Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(parafraza, str. 273) 1. Powołanie zespołu prowadzącego regularne analizy rynku, klientów i konkurencji. 2. Weryfikacja strategii - nastawienie na potrzeby klienta, porównanie z konkurencją krajową i zagraniczną. 3. Opracowanie scenariusza rozwoju firmy, uwzględniającego zmiany w otoczeniu. 4. Ustalenie zasady okresowych spotkać weryfikujących strategię. 5. Ewentualne wynajęcie doradcy strategicznego.
(parafraza, str. 271) Swego czasu w pewnym mieście istniały dwa popularne kina. Dobra lokalizacja, dobór najlepszych filmów zapewniały największe przychody. Sytuacja uległa zmianie gdy pojawiły się multipleksy kinowe, zdobywając ogromne udziały w rynku i wysysając widownię z mniejszych kin. Właściciele obu kin zareagowali skrajnie różne. W pierwszym zmieniono strategię i zaczęto kreować kino jako niszowe, dla 'ambitnej widowni', organizowano tematyczne noce filmowe, festiwale filmów krótkometrażowych itp. Pozyskano w ten sposób nową grupę klientów, inną niż tą którą zabrały multipleksy. Drugie kino idąc w zaparte po niedługim czasie zbankrutowało.
(cytat, str. 18) Segment otoczenia, stanowiący realne środowisko geograficzne, w jakim działa firma jest z nią powiązany wieloma wielokierunkowymi relacjami. Określa lokalny, realny rynek pracy, decyduje o standardzie życia pracowników i ich rodzin, o warunkach dojazdu do pracy, o kosztach dowozu dostaw, o możliwościach łączności, o dostępie do lokalnych usług itp.
(cytat, str. 206) Pozytywne nastawienie i wiara we własne siły nie tylko zwiększają szanse na sukces. Przyciągają również ludzi. Wszyscy reagujemy na aurę, którą emanują nasi bliźni. Lubimy przebywać pobliżu tych, którzy dyrygują własnym życiem. Lubimy otaczać się znajomymi i przyjaciółmi o konstruktywnym podejściu do rzeczywistości.
(cytat, str. 106) Zmiana paradygmatu: Stare otoczenie - > nowe otoczenie
Kontynuacja - zerwanie kontynuacji wysoki wzrost - niski lub brak wzrostu rynek masowy - rynki zfragmentowane lojalny klient - nielojalny/zmienny klient media masowe - media zfragmentowane słaby sprzedawca - silny sprzedawca innowacja ważna - innowacja kluczowa dla biznesu technologia ważna - technologia kluczowa dla biznesu
Jerzy Dietl,
Marketing. ,
Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1985, ISBN: 83-208-0478-7 (94+9)
(cytat, str. 287) Otoczenie -Na bliższe otoczenie systemu dystrybucji składa się: produkcja, konsumpcja, struktura rynku, zasilanie zewnętrzne, regulacja prawna oraz system zarządzania i planowania. -Dalsze otoczenie (makrootoczenie) systemu dystrybucji obejmuje: czynniki demograficzne, zasoby ekonomiczne i społeczne, poziom techniki i technologii, kulturę, oświatę i zwy¬czaje, prawo i system społeczno-polityczny oraz strukturę społeczno-ekonomiczną.
Słowa kluczowe:otoczenie Komentarze i źródła pierwotne: J.Czekaj, K.Kąpa-Kejna, Metody zarządzania procesami w świetle studiów i badań empirycznych, Kraków 2009
(cytat, str. 37 - 38) W ramach otoczenia bliższego można mówić o przedsiębiorstwie i jego zasobach, klientach i podmiotach najbliższego otoczenia. Możemy do nich zaliczyć: - dostawców, - pośredników, - władze samorządowe i administracyjne, - instytucje finansowe, skarbowe i ubezpieczeniowe, - placówki edukacyjne, - podmioty wspierające, - instytucje społeczne i kulturalne, - konkurentów.
(cytat, str. 27) Do najważniejszych podmiotów otoczenia pozarynkowego zaliczamy:
jednostki banku na szczeblu nadrzędnym (oddział regionalny, centrala);
bank centralny (NBP) i Ministerstwo Finansów;
jednostki z którymi bank (oddział) współpracuje: firmy ubezpieczeniowe, firmy konsultingowe i rzeczoznawcy;
jednostki uczestniczące w kształtowaniu gospodarki regionalnej i lokalnej: organy władzy i administracji terenowej, sądy oraz arbitraż;
jednostki będące dostawcami dóbr, usług i informacji dla banku: agencje badawcze i reklamowe, poczta i telekomunikacja, ośrodki szkoleniowe, agencja ochrony mienia, dostawcy oraz mass media regionalne i lokalne.
(cytat, str. 36) Rzeczywistym problemem przedsiębiorstw jest konieczność dostosowania się, poprzez zmiany organizacyjne, do dynamicznych procesów, jakie zachodzą w ich otoczeniu. Skutecznym środkiem wywołującym procesy dostosowawcze do zmian zachodzących w otoczeniu przedsiębiorstw, może być zastosowanie nowoczesnych systemów informacyjnych. Jednak systemy informacyjne same nie czynią potrzebnych dla organizacji zmian.
(cytat, str. 36) Każda organizacja funkcjonuje w określonym otoczeniu. Oddziałując na otoczenie, utrzymuje się dzięki niemu, ale również otoczenie stwarza jej określone szanse i zagrożenia. Do najbardziej charakterystycznych cech otoczenia możemy zaliczyć:
1) unikalność — nie ma dwóch podmiotów, których otoczenie byłoby identyczne; skutkiem tego jest konieczność samodzielnego identyfikowania otoczenia przez każdą organizację;
2) dynamiczna natura — stan czynników opisujących otoczenie nie jest stały i ulega ciągłym zmianom; stąd potrzeba nieustannego analizowania zjawisk w nim zachodzących;
3) złożoność — w otoczeniu analizuje się wiele ściśle ze sobą powiązanych czynników, które pozostają w nieustannych interakcjach;
4) zróżnicowany poziom kontroli — stopień wpływu organizacji na poszczególne czynniki otoczenia jest różny.
(parafraza, str. 12) Instytucjonalne otoczenie firmy: 1.klienci firmy, odbiorcy i użytkownicy jej wyrobów lub usług 2.dostawcy kapitałów 3.konkurenci firmy 4.dostawcy dóbr i usług niezbędnych firmie, w tym zwłaszcza materiałów, podzespołów, informacji, technologii, usług badawczych itp. 5.administracja rządowa 6.administracja sądowa 7.związki i stowarzyszenia gospodarcze 8.samorząd lokalny.
(cytat, str. 21) Przedsiębiorstwo, poza sporadycznymi sytuacjami, nie ma bezpośrednio do czynienia z rządem. Ma natomiast związki ze skutkami decyzji rządowych, realizowanych przez urzędy ze swego bezpośredniego otoczenia. Są to: -izba skarbowa, -urząd celny, -urząd przydzielający koncesje na koncesjonowanie działalności, -urzędy techniczne, -urzędy kontroli, -rządowe agencje polityki przemysłowej, -organ założycielski (dla przedsiębiorstw państwowych).
(cytat, str. 23 - 24) Według R.W. Griffina "otoczenie zewnętrzne (to) wszystko poza organizacją, co może na nią oddziaływać". Otoczenie zewnętrzne składa się z dwóch warstw: otoczenia dalszego i otoczenia bliższego. K. Obłój pod pojęciem otoczenia dalszego rozumie "ten obszar otoczenia, którego zmiany wpływają na działanie firmy, ale na który firma nie ma wpływu", a otoczenia bliższego - "otoczenie, które ma wpływ na firmę i na które firma może mieć również wpływ: może je zmieniać i kształtować".
(cytat, str. 72) "Zasadniczym czynnikiem decydującym o tym, którym organizacjom się powiedzie, a które upadną, jest otoczenie, "dobierające" najsilniejszych konkurentów przez eliminowanie najsłabszych".
(cytat, str. 76) "... organizacje w zasadzie są w stanie wpływać na charakter swojego otoczenia. Mogą odgrywać aktywną rolę w kształtowaniu swojej przyszłości, zwłaszcza kiedy działają w zgodzie z innymi organizacjami.Otoczenie staje się więc zawsze otoczeniem do pewnego stopnia wynegocjonowanym, nie zaś niezależną siłą zewnętrzną".
(cytat, str. 47) " Kiedy przyznajemy,że jednostki, grupy, i organizacje mają potrzeby,które muszą być zaspokojone, to uwaga nasza natychmiast skupia się na fakcie, iż zaspokojenie tych potrzeb zależy od środków, jakich dostarcza otoczenie".