Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
Trzy czynniki które doprowadziły do wzrostu marek : - konieczność dostosowania produktów do konkretnych potrzeb określonych większych lub mniejszych grup klientów wymusza zastosowanie strategii segmentacji, - zwiększona liczba marek utrudnia przeprowadzenie ataków przez konkurentów, - przy większej liczbie marek , producent może skuteczniej negocjować z dystrybutorem.
(Kotler P. 2004, s. 23)
Marka - jest uznawana za jedno z podstawowych narzędzi marketingowych. W języku potocznym i praktyce rynkowej określenie marka (brand) ma co najmniej trzy podstawowe znaczenia:
a. jest stosowane jako synonim określonego produktu lub asortymentu;
b. obejmuje wszystkie produkty oferowane na rynku przez określoną firmę;
c. jest identyfikowane z pojęciem znaku towarowego.
Najczęściej przez markę rozumie się łącznie drugie i trzecie z wymienionych znaczeń, które w pewnym stopniu jednocześnie mają sugerować wartość produktu w hierarchii wartości podobnych produktów na rynku i pozycję firmy produkującej.
(Wojciechowski T. 2003, s. 108)
Rozszerzenia marki wiąże się z większym ryzykiem.
(Kotler P. 2004, s. 82)
Rozszerzenie linii marki można zastosować wówczas, gdy firma może wykorzystać zdobyte zaufanie i zaoszczędzić pieniądze, które w innym wypadku musiałaby wydać na to, by nowa nazwa marki i nowa oferta były rozpoznawane przez klientów.
(Kotler P. 2004, s. 82)
Silna marka to jedyna droga do trwałej, ponadprzeciętnej rentowności. Silne marki przynoszą korzyści emocjonalne, a nie jedynie racjonalne.
(Kotler P. 2004, s. 81)
Marka pozwala na zidentyfikowanie organizacji sportowej i w odróżnieniu od strategii marketingowych producentów różnych towarów, w sporcie nie ma sensu tzw. strategia bez-markowa. Marka jest niezbędnym elementem prowadzenia działań marketingowych organizacji sportowych. Marka jest więc pewnym złożonym symbolem, który może mieć sześć poziomów znaczeniowych: - cechy - marka kojarzy się z określonymi cechami organizacji, która tę markę nadaje lub z innymi produktami oznakowanymi taką marką; - korzyści - cechy marki powinny się odzwierciedlać w korzyściach użytkowych i emocjonalnych; - wartość - marka mówi o wartościach organizatora turnieju i stanowi o jego prestiżu; - kultura - marka jest odzwierciedleniem pewnej kultury; - osobowość - marka kojarzy się z osobowością; - użytkownik - marka kojarzy się z określonym typem klienta, użytkownika.
(Sznajder A. 2008, s. 143-144)
"Marketing usług jest w coraz większym stopniu ukierunkowany na możliwości pozyskiwania klientów za pomocą tworzenia marki i budowania relacji z klientami."
(Ławicki J. 2005, s. 99)
"O powodzeniu na zatłoczonym rynku decyduje nie tylko coraz popularniejsze przywiązanie nabywców do danej marki, ale także umiejętność oferowania klientowi korzyści ekstra, które otrzyma, gdy zwiąże się z naszą firmą".
(Ławicki J. 2005, s. 33)
"Do zasadniczych elementów tworzących prestiż marki poza reputacją firmy należy zaliczyć: oddziaływanie handlowców, promocję sprzedaży, opinie użytkowników. Właśnie poprzez te elementy przejawiają się związki partneringu z marką".
(Ławicki J. 2005, s. 156)
"Marka to złożony symbol produktu istniejący w świadomości konsumenckiej. Definiują go przede wszystkim reputacja rynkowa oraz nazwa, historia, opakowanie i cena, czyli czynniki stanowiącej jej tradycję".
(Ławicki J. 2005, s. 155)
" Wizerunek rynkowy firmy, czyli jej image stanowi istotny czynnik wpływający na decyzje wyboru marki przez konsumentów. Dzieje się tak dlatego, że dla konsumentów image to walory dodatkowe, które są trudno wymierne, gdyż w sensie fizycznym są nieuchwytne".
(Ławicki J. 2005, s. 53)
Marka jest zwykle definiowana jako nazwa, pojęcie, znak, symbol, rysunek, melodia lub kombinacja tych elementów stworzona lub opracowana w celu oznaczenia usługi (produktu) oraz jej wyróżnienia od oferty konkurentów.
(Czubała A., Jonas A., Smoleń T., Wiktor J. 2006, s. 97)
Marka jest symbolem identyfikacji. Ułatwia wyróżnianie indywidualnego produktu, linii produktów (line brands), rodziny produktów (umbrella brands), szerszego ich asortymentu (range brands), a niekiedy przedsiębiorstwa i w konsekwencji wszystkich oferowanych przez nie produktów.
(Wojciechowski T. 2011, s. 47)
Pożądane cechy nazwy marki produktu: - nazwa powinna być prosta i krótka, - nazwa powinna być łatwa do wymówienia i zapamiętania, - nazwa powinna być skojarzona z istotnymi cechami produktu, - nazwa powinna podkreślać przyjętą koncepcję lokowania produktu na rynku, - nazwa powinna opierać się na morfemach (najmniejszych jednostkach językowych mających jeszcze określoną wartość znaczeniową).
(Prymon M. 1999, s. 98)
Dla wielu konsumentów istotnym elementem produktu jest marka, czyli nazwa, znak, symbol, wzór lub kombinacja tych elementów, nadawana przez producenta lub sprzedawcę w celu identyfikacji i wyróżnienia produktu.
(Korzeniowski L. 2010, s. 164)
"() marka może być terminem, symbolem, wzorem (lub ich kombinacją) stworzonym w celu identyfikacji produktów i wyróżnienia ich na tle konkurencji."
(Bartosik-Purgat M. 2010, s. 74)
Wielowymiarowość produktu jest rozumiana jako bycie atrakcyjnym wyborem dla nabywcy pod względem wielu różnorodnych kryteriów. Podstawowym narzędziem kształtowania wielowymiarowości produktu jest marka. Produkt wielowymiarowy oferuje nabywcy wiele powodów podjęcia decyzji o zakupie, maksymalizując w ten sposób prawdopodobieństwo jego wyboru.
(Pogorzelski J. 2008, s. 139)
Marka to nazwa, termin, symbol, wzór lub ich kombinacja, stworzona w celu identyfikacji dóbr i usług sprzedawcy lub ich grupy i wyróżnienia ich spośród konkurencji.
(Kaczmarek J. 2005, s. 238)
Marka jest złożonym systemem działania, składającym się z programów identyfikacji i reputacji produktu (organizacji, firmy, przedsięwzięcia). IDENTYFIKACJA + REPUTACJA = MARKA
(Kaczmarek J. 2005, s. 238)
Marka jest skomplikowanym symbolem, gwarancją jakości, którą można przedstawić w formie sześciu poziomów znaczeń: 1. Cechy - klient otrzymuje obietnicę zakupu konkretnego, stałego zbioru właściwości danego towaru, np. trwałość, bezpieczeństwo, prestiż; 2. Korzyści - klient kupuje pewną ideę, a nie produkt, np. zdrowie i urodę, nie tylko kosmetyki, wspaniały wypoczynek, nie wyjazd wakacyjny; 3. Wartości - kupuje się to, co jest cenne, uznawane za ważne; 4. Kultura (sensu stricto) - kupuje się produkty będące rezultatem dobrej organizacji produkcji; 5. Osobowość - produkty mają coś więcej niż tylko użyteczność, mają odrębny styl i oryginalność; 6. Użytkownik - posiadanie danego produktu może sugerować, kim jest użytkownik i jaką zajmuje pozycję społeczną.
(Kaczmarek J. 2005, s. 241)