Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 119 - 120) Przez kulturowe determinanty zachowań ekonomicznych gospodarstw domowych rozumie się takie czynniki które mają - w sensie socjologicznym - genezę kulturową. Są one oczywiście mocno powiązane z przedstawionymi wcześniej czynnikami społecznymi. Niekiedy nawet trudno wytyczyć granicę między nimi. Do kulturowych determinant kształtowania dochodów oraz wydatków gospodarstw domowych należą przede wszystkim:
â— przyzwyczajenia, zwyczaje i tradycje - narodowe, lokalne i rodzinne, â— systemy wartości, â— oddziaływanie wzorców konsumpcji, â— edukacja ekonomiczna.
Ważną, aczkolwiek bardzo trudną do skwantyfikowania, rolę w kształtowaniu zachowań nabywczych jednostki ludzkiej oraz gospodarstwa domowego odgrywają obyczaje, tradycje, nawyki, przyzwyczajenia, nałogi, konwencje i stereotypy.
Słowa kluczowe:kultura Komentarze i źródła pierwotne: autor: Marek Dudek, Zygmunt Mazur, Jacek Obrzud
(cytat, str. 47) Kultura jakiejkolwiek grupy ludzi jest zbiorem wierzeń, zwyczajów, praktyk i sposobów myślenia, które dzielą oni między sobą przez wspólne przebywane i pracę. Jest to zbiór założeń wykorzystywanych we wzajemnych interakcjach, które ludzie po prostu akceptują, nie kwestionując ich. Postrzegalne aspekty kultury grupy ludzkiej przybierają formę rytualnego zachowania, symboli, mitów, opowieści, dźwięków i artefaktów.
(cytat, str. 169) Kultura przedsiębiorstwa to zbiór wartości, przekonań i elementów tradycji kształtujących świadomość i poczucie godności oraz wzajemnej solidarności załogi przedsiębiorstwa.
(cytat, str. 70) Kultura etycznego konfliktu powinna być oparta na: -indywidualizmie, -poczuciu sprawiedliwości, -umiejętności empatii, -gotowości do poszukiwania kompromisu.
(cytat, str. 252) kultura: - w każdej organizacij istnieje kultura organizacyjna, - każda organizacja ma kulturę organizacyjną niepowtarzalną, unikatową i w pewnych przejawach wyjątkową, - kultura kształtuje w organizacji zachowania jej członków, tożsamość wewnętrzną firmy i jej wizerunek zewnętrzny, - jest trudna do precyzyjnego zdefiniowania, - jest pojęćeim wielowymiarowym, przenikającym się na różnych poziomach, - jest względnie stała (mało dynamiczna). - aby ją zmieniać trzeba szczególnie dużo wysiłku, czasu i umiejętności.
(cytat, str. 100) Dla Amerykanina czas jest jeszcze jednym elementem środowiska, z którym trzeba się uporać. W takiej kulturze jak amerykańska czas traktuje się liniowo - jako ciąg następujących po sobie zdarzeń (Trompenaars 1995,s.10). W Ameryce "czas to pieniądz": należy odpowiednio nim gospodarować, rozsądnie go wykorzystywać i nie trwonić.
(cytat, str. 15) W praktyce biznesowej niekompetencja w dziedzinie kultury może narazić przedsiębiorstwo na stratę milionów dolarów ... w wyniku nieudanych negocjacji albo doprowadzić do zmniejszenia liczby kontraktów, ograniczenia wielkości sprzedaży oraz złych stosunków z klientami.
(cytat, str. 207) ... japońscy menedżerowie przedkładają intuicję nad myślenie logiczne, czym różnią się od amerykańskich studentów MBA, a nawet od japońskich adeptów zarządzania (intuicja przychodzi z wiekiem i doświadczeniem). Ogólnie rzecz biorąc, Japończycy podejrzliwie odnoszą się do nadmiaru logiki.
(cytat, str. 212) Kiedy Japończycy mówią, że organizacja to ludzie, naprawdę tak myślą. Wiedzą, że bardzo wiele dzisiejszych problemów przedsiębiorstwa wykracza poza kompetencje organizacji czy formalne planowanie. Tylko aktywni i czujni członkowie organizacji, pracujący jako zintegrowany zespół, mogą odpowiednio do nich podejść i je rozwiązać.
(cytat, str. 47) Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że przedsiębiorstwa często odnoszą sukces właśnie dlatego, że ich pracownicy mogą działać zgodnie z głoszonymi przez nie wartościami, i że przedsiębiorstwa z tradycjami mają do zaoferowania bogaty i złożony zestaw wartości - a nie tylko produkty i usługi.
(cytat, str. 165) Charakterystyczne dla Azji podkreślanie autorytetu rodziców i osób starszych (konfucjanizm) może zniechęcać do kreatywności, współzawodnictwa i innowacji. Rządy kilku państw azjatyckich okazują dziś duże zaniepokojenie brakiem kreatywności, np. w systemie szkolnictwa. Jak dotąd chiński sposób prowadzenia interesów - nawet jeśli jest w dużym stopniu spersonalizowany ... - opiera się głównie na naśladownictwie; raczej wzoruje się na innych, niż wytycza nowe kierunki.
(cytat, str. 45) Kultura składa się z podstawowych norm zachowania, wartości i założeń (przekonań). Te normy, wartości i założenia zostały wypracowane (i nadal są wypracowywane) intersubiektywnie. Nawet jeśli ich znaczenie zależy od ludzi, którzy się nimi posługują, to i tak pozostają one w większej części nieuświadamiane. Wpływają na zachowanie, klimat organizacji (czy jej ekwiwalentu) i inne przejawy kultury, ale same są niematerialne i niebehawioralne.
(cytat, str. 252) Japończycy, Arabowie i Chińczycy należą do kultur, w których normą jest brak zaufania do innych ludzi. Nieufność jest czymś typowym dla Arabów, a zwłaszcza dla Chińczyków. Japończycy ściśle ze sobą współpracują; ....
(cytat, str. 166) Autorytet jest dla Chińczyka bardzo ważny (Jansson 1987,s.15). W badaniach opisanych przez Naisbitta (1955,s.73) szacunek dla władzy okazał się najważniejszą wartością społeczną wśród Azjatów. W swojej krytycznej analizie kultury chińskiej Yang stwierdził, że jest ona "umęczona polityką zniewalania" i przeniknięta "irracjonalną czcią dla władzy" (1991,s.110-111).