Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
Wyszukiwarka pełnotekstowa (kliknij)
Cytaty i parafrazy dla: zjawisko (0 - 6 z 6)
Thomas Kuhn,
Dwa bieguny. ,
Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1985, ISBN: 83-06-01097-3 (10+0)
(cytat, str. 274) Dotąd zastanawialiśmy się, w jakim najczęściej celu uczeni dokonują pomiarów. Teraz powinniśmy rozważyć, czym są wyniki, jakie w ich rezultacie oczekują.
Autorzy podręczników przedstawiają zazwyczaj liczby uzyskane w wyniku pomiarów jako archetypu "nieredukowalnych, upartych faktów", z którymi uczony musi sobie poradzić dostosowując swe teorie.
... w praktyce swej uczony raczej "zwalcza" fakty, stara się je "przymusić" by pasowały do teorii, w której trafność nie wątpi.
(cytat, str. 180) Zdarzenie - kulminacyjny rezultat splotu różnych, nakładających się na siebie, kumulatywnych procesów...
Fakt - jakiekolwiek zdarzenie będące skutkiem działania człowieka (ludzi)
Zjawisko - własność zdarzenia, lub pewna wspólna własność zbioru podobnych zdarzeń, a ściślej zewnętrzny aspekt obiektywnej rzeczywistości uwzględniający postrzegalność własności lub jej zmiany.
(cytat, str. 10) Problemy nauk społecznych w porównaniu z przyrodniczymi wynkają z: - mnogości czynników wpływających na badane zjawisko, - niepowtarzalności zjawisk, - kłopotów z predykcją - problematyczności pomairu.
Ani ekonomia ani żadna z nauk społecznych nie dysponuje niezmiennymi liczbami wyrażającymi relacje między mierzonymi wielkościami, tzn. stałymi liczbowymi jak stała Plancka, stała Coulomba czy masa protonu.
(cytat, str. 49) Zjawisko jest to główna idea, zdarzenie, incydent, na który zorientowane są działania i interakcje osób badanych.
Kontekst jest to specyficzny zestaw własności odnoszący się bezpośrednio do danego zjawiska, tj. miejsce i przestrzeń oraz czas zdarzeń składających się na dane zjaiwsko. Kontekst dotyczy zatem najbardziej bezpośrednich warunków występowania zjawiska.
(cytat, str. 37 - 38) Czy fakt, że nie badamy zjawiska "w całej jego złożoności", ograniczając się do badania go w jakimś określonym aspekcie, a zatem abstrahując od wielu własności, jaki zjawisko to mogą cehcować i od wielu zależności, jakie mogą je łączyć z innymi zjawiskami, oznacza, że zjawiska tego nie badamy takim "jakim jest ono naprawdę"? Jest to nieomal "kliniczny" przyklad bardzo mętnego pytania, bo wyrażonego za pomocą mętnych terminów. Co dokładnie znaczy "badać zjawisko takim, jakim ono jest naprawdę"? Å»adnego zjawiska nie jesteśmy w stanie badać "w całej jego złożoności" albo więc "badanie zjawiska takim jakim jest ono naprawdę" nie odnosi się do żadnego realnego procesu badawczego, jest nazwą pustą, albo też zwrot ten posiada jakiś zagadkowy sens, który dopiero trzeba odkryć, a prawdopodobnie po prostu wymyślić.
(cytat, str. 308) (Kotarba) Modelowanie jest wynikiem kompromisu między doążeniem do jak najdokładnieszego odwzorowania zjawiska, a usiłowaniem jego maksymalnego uproszczenia. Efektem modelowania jest takie uporządkowanie informacji, aby nieoznaczoność, różnorodnosć, złożonośc zostały sprowadzone do zbioru charakterystyk pozwalających zidentyfikować zachowanie się organizacji oraz ustalić warunki wykorzystania twórczego działania człowieka.