Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 65) W bankach, podobnie jak w innych przedsiębiorstwach, w realizacji założeń zarządzania jakością podstawowe znacznie ma klient. Przestrzeganie wysokiej jakości usług opiera się na zrozumieniu i wypełnianiu jego wymagań. Oprócz poznania klientów zewnętrznych, powinno się zgodnie z filozofią zarządzania jakością poznać również klientów wewnętrznych, tj. tych. Do których kierowany jest wynik pracy innych komórek wewnątrz organizacji. Według koncepcji klienta wewnętrznego organizacja nie może dobrze wypełnić oczekiwań klientów zewnętrznych, jeśli wynik pracy przekazywany pomiędzy pracownikami (klientami wewnętrznymi )jest niewystarczający.
(cytat, str. 39) Zarządzanie jakością wymaga zwrócenia uwagi na jakość, którą uzyskuje konsument oraz jakość, którą uzyskują pracownicy od innych pracowników oraz od pracodawcy. Wypływa z tego potrzeba tzw. Wewnętrznego marketingu, którego zadaniem powinno być pokazanie pracownikom potrzeby zwiększonego wysiłku na rzecz organizacji, włączając w to korzyści, jakie oni sami mogą dzięki temu osiągnąć(np. utrzymanie pracy).
(parafraza, str. 130 - 156) Metody zazrądzania jakością: 1. Metoda QFD - Quality Function Deployment (sterowanie jakością przez klienta) Kolejność rozwiązywania zadania: -Faza !- Identyfikacja wymagań klienta -Faza 2- Hierarchizacja wymagań -Faza 3- Wyznaczanie parametrów technicznych wyrobu -Faza 4- Ustalenie zależności pomiędzy wymaganiami klienta i parametrami wyrobu -Faza 5- Ocena ważności parametrów technicznych -Faza 6- Ustalenie korelacji pomiędzy poszczególnymi parametrami wyrobu -Faza 7- Dokonanie oceny wyrobów konkurencyjnych -Faza 8- Ustalenie pożądanych wartości parametrów technicznych -Faza 9- Ocena trudności wykonania wyrobu 2. Metoda FMEA -Failure Mode and Effect Analysis (Analiza Rodzajów i Skutków Uszkodzeń) Przebiega ona w trzech podstawowych etapach: -przeprowadzenie wstępnych prac i ustaleń -właściwa analiza wyrobu lub procesu -opracowanie i wdrożenie działań korygujących i zapobiegawczych 3. Metoda Taguchi Taguchi przyjął, że dla każdej cechy wyrobu istnieje taka funkcja, która definiuje zależność pomiędzy wartością straty, a odchyleniem stanu cechy od wartości docelowej. Chociaż funkcja strat może przyjmować różne kształty Taguchi na podstawie obserwacji przyjął, że prosta kwadratowa funkcja opisuje przebieg strat dla większości przypadków w praktyce.
(parafraza, str. 196 - 208) Nowe narzędzia w zarządzaniu jakością: A. Diagram relacji (interrelationship diagram) Kolejność tworzenia diagramu relacji winna być następująca: 1. Dokładnie rozeznać i nazwać problem, który chcemy poddać analizie, a kartę z jego zapisem zamieścić po lewej stronie 2. Przy pomocy tradycyjnych technik, jak np. burze mózgów, czy schemat Ishikawy, wskazać przyczyny wywołujące dany problem. Kartki z tymi przyczynami ułożyć z prawej strony, w kolejności sekwencyjnej lub przyczynowej 3. Na podstawie analizy powiązań poszczególnych przyczyn łączymy strzałkami przyczyny ze skutkiem jaki wywołują, a także w podobny sposób zaznaczamy powiązania między przyczynami 4. Przyczyny, z których wychodzi najwięcej strzałek należy uznać za podstawowe i poddać analizie w pierwszej kolejności 5. Dokonać prezentacji i przeglądu diagramu w gronie specjalistów zaangażowanych w rozwiązywanie danego problemu. Po uzgodnieniach narysować ostateczny kształt diagramu relacji
B. Diagram pokrewieństwa (affinity diagram) Kolejność budowy diagramu jest następująca: - ustalenie problemu -rozdanie kratek członkom zespołu, na których w ustalonym czasie zapisują swoje pomysły- każdy pomysł na osobnej kartce -na podstawie kart tworzy się grupy tematyczne - nie więcej jak 10 -należy wybrać najbardziej reprezentatywny pomysł z każdej grupy i ustalić odpowiednią nazwę grupy -narysować diagram obwodząc liniami poszczególne grupy i sytuując grupy pokrewne blisko siebie -dokonać prezentacji i przeglądu diagramu
C.Diagram macierzowy (matrix diagram)
D. Diagram drzewa (systems flow/tree diagram) Kolejność opracowywania diagramu typu drzewo jest następująca: - sformułować cel pracy - wykorzystując np. burze mózgów wypisujemy wszystkie czynniki powodujące występowanie danego problemu - występujące czynniki należy poddać analizie - otrzymane i uporządkowane czynniki lub czynności wykorzystujemy do narysowania diagramu drzewa
E.Diagram PDPC -Process Decision Programme Chart (wykres programowy procesu decyzji) Opracowanie diagramu PDPC można podzielić na następujące kroki: - powołanie zespołu oraz zdefiniowanie problemu i ustalenie celu -przeprowadzenie właściwej analizy, poczynając od podstawowego poziomu, stawiając wobec każdej gałęzi i każdego etapu pytania: co może się nie udać, jakie mogą wystąpić nieprzewidziane zdarzenia, jakie należy podając środki zaradcze -uzyskane odpowiedzi nanosi się na odpowiednie gałęzie, tworząc chronologiczny ciąg działań -narysowany diagram poddaje sie przeglądowi i dyskusji w grupie
F. Diagram strzałkowy (arrow diagram)
G. Macierzowa analiza danych- Matrix data analysis (nazywana także jako tablicowa analiza danych lub wykres analizy danych)
(cytat, str. 45) Zarządzanie jakością to wszystkie działania z zakresu zarządzania, które decydują o polityce jakości, celach i odpowiedzialności, a także o ich realizacji w ramach systemu jakości za pomocą takich środków, jak planowanie jakości, sterowanie jakością, zapewnienie i doskonalenie jakości.
(cytat, str. 35) Zarządzanie jakością to wszystkie działania z zakresu zarządzania, które decydują o polityce jakości, celach i odpowiedzialności, a także o ich realizacji w ramach systemu jakości za pomocą takich środków , jak planowanie jakości, sterowanie jakością, zapewnienie i doskonalenie jakości. W praktyce zarządzanie jakością polega na wdrożeniu, utrzymaniu i doskonaleniu systemu jakością oraz udowodnienie tych działań klientom, między innymi przez certyfikację systemu jakości, a także na wykazaniu, że posiadany system spełnia ich oczekiwania. Te ostatnie działania są zadaniem zapewnienia jakości.
(cytat, str. 331) Zarządzanie jakością oznacza skoordynowane działania dotyczące kierowania projektem i nadzorowania projektu w odniesieniu do jakości.
(cytat, str. 77) Zarządzanie jakością zgodnie z japońską normą przemusłąwą to: Tworzenie systemu przedsięwzięć, mającego na celu ekonomiczne wytwarzanie wyrobów i usług, spełniających wymagania klienta. Zarządzanie jakością musi zawierać trzy hierarchiczne uzytuowane warstwy: 1) politykę jakości, 2) strukturę organizacyjną, 3) zestaw procedur.
(cytat, str. 103) Korzyści organizacji posiadającej certyfikat systemu zarządzania jakością to: - większe zaufanie klientów do firmy; - lepsze poznanie potrzeb klienta; - ułatwienie wejścia na nowe rynki; - skrócenie czasu wytwarzania wyrobu/usługi; - oszczędności nakładów materiałowych; - poprawa planowania; - przejrzystość procesów; - poprawa terminowości usług; - poprawa dyscypliny budżetowej; - zmiana podejścia do jakości w przedsiębiorstwie.
(cytat, str. 94 - 96) Proces certyfikacji systemu zarządzania jakością w organizacji przeprowadzany przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji obejmuje następujące etapy: 1) kontakt z PCBC (zapytanie ofertowe klienta), 2) przegląd wniosku o wycenę kosztów 3) zawarcie umowy na proces certyfikacji 4) powołanie zespołu audytorów 5) audyt certyfikacyjny 6) raport z audytu (etap I, etap II) 7) opiniia Komitetu Technicznego ds. Certyfikacji Systemów Zarządzania, 8) decyzja o przyznaniu certyfikatu, 9) rozliczenie kosztów i przekazanie kopii raportu, 10) wydanie certyfikatu, 11) nadzór PCBC nad certyfikowanym systemem zarządzania jakością w okresie trzyletniej ważności certyfikatu.
(cytat, str. 141) System zarządzania jakością to rozwiązanie modelowe (projektowe) i jego rzeczywiste odwzorowanie w praktyce, którego determinantami są: - organizacja przedsiębiorstwa, - mechanizmy projakościowe, - zasoby zapewniające prawidłowe funkcjonowanie przedsiębiorstwa.
(cytat, str. 81 - 82) Zarządzanie jakością opiera się na ośmiu zasadach zarządzania jakością: 1. Orientacja na klienta (Customer focus). 2. Przywództwo (Leadership). 3. Zaangażowanie ludzi (Involvement of people). 4. Podejście procesowe (Process approach). 5. Systemowe podeście do zarządzania (System approach to management). 6. Ciągle doskonalenie (Continual improvement). 7. Podejmowanie decyzji na podstawie faktów (Factual approach to decision making). 8. Wzajemnie korzystne relacje z dostawcami (Mutually beneficial supplier relationships).
(cytat, str. 58) System zarządzania jakością traktować można jako skuteczne narzędzie do uporządkowania, a w dalszej kolejności doskonalenia metod zarządzania wykorzystywanych w firmie.
(parafraza, str. 29 - 30) Do najczęściej stosowanych instrumentów zarządzania jakością zalicza się: - Koła Jakości - Diagram przyczynowo-skutkowy Ishikawy - zasada Pareto - Metoda rozwinięta funkcji jakości (QFD) - Analiza przyczyn i skutków (FMEA) - SERVQAL.
(cytat, str. 127) Jeżeli zarządzanie jakością ma przynieść oczekiwane efekty w sferze ekonomicznej, organizacyjnej, technicznej, społecznej, to konieczne jest zrozumienie faktu, że pracownicy pragną być właścicielami problemów, badań, procesów, rozwiązań, uznania i ostatecznego sukcesu wynikającego z doskonalenia jakości.
(cytat, str. 31) Zarządzanie jakością ma swój początek w USA. Wiązało się to z wdro¬żeniem wielkich programów przemysłowych w sektorach wojskowym, kosmicznym, lotniczym i nuklearnym. Wówczas za cel postawiono sobie organizację systematycznego i opartego na ściśle określonych metodach zapobiegania przyczynom wadliwości.
(cytat, str. 184) W procesie zarządzania jakością nie chodzi o to, by wywoływać dobre wrażenie, ale o to, by realnie oceniać potencjalne możliwości prewencji wadliwości i szukać sposobów ich utrwalania. Jest to niezmiernie istotne zadanie w stosunku do przedsiębiorstwa, kierownictwa i każdego pracownika.
(cytat, str. 30) Główny problem w zarządzaniu jakością Crosby upatruje w tym, że na ogół każdy członek kadry zarządzającej dołączył do zespołu kierownictwa z określonego działu przedsiębiorstwa (finansowego, marketingu, handlowego), co warunkuje jego specyficzne podejście do kwestii kompleksowej jakości.