Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 347) Kapitał zaangażowany w procesie produkcji przyjmuje ostać maszyn i urządzeń generujących koszty stałe utrzymania ich w gotowości do podjęcia produkcji.
(cytat, str. 245) Marże pokrycia służą do zredukowania ryzyka strat równego wysokości kosztów gotowości, których ponoszenie jest nie zbędne do wykonania produkcji pozwalającej zrealizować założony poziom sprzedaży.
(cytat, str. 221) Działalność produkcyjną przedsiębiorstwa można przedstawić jako system cybernetyczny z określonym wejściem i wyjściem oraz częścią, w której dokonuje się transformacja czynników produkcji w produkty, określaną czasami angielski mianem thruput .
(cytat, str. 253) z punktu widzenia ksztąłtowania jakości produktu,, udział biorą w tym następująće sfery: - sfera studiów techniczncyh i ekonomicznych, - sfera teczhnicznego i technologiczengo przygotowania produkcji - sfera technologicznej realizacji produkcji - sferę odbioru i przekazywania produkcji do użytkownika,
(cytat, str. 255) Przy dokonywaniu wyboru metody produkcji menedżer w przedsiębiorstwie podejmuje kilka ważnych decyzji. Dokonaliśmy już analizy dwóch podstawowych decyzji. Dotyczyły one: 1. Optymalnego wykorzystania pojedynczego czynnika produkcji. Przedsiębiorstwo maksymalizuje zysk, zwiększając nakład zmiennego czynnika produkcji do momentu, kiedy krańcowy przychód z tego czynnika zrówna się z jego kosztem krańcowym 2. Optymalnej kombinacji czynników produkcji. Przedsiębiorstwo wytwarza dany wolumen produkcji po najniższych kosztach całkowitych wówczas, gdy produkty krańcowe przypadające na jednego dolara kosztu wszystkich czynników zrównają się.
(cytat, str. 230 - 231) W naszej analizie produkcji i kosztów dokonujemy ważnego rozróżnienia między krótkim i długim okresem. Krótki okres oznacza czas, w którym ilość jednego lub więcej czynników produkcji stosowanych przez przedsiębiorstwo jest stała, czyli innymi słowy nie może podlegać zmianom. Czynniki których nakład w krótkim czasie nie zmienia się nazywamy czynnikami stałymi. (). Długi okres jest czasem niezbędnym do tego, aby przedsiębiorstwo mogło dostosować wielkość nakładów wszystkich czynników produkcji. W długim okresie przedsiębiorstwo może dokonać zmian wielkości (skali) swojego zakładu (podobnie jak i ilości wszystkich pozostałych czynników produkcji). W przeciwieństwie do tego w krótkim okresie wielkość zakładu (a zatem zdolności wytwórcze) jest stała. Aby móc zwiększyć produkcję w krótkim okresie przedsiębiorstwo musiałoby bardziej intensywnie wykorzystywać istniejące moce wytwórcze, czyli zatrudnić więcej pracowników i wprowadzić dodatkowe zmiany.
(cytat, str. 241) W długim okresie przedsiębiorstwo produkuje po najniższych kosztach wówczas, gdy relacje produktów krańcowych do kosztów czynników wytwórczych są równe dla wszystkich czynników produkcji. Dla przypadku dwóch czynników produkcji mamy więc: MPl/Pl=MPk/Pk
(cytat, str. 77 - 78) Podstawowymi czynnikami kształtującymi optymalną wielkość produkcji i wysokość ceny w przedsiębiorstwie są krzywe popytu i kosztów. Krzywą popytu można wykorzystać do prognozowania: 1) wielkości sprzedaży przy danej cenie lub 2) poziomu ceny zapewniającego określony wolumen sprzedaży.() następnym istotnym krokiem przy wyznaczaniu optymalnej decyzji przedsiębiorstwa jest określenie utargu krańcowego, kosztu krańcowego i zysku krańcowego.
(cytat, str. 234) Prawo malejących przychodów krańcowych głosi, że jeżeli następuje wzrost nakładów jednego czynnika produkcji (przy założeniu stałości pozostałych czynników), to począwszy od pewnego poziomu przyrosty produkcji zaczynają maleć: oznacza to, że zmniejsza się produkt krańcowy.
(cytat, str. 133) Produkcja kontaktowa i zlecenia międzynarodowe Firma (nadrzędna) w pewnym kraju składa zlecenie, ze szczegółami dotyczącymi zamawianych produktów oraz warunków sprzedaży, innej firmie w innym kraju. Zazwyczaj kontrakt taki jest ograniczony do produkcji, natomiast marketingiem zajmuje się firma nadrzędna.
(cytat, str. 149) Produkcja zorientowana na rynek W pierwszym przypadku kraje przyjmują za cel zaopatrywanie rynku zagranicznego, lokalizując swą produkcję w granicach tego rynku, często w celu ominięcia barier handlowych występujących w postaci ceł czy kontyngentów. Mówiąc najprościej, głównymi czynnikami, jakie należy tu uwzględnić, są wielkość i dynamika wzrostu rynku.
(cytat, str. 41) Operacje produkcyjne Operacje produkcyjne zamieniają wkład na produkty lub usługi gotowe. Wiążą się z procesami produkcyjnymi, montażem, testowaniem itp.
(cytat, str. 150) Produkcja zorientowana na koszty Produkcja zorientowana na koszty miała znaczny udział w globalnych przesunięciach lokalizacji zakładów obserwowanych na przestrzeni ostatnich trzydziestu lat, z krajów rozwiniętych do krajów mniej rozwiniętych o znacznie niższych kosztach robocizny. W branżach wytwórczych, gdzie robocizna ma stosunkowo wysoki udział w kosztach ogółem, przeniesienie produkcji do krajów o taniej sile roboczej stwarza możliwość uzyskania oszczędności.
(cytat, str. 150) Produkcja zorientowana na podaż Produkcja zorientowana na podaż jest dominującą formą produkcji w przypadku firm, których procesy wytwórcze opierają się na zasobach naturalnych, jak w branży wydobywczej.
(cytat, str. 32) Produkcja oznacza czynności podejmowane przez producenta w stosunku do środków spożywczych, używek, substancji dodatkowych dozwolonych i przedmiotów przeznaczonych do kontaktu z żywnością; w szczególności produkcja obejmuje przygotowanie surowców do przerobu, ich przechowywanie, poddawanie procesom technologicznym, przygotowanie do obrotu (pakowanie i oznaczenie), przechowywanie wyrobów gotowych do czasu ich wprowadzenia do obrotu.
(parafraza, str. 115) Komin zróżnicowania produkcji prezentuje graficznie stopień zróżnicowania asortymentowego surowców, materiałów, części, podzespołów i wyrobów gotowych w kolejnych etapach procesu tworzenia wartości.
(cytat, str. 8) Produkcja jest to użytkowanie różnego rodzaju materiałów, środków technicznych i usług w celu wytworzenia nowych produktów i usług wymaganych przez klienta.
(cytat, str. 184) Większość duzych firm japońskich decyduje się w ostatnich latach na korzystanie z co najmniej podwójnych źródeł dostaw. Obowiązująca do niedawna zasada pojedynczych źródeł zakupu poszczególnych kompotnentów jest już nieaktualna.