Cytaty i parafrazy dla: TQM (0 - 9 z 9)
Blikle A.,
Doktryna jakości,
, 2000
- zarówno kary jak i nagrody stanowią w każdej sytuacji czynnik silnie zniechęcający do podejmowania twórczego działania.
(Blikle A. 2000, s. 66)
Penc J.,
Role i umiejętności menedżerskie: sekrety sukcesu i kariery,
Difin, Warszawa 2005
- Dlatego też każdy system zapewnienia totalnej jakości (TQM) powinien mieć następujące cechy:
- struktura organizacyjna i przebieg procesów muszą być przejrzyste dla wszystkich pracowników;
- każdy pracownik powinien dostrzegać, że jest usługodawcą swojego odbioru;
- należy unikać karania za blędy, by ludzie nie obawiali się sami informować o swoich potknięciach;
- należy poszerzać samodzielność i kompetencje pracowników.
(Penc J. 2005, s. 189)
Penc J.,
Strategiczny system zarządzania,
Agencja Wydawnicza PLACET, Warszawa 2001
- Forma ISO (8402:1996) definiuje zarządzanie przez totalną jakość (TQM) jako sposób zarządzania organizacją, skoncentrowany na jakości, oparty na udziale wszystkich członków organizacji i nakierowany na osiągnięcie długotrwałego sukcesu dzięki zadowoleniu klienta oraz korzyściom dla wszystkich członków organizacji i dla społeczeństwa.
(Penc J. 2001, s. 91)
- TQM oznacza kompleksowe podejście do procesu zarządzania polegające na optymalnym wykorzystaniu zasobów firmy i uzyskiwaniu przez nią wysokiej rentowności przez utrzymywanie prawidłowych relacji z klientami, dostarczanie im produktów najwyższej jakości (a więc zapewnienie im zadowolenia), ale także przez tworzenie prawidłowych relacji między pracownikami i relacji z otoczeniem, a więc kreowanie wysokiej jakości pracy i całej organizacji oraz jakości jej oddziaływania na otoczenie.
(Penc J. 2001, s. 91)
- TQM to dzisiaj nowy sposób zarządzania przedsiębiorstwem zorientowany na ustawiczne doskonalenie jego potencjału i struktury, a także działalności we wszystkich aspektach, sferach i rezultatach, co prowadzi do dobrego image firmy w otoczeniu i trwałego jej rozwoju.
(Penc J. 2001, s. 91)
- Rozwój i wprowadzanie TQM w przedsiębiorstwie są uzależnione od spełnienia następujących warunków:
- zaangażowania i wsparcia najwyższego kierownictwa;
- intensywnego szkolenia;
- uczestnictwa wszystkich zatrudnionych.
(Penc J. 2001, s. 95)
Schaffer R.,
Thomson H.,
Successful Change Programs Begin with Results,
, 1992
- W 1988 największa instytucja finansowa w USA zaczęła wdrażać program TQM aby zwiększyć efektywność operacyjną.
Po dwóch latach kosztownych wysiłków, konsultanci podsumowani postępu: "48 zespołów poprawy jakości. Dwa zakończone scenariusze doskonalenia. Morale pracowników bardzo pozytywne" Nie było raportów poprawy efektywności pracy, ponieważ się ona nie poprawiła.
(Schaffer R., Thomson H. 1992, s. 81)
Bugdol M.,
Skrzypek E. (red.),
Wartości etyczne w zarządzaniu przez jakość,
UMCS, Lublin 2010
- TQM jest nie tylko koncepcją, która poprzez stałe doskonalenie jakości powinna przyczyniać się do uzyskiwania odpowiednich efektów ekonomicznych. Wielu współczesnych badaczy uważa, że aktywne TQM wzmacnia moralne zachowania organizacyjne. Zwolennicy TQM bardzo często zakładają, że organizacje projakościowe automatycznie stają się organizacjami wypełniającymi etyczne normy i standardy. Uważa się na przykład, że warto być etycznym ponieważ etyczne organizacje postrzegane są jako godne zaufania, odpowiedzialne, a same zachowania etyczne zmniejszają koszty funkcjonowania i wzmacniają lojalność klientów.
(Bugdol M. 2010, s. 12)
Bugdol M.,
Wartości organizacyjne,
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006
- W filozofii TQM istnieje pięć zasad wzmacniania i podtrzymywania zaangażowania pracowników:
1. Pracownicy muszą być partnerami w wytyczaniu ścieżek rozwoju osobistego. Niezbędny jest ich udział w projektowaniu na przykład nowych systemów ocen, rozwoju, szkolenia itp.
2. Organizacja stosująca TQM musi być organizacją uczącą się. Ważne jest stworzenie strategii szkolenia (celów szkolenia, wizji rozwoju, budżetu itp.).
3. Przełożeni muszą wspierać proces empowermentu poprzez:
- stworzenie możliwości rozwiązań w różnych dziedzinach działalności,
- stworzenie nowych form organizacji pracy (elastycznego czasu pracy, nowoczesnych form komunikacji, pracy na „część etatu),
- zmianę sposobu traktowania rozwoju osobistego (rozwój pojmowany w kategorii zdobywania nowych kompetencji musi być traktowany w sposób niezwykle odpowiedzialny).
4. Przełożeni średnich szczebli zarządzania muszą doskonalić umiejętności interpersonalne i przywódcze (proces ten powinien być monitorowany przez służby pracownicze).
5. Szkolenie pracowników musi mieć charakter elastyczny. Jakości szkodzi ścisłe określenie czasu szkolenia, dokładne programowanie procesu edukacyjnego.
(Bugdol M. 2006, s. )