Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 20) ,,Równowaga rynkowa oznacza pogodzenie interesów sprzedających i kupujących dzięki ukształtowaniu się ceny równoważącej popyt i podaż.''
(cytat, str. 159) ... za wysoce błędne i niebezpiezne uważam, przekonanie jakoby człowiek potrzebował przede wszystkim równowaki ... rozumianej jako stan pozbawiony wszelkich napięć.
Tym, czego człowiek naprawdę potrzebuje, nie jest stan wewnętrznej równowagi, lecz raczej wewnętrzna walka, dążenie do osiągnięcia wartościowego dlań celu, czy realizacij swobodnie wybranego zadania. Tym czego potrzebuje, nie jest rozładowanie za wszelą cenę wewnętrznych napięć, lecz wezwanie do wypełnienia potencjalnego sensu.
(cytat, str. 240) Równowaga budżetowa, deficyt budżetowy, dług publiczny wywołują wiele emocji w społeczeństwie, są przedmiotem ostrych polemik polityków. Jest to po części uzasadnione tym, że budżet państwa jest - odzwierciedleniem działalności państwa, stąd też deficyt budżetowy może kojarzyć się ze złą gospodarką pieniężną (finansową) państwa, a nadwyżka budżetowa - przeciwnie.
(cytat, str. 193) Bez wątpienia nie łatwo dziś zachować równowagę. Wymaga to nieraz wysiłków przypominających żonglerkę: zbyt wiele zadań, zbyt wiele napięć, zbyt wiele obowiązków. Osoby ambitne zwykle kładą na pierwszym miejscu pracę. Wydaje się o tyle ważniejsza, nagląca, obiecująca.
(cytat, str. 16) Neoklasycy wierzyli, że istnieją mechanizmy rynkowe, które - jeśli nie będą zakłócane ingerencją państwa - automatycznie doprowadzą do równowagi gospodarczej.
(cytat, str. 57) "...czy organizacja jest efektywna, zależy od osiągnięcia równowagi, czy zgodności, między strategią, strukturą, technologią, zaangażowaniem i potrzebami ludzi oraz otoczeniem".
(cytat, str. 239) Teoria równowagi organizacyjnej zakłada, że: - równowaga ma wymiar materialny i społeczny, wewnętrzny i zewnętrzny, - kryteria równowagi powstają w procesie negocjacji i przetargu w ramach organizacji oraz między organizacją i otoczeniem, - równowaga organizacyjna polega na dostosowywaniu się relacji wewnątrzorganizacyjnych i między nią a otoczeniem, na podstawie kryteriów równowagi, - minimalny poziom równowagi organizacyjnej jest warunkiem koniecznym do skutecznego oddziaływania ośrodka kierowniczego na elementy organizacji, - zakłócenia równowagi społecznej wyrażają się przede wszystkim w zmniejszaniu skłonności uczestników do działań na rzecz organizacji oraz delegitymizacji organizacji i jej działań w otoczeniu, - zakłócenia równowagi materialnej wyrażają się w zmniejszeniu ekonomicznej efektywności działania, - zakłócenia równowagi są bodźcem do zwiększania intensywności zarządzania przy wykorzystaniu zmian, innowacji i działań przywracających równowagę, - tak pojęte zarządzanie prowadzi do strategii, planów, programów, budżetów, struktur formalnych, reguł działania, procedur i systemów, które mają zapewnić organizacji efektywność, - takiemu zarządzaniu winno towarzyszyć przywództwo oparte na harmonii między czterema podstawowymi obszarami równowagi, - zdolność organizacji do przetrwania zależy od umiejętności ekip kierowniczych do trafnego ustalania w procesie gry kryteriów równowagi i skutecznego dążenia do ich spełnienia; zdolność do rozwoju zależy wszakże od zdolności tych samych ekip kierowniczych do efektywnego prowadzenia innej gry: powodowania zakłóceń równowagi związanej ze zmianami, innowacjami i przekształceniami.
(cytat, str. 53) Funkcjonowanie rzeczy zorganizowanych pozostających w stanie równowagi dynamicznej odznacza się na ogół pewną rytmicznością i powtarzalnością fragmentów procesów.
(cytat, str. 219) Nawet liderzy, o których można by myśleć, że działali w pojedynkę, zazwyczaj utrzymywali równowagę dzięki komplementarnemu partnerowi.
(cytat, str. 191) bardziej skuteczną metodą przywracania równowagi rzeczowo - pieniężnej jest samoczynny mechanizm dostosowania cenowego. jego istota polega na tym, że wzrost ilości pieniądza w obiegu prowadzi do wzrostu ogólnego poziomu cen.
(cytat, str. 31 - 32) Szerszą podstawę integracji dotychczasowego dorobku teorii organizacji i zarządzania mają stanowić koncepcje równowagi organizacyjnej. Zwolennicy tych koncepcji wychodzą z założenia, że najlepszym punktem wyjścia do teoretycznej integracji nauki o organizacji i zarządzaniu (przy wieloaspektowości i wielostronności ujęć, występujących w ramach różnych szkół i nurtów badawczych) jest potraktowanie procesu zarządzania jako procesu zmierzającego do utrzymania równowagi organizacyjnej.
Ciekawą, choć ograniczoną jedynie do równowagi statycznej, koncepcję teorii równowagi organizacyjnej przedstawiają autorzy polscy: Koźmiński i Obłój 3. Zgodnie z ich koncepcją równowaga jest to pewien trwały, zmienny tylko w określonych granicach, układ relacji między organizacją a otoczeniem oraz w ramach organizacji. Jest ona osiągana w procesie wymiany i wzajemnego dostosowywania się.
Poza pojęciem równowagi globalnej wymienieni wyżej autorzy wprowadzają pojęcie równowag cząstkowych, osiąganych w czterech obszarach: 1) materialnym zewnętrznym. 2) społecznym zewnętrznym, 3) materialnym wewnętrznym, 4) społecznym wewnętrznym.
(cytat, str. 58) Przedsiębiorstwo znajduje się w stanie pełnej równowagi jako układ, wtedy gdy nie ma oddziaływania otoczenia zmuszającego je do spełnienia określonych funkcji społecznych. Taki stan nie występuje jednak w świecie rzeczywistym. Jest on możliwy w dwóch jedynie przypadkach. Pierwszy przypadek zachodzi wtedy, kiedy przedsiębiorstwo jest w fazie tworzenia, drugi zaś zachodzi wtedy, kiedy przedsiębiorstwo znajduje się w fazie likwidacji. Czynne przedsiębiorstwo przemysłowe jest stale "atakowane przez swe otoczenie i wytrącane ze stanu równowagi. Realizowanie zadań otoczenia jest próbą przywrócenia utraconego stanu równowagi.
Słowa kluczowe:przedsiębiorstwo, układ, równowaga Komentarze i źródła pierwotne: Hentze J., Personalwirtschaftslehre 1. Bern und Stuttgart, Verlag Paul Haupt 1991
(cytat, str. 224) "Model równowagi między życiem zawodowym a osobistym" obejmuje cztery obszary i przypisuje się im odpowiednie wskaźniki ilościowe oraz jakościowe. Te obszary to kolejno: 1) kultura (dzięki której można ocenić znaczenie równowagi między życiem zawodowym a osobistym), 2) strategia (strategie wspierania równowagi między życiem zawodowym a osobistym, które zajmują centralne miejsce wśród bliższych i dalszych celów organizacji), 3) działanie (udane rozwiązania wspierające równowagę między życiem zawodowym a osobistym), 4) efektywność (dowody świadczące o tym, że strategia wspierania równowagi między życiem zawodowym a osobistym przynosi wymierne korzyści).
(cytat, str. 186) Jeśli menedżer liniowy ma zostać liderem zmian i pilnować poziomu równowagi między życiem zawodowym a osobistym w swoim zespole, musi niekiedy zmienić swą postawę i zachowanie. Elementami nowego, pożądanego stylu przywództwa są między innymi: - postrzeganie pracownika jako pełnej osobowości, - ocenianie, które czynniki utrudniają osiągnięcie równowagi między życiem zawodowym a osobistym, - rozpoznawanie symptomów przepracowania i stresu, - ogólne wspieranie pracowników w sprawach równowagi między życiem zawodowym a osobistym, - rozluźnienie kontroli, - zmiana organizacji pracy, - tworzenie w pracy atmosfery, która sprzyja eksperymentowaniu i uczeniu się, - wpływanie na zwierzchników, - dbanie o to, by praca dawała satysfakcję i radość.
(cytat, str. 107) Praktyczna metoda przedstawiania zagadnień związanych z polityką firmy polega na prezentacji ich w małych dawkach. Wydaje się, że wszystkie najważniejsze zasady działania dotyczące spraw równowagi między życiem zawodowym a osobistym, których występowanie zaobserwowaliśmy w firmach, można zaliczyć do trzech kategorii: - rozwiązania dotyczące czasu pracy, - rozwiązania dotyczące miejsca pracy, - rozwiązania dotyczące ogólnego wspierania środowiska pracy - elastycznego, dającego poczucie spełnienia.
(cytat, str. 65) Z doświadczeń z wprowadzania programów wspierania równowagi między życiem zawodowym a osobistym można wysnuć kilka oczywistych wniosków: - Zadanie to jest trudno wykonać tylko siłami działu zasobów ludzkich. - Trzeba pokonać długą drogę - rzeczywiste zmiany (a zatem korzystanie ze wszystkich profitów związanych z wprowadzeniem programów wspierania równowagi) nie nastąpią z dnia na dzień. - Nie jest ani konieczne, ani pożądane, by wszyscy mieli takie same poglądy na problem równowagi między życiem zawodowym a osobistym.
(cytat, str. 26) Równowaga jest to stan, w którym jednostka radzi sobie z potencjalnym konfliktem między różnymi wymaganiami dotyczącymi jej czasu i energii w taki sposób, że zostaje zaspokojone jej pragnienie dobrobytu i spełnienia.
(parafraza, str. 58 - 59) Problem z argumentacją za wprowadzaniem równowagi między życiem zawodowym a osobistym polega częściowo na tym, że trzeba ją przedstawić przynajmniej pięciu kręgom odbiorców: - ścisłemu kierownictwu, - menedżerom, - pracownikom, - potencjalnym pracownikom, - inwestorom.
(cytat, str. 29) (Krupski) .. równowaga to stan układu, w którym nie zachodzą żadne zmiany ani w strukturze układu, ani w warunkach określających ten stan. Równowaga jest przejawem ujemnego sprzężenia zwrotnego (lub wielu takich sprzężeń) pomiędzy podukładami, z których składa się układ.