Cytaty i parafrazy dla: regu��a 80-20 (0 - 4 z 4)
Domański T.,
Księga marketingu,
Centrum Kreowania Liderów, Kłudzienko 1994
- W marketingu znana jest reguła 80/20, polegająca na tym, że, jeśli użytkowników danego produktu podzielimy na dwie równe ilościowo grupy, to zauważymy, iż pierwsza z nich, obejmująca regularnych i częstych nabywców produktu decyduje o 80% (!) naszych obrotów, podczas gdy druga, choć ilościowo równie liczna, przyczynia się tylko do 20% naszych obrotów.
(Domański T. 1994, s. 30) Komentarze i źródła pierwotne: – Kędzia 2004, s.84
Martyniak Z.,
Organizacja i zarządzanie,
Drukarnia ANTYKWA s.c, Kluczborg 1996
- Francuska badaczka A.Drevet twierdzi, że współczesny kierownik bywa żle poinformowany nie z powodu niedostatku informacji, ale ich nadmiaru. Dlatego na każdym stanowisku kierowniczym jest nieodzowne stosowanie zasady selekcji informacji. Zasada ta wynika z ogólniejszj reguły, wywodzącej się od wybitnego ekonomisty włoskiego V.Pareto, najczęściej określanej mianem reguły 20-80. W myśl tej zasady zaledwie 20% elementów jakiejś zbiorowości niejednorodnej reprezentuje 80% ciężaru gatunkowego całej zbiorowości. A więc 20% odbiorców kupuje 80% produkcji przedsiębiorstwa. Oczywiście relacje 20-80 należy traktować jako umowną. W rzeczywistości mogą występować dość znaczne odchylenia od tej proporcji, lecz główna idea zasady 20-80 pozostaje nie zmienionia. Na tej właśnie idei oparta jest metoda ABC, która stanowi i praktyczny instrument realizacji zasady selekcji.
W postępowaniu metoda ABC można wyróżnić trzy główne etapy. Etap pierwszy sprowadza się do obserwacji i rejestracji faktów. Obserwacja może obejmować wszystkie elementy rozpatrywanej zbiorowości (wyroby, operacje, zlecenia itp.) lub tylko pewną ich frakcję.
Kolejny etap sprowadza się do klasyfikacji danych uzyskanych w toku rejestraacji. W tym celu należy przede wszystkim uporządkować elementy według malejącego zużycia rocznego. Następnie tworzy się ciąg rosnący poprzez kumulowanie wartości uprzednio uporządkowanych. W dalszym ciągu wyznacza się zarówno kumulowanie liczby elementów, jak i kumulowane wartości cechy w liczbach względnych, przyjmując za 100% łączną liczbę elementów oraz maksymalną skumulowaną wartość cechy. Następnie sporządza się wykres ABC. Poprzez otrzymane punkty wykreśla się krzywą, zwaną ABC, gdyż jej charakterystyczny kształt pozwala wydzielić trzy strefy:
A, dla której 20% elementów odpowiada na 80% skumulowanej wartości cechy;
B, dla której 30% elementów stanowi 10% skumulowanej wartości cechy;
C, dla której 50% elementów stanowi 10% skumulowanej wartości cechy.
(Martyniak Z. 1996, s. 257-259)
Obłój K.,
Strategia sukcesu firmy,
Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1998
- Wielu autorów prac z dziedziny zarządzania i praktyków zna regułę "80/20". Mówi ona o tym, że 20% zdarzeń decyduje o 80% efektów, podczas gdy reszta zdarzeń, tj 80%, przyczynia się do uzyskania pozostałych 20% efektów.
(Obłój K. 1998, s. 27)
Bank J.,
Zarządzanie przez jakość,
Gebethner & Ska, Warszawa 1996
- "Vilferd Pareto był włoskim ekonomistą, który w okresie międzywojennym prowadził rozległe badania na temat dystrybucji dochodów. Odkrył, że w jego ojczyźnie zaledwie 20 proc. obywateli posiada aż 80 proc. majątku. W wyniku międzynarodowych badań porównawczych ustalił, że w innych krajach stosunek ten jest podobny. W końcu zdał sobie sprawę, że odkrył uniwersalną zasadę- 80 proc. wszystkich zdarzeń wynika z 20 proc. ich przyczyn.
(Bank J. 1996, s. 208-210)