Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 203) Geneza koncepcji zarządzania relacjami z klientami w wymiarze praktyki gospodarczej należy szukać w starożytnej MEzopotamii, gdzie nadwyżka produkowanej przez gospodarstwa rolne żywności była przedmiotem obrotu handlowego. W X wieku p.n.e. kupcy zaczęli prowadzić na kamiennych tablicach dokładne rejestry handlowe, pozwalające śledzić jakie produkty były sprzedawane w jakich ilościach i kiedy.
(cytat, str. 31) (Mazur, Gołaś) Możliwość analizy działania przedsiębiorstwa z uwzględnieniem jego procesów dostrzegł już w 1911 r. Taylor. JEdnak wówczas podejście procesowe stosowano wyłacznie do oceny systemów wytwórczych, a procesy traktowano jako działania opisujące kolejne operacje, które powinien wykonać robotnik, żeby zrealizować określone zadanie.
(cytat, str. 9) Bacon - Novum organum Kartezjusz - Prawidła kierowania umysłem Kartezjusz - Rozprawa o metodzie Locke - Rozważanie dotyczące rozumu ludzkiego Berkeley - Traktat o zasadach poznania Hume - Traktat o naturze ludzkiej Hume - Badania dotyczące rozumu ludzkiego Leibnitz - Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego Reid - Rozważania o władzach poznawczych człowieka Kant - Krytyka czystego rozumu
(cytat, str. 2) Dla naiwnego obserwatora, jest całkiem oczywiste, iż wiedza odgrywała znaczącą rolę w organizacji i generowaniu postępu społeczeństw. W tym sensie, twierdzenie iż żyjemy w "społeczeństwie wiedzy" nie niesie żadnych dodatkowych informacji, podobnie jak stwierdzenia "społeczeństwo władzy, pieniądza, kultury" itp.
Ludzie, którzy twierdzą iż wiedzą coś o zarządzaniu wiedzą, muszą zdecydować czy ich obszarem wiedzy jest wiedza albo zarządzanie. Ciemną stroną tej dziedziny wiedzy jest oksymoron zawarty w jej nazwie, gdyż mając na myśli prowadzenie przedsiębiorstwa wiedza i zarządzanie są nawzajem ściśle ze sobą powiązane. Po co wydawać cenne zasoby na generowanie nowej wiedzy, jeżeli można spróbować po prostu bardziej efektywnie wykonywać dotychczasowe zadania.
(cytat, str. 34) Naukwoe zarządzaie nie było wynalazkie, nową ideą, która nagle zjawiła się w płodnych mózgach Taylora i jego kolegów. Było to tylko kodyfikacja oraz stwierdzenie w formie zwartej i logicznej istotnych elementów masy doświadczeń praktycznych, które rozwijały się przez długi okres czasu w najlepiej zarządzanych fabrykach.
(cytat, str. 105) Pierwszy kanban został uzyty w Japonii w zakładzie Toyoty. Ten trójkątny kanban, wykonany ze stali, obecnie znajduje się w muzeum techniki w Toyota City.
Kanban był zawieszany na metalowym kontenerze z detalami w obszarze magazynu stnaowiskowe. Zawarte na nim informacj epozwalały sterować produkcją tych detali. Okreslały bowiem numer i nazwę części, liczbę sztuk w kontentenerze, wielkość produkcji oraz termin rozpoczęcia produkcji.
Istota działania systemu polegała na tym, że na trójkącie kanbany był wyznaczony zapas minimu. Osiągnięcie zapasu minimum stanowiło sygnał, na podstawie którego ponownie uruchamiano produkcję danego elementu. Wielkość serii produkcyjne również była wyznaczona na tabliczce kanban.
(cytat, str. 53) Za początek koncepcji zarządzania wiedzą ostatecznie przyjmuje się rok 1987. W tym właśnie roku miały miejsca dwa przełomowe wydarzenia w USA uniwersytet Pardue i firma DEC zorganizowały wspólnie pierwszą konferencję nt. zarządzania aktywami wiedzy w XXI wieku, a w Szwecji zawiązała się tzw. Grupa Konrada, inicująca prace nad zarządzaniem kapitałem intelektualnym
(cytat, str. 381 - 382) (Greta,...) Termin "społeczeństwo informacyjne" wywodzi się z prac ekonomisty F.Machlupa z lat 50 XX. w. Autor ten jako pierwszy analizował sektor ekonomii, który nazwał "produkcją i dystrybucją wiedzy". Zgrupował trzydzieści różnych dziedzin szeroko pojętego gospodarowania, czyli ekonomii, w pięć kategorii: - oświata, - badania i nauka, - media komunikacji, - maszyny informacyjne (komputery) - usługi informacyjne (finanse, ubezpieczenia, inwestycje) F.Machlupa dowodzi jednocześnie (na podstawie USA0, że sektor informacyjny rozwijał się wówczas dwa razy szybciej niż rósł dochód narodowy w tym kraju, co dawało podstawy do twierdzenia, iż Stany Zjednoczone stają się społeczeństwem opartym na informacjach.
(cytat, str. 663 - 664) (Wojciechowska) Pojęcie mobbingu zostało poraz pierwszy użyte przez etnologia K.Lorenza w połowie XX w. i dotyczyło specyficzne zachowania zwierząt. Naukowiec zaobserwował, że grupa malych i słabych zwierząt atakuje inne, pojedyncze duże zwierzę aby je odstraszyć. Badania które odnosiły się do miesja pracy jako pierwszy przeprwoadził H.Leymann w Szwecji w 1982 t. Wówczas termin "mobbing" został użyty na określenie psychospołecznych relacji zachodzących w miejscu pracy. Polegały one na nękaniu, poniżaniu i ośmieszaniu pracownika przez innych pracowników lub przełożonego.