Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
Koncentrację można określić jako stopień, w jakim pewna wielkość jest skupiona w niektórych elementach pewnego agregatu w czasie lub przestrzeni.
(Balicki A. 2002, s. 117)
,,Porozumienia koncentracyjne łączą przedsiębiorstwa reprezentujące to samo ogniwo łańcucha wartości o wysokim stopniu integracji decyzji produkcyjnych i zasobowych, co odpowiada aliansom addytywnym.''
(Fornalczyk A. 2007, s. 82-83)
Główne przyczyny koncentracji to: - wzmocnienie pozycji rynkowej, - ekspansja na nowe rynki, - komplementarność działań, - restrukturyzacja (efekty synergii), - dywersyfikacja działalności, - B+R oraz doskonalenie produkcji i marketingu, - kooperacja.
(Fornalczyk A. 2007, s. 152-153)
Czynniki ważne dla oceny skutków planowanych transakcji: - liczba firm na rynku właściwym, - bariery wejścia na rynek właściwy, - częstotliwość kontaktów między firmami, - przejrzystość rynku właściwego, - rosnący lub malejący popyt, - innowacyjność podaży, - symetryczność wielkości firm na rynku, - jednorodność produktu sprzedawanego na rynku właściwym, - konglomeratowy charakter firm, - cenowa elastyczność popytu i siła rynkowa odbiorców, - porozumienia kooperacyjne i liczba firm niezależnych.
(Fornalczyk A. 2007, s. 172)
Choć polski rynek kredytów mieszkaniowych charakteryzuje się wysoką koncentracją, panuje na nim silna konkurencja. Pięć najsilniejszych banków pod koniec 2004 roku kontrolowało 71.4% tego rynku, a wskaźnik HHI wynosił o.1584. Największy udział w rynku kredytów mieszkaniowych, wynoszący aż 32%, ma PKO BP S.A., na drugim miejscu jest BPH S.S., na trzecim - Pekao S.A.
(Lepczyński B. 2006, s. 95)
tylko w dwóch wypadkach potrafimy w pełni skoncentrować się na wykonywanym zadaniu: wówczas, gdy rysujący się przed oczami odległy cel jest tak wyraźny i kuszący, że bodźce odwracające uwagę są bezsilne, albo też gdy zmierzająć do celu mamy możnośc uzyskiwania licznych drobnych nagród w którszych odstępach czzasu. ... samokontroloa funkcjonuje tylko wtedy, kiedy czeka nas jakaś korzyść.
(Klein S. 2009, s. 221)
"Koncentracja może polegać na skupieniu dużej ilości działań w określonym przedziale czasowym, tj. fazie procesu inwestycyjnego, jest wówczas określana mianem koncentracji procesowej."
(Michalak A. 2007, s. 43)
"Inną formą koncentracji jest koncentracja przedmiotowa, która przejawia się w skupieniu w określonym czasie pewnych elementów danego pomiotu lub przedsięwzięcia. Ten rodzaj koncentracji polega na nagromadzeniu w ramach przedsięwzięcia inwestycyjnego, w określonym miejscu i określonym czasie, dużej ilości różnorodnych zasobów: naturalnych, rzeczowych, ludzkich, niematerialnych i finansowych. Proces ten określa się to również jako zagęszczenie zasobów."
(Michalak A. 2007, s. 43)
Koncentracja oferuje takie korzyści jak: łatwość w zarządzaniu i kontroli procesów produkcyjnych i rynkowych oraz przejrzystość i jednorodność celów. Zabezpiecza przed rozpraszaniem środków i skłania do wnikliwej analizy własnego, jednoznacznie określonego otoczenia.
(Nasiechowski W. 1995, s. 54)
Do głównych miar stopnia koncentracji handlu można zaliczyć: -wielkość i strukturę własnych i obcych środków finansowych, -wielkość i strukturę nakładów inwestycyjnych w relacji do obrotów, -wielkość środków finansowych, którymi dysponuje podmiot dominujący w stosunku do pojemności rynku.
(Sławińska M. (red.) 2006, s. 74)
Proces koncentracji zachodzi w handlu trzema grogami: przez fuzję dwóch lub więcej samodzielnych przedsiębiorców, utworzenie przez nich nowego wspólnego biznesu oraz przejęcie przez inny podmiot.
(Sławińska M. (red.) 2006, s. 71)
Zastosowanie koncepcji marketingu ma w najlepszych firmach charakter globalny. W praktyce oznacza to, iż każdy pracownik przedsiębiorstwa, niezależnie od działu, w którym pracuje oraz od pełnionej funkcji, umie myśleć w kategoriach marketingowych.
(Domański T. 1994, s. 17)
Komentarze i źródła pierwotne: tabela zawierająca porównanie mecenatu i sponsoringu na str. 251
Dietl J.,
Marketing,
Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1985
Koncentracja polega na gromadzeniu zasobów gospodarczych w jednym przedsiębiorstwie. Pozwala ona na kumulację działań dla realizacji wspólnego celu. Tak więc koncentracja powoduje proces powiększania się (w pewnym okresie) przeciętnej w wielkości jednostek gospodarczych. Oparty jest on na akumulacji lub łączeniu samodzielnych dotychczas przedsiębiorstw w jeden organizm. 1) Koncentracja techniczna następuje zazwyczaj dzięki akumulacji, głównie przez rozwijanie wielkości zakładu. Przybiera ona często inwestycyjną formę koncentracji (budowa nowych wielkich przedsiębiorstw lub ich wzrost przez rozbudowę). 2) Koncentracja przestrzenna jest to koncentracja zasobów gospodarczych na określonej i ograniczonej przestrzeni, zazwyczaj w jednym zakładzie. 3) Koncentracja organizacyjna jest to łączenie samodzielnych wcześniej przedsiębiorstw w jedną całość.
(Dietl J. 1985, s. 83-84)
Komentarze i źródła pierwotne: Kerzner H., Project Management A Systems Approach to Planning, Scheduling, and Controlling, New York 2001.
Specjalizacja wiąże się z konkretnymi ekonomicznymi korzyściami. W przypadku koncentracji na działalności, w zakresie której przedsiębiorstwo wysoce efektywne, łączna wartość dodana jest maksymalizowana. Jest to wynikiem ekonomii skali.
(Trocki M. 2001, s. 89)
Koncentracja organizacyjna jest taką formą integracji przedsiębiorstw, która bardziej niż inne ogranicza swobodę działania połączonych pod wspólnym kierownictwem jednostek gospodarczych: zakładów i przedsiębiorstw.
(Lichtarski J. (red.) 2001, s. 369)
Koncentracja na imperatywie wizji prowadzi do jasności celów i zapewnia spójność wyborów inwestycyjnych, które pomogą te cele osiągnąć. Oznacza to, ze firma musi obrać sobie jasne i dobrze wyjaśnione cele, a następnie znaleźć najlepszy sposób na zastosowanie dostępnych środków, aby je osiągnąć. Obranie celów, ustalenie standardów ich osiągnięcia (parametry) oraz opracowanie sposobów dotarcia do nich (strategia) to elementy procesu twórczego.
(Morgan M. 2010, s. 66)
Przeszkody na drodze do konkurencji w skali globalnej - przeszkody ekonomiczne: * koszty transportu i składowania, * odmienne potrzeby, * istniejące kanały dystrybucji, * zespoły sprzedawców, * naprawy na miejscu, * wrażliwość na opóźnienia, * złożona segmentacja rynków geograficznych, * brak popytu w skali światowej. - Przeszkody związane z zarządzaniem: * zróżnicowane zadania marketingowe, * zintensyfikowane usługi lokalne, * szybkie zmiany techniczne. - Przeszkody instytucjonalne: * przeszkody ze strony państwa, * przeszkody wynikające ze sposobu postrzegania lub dotyczące zasobów.
(Porter M. 1998, s. 276-280)
Nie występuje koncentracja, jeśli bariery mobilności są małe lub zmniejszają się. Tam, gdzie bariery są niskie, na miejsce wychodzących firm, które nie odniosły sukcesu, wchodzą nowe.
(Porter M. 1998, s. 190)
Koncentracja sektorów i bariery mobilności zmierzają w tym samym kierunku. Jeśli bariery mobilności są wysokie, a zwłaszcza jeśli się zwiększają, to niemal zawsze rośnie koncentracja.
(Porter M. 1998, s. 190)