Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 82) Zdywersyfikowana firma jest dużym drzewem.
Można pominąc siłę konkurencji poprzez obserwację tylko jej końcowych produktów, podobnie jak nie można zobaczyć siły drzewa patrząc tylko na jego liście.
(cytat, str. 70) "Termin dywersyfikacja ma łaciński źródłosłów (diversus- różny, facio- robię) i oznacza rozszerzenie i zróżnicowanie zachowań lub obszaru działalności, np. działalności przedsiębiorstwa."
(cytat, str. 71) "W sensie ogólnym dywersyfikację można rozumieć jako działanie polegające na kształtowaniu struktury pewnych elementów. W odniesieniu do zagadnienia finansowania inwestycji, dywersyfikacja oznacza sposób doboru zróżnicowanych źródeł kapitału wykorzystywanego w procesie inwestycyjnym. Dywersyfikacja źródeł finansowania jest powiązana z koncentracją zasobów i działań."
(cytat, str. 42) Przeciwieństwem specjalizacji jest dywersyfikacja - strategia potencjalne mniej zyskowna, ale bezpieczniejsza. Jeśli organizacji powinie się jedna noga, utrzyma się na innej.
(cytat, str. 136) Dywersyfikacja (różnicowanie) polega na zmniejszaniu ryzyka dzięki przekształceniu jednego dużego ryzyka na większą liczbę mniejszych, lecz niezależnych od siebie ryzyk.
(cytat, str. 36) Kraje o zróżnicowanej strukturze eksportu są w mniejszym stopniu narażone na nagłe załamanie popytu zewnętrznego, które może wpłynąć na zatrudnienie i PKB. Mniejsze jest bowiem ryzyko, że nastąpi nagłe obniżenie popytu w kilku lub we wszystkich sektorach.
(cytat, str. 40) W strategiach dywersyfikacyjnych na pierwszy plan wysuwa się orientacja dotycząca rozwoju produktu, przede wszystkim ze względu na poszerzanie dotychczasowego programu asortymentowego, objęcie działalnością nowych segmentów rynku, jak również ze względu na produkcję całkowicie rożnych niż wytwarzanych dotychczas wyrobów.
(cytat, str. 264) Dywersyfikacja- liczba różnych rodzajów działalności, w których uczestniczy organizacja, oraz zakres, w jakim te dziedziny są ze sobą powiązane.
(cytat, str. 59) Czynnikiem zwielokrotniającym ponoszone przez inwestorów straty jest także to, że w okresach załamania cen na rynkach finansowych dywersyfikacja portfeli papierów wartościowych przestaje być czynnikiem zmniejszającym ryzyko. Zapewniający poczucie bezpieczeństwa w typowych warunkach rynkowych klej niskich korelacji zmian cen aktywów finansowych okazuje się zbyt słaby, ponieważ wszystkie ceny spadają.
(cytat, str. 50) Na początku lat pięćdziesiątych XX wieku Henry Markowitz zwrócił uwagę, że dywersyfikacja portfela akcji poprawia relację oczekiwanego dochodu do ryzyka. Jest tak dlatego, że ceny różnych papierów wartościowych nie zmieniają się tak samo. Im mniejsza zaś jest współzmienność cen akcji znajdujących się w portfelu, tym relatywnie mniejsza staje się zmienność stopy zwrotu (ryzyko) z portfela. Poprawia to relację oczekiwanego dochodu do ryzyka. Henry Markowitz zalecał budowanie portfeli efektywnych, oferujących maksymalną stopę zwrotu przy danym poziomie ryzyka.
(cytat, str. 274) Zarządzanie zdywersyfikowanym ryzykiem przedsiębiorstwa powinno zmierzać do stabilizacji jego sytuacji finansowej oraz utrzymania kosztów na racjonalnym poziomie.
(cytat, str. 143 - 144) Strategia dywersyfikacji, ogólnie biorąc, polega na poszukiwaniu nowych możliwości i szans dla przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych produktów na nowy rynek. Produkty te mogą być nowe dla branży, w której działa firma, lub nowe tylko dla firmy, która wcześniej się nimi nie zajmowała. Najczęściej rozróżnia się trzy kierunki dywersyfikacji: pionową, poziomą i równoległą, a wybór jednego z nich zależny od technologicznych i ekonomicznych możliwości firmy.
(cytat, str. 99) Strategia dywersyfikacji na nowe rynki zwykle umożliwia ominięcie barier wejścia, narastających wraz z rozwojem rynku i zwiększeniem się liczby podmiotów na nim działających.
(cytat, str. 87) Strategia dywersyfikacji ześrodkowanej zakłada rozwój obejmujący ekspansję na nowe rynki stanowiące otoczenie bliższe przedsiębiorstwa. Może być prowadzona w wyniku różnicowania produktów, rynków lub technologii.
(cytat, str. 43) Strategia zróżnicowania (dywersyfikacji) polega na zróżnicowaniu produktu lub usługi oferowanej przez firmę. Wymaga więc uważnej segmentacji rynku i oferowania klientom unikatowej wartości - czyli produktu w wyraźny sposób odróżniającego się od produktów konkurencji.
(cytat, str. 126) H. I. Ansoff wykazał, że duże przedsiębiorstwo ma różne możliwości dywersyfikacji swojej działalności i, w zależności od sposobu dywersyfikacji, portfel SJB jest bardziej zróżnicowany niż w małych przedsiębiorstwach.
(cytat, str. 138) W analizie portfela firmy zdywersyfikowanej chodzi przede wszystkim o wskazanie tzw. portfela zrównoważonego. Portfel produktów tworzy się, biorąc pod uwagę analizę ich dynamiki i zdolności do generowania dodatniego cash flow.
(cytat, str. 173) Metoda określania stopnia dywersyfikacji opierająca się na kodach statystycznych przemysłu zakłada, że samo występowanie w portfelu różnych produktów, mających odmienne zastosowanie i sprzedawanych na różnych rynkach, świadczy o realizacji strategii dywersyfikacji oraz umożliwia podział działalności przedsiębiorstwa na SJB według tych produktów.
(cytat, str. 190 - 191) Uważa się, że strategia dywersyfikacji powinna uwzględniać nie tylko kwestię powiązania między zasobami poszczególnych SJB, lecz także zmierzać do takiej alokacji zasobów, aby stanowiły one potencjalne źródło przewagi konkurencyjnej.
(cytat, str. 360 - 361) Dywersyfikacja struktury działalności przedsiębiorstwa stwarza możliwość uzyskania czterech bardzo istotnych grup efektów pozytywnych. Są to: 1. Możliwość zwiększenia tempa wzrostu przedsiębiorstwa i osiągnięcie dużych i bardzo dużych rozmiarów, 2. Wzmocnienie potencjału rozwojowego przedsiębiorstwa przez wspieranie jednych działalności (przyszłościowych) kosztem innych (w których mamy już silną pozycję), 3. Zwiększenie stopnia bezpieczeństwa firmy, 4. Możliwość lepszego wykorzystania zasobów przedsiębiorstwa. Natomiast potencjalne efekty negatywne to przede wszystkim: możliwość zatracenia specjalizacji firmy, decydującej o jej tożsamości i renomie, trudności związane z zarządzaniem zdywersyfikowaną firmą, zmniejszenie efektów produkcji wielkiej skali oraz specjalizacja produkcji, sprzedaży i serwisu. Źródłami efektów pozytywnych są: wzrost siły konkurencyjnej firmy przez wspieranie jednych jednostek kosztem innych (dominacja, dumping), synergia (rynkowa, technologiczna), zmniejszenie ryzyka przy operowaniu na wielu różnych rynkach, szybkość i elastyczność w dostosowaniu się do otoczenia.