Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 179) błedy w budowaniu modelu: 1. model może zawierać zmienne, które nie wchodza w grę, czyli nie mają wpływu na wynik. Ich właczenie do modelu zatem uzależnia przewidywany wynik od czynników, od których on w rzeczywistości nie należy 2. model może nie zawierać zmiennych, które wchodzą w grę, czyli mają wpływ na wynik 3. funkcja, która wiąże zmienne sterowne i niesterowne z wynikiem, może być niepoprawna 4. wartości liczbowe przypisane zmiennym mogą być nieścisłe.
(cytat, str. 4) Rozwijanie wiedzy ... to również wyciąganie wniosków wynikających z błedów, pomyłek i niepowodzeń. Wiedza płynąca z negatywnych doświadczeń (wiedza negatywna) może być wazniejsza niż pozytywna, często bowiem z niepowodzeń wyciąga się bardziej konstruktywne wnioski niż z sukcesu.
Powodzenie utrwala bowiem stan aktualny, osłabia skłonność do ryzyka i eksperywmentowania, unifikuje zachowania w organizacji i zbiory informacyjne, a często też prowadzi do samozadowolenia.
(cytat, str. 80 - 81) Błędy popełniane przez osoby dokonujące oszacowań: - błąd bliskości, - błąd kontrastu, - błąd łagodności, - błąd tendencji centralnej, - efekt halo, - efekt pierszeństwa i świeżości.
Zjawiska zniekształcające opinie: - wpływ na ocenę wcześniej ukształtowanych opinii, - uleganie konformizmowi. - stereotypizacja ludzi spoza grupy, - zgadzanie się z rozwmówcą, - selektywne przyjmowanie informacji, - zaniżanie ocen w wypadku bliskości emochonalnej, - poszukiwanie potwierdzenia na korzyść wcześniejszego przekonania, - zależności ocen od przyjętej perpsektywy.
(cytat, str. 40) błędy rozumowania: - dowodzenie i uzasadnianie tylko na podstawie wybranych przypadków - myślenie typu post-hoc ergo proper-hoc (jeżeli B było później od A, to A jest przyczyną B) - fałszywe interpretowanie zjawiska współwystępowania, - rozumowanie przez analogię, - złudne poczucie powszechnośći, - nieuprawnione indywidualizowanie, - uleganie niemerytorycznej argumentacji, - nieprzestrzeganie zasad logiki.
(cytat, str. 50 - 51) 1. Błąd pierwszy polega na tym, że używa się wyrażeń, które wprawdzie samemu się rozumie, ale które dla słuchacza są obce i niezrozumiałe.
2. Drugi błąd polega na tym, że nie potrafimy dokładnie oddać słowami swoich myśli, a to, co mówimy, nie odpowiada dokładnie temu, co pragnęlibyśmy wyrazić.
(cytat, str. 184 - 189) (Galata) Błędy w podejściu do metody działania: - iluzcja że należy zrewidować stanowisko utożsamiające podmiot działania z człowiekiem i objęcie tym podmiotem innych istot, a nawet twórów sztucznych - iluzja że problem jest jasny - iluzja, że dobry menedżer to taki, który decyduje szybko - przekonanie, że można ograniczyć rozważania problemu tylko do istniejących alternatyw. - przecenianie wazności powszechnej zgody, - nadmierna wiara w skomplikowane metody
Błędy logiczne: - problemy istnieją obiektywnie, niezależnie od woli i świadomosci człowieka, - wynik działania jest w pierwszym rzęðzie uzależniony od posiadanej informacji, jako czynnika dającego impuls do uruchomienia i regulowania poszczególnych czynności - nadmierna rutyna w działaniu. Nabyte przyzwyczajenia mogą być przyczyną nie zwracania należytej uwagi na dynamikę rozwoju systemu. - zachowanie organizacji, może być przewidywalne tylko w takim stopniu jakimi dysponujemy informacjami - przekonanie że zaistniałej sytuacji problemowej nie da się opanować - szef może przepchnąć każdy z popełnionych błędów - po rozwiązaniu problemu odkłada się go ad akta
(cytat, str. 371 - 372) (Krupa) Problemy wdrożeniowe: 1. Wymiar czasu - błędy szacowania czasu trwania - przekraczanie deklarowanych terminów - zbyt długi czas usuwania błedów - przecenianie technicznych aspektów przedsięwzięcia - źle zaplanowane i skoordynowane terminy szkolenia i testowania 2. wymiar kosztów - błędy w metodach planowania - zbyt wysokie koszty - przekraczanie budżetu - brak należytej kontroli kosztów 3. w wymiarze jakości - niewystarczająca specyfikacja wymagań - ograniczona funkcjonalność - zawodność proponowanych rozwiązań - niedostateczna wydajność - ograniczone możliwości rozwoju - złe praktyki tetowania i odbioru prac - pomiajnie technik zarz. jakością - brak komplentej dokumentacji 4. w wymiarze akceptacji przez użytkownika - brak aktywności uzytkwonika przy specyfikacji wymagań - pomijanie użytkownika w pracach zespołu - brak udziału uzytkownika w testoaniu i odbiorze systemu - niedostateczne angażowanie użytkownika w procesy decyzyjne