firma je psiada? czy jest program pozyskania zasobów? 8. jak szeroko jest definiowana strategia? 9. czy zakłądana stopa wzrostu jest realna? czy fima monitoruje wskaźniki efektywności przedsięwzięć inwestycyjnych? 10. czy polityka dywidendy odpowiada strategii wzrostu? czy jest kompromis między dywidendą a inwestycjami? 11. czy kierownictwo jest w stanie sprawnie wdrażać strategię? 12. czy strategia jest rozpowszechniana w organizacji? w jakiej formie? czy znajomość strategii przez konkurentów jest zagrożeniem? 13. czy strategi tworzy właściwe ramy do podejmowania decyzji operacyjnych? czy jest użyteczna? 14. czy jest aktualną? jak często są dokonywane zmiany? czy są przeglądy? 15. czy są przygotowywane długoterminowe projekcje straetgii? 16. czy strategia koncentruje się na niweilu faktycznie istotnych zagadnieniach? czy nie jest zbyt szczegółowa? 17. czy w myśleniu strategicznym kadra menedżerska unika uproszczeń? 18. czy poza przyjętą strategią brane są pod uwagę inne przebiegi zdarzeń?
(cytat, str. 32 - 33) Procedura ustprawniania w analizie dynamiki systemu: - rozpoznanie i sformułowanie problemu - wyodrębnienie istotnych cech i czynników wpływających na problem - określenie informacyjnych sprzężeń zwrotnych - sfromułowanie reguł decyzyjnych, według których podejmuje się decyzje na podstawie przepływających informacji, - budowa modelu strukturalnego i okreslenie granic systemu - budowa modelu matematycznego i badania symulacyjne - korekta modelu na podstawie porównania wyników symulacji z cechami rzeczywistego systemu, - analiza modelu i kolejnych symulacji w celu zaproponowania zmian prowadzących do usprawnienia systemu - wdrożenie proponownaych zmian w systemie rzeczywistym] - pomiar efektów wprowadzonych zmian
(cytat, str. 36) Pomiar produktywności bada pięć następujących elementów: 1. Zadania - stopień realizacji podstawowych celów i zadań, 2. Sprawność - aktualne wyjście w stosunku do zużytych wejść oraz ilość zużytych zasobów w stosunku do dysponowanej ich ilości 3. Skuteczność - co jest osiągane w stosunku do tego co mogłoby być osiągane 4. Porównywalność wskaźników - z innymi w branży 5. Trendy - tendencje zmian wskaźników
(cytat, str. 234 - 235) proces zmiany składa się takich elementów jak: - intelektualna gotowość - dostrzeżenie problemu - narodziny idei - sformułowanie zadania - chęć rozwiązania - sformułowanie zasady odkrycia - przekształacenie zasady w schemat poprzez rozwiązanie - nadanie materialnej formy i rozwinięcie odkrycia
(cytat, str. 112) - identyfikacja ryzyka - pomiar/kwantyfikacja ryzyka - analiza ryzyka i sformułowanie wariantów - przeciwdziałanie ryzyku. Scenariusze działań - decyzje wykonawcze i działania w obszarze ryzyka (sterowanie ryzykiem) - kontrola, monitoring i ocena podjętych działań. Wnioski na przyszłość