Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 279) Do zarządzania przedsiębiorstwem niezbędny jest dostęp do określonych grup informacji, które stanowią: - trendy w zakresie wytwarzania produktów w kraju i na świecie, - trendy w zakresie kształtowania wydajności pracy, - realizowane technologie i ich poziom nowoczesności, - sposoby i metody/techniki zarządzania, - jakość produktów, - prognozy rozwoju nauki i techniki, - prognozy w zakresie spożycia wytwarzanych w przedsiębiorstwie produktów.
Słowa kluczowe:zarządzanie organizacją Komentarze i źródła pierwotne: S. Krawczyk, Zarządzanie procesami logistycznymi, PWE, Warszawa 2001, s.31.
(cytat, str. 16) By kontrolowanie członków organizacji było skuteczne, powinny być m. in. zaprojektowane informacje sprzężenia zwrotne między różnymi komórkami organizacyjnymi, a w ich obrębie - między odpowiednimi kategoriami społeczno-zawodowymi pracowników.
(cytat, str. 16) Motywowanie pracowników wymaga od menadżerów m. in. zdolności do empatii, czyli wczuwania się w emocje, potrzeby, motywy podwładnych. Wiążę się to z umiejętnością słuchania. Jej przejawianie wobec pracowników ułatwia zrozumienie, a w następstwie zindywidualizowanie oddziaływań poprzez odwoływanie się do takich potrzeb, które są najważniejsze dla danego członka organizacji.
(cytat, str. 15) Planowanie wymaga umiejętności komunikowania się podczas całego procesu, zarówno w czasie prognozowania jak i w trakcie programowania zmierzającego do ustalenia sformalizowanego opisu celów działalności organizacji oraz kierunków, sposobów i środków ich realizacji, jak również podczas tworzenia planu. Jest to w swej istocie ciąg pytań stawianych przez zarządzających i poszukiwanie odpowiedzi przez komunikowanie się z innymi kierownikami i podwładnymi, a nie tylko ograniczaniem się do owych działań realizowanych przez organizacyjnie wydzielony zespół osób w przedsiębiorstwie.
(cytat, str. 43) Zarządzanie organizacją mozna określić jako planowanie, organizowanie, kontrolowanie, koordynowanie, synchronizowanie działań, czyli świadomych zachowań ludzi tworzących zespół, wykonywanych na rzecz organizacji z ziamiarem osiągnięcia jej celów w sposób skuteczny, a więc prowadzący do zamierzonego wyniku, oraz efektywny, tj. wykorzystujący zasoby mądrze i bez zbędnego marnotrawstwa.
(cytat, str. 39) Według współczesnych poglądów zarządzanie przedsiębiorstwem jest sztuką osiągania celów przez ludzi, przy ich pomocy, w formalnie zorganizowanych grupach. Jest sztuką kształtowania środowiska, w którym ludzie, działając jako jednostki, jednocześnie współdziałają ze sobą w osiąganiu celów zbiorowych. W przekonaniu, że skuteczność zarządzania wymaga uwzględnienia oprócz strony techniczno-organizacyjnej także jego strony społecznej, zapoznamy się obecnie z zagadnieniem tzw. organizacji formalnej przedsiębiorstwa.
Słowa kluczowe:zarządzanie organizacją Komentarze i źródła pierwotne: Rozdział:Zmiany w podejściu do motywowania pracowników Autor:Maria Wanda Kopertyńska
(cytat, str. 48 - 49) ... najważniejsze obszary zarządzania na poziomie organizacji. -Zarządzanie celami organizacji. ... -Zarządzanie efektywnością. ... -Zarządzanie zasobami. ... -Zarządzanie na styku między działami.
(cytat, str. 24 - 25) H. Fayol największą wagę przywiązywał do 14 własnych, przez siebie na podstawie badań i doświadczeń wypracowanych zasad. A oto one w ujęciu skrótowym: 1. Podział pracy. 2. Autorytet. 3. Dyscyplina. 4. Jednolitość rozkazodastwa. 5. Jednolitość kierownictwa. 6. Podporządkowanie interesu osobistego interesowi ogółu. 7. Wynagrodzenie. 8. Centralizacja 9. Hierarchia. 10. Ład. 11. Ludzkie traktowanie pracowników. 12. Stabilizacja personelu. 13. Inicjatywa. 14. Zgrania personelu (harmonia).
(cytat, str. 16) System zarządzania przedsiębiorstwem powinien zapewnić połączenie elementów zarządzania jakością i ochroną środowiska naturalnego w jeden model uwzględniający aspekt techniczny, społeczny i ekonomiczny.
(cytat, str. 32) Wyznacznikami jakości i zarządzania firmą stają się obecnie takie elementy, jak (Instrumentarium zarządzania... 2002): -tworzenie struktur do bezpośrednich kontaktów z klientami, -koncepcyjność zarządzania, -otwarte systemy komunikowania się, -współdziałanie w rozwiązywaniu problemów, -ciągła edukacja, -przywództwo umożliwiające doskonalenie organizacji.
(cytat, str. 28) Analitycy obsługujący strategiczny szczebel zarządzania firmą mogą także korzystać z Inteligentnego Systemu Analiz Finansowych (ISAF). Zdaniem autorów oprogramowania z firmy AITech (www.aitech.com.pl), system ISAF jest przeznaczony do wykonywania następujących zadań: - bieżącego monitoringu finansowego w zakresie płynności, rentowności i obsługi zadłużenia, - wczesnego ostrzegania o rodzących się zagrożeniach w sytuacji finansowej, - planowania finansowego opartego na metodach statystycznych i na założeniach ekspertów, - wielowariantowej oceny efektywności projektów inwestycyjnych, połączonej z symulacjami zmian warunków wejściowych w trakcie realizacji inwestycji, - budżetowania i controllingu, - oceny ryzyka związanego z finansowaniem inwestycji kredytem bankowym.
Słowa kluczowe:zarządzanie organizacją Komentarze i źródła pierwotne: Nieschlag R., Dichtl E., Horschgen H., Marketing, Duncker & Humboldt, Berlin, 1988, s. 294 oraz Głowacki R., Przedsiębiorstwo na rynku, PWE, Warszawa, 1987, s.210
(cytat, str. 7) Zarządzanie przedsiębiorstwem może być skuteczne, a zatem prowadzić do realizacji założonych celów jedynie wówczas, gdy decyzje kierownicze są oparte na racjonalnych podstawach. Oznacza to, że decydent wydaje polecenia dopiero po zebraniu i przebadaniu wszelkich dostępnych informacji, które mogą mieć znaczenie dla sukcesu lub niepowodzenia zamierzonych przedsięwzięć. Dane te opracowuje się za pomocą analizy decyzyjnej, a więc zbioru metod, które menedżerowi umożliwiają ocenę sytuacji gospodarczej i określenie możliwych kierunków działań zarządczych. W gospodarce wolnorynkowej kierownictwo przedsiębiorstwa przeprowadza studia decyzyjne, opierając się głównie na instrumentarium analizy ekonomicznej, czyli na tych sposobach analitycznych, które służą do badania zjawisk i procesów gospodarczych.
(cytat, str. 47) Zasada Pareto określana często regułą 80/20 stała się dziś bardzo popularna w biznesie, także w zarządzaniu czasem. Rozwinięciem tej teorii są próby wytłumaczenia wielu innych zjawisk społecznych czy ekonomicznych, np.:
Około 80% przychodów przedsiębiorstwa generowanych jest przez około 20% jego klientów,
Około 80% wartości sprzedaży uzyskuje się dzięki 20 % produktów będących w ofercie,
Około 80% wartości intelektualnej przedsiębiorstwa reprezentowanej jest przez około 20% wszystkich pracowników,
Około 80% reklamacji składanych przez klientów ma swoje źródło w około 20% wszystkich przyczyn reklamacji,
Około 80% strat przedsiębiorstwa generowanych jest przez około 20% jego klientów,
Około 80% całkowitego czasu pracy menadżera skutkuje około 20% generowanych przez niego wyników,
Około 80% efektywności czasu pracy możemy uzyskać dzięki poświęceniu uwagi około 20% zadań, które są do wykonania,
Około 80% ludności danego regionu zajmuje około 20% jego terenów.
(cytat, str. 48) Reguła ABC Przyjmuje się proporcję, iż czas poświęcony na wysiłek intelektualny w realizacji zadań A (najważniejszych) stanowiąc jedynie 15% wszystkich obowiązków, generuje aż 65% efektów. Sprawy oznaczone jako B (istotne) składają się na 20% wszystkich prac i gwarantują 20% efektów. Ostatni typ zadać C (najmniej ważne) wchodzą w skład aż 65% ogółu spraw i przynoszą tylko 15% efektów. Wielkości te należy traktować jasko wzorcowe, a co za tym idzie dopuszczalne są niewielkie odstępstwa.
(cytat, str. 49) Reguła 60:40 mówi, że nie należy planować całego czasu, jaki się ma do dyspozycji, a jedynie jego 60%. Pozostałe 40% naszego czasu przypada po równo na czynności nieoczekiwane i spontaniczne. Ma to szczególne odniesienie do charakteru prac menadżera. Wspomniano już, że zadania kadry zarządzającej przedsiębiorstwem wynikają często z tego, co przyniesie dzień, ich precyzyjne zaplanowanie jest trudne. Wiele zadań pojawia się bardzo spontanicznie, wręcz nagle a ich charakter oraz częstotliwość posiadają znamiona wysoce nie usystematyzowany. Czynności nieoczekiwane to w przypadku zadań zawodowego kierownika nie tylko zalecenie, ale wręcz obowiązek. Czynności spontaniczne to również czas na pracę twórczą, przemyślenia.
(cytat, str. 13) Zarządzanie przedsiębiorstwem jest twórczym procesem formułowania i osiągania jego celów poprzez wykorzystanie zasobów otoczenia (...). Zasobami tymi są: ludzie, pieniądze, rzeczy i informacje.
(cytat, str. 189 - 190) Tak, jak powiedział kiedyś Eric Berne, że umiejętności porozumiewania się kształtują nasze życie, można również stwierdzić, że umiejętność porozumiewania się tworzy relacje interpersonalne. W kontekście procesu zarządzania organizacją tworzenie relacji interpersonalnych wewnątrz, jak i na zewnątrz przedsiębiorstwa jest niezwykle istotne. Współczesne organizacje nie mogą tego faktu pomijać na żadnym etapie zarządzania. Kształtowanie i świadomość procesów komunikacyjnych związanych z daną organizacją staje się obecnie wymogiem koniecznym w sprostaniu coraz trudniejszej sytuacji na rynku. W dobie konkurencyjności przedsiębiorstw i organizacji, aby realizować zamierzone, dalekosiężne cele oraz pozostać wiernym obranym przez siebie wartościom, należy zwrócić szczególną uwagę na relacje interpersonalne i ich aspekty w kontekście sprawnego zarządzania, poprzez: - świadomość relacji zachodzących wewnątrz i na zewnątrz organizacji, - kontrolę umiejętności interpersonalnych i tworzenia relacji w procesie zarządzania organizacją, - podnoszenie kompetencji pracowników i kadry menadżerskiej (czyli sprawne i skuteczne działający system szkoleń), - pomiar efektywności szkoleń z zakresu umiejętności interpersonalnych. świadomość + kontrola +kompetencje+ efektywność = rozwój i dojrzałość organizacji
(cytat, str. zo-2) W procesie zarządzania organizacją określone zostają: - forma organizacji struktury konieczna do realizacji projektu - podział ról w projekcie, zadania, kompetencje i odpowiedzialność, - środki inwestycyjne
(cytat, str. 27) Zarządzanie przedsiębiorstwem jest przedmiotem zainteresowania wielu dyscyplin naukowych, w tym prawa, ekonomii, organizacji i zarządzania. Prawne aspekty zarządzania przedsiębiorstwem są przede wszystkim uregulowane w prawie pracy i w prawie cywilnym chociaż ujmują je także przepisy prawa podatkowego, prawa ubezpieczeń społecznych i prawa karnego.