Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 92) Odchylenia nie są dowodem winy, lecz stanowią podstawę procesu uczenia się; najpierw ustala się, co dalej robić z odchyleniem, a później szuka się przyczyny jego powstania.
(cytat, str. 280) (Jabłoński) Organizacyjne uczenie się to "proces skoordynowanej zmiany systemów, w którym wbudowano mechanizmy stworzone dla pracowników i grup pracowniczych, pozwalające im na tworzenie i wykorzystanie zasobów wiedzy, struktury i kultury organizacji w celu zwiększenia długoterminowych możliwości organizacji".
(cytat, str. 128) Uczące się przedsiębiorstw - to takie, w którym osoby, zespoły oraz sama organizacja stale się uczą i współdzielą podczas rozwoju, przekazywania oraz stosowania wiedzy i umiejętności, by ciągle się doskonalić i osiągnąć dynamiczną przewagę konkurencyjną. Takie przedsiębiorstwa tworzą kooperacyjne środowisko pracy, w którym wspólnicy w biznesie (nazwijmu ich udziałowcami), kierownictwo i siła robocza współdziałają w osiąganiu wspólnych celów.
(cytat, str. 7) Patrzenie jak nauczyciel rozwiązuje problem i uznawanie, że w tym czasie uczymy się ten problem rozwiązywać, jest jak oglądanie kursu aerobiku i myślenie, żę w tym samym czasie poprawiamy sobie kondycję. Patrzenie pozwala nauczyć się ruchów niezbędnych do rozwiązania problemu, ale nie jest substytutem samodzielnej pracy nad jego rozwiązaniem.
(cytat, str. 148) (Paliszkiewicz) Wywołanie efektu synergii zespołowej wymaga zrozumienia, że pracownicy tworzący zespoły są wspólnotami uczącymi się i mają dwie wewnętrznie sprzeczne jakości. Z jednej strony są one wynikiem egalitarnych przekonań, które traktują każdego jako jednostkę w sensie duchowym o równej wartości, z drugiej strony ludzie którzy tworzą organizację są różni.
(cytat, str. 381) Osoby, które nie mają formalnego mentora, mogą znaleźć sobie tymczasowego instruktora, kogoś, kto posiada konkretną umiejętność i przez pewien czas będzie służył radą. Jak stwierdziła Kram, każdy kontakt z kimś, kto ma większe doświadczenie czy kompetencję, może być okazją do nauczenia się czegoś. Osoby, które nawiązują wielorakie kontakty z szerokim gronem współpracowników w różnych sferach kompetencji, mają największe szanse na doskonalenie się.
(cytat, str. 384) Organizacja może pomagać swoim członkom rozwijać kompetencje emocjonalne nie tylko poprzez dawanie im możliwości skorzystania z odpowiednich kursów czy szkoleń, ale także stwarzając atmosferę, w której takie samodoskonalenie się jest nagradzane. W końcu nasze próby zmieniania się najlepiej udają się w atmosferze, w której czujemy się bezpiecznie.
(parafraza, str. 142) Ze względu na sposób prowadzenia treningu można wyróżnić dwie grupy algorytmów uczących: 1. uczenie nadzorowane (z nauczycielem). Dane treningowe zawierają zestaw sygnałów wejściowych sieci oraz poprawnych reakcji systemu. uczenie polega na takiej modyfikacji wag, aby rzeczywiste wyjścia były jak najbliższe wartościom pożądanym. 2. uczenie bez nadzoru. W procesie uczenia sieć neuronowa nie otrzymuje żadnej informacji na temat pożądanych reakcji, dane treningowe obejmują jedynie zbiór sygnałów wejściowych, Sieć ma za zadanie samodzielnie przeanalizować zależności i korelacje w zbiroze treningowym. Tego typu sieci nazywamy samoorganizującymi (ang. selforganising networks) lub autoasocjacyjnymi.
(cytat, str. 132) Niezmiernie istotny aspekt motywacji stanowi uczenie się. Konieczne jest rozwijanie wiedzy i umiejętności. Wiedza i informacja sranowią ważny czynnik w walce konkurencyjnej.
(cytat, str. 215) Każdy, kto przestaje się uczyć - niezleżnie od tego czy ma lat dwadzieśćia, czy osiemdziesiąt - jest stary. Każdy, kto nadal się uczy jest młody. Najwspanialsza rzecz w życiu to zachować młody umysł.
(cytat, str. 230) ... kultury wiedz opierają się na jakości i różnorodności informacji, do których mają dostęp. Zdolnośc uczenia się przez dzielenie się wiadomościami i porównywanie notatek jest znacząco ograniczona, gdy wszyscy podzielają te same przekonania i tę samą wiedzę.
(cytat, str. 231) Dwoma kluczami otwierającymi drogę do uczenia się są 1) efektywne słuchanie i 2) refleksja następująca po otrzymaniu odpowiedzi na zadane pytanie.
(cytat, str. 21) Tradycyjne uczenie się jest procesem powiększania kompetencji pracowników poprzez ich aktywny udział w kursach szkoleniowych, seminariach, treningach, konferencjach itp.
(cytat, str. 96) "...zdolności uczenia się są ograniczone pod tym względem, że system może utrzymać tylko taki kierunek działania, jaki określają kierujące nim bieżące normy i standardy".
(cytat, str. 398) "...sztuka polega na tym, aby uczyć się, w jaki sposób nawiązywać swego rodzaju dialog z sytuacją, którą się próbuje zrozumieć. Zamiast nakładać na jakąś sytuację określony sposób widzenia, należy raczej pozwalać na to, aby sama sytuacja ujawniała, jak można ją zrozumieć z innych punktów widzenia"
(cytat, str. 99) " ...wiele organizacji nabyło biegłości w uczeniu się na zasadzie pętli pojedynczej, doskonaląc zdolność badania otoczenia, ustalania celów i bieżącego śledzenia ogólnego funkcjonowania systemu w powiązaniu z tymi celami".
(cytat, str. 365) Uczenie się typu 0 nie jest żadną zmianą. Polega na powtarzaniu zachowań, w których jednostka, grupa czy organizacja utkwiła w koleinie przyzwyczajeń albo jest uwięziona „w klatce utartych wzorców myślenia” – np. nawyków, oporu, inercji. Uczenie się typu I jest stopniową, narastającą zmianą. Polega na dokonywaniu korekt i adaptacji przez poszerzanie granic własnych możliwości oraz elastyczność behawioralną. Podczas, gdy te modyfikacje mogą pomóc zwiększyć umiejętności pojedynczej grupy lub organizacji, dokonują się one nadal „w klatce” – np. ustanawianie i ulepszanie nowych procedur i umiejętności. Uczenie się typu II jest szybką, nieciągłą zmianą. Polega na natychmiastowej zmianie reakcji na zupełnie inną kategorię lub klasę zachowania. Jest w istocie przejściem z jednego rodzaju „klatki” do innej np. zmiana reguł, wartości albo priorytetów. Uczenie się typu III jest zmianą ewolucyjną. Charakteryzuje się znacznymi zmianami, które wykraczają poza granice dotychczasowej tożsamości osoby, grupy, czy organizacji. Moglibyśmy powiedzieć, że nie tylko dokonują się ona na zewnątrz „klatki”, ale w ogóle na zewnątrz „budynku” – np. zmiana roli, Marku lub tożsamości.
(cytat, str. 122) Skuteczne procesy uczenia się są istotne w sytuacji, w której przedsiębiorstwo przechodzi poważną zmianę. Często wiąże się to z koneicznością oduczenia się dotychczasowych praktyk i umiejętności. Odpowiednie procesy uczenia się, któ¶e zapewniaja szybką i skuteczną transformację nowej wiedzy i nowych zasad działania wspierają proces samoodnowy.
(cytat, str. 107) C.Soo, T.Devinney, D.Midgley i A.Deering dane utożsamiają z informacjami, a wiedzę - z procesem uczenia się, rozumienia i wykorzystania informacji.