Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 245) (Grajewski) Koszty działalnosći przedsiębiorstwa są większe niż się na ogół szacuje, dlatego że: - wiele istotnych pozycji kosztowych związanych z jakością procesów nie jest wychwytywanych przez większośc systemów rachunkowości, - tradycyjna teoria kosztów nie bierze pod uwagę braku wydajnośći w sferze projektowania, księgowości, innych działań wspomagających - nieznane są na ogół koszty działań, rejestruje się tylko koszty miejsc ich powstawania.
(cytat, str. 52 - 54) Grzegorczyk Do najprostszych metod oceny postępów w zarządzaniu relacjami z klientami należy wykorzystanie podstawowych wskaźników stopnia zaawansowania relacji z partnerami.
Relacje można analizować na trzech różnych poziomach: - pojedynczych kontaktów z klientami, - procesu relacji z klientem, - ogólnej bazy klientów
(cytat, str. 116) statystyka jest w najlepszym razie narzędziem pomocniczym. Może się ona stać niebezpieczna, o ile człowiek wyciągający wnioski ze statystyki nie posługuje się zdrowym rozsądkiem.
(cytat, str. 43) Sukcesu nie można definiować jedynie w kategoriach wskaźników finansowych, opierają się one bowiem na osiągnięciach z przeszłości i zbyt późno rejestrują zmiany wewnątrz i na zewnątrz organizacji.
(cytat, str. 168 - 169) (Lisiecka) Korzystanie z miar jest proste tak długo jak można zmierzyć to wszystko, co chce się zmierzyć i ocenić. Same miary mają zagwarantować obiektywność i bezstronność.
(cytat, str. 176) Z logistycznego punktu widzenia zdolność procesu świadczenia usług charakteryzują trzy cechy, które mogą być wykrozystywane jako miary jego zdolności: - zdolnośc produkcyjna procesu - opisuje określoną, możłiwą do osiągniecia wydajnośc procesu na jednostkę czasu przy dyspozycyjnych zasobach; wskaźnik ten charakteryzuje zatem potencjał świadzczeń procesu logistycznego, - elastyczność procesu - charakteryzuje możłiwośc dostosowania zdolności produkcyjnych i usługowych do dużej liczby zróżnicowanych typów zlecenia, - siła działania procesu - ujawniające się wtedy, gdy proces logistyczny może zabezpieczyć realne zaoferowanie odbiorcy odpowiedniego i uzgodnionego świadczenia, mimo pojawienia się nieoczekiwanych przeszkód i błędów.
(cytat, str. 145) Wszystkie wskaźniki wykorzystywane w analizie finansowej mogą być obliczane: 1) na podstawie danych wyrażających stan zjawiska na początku i końcu okresu sprawozdawczego; różnice między tak obliczonymi wskaźnikami pokazują zmiany w badanym zjawisku, będące wynikiem decyzji gospodarczych podejmowanych w ciągu całego okresu sprawozdawczego; 2) na podstawie wielkości średnich; ustalimy je, dzieląc sumę stanów na początku i końcu okresu sprawozdawczego.
(cytat, str. 201) 1. ekonomiczna wartość dodana kapitału ludzkiego = (zysk netto po opodatkowaniiu - koszt kapitału) / liczba pracowników w przeliczeniu na pełne etaty
2. wartość dodana kapitału ludzkiego = ( przychody - (koszty - płace i świadczenia))/ liczba pracowników
3. wartość rynkowa kapitału ludzkiego = (wartość rynkowa - wartość księgowa)/liczba pracowników
(cytat, str. 65) Ostatni wskaźnik (udział amortyzacji w gotówce operacyjnej - w podziale zaproponowanym przez T. Waśniewskiego i W. Skoczylas - to reprezentant wskaźników struktury przepływów środków pieniężnych) z tej grupy, wskazany przez M. Gottlieba i W. Lewczyńskiego, zawiera informacje o znaczeniu kapitału amortyzacyjnego w kształtowaniu nadwyżki pieniężnej w przedsiębiorstwie.
(cytat, str. 66) Wskaźniki wydajności gotówkowej, zdefiniowane przez wspomnianych autorów, dostarczają informacji o kasowej stopie zwrotu ze sprzedaży oraz aktywów przedsiębiorstwa. M. Gottlieb i W. Lewczyński podkreślają, że wysoki poziom (tendencja wzrostowa) tych wskaźników jest oceniana pozytywnie.
(cytat, str. 65) Wskaźniki z grupy wystarczalności gotówkowej służą do oceny zdolności generowania przez firmę środków pieniężnych ze swej działalności podstawowej. Wśród tych wskaźników, M. Gottlieb i W. Lewczyński wskazują na największe znaczenie miernika ogólnej wystarczalności gotówkowej przedsiębiorstwa. Autorzy podkreślają, że poziom tego wskaźnika powyżej jedności informuje, że firma nie potrzebuje sięgać po dodatkowe źródła gotówki (spoza działalności operacyjnej), aby obsłużyć kapitały oraz sfinansować inwestycje.
(cytat, str. 119) Wskaźnikami wyprzedzającymi są między innymi informacje o nowych zamówieniach. Wskaźnikami bieżącymi odzwierciedlającymi aktualny stan koniunktury, są dane informujące o kształtowaniu się tempa produkcji, wzrostu dochodu narodowego i zatrudnienia. Wskaźnikami opóźnionymi są między innymi dane o kształtowaniu się inwestycji i płac, które potwierdzają bądź nie potwierdzają, że nastąpiła zmiana koniunktury, sygnalizowana wcześniej przez wskaźniki wyprzedzające.
(cytat, str. 119) Inwestorzy na rynkach finansowych starają się ocenić zmieniający się stan koniunktury na podstawie wielu wskaźników, które dzieli się zazwyczaj na trzy podstawowe grupy: (1) wskaźniki wyprzedzające, które sygnalizują, że została zapoczątkowana zmiana koniunktury, (2) wskaźniki bieżące, które odzwierciedlają obecny stan koniunktury oraz (3) wskaźniki opóźnione, które potwierdzają, że nastąpiła zmiana koniunktury.
(cytat, str. 289) (Kosieradzka) OCena, dokonywana jest na podstawie wartości odpowiednich wskaźników produktywności. Ich interpretacja odbywa się na podstawie techniki porównywania w następująychc przekrojach: - porównywania w czasie (analiza trendów) - porównania z innymi - porównania z wzorcami
(cytat, str. 110) Parametry stylów kierowania: - stopień partycypacji podwładnych w procesie decyzyjnym, - stopień szczegółowości określania przez kierownika sposobów wykonania zadań stawianych podwładnym, - stopień nasilenia kontroli kierowniczej w stosunku do podwładnych, - stopień nasilenia stosowania kar i innych środków dyscyplinujących wobec podwładnych, - stopień nasilenia stosowania wyróżnień, nagród i innych pozytywnych wzmocnień wobec podładnych, - ilość czasu poświęcona przez kierownika sprawom ludzkim, - zakres zainteresowania kierownika sprawami ludzkimi, - stopień różnorodności interekacji kierownik-podwładni, - stopień zainteresowania kierownika sprawami innowacyjnymi zgłaszanymi przez podwładnych
(cytat, str. 65) 1. Wskaźniki dotyczące zmiennych przyczynowych: - odzwierciedlenie założeń organizacyjnych w postępowaniu kierowników i podwładnych, - kompetencje personelu kierowniczego, techniczne, administracyjne i psychospołeczne, - jakość mechanizmy selekcji personelu, - wystarczalnośc zabiegów mających na celu podnoszenie kwalifikacji personelu, - zdolność personelu do przejawiania zaradności zbiorowej, - zdekwatność kapitału i wyposażenia technicznego do zadań organizacji, 2. Wskaźniki dotycząće zmiennych interweniujących: - postawy i motywy personelu i kierowników, - zachowania interpersonalne w organizacji 3. Wskaźniki dotyczące zmiennych wynikowych: - wyniki produkcyjne: wydajność, jakość, braki, zasięg opanowania rynku - wyniki finansowe: koszty, zyski, poziom sprzedaży, wynagrodzenia, rezerwy finansowe, inwestycje materialne i ludzkie, itp.
(cytat, str. 94) Przy doborze wskaźników produktywności i wprowadzaniu w życie systemu oceny i monitorowania pojawiają się następujące problemy: 1. dobór poziomu pomiaru i stopnia zagregowania wskaźników, 2. sposób wyrażaenia produkcji i zasobów (jednoski naturalne, finansowe, w cenach bieżących, stałych) 3. brak wartości wzorcowych dla poszczególnych wskaźników, 4. wpływ inflacji na wartości wskaźników w kolejnych latach 5. porównywanie wyników z innymi przedsiębiorstwami ma sens wówczas, gry charakteryzyują się one podobnymi warunkami techniczno-organizacyjnymi
(cytat, str. 81) Obserwacja, ocena i analiza produktywności w przedsiębiorstwie jest narzędziem skutecznego zarządzania, a w szczególności umożliwia: - formułowanie planów strategucznych oraz stwierdzenie zmian w kierunku postawionych celów, - obserwację trendów zmian wskaźników produktywności całkowitej i cząstkowych, - ocenę wyników osiąganych przez przedsiębiorstwo w porównaniu z innymi przedsiębiorstwami w ramach tej samej branży; - identyfikację strat, wąskich gardeł, barier w uzyskiwaniu lepszych wyników i rozwoju, obszarów o słabej wydajności, sprawności i skuteczności działania, miejsc które wymagają usprawnienia, - formułowanie programów poprawy produktywności, - dostarczenie informacji zwrotnej o skutkach działań usprawniających, - powiązanie polityki płacowej z produktywnością
(cytat, str. 79) - wskaźniki powinny być dobierane w zależności od specyfiki diagnozowanej komórki produkcyjnej, - powinny one pozstawać w ścisłym związku ze wskaźnikami produktywności dla komórek wyższych stopni i dla całego przedsiębiorswa; - powinny one być powiązane z celami działania komórek produkcyjnych i odnosić się do zadań, za których realizację komórki są odpowiedzialne; - oprócz bezpośrednich mierników produktywności, będących stosunkiem wielkości procukcji dostarczonej przez komórkę produkcyjną do ilości zużywanych zasobów, użyteczne mogą być mierniki pośrednie bazujące na: ocenie wielkości braków i strat, wykorzystaniu rezerw, miernikach cyklu produkcyjnego, bezpośrednich miernikach statystycznej kontroli produkcji