Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 149) Cechy wiedzy: 1. świadomość - znamy możliwe stany świata 2. Wszechstronność - znamy wszystkie implikacje tego co wiemy 3. Wiedza - możemy wiedzieć tylko to co jest prawdziwe (tzn. zdarzenia które wystąpiły) 4. Transparentność - nie możemy wiedzieć czegoś, niewiedząć żę to wiemy 5. Mądrość - wiemy, żę czegoś nie wiemy,
(cytat, str. 93) konieczność utrzymywania zapasów materiałowych jest podyktowana: - okresowością dosta, - nieregularnością transportu, - różnym i nierównomiernym zużyciem poszczególnych materiałów przez przedsiebiorstwo, - koniecznością "sezonowania" niektórych materiałów dla nadania im odpowiednich cech jakościowych, - koniecznością przygotowania surowca do produkcji.
(cytat, str. 72) System przewidywań jest precyzyjny, jeżeli wprowadza jak najwięcej rozróżnień i nie zalicza zdarzeń do tej samej kategorii, jeżeli warto je klasyfikować bardziej szczegółowo.
(cytat, str. 145 - 146) Wiedza ekspercka jest zjawiskiem społecznym, o czym świadczą następująće jej cechy: 1. umiejętności związane z ekspertyzą są produktem wyspecjalizowanego szkolenia. Ekspertyza w jakimś obszarze nie może być odkryta zwyczajnie lub za pomocą innych sposobów nauki.
2. Zarównko eksperci jak i przeciętni ludzie uznają iż wiedza eksperta odnosi się tylko do pewnych specjalnych sytuacji. Å»adna wiedza ekspercka nie może być stosowana uniwersalnie w każdym przypadku.
3. Rozporządzanie wiedzą ekspercą jest uzależnione od kolegialnych wzorców odpowiedniej grupy ekspertów. Szeroka interdyscyplinarna dysputa na temat podstaw tej wiedzy z reguły obniża wartość tej ekspertyzy.
4. Wartość intelektyalna wiedzy eksperckiej jest uzależniona od dostępności wyszkolonych ekspertów i ich osądów, w odniesieniu do zapotrzebowania na danego typu ekspertyzy. Zbyt dużo ekspertów lub przy zbyt małym zapotrzebowaniu, z reguły powodują dewaluację wartości danego rodzaju wiedzy.
(cytat, str. 17) (A.Baruk) Informacją użyteczną z punktu widzenia potrzeb firmy jest taka jej postać, która spełnia następujące warunki: 1) powinna być aktualna, czyli dostępna w czasie umożliwiającym właściwe działanie, 2) wyczerpująca i dokładna, czyli dostarczająca wiarygodnego odzwierciedlenia rzeczywistości, 3) kompletna, czyli dostarczająca wszystkich potrzebnych szczegółów i faktów, 4) odpowiednia, czyli przydatna dla menedżerów w szczególnych warunkach i w odniesieniu do szczególnych potrzeb.
(cytat, str. 524) (Bielawa) ... przywódca: - rozumie, w jakim stopniu praca grupy odpowiada celom firmy, - myśli o wcześniejszych i późniejszych fazach danego procesu, - stara się stworzyć wszystkim takie same warunki pracy, by dawała im radość, - jest trenerem i doradcą, a nie sędzią, - korzysta z liczb, żby lepiej zrozumieć swoich ludzi, - pracuje nad udoskonaleniem systemu, w którym działa wraz ze swoimi ludźmi, - wzbudza zaufanie, - nie oczekuje doskonałości, - słucha i uczy się, - umożliwia pracownikom wykonywanie ich zadań.
(cytat, str. 165) (Lichtarski) Cechami zespołów zadanowych są: - koncentracja na wybranym, jasno okreslonym celu, tj. wykonaniu określonego projektu lub zadania, rozwiązaniu problemu, itp. - tymczasowość, polegająca na tym,, że po wykonaniu zadania czy zlikwidowaniu problemu, zespól ulega rozwiązaniu, - odejście od władzy opartej na autorytecie formalnym na rzecz władzy wynikającej z posiadania określonych kompetencji, tzw. władzy eksperckiej - orientacja na takie elementy jak praca zespołowa, współdziałanie, kolektywne podejmowanie decyzji, kreatywność oraz rozwój osobisty członków zespołu.
(cytat, str. 109) ... wiedza ... cechy; - wiedza może być tworzona rownymi metodami, - jest trudna do uchwycenia i pełnego wykorzystania, ale w przeciwieństwie do zasobów materialnych może być wykorzystana przez równe osoby w różnych miejscach, - jest względna i wieloznaczna co powoduje, że możę być różnie interpretowana przez różne osoby, - jest dynamiczna - uchwycenie jej wycinka może prowadzić do diametralnego jej przyrostu oraz ma zdolność do przyrostu w trakcie jej stosowania, - ma zdolność do szybkiej dezaktualizacji (starzenia się), - potrafi obniżyć poziom niepewności w ryzykownych przedsięwzięciach, - wartość jej może wzrastać z coraz szerszym wykorzystaniem, - potrafi się materializować, czyli uzewnętrznia się w produktach i usługach co powoduje, że jest imitowalna (jednak o różnym stopniu trudności). - implementuje się także w praktykach, strukturach i procesach organizacyjnych, - dzięki procesowi kodyfikacji podlega strukturyzacji w dokumentacji w dokumentacji technologicznej, dokumentacji organizacyjnej i bazach danych, - jako sama może stanowić produkt, - przybiera różną postać.
(cytat, str. 74 - 75) (Marciszewska) Procesy powinny charakteryzować się: - precyzyjnie określonym celem, którym jest tworzenie wartości dodanej dla szeroko rozumianego klienta, - ściśle określonym produktem procesu, będącym wynikiem działań realizowanych w procesie, - istnieniem właścieiela procesu, odpowiadającego za wyniki procesu, - istnieniem wyraźnie zdefiniowanych granic procesu, określonych przez dostawców i odbiorców, - istnienim wyraźnie zdefiniowanych wewnętrznych zakresów działań w procesie (standardów, procedur, zadań czy wymagań szkoleniowych) pozwalających na przypisanie odpowiedzialności do poszczególnych stanowisk, - istnieniem systemu ocen kojarzonym z procesem, pozwalającym na pomiar jego efektywnośći (koszty procesu, czas realizacji oraz jakość procesu), - tendencją do przekraczania granic wyznaczanych przez wypełniane funkcje, - uczestniczeniem poszczególnych pracowników organizacji w realizacji kilku procesów jednocześnie, - powtarzalnością, co daje możliwośc jego zapisania w formie umożliwiającej odczytanie przebiegu procesu przez realizatorów.
(cytat, str. 204) Głównym atutem outplacementu jest utrzymywanie pozytywnego wizerunku firmy w jej otoczeniu. Inne zalety to: pozytywny wpływ na kulturę organizacyjną w przedsiębiorstwie,zyskanie lojalności i pełnego zaangażowania w realizacje zadań pracowników pozostających w organizacji, złagodzenie protestów związków zawodowych i innych organizacji społecznych w firmie oraz nieponoszenie kosztów obsługi prawnej procesów sądowych o odszkodowania wytaczanych przez zwalnianych pracowników. Oprócz zalet dla przedsiębiorstwa outplacement niesie ze sobą korzyści dla pracowników. Można do nich zaliczyć: opiekę psychologiczną oraz uniknięcie lub zmniejszenie stresu emocjonalnego, brak statusu bezrobotnego (pracownicy nie szukają pracy z pozycji osób, którym wypowiedziano ostatnie stanowisko). Dodatkowo celem outplacementu jest zachęcenie pracowników do aktywności i wzrost ich samooceny, a także sfinansowanie przez pracodawcę zaplanowania kariery, szkoleń,doradztwa personalnego czy pomocy prawnej.
(cytat, str. 63) Jeśli chodzi o organizację uczącą się, wyróżnia się dwa podstawowe kierunki jej określania. Po pierwsze, zakłada się, że jest to organizacja zwiększająca swoją elastyczność, ciągle się transformująca i adaptująca do zmian w otoczeniu. Po drugie, akcentuje się proces permanentnego uczenia się wszystkich jej członków oraz wiedzę jako kluczowy zasób organizacji. Oto kardynalne założenia organizacji uczącej się: - uczenie się powinno mieć charakter ciągły i świadomy, jest bowiem podstawową wartością tej organizacji; - proces uczenia powinien obejmować wszystkich uczestników organizacji, przy czym główny nacisk trzeba położyć na uczenie się zespołowe; - motywowanie do uczenia się.
(cytat, str. 290) Za najistotniejsze cechy strategii innowacyjnej można przyjąć: formułowanie portfela innowacji skorelowanego z długookresową strategią podmiotu,uwzględnienie obszaru strategicznego, dostosowanie portfela projektów badawczych (licencji, ciągłej edukacji) do potrzeb rynku, integrację strategii rozwojowych i biznesowych, a także stałe partnerstwo między personelem badawczym, produkcyjnym i biznesowym w podmiocie gospodarującym.
(cytat, str. 62) Organizacja wirtualna od strony technicznej jest wynikiem daleko posuniętego outsourcingu i rozbudowanych powiązań sieciowych. W literaturze przedmiotu podkreśla się cztery grupy charakterystycznych cech organizacji wirtualnej. Są to: - cechy konstytuujące - jednoczesne działanie na rzecz zaspokajania potrzeb klienta oraz wspólna optymalizacja całego łańcucha wartości produkcji; - atrybuty fizyczne - organizacja wirtualna nie ma żadnego wspólnego centrum administracyjnego,a powiązania między jej elementami mają charakter tylko prawny; - dodatkowe specyficzne cechy - najnowsza technologia informatyczna, pełne zaufanie, kluczowe kompetencje oraz brak rywalizacji; - korzyści - elastyczność i zdolność dopasowywania się do zmiennych sytuacji oraz tworzenie znacznego potencjału synergicznego.
(cytat, str. 252) Oto cechy charakterystyczne gron: - koncentracja geograficzna (przestrzenna) - bliskość podmiotów sprzyja współpracy, a więc nawiązywaniu i podtrzymywaniu kontaktów z partnerami oraz wymianie informacji; - współpraca - kooperacja między uczestnikami grona prowadzi do efektów synergii i przepływu wiedzy, wzmacniając ich potencjał innowacyjny i konkurencyjność; - koncentracja sektorowa - uczestnicy grona pochodzą zwykle z jednego lub kilku pokrewnych sektorów; - specjalizacja - klastry z reguły stanowią grupę wyspecjalizowanych firm i instytucji;podział pracy sprzyja efektywności działania oraz obniżaniu kosztów, a specjalizacja wzmacnia także potrzebę współpracy i budowania sieci powiązań między uczestnikami gron; - współzależność - między uczestnikami grona zachodzą dynamiczne interakcje, w których jakości i intensywności jest bardzo często upatrywane podstawowe źródło ich sukcesu ekonomicznego.
(cytat, str. 171) Specyfika aktywów obrotowych wyraża się w następujących cechach: 1) krótki okres życia - zwykle krótszy niż rok, z wyjątkiem zapasów w przedsiębiorstwach o długim cyklu produkcyjnym czy należności z tytułu dostaw i usług, które są zaliczane do aktywów obrotowych bez względu na termin ich spłaty; 2) zdolność do względnie szybkiego przekształcania się w inną postać, która jest uzależniona od specyfiki funkcjonowania przedsiębiorstwa; 3) potrzeba synchronizacji poszczególnych faz cyklu operacyjnego, wynikająca z konieczności zapewnienia płynnego przebiegu procesów gospodarczych, które umożliwiałyby osiąganie pożądanych wyników przy mniejszej wielkości zainwestowanego kapitału.
(cytat, str. 37) W.G. Nickels uważa, że przedsiębiorcę powinny charakteryzować następujące cechy osobowościowe: - dojrzałość w kierowaniu sobą, - wiara we własne siły, - orientacja na działanie, - energia, - liczenie się z ryzykiem.