Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 351) .. wśród najpowszechniej stosowanych testów statystycznych sa testy zawierające hipotezy, w których wysuwa się następujace rodzaje stwierdzeń:
- wartość oczekiwana lub wariancja pewnej szczególnej własności populacji, bądź też udział procentowy elementów populacji wykazujących pewne szczególne własności, sa równe pewnej szczególnej liczbie bądź też - inna hipoteza - są mniejsze lub większe od niej. - wartości oczekiwane, wariancje lub udziały procesnowe dwóch różnych populacji są sobie równe, bądź też - inna hipoteza - jedna z nich jest większa niż druga, - współczynniki regresji lub korelacji bądź pewne inne miary współzmienności są równe zeru, - jedna ze zmiennych zmienia się bądź - inna hipotaza - nie wykazuje zmienności w miarę zwiększania się innej, - dwie lub więcej z własności jakościowych elementów w pewnej populacji są niezależne, - pewien szczególny rozkład "pasuje" do pewnego zbioru danych, - pewien zbiór obserwacji byl pobrany losowo z jednje populacji o danym rozkładzie.
(cytat, str. 212) Rozmiar oszczędności kosztów osiągany dzięki zastosowaniu metody Just In Time w produkcji, jest w wysokim stopniu kwestionowany, ponieważ rzeczywiste wymagania w zakresie infrastruktury transportowej i magazynowej dostawców zwiększają koszty transakcyjne, które w ostatecznym rozrachunku muszą zostać poniesione przez głównych dostawców i w konsekwencji stają się elementem kosztów dostarczanych produktów.
(cytat, str. 62) Wśród specjalistów od zarządzania panuje przekonanie o wysokiej wartości metod, wyników i wniosków kwantyfikowalnych. Te pomiary miałyby stanowić namiastkę metody naukowej przyrodoznawstwa, znajdującą odzwierciedlenie w zarządzaniu. Stąd prawdopodobnie preferencja dla metod reprezentatywnych statystycznie, wyrażająca się przekonaniem, że jedynie dysponując badaniami opartymi na próbie losowej, można prowadzić do uogólnień. Bywa, że badacze nieprzestrzegający procedur postępowania w badaniach reprezentatywnych skrzętnie pomijają np. brak losowania próby czy problem jej zbyt małej liczebności.
W sferze technik badawczych dominuje ankietomania ktora miałaby prowadzić do wiarygodnych i wartościowych wyników.
(cytat, str. 49) Techniki eksploracji danych: - sieci neuronowe, - indukcyjne wyszukiwanie reguł - analiza szeregów czasowych - wizualizacjia - analizy online OLAP - zapytania ad hoc
(cytat, str. 72 - 73) MEtody pomiaru kap.intelektualnego 1. bezpoiśrednie: technology broker, citation-weigghted patents, ivm 2. oparte o kapitalizację rynkowoą (iamv, tobin Q, Market to Book Value) 3. oparty o zwrot na aktywach (EVA, VAIC, HRCA) 4. met. kart bunktowych (navigator, VCS, IC-Rating, InCaS)
(cytat, str. 119) Narzędzia groupware pozwalają oranizacji na tworzenie wewnętrznej pamięci organizacji w formie zarówno ustrukturalizowanej jak i nieustrukturalizowanej informacji współdzielonej w czasie i przestrzeni.
(cytat, str. 11) Powszechnie panuje przekonanie, że metody matematyczne są niezbędne w płaszczyźnie teoretycznej do ściślejszego formułowania problemów, wyciągania wniosków na podstawie określonych postulatów oraz do zrozumienia mechanizmów przebiegu wielu skomplikowanych procesów. MEtody matematyczne są także konieczne w płaszczyźnie zastosowań przy pomiarze zmiennych, szacowaniu parametrów i organizowaniu szczegółowych badań, których celem jest uzyskanie wyników empirycznych.
(cytat, str. 33) Wadą mapowania myśli jest to, że najlepsze mapy są jak miniaturowe dzieła sztukie, i czujesz się zobligowany, aby zawierały jakieś rysunki. Jeżeli nie potrafisz rysować, to może być problemem.
(cytat, str. 53) - uczenie się przez doświadczenie własne - przez działanie, eksperymentowanie i prowadzenie aktywnych prac badawczych, - uczenie się przez cudze doświadczenia - organizacja ma wgląd do wiedzy innej organizacji zdobytej przez doświadczenia, - uczenie się przez włączanie nowej wiedzy - zatrudnianie ekspertów lub przejmowanie organizacji posiadających wiedzą, - generowanie nowej wiedzy - uzyskanie nowych elementów z wiedzy istniejącej przez: socjalizację, eksternalizację, kombinację i internalizację nowej jakościowo wiedzy.
(cytat, str. 91) (PRudzieniecka) Metoda ta polega na: - opisie przebiegu procesów w przedsiębiorstwie w układzie dynamicznym, tzn. uwzględniającym czynnik czasu, - zrezygnowaniu w opisie organizacji z narzędzia "Stanowiska pracy" na rzecz "ról organizacyjnych" - strukturalizacji działań przez zdefiniowania: czynności, decyzji, dokumentajci oraz ich przepływów, działań i zachowań, - spłaszczeniu struktury organizacyjnej (redukcji poziomów zarządzania), - interaktywnej wymianie z otoczeniem dzięki uelastycznieniu struktury, - opisie przebiegu procesów w przedsiębiorstwie w układzie przestrzennym, tj. przypisaniu poszczególnym jednostkom organizacyjnym przedsiębiorstwa odpowiedzialności za każdy element procesu, - wskazanie na dominującą role klienta.
(cytat, str. 307) (Åobaziewicz) Mapa jest podstawą zrozumienia wzorców działania oraz punktem odniesienia w dyskusji na temat sposobu pracy jednostek organizacyjnych, zespołów i osób zaangażowanych w proces. Podczas opracowywania mapy procesu należy określić stopień jej szczegółowości.
(cytat, str. 695) KażÃ°a nowa potrzeba dokonania pomiaru zwykle ujawnia nowe, wcześniej nie spotykane aspekty lub niezbędne szczegóły techniki pomiarowej, co do której dotychczasowe doświadczenie nie jest wystarczające.
Może przy tym zachodzić koneiczność selekcji, projektowania, zastosowania lub modyfikacji już znanej metodologii.
(cytat, str. 105) Pierwszy kanban został uzyty w Japonii w zakładzie Toyoty. Ten trójkątny kanban, wykonany ze stali, obecnie znajduje się w muzeum techniki w Toyota City.
Kanban był zawieszany na metalowym kontenerze z detalami w obszarze magazynu stnaowiskowe. Zawarte na nim informacj epozwalały sterować produkcją tych detali. Okreslały bowiem numer i nazwę części, liczbę sztuk w kontentenerze, wielkość produkcji oraz termin rozpoczęcia produkcji.
Istota działania systemu polegała na tym, że na trójkącie kanbany był wyznaczony zapas minimu. Osiągnięcie zapasu minimum stanowiło sygnał, na podstawie którego ponownie uruchamiano produkcję danego elementu. Wielkość serii produkcyjne również była wyznaczona na tabliczce kanban.
(cytat, str. 62) Pod adresem macierzy BCG kieruje się wiele zarzutów: - wykorzystanie jedynie dwóch zmiennych diagnostycznych (relatywny udział w rynku i wzrost rynku), co obniża jej praktyczną przydatność, - punkt zerowy nie jest tożsamy dla obu wymiarów, znajduje się w różnych miejscach macierzy, - trudności w precyzyjnym ustaleniu granic między poszczególnymi kategoriami w portfelu produktów, czyli podziale macierzy na cztery pola, - duży relatywny udział w rynku w praktyce nie zawsze oznacza silną pozycję przedsiębiorstwa (przedsiębiorstwo może mieć inne źródła zdobywania przewagi), - duże tempo wzrostu rynku nie zawsze stanowi warunek konkurencyjności (rynek może wzrastać powoli, ale stabilnie i być niezwykle rentowny) - nie zawsze duży udział w rynku przekłada się na wysoką rentowność produktów (dzieje się tak w warunkach występowania efektu skali).
(cytat, str. 65 - 66) Wartość użytkowa = to co klient otrzymał/Ile klienta to kosztowało
... słowo otrzymał oznacza wszystkie aspekty transakcji, począwszy od fizycznego produktu lub usługi, a skończywszy na takich aspektach niepaterialnych jak wygoda, bezkonfliktowa wspólpraca między partnerami, poczucie dumy, zaudanie, zadowolenie.
... słowo kosztowało - oznacza natomiast dosłowny koszt wyrażony sumą pieniedzy, ale i również niematerialne koszty związane z frustracją, niepokojem, zdenerwowaniem, stratą czasu, niewygodą.
Pojawia się pytanie: Jak uzyskać informacje na temat opinii klienta o produkcie, który otrzymał? Jak uzyskać informacje na temat opinii klienta odnośnie poniesionych kosztów? Jak określić wartość użytkową, na której należy się skoncentrować? Jak uzyskać informacje odnośnie tego, kiedy zaspokojone są potrzeby klientów z punktu widzenia uznawanej przez niego wartości?
(cytat, str. 212) Wykresy przebiegów procesów wady i pułapki: - odwrócenie uwagi - dla pewnych ludzi tworzenie wykresów przebiegu procesów moze stać się ważniejsze od usprawnień, jakim wykresy te mają służyć - samoistny byt - proces tworzenia wykresów możę przeistoczyć się w samoistny twór żyjący własnym życiem, tracąc związek z osobami kierującymi procesem - niewłaściwe wykorzystanie wykresu jako środka przekazu informacji
(cytat, str. 100 - 101) Metody manipulowania ryzykiem:
- unikanie - metoda negatywna - niepodejmowanie działań - prewencja - likwidacja źródeł czy tez warunków powstawania ryzyka - kompesacja - zabezpieczenie przed stratami - represja - minimalizacja już powstałych strat