Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
Powszechnym gambitem otwarcia większości tekstów na temat etyki biznesu jest sugestia, pośrednia lub bezpośrenia, że obecnie występuje jakiś kryzys etyki. Mowiąc wprost, jest to diagnoza że obecna epoka w porównaniu z przeszłością jest znacząco gorsza.
(Parker M. 2002, s. 94)
Do głównych przyczyn, które sprzyjają występowaniu korupcjogennych sytuacji w działalności urzędników administracji państwowej i samorządowej, instytucji publicznych oraz publicznych podmiotów gospodarczych należą:
nadmiar kompetencji w ręku jednego urzędnika,
dowolność w podejmowaniu decyzji, lekceważenie dokumentacji i sprawozdawczości, słabość komórek kontroli wewnętrznej wynikająca ze złej organizacji (podejmowane są głównie działania doraźne) i niewystarczającej obsady kadrowej,
nierówność w dostępie do informacji, co do możliwości korzystania z niektórych uznaniowych przywilejów czy dostępu do dóbr reglamentowanych,
brak precyzyjnie określonej osobistej odpowiedzialności urzędniczej za realizację poszczególnych zadań, co powoduje rozmywanie indywidualnej odpowiedzialności za powzięte rozstrzygnięcia
brak skutecznych rozwiązań antykorupcyjnych, a w szczególności słabość tzw. ustawy antykorupcyjnej, która w obecnej formie pozbawiona jest efektywnych instrumentów egzekwowania jej przepisów.
Podstawowym celem funkcjonowania omawianego typu przedsiębiorstw jest osiąganie zysków i rozwój techniczno-ekonomiczny, uwzględniając obowiązujące normy prawne i zarządzenia władz. Etyka mikrozarządzania dotyczy przy tym dwóch rodzajów motywacji o charakterze utylitarnym. Pierwszy z nich odnosi się do powiązań z otoczeniem gospodarczym, a polega na stosowaniu etycznych zasad postępowania w stosunku do odbiorców w celu uzyskania renomy przedsiębiorstwa na rynku. Dzięki temu osiąga ono wzrost popytu rynkowego na swoje wyroby oraz stabilizację w długim horyzoncie czasu. W zachowaniu się przedsiębiorstw powinny być uwzględnione normy prawne i uwarunkowania tworzone przez władze. Drugi rodzaj motywacji proetycznych ma charakter wewnętrzny i zmierza do uzyskania wzrostu efektywności i jakości produkcji dzięki stworzeniu odpowiedniej atmosfery pracy zatrudnionych w przedsiębiorstwie.
(Pietrzkiewicz T. 1995, s. 54)
Komentarze i źródła pierwotne: Por. K. Schwana, K. G. Seipel: Marketing kadrowy. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck 1995, s.7
Naganność etyczna pojawia się w sytuacjach gdy decydent projektuje, wytwarza lub dostarcza określone produkty zdając sobie sprawę ze szkód społecznych czy gospodarczych, które powoduje. Nie jest zaś nieetyczne zaspokajanie określonych potrzeb jeżeli decydent nie zdaje sobie sprawy z powodowanych szkód. I tak, dla przykładu producent broni czy amunicji nie narusza norm etycznych jeżeli dostarcza je odbiorcom wskazanym przez państwo. Jest zaś przestępcą jeżeli sprzedaje te wyroby nielegalnie.
(Pietrzkiewicz T. 1995, s. 55)
Komentarze i źródła pierwotne: Gasparski W. (red.) (2003), Europejskie standardy etyki i społecznej odpowiedzialności biznesu, WSPiZ, Warszawa
Obserwacja życia społecznego i gospodarczego wykazuje również, że szczególnie trudno ukształtować w człowieku postawy zdecydowanie etyczne i trwałe. Znacznie łatwiej i częściej "wychowuje się" postawy naganne etycznie, które - w dodatku - umożliwiają człowiekowi "prześlizgiwanie" się między ograniczeniami etycznymi i organizowanie sobie życia łatwiejszego i wygodniejszego.
(Pietrzkiewicz T. 1995, s. 67)
Komentarze i źródła pierwotne: T. Peters, Thriving on Caos, London 1987, s. 300-301
Termin "etyka" można rozumieć dwojako: jako moralność lub jako naukę o moralności. Etykę można rozpatrywać przyjmując jako podstawę: - wartości ostateczne (bezwzględne), "godne realizacji ze względu na nie same, bez potrzeby dodatkowych wyjaśnień", - wartości instrumentalne, "cenne ze względu na coś innego i wymagające uzasadnienia". Wartości ostateczne są przedmiotem rozważań filozofów, teologów i psychologów, a stanowią podstawę do określania wartości instrumentalnych.
(Pietrzkiewicz T. 1995, s. 16)
Komentarze i źródła pierwotne: Zbiorowe układy pracy - regulacje prawne a rzeczywistość Autor rozdziału: Izabela Książkiewicz
Przykład kryteriów etycznych w życiu społecznym i gospodarczym
CZŁOWIEK DOBRO - poświęcenie dla idei - życie godziwe - miłość dla ludzi PRAWDA - sprawiedliwość - prawdomówność - odpowiedzialność - odwaga i głoszenie przekonań PIĘKNO - tworzenie i kultywowanie piękna w życiu duchowym i materialnym - przeciwdziałanie brzydocie i chamstwu
RODZINA - uczciwość małżeńska - wychowanie dzieci w duchu dobra, prawdy i piękna - realizacja odpowiedzialności rodzinnej - dążenie do integracji duchowej i materialnej rodziny
ORGANIZACJA - solidarność w realizacji zobowiązań względem odbiorców - przestrzeganie uprawnień i odpowiedzialności właścicieli - przestrzeganie uprawnień i odpowiedzialności pracowników - postępowanie zgodne z normami prawnymi - postępowanie zgodne z powszechnie uznawanymi zasadami współżycia (człowiek-rodzina-organizacja-państwo)
PAŃSTWO - demokracja prawna i odpowiedzialność obywateli - integralność polityczna, gospodarcza i kulturalna - suwerenność i bezpieczeństwo - ochrona i kształtowanie środowiska naturalnego - praworządność systemu i funkcjonowanie
NARÓD - wolność wyznań oraz przekonań i ich głoszenia - ochrona i obrona tradycji narodowych (religijnych, kulturalnych itp.) - dążenie do sprawiedliwości społecznej - bezpieczeństwo obywateli - gotowość do poświęceń dla ochrony wolności, sprawiedliwości i suwerenności
(Pietrzkiewicz T. 1995, s. 20)
Komentarze i źródła pierwotne: Nowa encyklopedia powszechna PWN, Warszawa 1996, t. 3, s.121
Wątpliwości etyczne budzi także publikowanie informacji na temat życia prywatnego osób publicznych (polityków, aktorów, sportowców itp.), a zwłaszcza zdjęć wykonanych im z zaskoczenia przez tzw. paparazzich .
(Forlicz S. 2008, s. 183)
Skuteczność i stosowność nie zawsze są wystarczające dla komunikowania się w sposób kompetentny, wymaga to dodatkowego rozróżnienia w kwestiach etycznych.
(Jakubowska U. (red.) 2007, s. 307)
Humanizm jest nierozerwalnie związany z etyką. W przedsiębiorstwie nie można w praktyce wprowadzać go w życie, jeżeli nie będzie się przestrzegać zasad etycznych, które zdaniem autorki powinny dotyczyć trzech wymiarów: 1)stosunku członków organizacji do wykonywanych przez siebie zadań, 2)formalnych wzajemnych relacji zachodzących między członkami organizacji, 3)nieformalnych wzajemnych relacji zachodzących między członkami organizacji.
(Baruk A. 2006, s. 27)
"Program etyczny firmy musi uwzględniać nie tylko potrzeby firmy, ale przede wszystkim oczekiwania klientów. Inaczej mówiąc, dobry program etyczny firmy (kodeks etyczny) przyczynia się do umocnienia relacji partneringowych".
(Ławicki J. 2005, s. 162)
"Marketing etyczny to marketing odpowiedzialny. Odpowiedzialność w marketingu odnosi się do maksymalizacji jego pozytywnego oddziaływania i minimalizacji ujemnego wpływu społecznego".
(Ławicki J. 2005, s. 164)
... etyka rozumiana najwęziej, skupia się na problemach niepokojących sumienie.
... Jeśli mowa o dziale dotyczącym szczęścia, to nie ustaliła się nazwa ogólnie przyjęta dla tego działu zagadnień. Niektórzy zalecają nazywać tę dyscyplinę felicytologią.
(Kotarbiński T. 1966, s. 13)
Etyka zawodowa menadżerów jest wyrazem moralnych przekonań środowiska zawodowego i społeczeństwa, wskazuje na służebną rolę względem klientów, współpracowników, kapitałodawców i wszystkich innych zainteresowanych działaniem przedsiębiorstwa.
(Korzeniowski L. 2010, s. 20)
uczciwa - jakość osiąga się przez prawdomówność, gruntowne i obiektywne poznanie potrzeb klientów wewnętrznych i zewnętrznych, czyny, a nie tylko słowa
bez winy - jakość w zarządzaniu personelem nie opiera się na analizie skutków wystąpienia czegoś i szukania winnych, lecz zbadaniu przyczyn powstałego stanu rzeczy i zabezpieczenie przed ich ponownym wystąpieniem
na długi czas - opinia o dobrej jakości efektów pracy organizacji kształtuje się w środowisku zewnętrznym bardzo długo. Potrzeba zatem olbrzymiej wytrwałości i cierpliwości w działaniu.
zaangażowana - jakość powstaje z wysiłku, dyscypliny i kreatywności. Jest to jedna z podstawowych cech charakteryzujących osoby pracujące według koncepcji kaizen i w systemie TQM
mierzalna - na podstawie danych i informacji możemy określić stan istniejący i planować dalszą poprawę. Nie powinny one służyć bezpośrednio do oceny zjawiska, lecz do jego analizy. Do tego potrzebna jest znajomość metod i technik dla jakości. Problemy można analizować i rozwiązywać tylko wtedy, kiedy potrafi się zmierzyć zmianę.
wciągająca - wiąże się to z kwestią zaangażowania. W celu najlepszego rozeznania problemu należy rozmawiać o jakości z dostawcami i klientami, a by z drugiej strony lepiej poznać ich wymagania.
Nieustępliwa, związana z fundamentalnym założeniem koncepcji zarządzania przez jakość, tzn. ciągłości zmian. Problem jakości nie jest statyczny, lecz na skutek zmieniających się ciągle wymagań oraz działań konkurencji powinien być procesem dynamicznym.
Etyka procesu koncentruje się na procesie rozmów negocjacyjnych w poszczególnych jego etapach: przygotowawczym, zasadniczym i finalnym.
(Kałążna-Drewińska U. 2006, s. 185)
Etyka to ogół ocen i norm moralnych przyjętych w danej zbiorowości społecznej.
(Kałążna-Drewińska U. 2006, s. 183)
Negocjacje nieetyczne, podobnie jak negocjacje, w których zwycięża tylko jedna strona, sprawdzają się tylko na bardzo krótką metę.
(Thomas J. 2006, s. )
Nigdy nie próbuj wykorzystać oczywistych, poważnych błędów popełnionych przez Twojego partnera. Raczej zwróć mu na to grzecznie uwagę. Porozumienie oparte na błędzie jednej ze stron może być nieważne z punktu widzenia prawnego, a oprócz tego taka sytuacja niemal zawsze oznacza, że jedna ze stron będzie przegrana(ze wszystkimi tego konsekwencjami).
(Thomas J. 2006, s. )
Etyczne negocjacje nie są właściwym podejściem do sprawy - są jedynym możliwym podejściem.
(Thomas J. 2006, s. )