Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 273 - 274) "W Unii Europejskiej istnieje zorganizowany wokół instytucji unijnych system reprezentowania interesów, będący odzwierciedleniem społeczeństwa obywatelskiego. Dla rozwoju i funkcjonowania biznesu szczególnie istotne są związki pomiędzy europejskimi instytucjami a organizacjami pośredniczącymi, które są zorganizowaną formą poszczególnych grup interesów."
(cytat, str. 371) "W Unii Europejskiej działa także rzecznik praw obywatelskich (ombudsman). Mogą się do niego skarżyć obywatele UE, przedsiębiorstwa lub instytucje oraz każda osoba mieszkająca bądź mająca siedzibę w jednym z krajów członkowskich. Zajmuje się on kwestiami złego zarządzania w instytucjach unijnych, takimi jak: niesprawiedliwe traktowanie, dyskryminacja, nadużycie uprawnień, brak lub odmowa udzielania informacji, nieuzasadniona zwłoka, niewłaściwe procedury."
(parafraza, str. 71) Biała Księga Komisji Europejskiej to dokument UE, w której oceniono postępy w integracji w dziedzinie transportu oraz określono 60 przedsięwzięć, które powinny były zostać zrealizowane w ramach polityki transportowej do 2010.
(cytat, str. 138) Niedostatek należytej koordynacji polityki transportowej, przemysłowej i handlowej odnosi się do Wspólnej Polityki Transportowej UE, która koncentruje się na takich tradycyjnych obszarach i celach, jak:
rozwój transportu intermodalnego i sieci połączeń transeuropejskich,
(cytat, str. 212) Zasady funkcjonowania samorządu terytorialnego w krajach Unii Europejskiej zawarto w Europejskiej Karcie Samorządu Terytorialnego, która została opracowana w Strasburgu w 1990r. W 1993 r. Polska podpisała i ratyfikowała Europejską Kartę Samorządu Terytorialnego.
(cytat, str. 42) Europejska Spółka Akcyjna jest pierwszą ponad narodową formą spółki kapitałowej, umożliwiającą przedsiębiorstwom europejskim połączenie ich potencjałów gospodarczych lub reorganizację działalności w skali całej Wspólnoty, przy pełnym wykorzystywaniu prawa rynku kapitałowego i prawa spółek.
Słowa kluczowe:UE, spółka Komentarze i źródła pierwotne: Białecki K., Operacje handlu zagranicznego, PWE, Warszawa 2002, s.189.
(cytat, str. 60) Tak jak zmieniają się sposoby wydawania pieniędzy, tak zmienia się relatywny koszt towarów i usłu. Właśnie z powodu tych zmian ekonomicznych, Wspólnota zaczyna tworzyć politykę konsumenta. Bodźcem do takiego kroku jest otwarcie rynku dla towarów ze wszystkich krajów członkowskich. Tworzac nową politykę, trzeba wziąć także pod uwagę ochronę konsumenta. Zarówno polityka konsumenta, jak i ochrona konsumenta powinny mieć pozytywny wpływ, zwiększając pewność i świadomość w podejmowaniu decyzji nabywczych oraz zapobieganiu barierom pozacelnym,wznoszonym w imię ochrony konsumenta.
(cytat, str. 49) Aby europa osiągnęła pełne korzyści, przed ustaleniem programu powinno się ponownie rozważyć piec kluczowych punktów, które będa miały znaczenie w budowaniu bezpiecznej podstawy i ochrony przed żarłocznymi firmami. 1. Lepiej robić cos niż nic- przynajmniej przygotuj startegie, które zwiekszą koszt wejścia na twój rynek zagranicznym firmom. 2. Znajdź silną pozycje na rynku, z której będziesz mógł sie bronić, lecz nie oszańcowuj się. Oszańcowanie osłabia zdolność firmy do utrzymania konkurencji. 3. Broń tych obszarów twego interesu, od których zależy sukces firmy i jej przetrwanie. Można to osiągnąć np. przez nieoddawanie konkurentom sektorów i klientów, od których zalezy ich wejście na rynek. 4. Zaatakuj słabe strony konkurencji za pomocą usług, asortymentu towarów i elstyczności rynkowej. 5. Chroń jedność firmy. Słabość daej przewagę konkurentom, jedność daje pewność zarówno firmie,jak i klientom.
(cytat, str. 12) Przystąpienie do UE nie rozwiąże wszystkich naszych problemów, ale poza Unią, na peryferiach jednoczącej się Europy, szanse ich rozwiązania będą jeszcze mniejsze. Jesteśmy wciąż krajem relatywnie ubogim, który, by się rozwijać, potrzebuje nieskrępowanego dostępu do rynku Unii, która jest naszym najważniejszym partnerem handlowym. Potrzebujemy kapitału, nowych technologii, musimy modernizować nasza infrastrukturę transportową, musimy znaleźć środki na rozwój obszarów wiejskich czy zapóźnionych w rozwoju regionów. Jeżeli będziemy to robić sami, dystans między naszym krajem a krajami Unii zamiast maleć będzie się powiększał.
Słowa kluczowe:adr, UE, rynek UE Komentarze i źródła pierwotne: więcej na stronach 60-63
(cytat, str. 11 - 12) Jedną z najbardziej bezspornych i wymiernych korzyści przystąpienia Polski do Unii Europejskiej są środki przyznane naszemu krajowi w ramach europejskiej polityki regionalnej. Polityka ta, zwana też czasem polityką strukturalną, a w obecnym okresie programowania 2007--2013 polityką spójności, ma na celu niwelowanie różnic społeczno - gospodarczych między poszczególnymi państwami i regionami UE oraz zapewnianie im warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju. Do instrumentów polityki regionalnej należą m.in. fundusze strukturalne1 oraz Fundusz Spójności. Ich zadaniem jest wspieranie restrukturyzacji i modernizacji gospodarek krajów członkowskich, finansowanie inwestycji infrastrukturalnych, promowanie zrównoważonego rozwoju, tworzenie nowych miejsc pracy, wzmacnianie atrakcyjności, konkurencyjności, innowacyjności i spójności przestrzennej regionów oraz wspieranie współpracy terytorialnej między nimi.
(cytat, str. 16 - 17) Po przystąpieniu w maju 2004 roku do Unii Europejskiej Polska stała się jej pełnoprawnym członkiem, uzyskując tym samym dostęp do unijnych funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności. Całkowita suma środków przeznaczonych przez UE dla naszego kraju na lata 2004-2006 wynosiła 12,81 mld euro. W obecnym okresie programowania Polska będzie miała do dyspozycji ponad 67,2 mld euro z budżetu UE.16 Warunkiem efektywnego wykorzystania tych środków jest m.in. właściwy dobór projektów mających podlegać współfinansowaniu. Wiąże się on do pewnego stopnia z zapewnieniem warunków umożliwiających rzetelną, obiektywną i bezstronną ocenę składanych wniosków - wprowadzenie systemu dobrych praktyk i stworzenie odpowiednich mechanizmów, pozwalających na wyeliminowanie z procesu ewaluacji i selekcji projektów europejskich arbitralności i uznaniowości, powinno zachęcić potencjalnych wnioskodawców do uczestnictwa w ogłaszanych konkursach, poprawiając tym samym absorpcję unijnych funduszy i przyczyniając się do ich właściwego i skutecznego ukierunkowania.
(cytat, str. 231 - 232) Problem decyzyjny w przypadku projektów europejskich musi zostać postawiony w kategoriach porządkowania. Dokładnie rzecz ujmując chodzi o opracowanie procedury klasyfikacji, pozwalającej na tworzenie rankingów wniosków o dofinansowanie realizacji projektu z funduszy UE, składanych na ogłaszane przez odpowiedzialne za tę kwestię instytucje konkursy (nabory wniosków). Wykorzystywana metoda powinna nie tylko porządkować wnioski od najlepszego do najgorszego zgodnie z preferencjami decydentów, umożliwiając tym samym wyłonienie projektów, którym przanane zostanie dofinansowanie; najlepiej byłoby, aby jednocześnie z ogółu wniosków można było wyodrębnić projekty "dobre" i projekty "słabe", a zatem aby równocześnie z porządkowaniem można przeprowadzić ich sortowanie. Pozwoliłoby to na tworzenie list rezerwowych projektów.
(cytat, str. 104) "Z zabezpieczeń z Funduszu Poręczeń Unii Europejskiej mogą skorzystać wszystkie podmioty realizujące przedsięwzięcie z udziałem środków UE, w tym przedsiębiorcy, jednostki samorządu terytorialnego i ich związki. Korzystając uzyskują dostęp do finansowania projektów z udziałem środków z Unii Europejskiej przy braku wystarczających zabezpieczeń. Istnieje możliwość ustanowienia wiarygodnego i pewnego zabezpieczenia do 80% wartości kredytu/przedsięwzięcia(kontraktu), pozwalającego na swobodne dysponowanie własnym majątkiem."
(parafraza, str. 23) Fundusze europejskie obejmują: -Mechanizm Finansowy Europejskiego Obszaru Gospodarczego, -Norweski Mechanizm Finansowy, -Szwajcarski Mechanizm Finansowy.
Słowa kluczowe:UE, fundusz europejski Komentarze i źródła pierwotne: R.K. Meton, Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Warszawa 1982, s.372-373. Szczegółowy opis składowych typologii grupy na str.65-67
(parafraza, str. 26) Z EFS będzie można uzyskać dofinansowanie projektów, których celem jest: -poprawa funkcjonowania instytucji rynku pracy, systemów szkolenia i kształcenia oraz polityki spójności, -inwestowanie w kapitał ludzki, -wspieranie dostosowań administracji publicznej w zakresie budowania sprawności administracyjnej.
Słowa kluczowe:UE, EFS Komentarze i źródła pierwotne: M.Deutch, The Resolution of Conflict , New York 1973
(parafraza, str. 45) Europejska współpraca terytorialna wdrażana będzie za pomocą: -współpracy transgranicznej, -transnarodowej, -międzyregionalnej.
Słowa kluczowe:UE, współpraca terytorialna Komentarze i źródła pierwotne: Twierdzenie Frischa-Waugha-Stone'a;str.42
(parafraza, str. 218 - 219) Ważne zadania Komitetu Monitorującego: -zatwierdzenie uzupełniania programu, -zatwierdzenie kryteriów wyboru projektu w ciągu 6 miesięcy od zatwierdzenia programu przez Komisję Europejską, -badanie postępów w osiąganiu celów pomocy, -badanie rezultatów wdrażania projektów, -obowiązek zapoznania się z wynikami ewaluacji w połowie okresu programowania, -zatwierdzenie raportów z realizacji programu.
Słowa kluczowe:UE, Monitoring Komentarze i źródła pierwotne: Rozwinięcie tematyki product placementu w polskich mediach - przykłady znanych seriali jak M jak Miłość czy Klan na str. 69-71.
(cytat, str. 82) "Konkurencja jest więc 'eliksirem' gospodarki turystycznej Unii Europejskiej oraz jej kontaktów z otoczeniem. Szczególną uwagę zwraca się na dwa obszary działań konkurencyjnych: - przodującą w konkurencji innowacyjność rynków i przedsiębiorstw, - upowszechnianie, szybkie i sprawne wprowadzenie najnowocześniejszych elementów rynku z wykorzystaniem systemów informacji".
(cytat, str. 82) "Konkurencja jest więc 'eliksirem' gospodarki turystycznej Unii Europejskiej oraz jej kontaktów z otoczeniem. Szczególną uwagę zwraca się na dwa obszary działań konkurencyjnych: - przodującą w konkurencji innowacyjność rynków i przedsiębiorstw, - upowszechnianie, szybkie i sprawne wprowadzenie najnowocześniejszych elementów rynku z wykorzystaniem systemów informacji".