Cytaty i parafrazy dla: sprawiedliwo���� (0 - 3 z 3)
Bugdol M.,
Skrzypek E. (red.),
Wartości etyczne w zarządzaniu przez jakość,
UMCS, Lublin 2010
- Wykazano, że sprawiedliwość wzmacnia procesy dzielenia się wiedzą cichą, a nie tylko jawną, jak powszechnie przyjmuje się. Uwzględniając związki między KM a TQM można stwierdzić, że bez sprawiedliwości (ale i innych wartości organizacyjnych) nie udaje się przekroczyć normatywnej mechanicznej granicy doskonalenia jakości. Bardzo dużo badań wykazuje, że dystrybutywna i proceduralna sprawiedliwość ma bezpośredni, korzystny wpływ na satysfakcję, zaangażowanie. Pomiędzy rodzajami sprawiedliwości istnieją bezpośrednie związki. W TQM - jak zostało wykazane - liczy się cały system wartości organizacyjnych
(Bugdol M. 2010, s. 15)
Bugdol M.,
Wartości organizacyjne,
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006
- Rodzaje sprawiedliwości (skrót, szerzej w książce):
- dystrybutywna
- jako bezstronność
- retrybutywna
- proceduralna
(Bugdol M. 2006, s. 76)
- W jej kształtowaniu można wykorzystać model G.S. Leventhala, J. Karuza i W.R. Frya, którzy wyodrębnili kilka wymiarów sprawiedliwości:
1. Konsekwencja, logika (consistency) — procedura powinna być napisana w sposób logiczny, a jej poszczególne etapy muszą się konsekwentnie uzupełniać.
2. Powstrzymanie stronniczości (bias suppressioń) - należy zwalczać takie zapisy, które mogą spowodować stronniczość, realizację interesów tylko jednej grupy pracowniczej.
3. Staranność, dokładność
4. Reprezentatywność
6. Etyczność
(Bugdol M. 2006, s. 80-81)