Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 79) Unia Europejska aktywnie działa na rzecz internacjonalizacji działalności B+R w dwóch płaszczyznach: 1) współdziałanie krajów członkowskich i stowarzyszonych w celu koncentracji wysiłku na osiągnięciu wspólnych celów, 2) inicjowanie współpracy naukowo-technologicznej Unii jako całości i jej poszczególnych członków z krajami trzecimi, praktycznie z resztą świata.
Słowa kluczowe:internacjonalizacja, sfery, unia Komentarze i źródła pierwotne: A.M. Jeszka, Sektor usług logistycznych w teorii i praktyce, Difin, Warszawa 2009
(cytat, str. 16) Internacjonalizacja obejmuje wymianę surowców, produktów przemysłowych i usług, pieniędzy, idei i ludzi między dwoma lub większą liczbą państw. Wymiana oparta jest na teorii przewag kompara-tywnych wynikających głównie z lokalizacji. Motywem do podjęcia wymiany jest wzrost opłacalności produkcji w wyniku osiągania korzyści skali. Przedsiębiorstwa uczestniczące w tym procesie charakteryzuje różnorodność, a zatem oferowane przez nie produkty są zróżnicowane. Należy podkreślić, że internacjonalizacja gospodarki i społeczeństwa oparta jest na narodowych uczestnikach. Istotne znaczenie ma fakt, że władze państwowe odgrywają tu ważna rolę, bowiem kierują i kontrolują wymianę za pośrednictwem instrumentów monetarnych, polityki fiskalnej, zamówień rządowych, norm i standardów krajowych, a ponadto kierują i kontrolują przepływ ludności5.
Można więc stwierdzić, że internacjonalizacja jest wstępnym etapem globalizacji i jest oparta na kontaktach handlowych. Regulacje międzynarodowe skupione są wokół redukcji taryf ułatwiających wymianę handlową. W tej fazie to właśnie państwa dyktują tempo i zakres przemian.
(cytat, str. 228) Internacjonalizacja przedsiębiorstw podlega pomiarowi pod względem stopnia i zasięgu aktywności zagregowanymi syntetycznymi wskaźnikami oraz analitycznymi o charakterze strukturalnym i rynkowym.
(cytat, str. 10) Z kolei internalizacja rozwojowa polega na tym, że produkcja gotowych produktów lub ich elementów odbywa się za granicą, ale zbyt dotyczy głównie rynku krajowego.
(cytat, str. 10) Z kolei internacjonalizacja eksportowa występuje wtedy, gdy całokształt produkcji ma miejsce w kraju macierzystym, a sprzedaż odbywa się głównie na rynki zagraniczne.
(cytat, str. 10) Internacjonalizacja marginalna polega na tym, że produkcja i sprzedaż są związane z krajem macierzystym. Zbyt produktów za granicę ma marginalne znaczenie. Jest to podejscie charakterystyczne dla małych przedsiębiorstw.
(cytat, str. 9) Internacjonalizację ogólnie można określić jako przekraczanie przez procesy społeczne, we wszystkich dziedzinach życia ludzkiego ram krajowych i wchodzenie w relacje międzynarodowe.
(cytat, str. 10 - 11) W przypadku internacjonalizacji pełnej wszystkie funkcje w przedsiębiorstwie są zinternacjonalizowane. Wśród odmian tej kategorii wyróżnia się internacjonalizację lokalną i zintegrowaną . W internacjonalizacji pełnej zorientowanej lokalnie wymagania względem sprzedaży oraz obsługi rynków zagranicznych są zróżnicowane nacjonalnie lub regionalnie. Natomiast internacjonalizacja zintegrowana dotyczy ujednolicenia wszystkich funkcji w skali globalnej.
(cytat, str. 11) Do podstawowych czynnników ograniczających ekspansję na rynki zagraniczne należy zaliczyć: -brak zasobów rzeczowych i finansowych, -niedysponowanie odpowiednią kadrą menadżerską, -brak wiedzy i doświadczenia w działalności za granicą, -przepisy prawne i ograniczenia administracyjne, -niestabilna sytuacja polityczna, -niski poziom infrastruktury technicznej, -bariery komunikowania się i odmienność kulturowa, -biurokracja i korupcja, -silne postawy etnocentryczne.
(cytat, str. 13 - 14) Natura internacjonalizacji (...) Na płaszczyźnie przedsiębiorstwa internacjonalizacja jest przesłanką genezy i rozwoju marketingu międzynarodowego, a więc sztuki i umiejętności - filozofii aktywnego działania firmy w coraz bardziej złożonym, wielowymiarowym otoczeniu rynku międzynarodowego i globalnego. Konsekwencją procesów internacjonalizacji i decyzji przedsiębiorstw o umiędzynarodowieniu swojej działalności są bowiem określone rozstrzygnięcia dotyczące strategii wejścia i form obecności na rynkach zagranicznych. Decyzje w tym zakresie stanowią podstawowe wyróżniki marketingu przedsiębiorstwa, którego orientacja jest skierowana na zagranicę, różnorodne formy współpracy i rywalizacji w wymiarach międzynarodowym i globalnym. (...) Internacjonalizacja na płaszczyźnie państwa wyraża otwarcie systemu jego gospodarki na świat, na wymianę międzynarodową, wzrost powiązań ekonomicznych poszczególnych krajów i szersze niż dotychczas włączenie ich w międzynarodowy podział pracy.
(cytat, str. 16 - 17) Przesłanki internacjonalizacji działalności przedsiębiorstw (...) Wśród przesłanek ekonomicznych podstawowe znaczenie dla internacjonalizacji mają: osiągnięty poziom rozwoju gospodarki światowej jako całości i poszczególnych państw, postęp techniczny, zakres i głębokość zmian strukturalnych w gospodarce światowej, kształt i formy międzynarodowego podziału pracy, nieustanny rozwój nauki, techniki i technologii, rewolucyjne przeobrażenia w sektorach technologii informacyjnych i informatycznych (gromadzenie, przechowywanie i transmisja informacji przy użyciu Internetu), a także dążenia rozwojowe przedsiębiorstw oparte na koncentracji kapitału, powiększaniu rozmiarów i pomnażaniu swej wartości rynkowej.
(cytat, str. 19) Globalizacja - jako zasadniczy megatrend rozwoju współczesnego świata - jest zjawiskiem złożonym i wielowymiarowym. Obejmuje bowiem większość lub nawet wszystkie obszary aktywności społecznej, kulturowej, politycznej i ekonomicznej wykraczające poza obszar danego państwa, jego społeczeństwa i gospodarki. Procesy globalizacji dotyczą rynków i strategii funkcjonowania przedsiębiorstw, finansów, technologii, badań i rozwoju oraz wiedzy, stylów życia, modeli konsumpcji i dostępu do kultury, stylu rządzenia oraz regulacji prawnych. Podmiotem procesów internacjonalizacji i globalizacji jest określony typ przedsiębiorstwa - korporacja transnarodowa (przedsiębiorstwo międzynarodowe, wielonarodowe, globalne). Należy je postrzegać w podwójnym wymiarze, po pierwsze - jako przesłankę procesów internacjonalizacji i globalizacji, a po drugie - w charakterze ich konsekwencji.
(cytat, str. 20) Internacjonalizacja jako proces, zjawisko czy typ zachowań rynkowych przedsiębiorstw ma określoną podbudowę teoretyczną, formułowaną na gruncie makro- i mikroekonomii. Spotykane w literaturze teorie internacjonalizacji starają się opisac i wyjaśnic jej genezę i dynamikę oraz pogrupowac i sklasyfikowac różnorodne motywy ekspansji zagranicznej firm. Można je ując w trzy podstawowe grupy: 1) teorie makroekonomiczne 2) teorie mikroekonomiczne 3) teorie eklektyczne
(cytat, str. 23) "J.H.Dunning upatruję istotę internacjonalizacji współczesnych stosunków ekonomicznych, w tym zwłaszcza skłonności przedsiębiorstw do nawiązywania partnerskiej współpracy za granicą(łącznie z inwestowaniem), w "funkcji korzyści"."
(cytat, str. 14) "Internacjonalizacja nie stanowi jednak biernej "formy działalności", lecz jest określonym, złożonym zjawiskiem, procesem i dążeniem do umiędzynarodowienia pola rynkowych interesów przedsiębiorstwa."
(cytat, str. 14) "Równocześnie internacjonalizacja stanowi także jeden z zasadniczych obszarów rozważań mikroekonomicznych - teorii przedsiębiorstwa, strategii rozwoju, zarządzania i marketingu. Właśnie na tej płaszczyźnie, mikroekonomii, pojęcie internacjonalizacji wypełnia się określoną, konkretną treścią o podwójnym charakterze."
(cytat, str. 13) "Istota internacjonalizacji jako zjawiska czy procesu umiędzynarodowienia jest wyjaśniania na dwóch płaszczyznach: państwa i przedsiębiorstwa."
(cytat, str. 13) "Przyczyny tego stanu rzeczy należy upatrywać w tendencjach liberalizacji i deregulacji gospodarek krajowych, stanowiących przejaw otwierania się na świat oraz włączania ich w rynek międzynarodowy i globalny, w postępujących procesach integracyjnych w skali światowej i powstaniu wielkich ponadnarodowych ugrupowań, jak Unia Europejska, NAFTA, ASEAN, MERCOSUR,APEC i inne, rozległej aktywności państwa określanych mianem "tygrysów azjatyckich""
(cytat, str. 13) "We współczesnej gospodarce internacjonalizacja staje się zjawiskiem coraz bardziej powszechnym i znaczącym.Różnorodne formy międzynarodowej współpracy gospodarczej państw i przedsiębiorstw, w tym zwłaszcza korporacji transnarodowych, stanowią swoisty signum temporis gospodarki współczesnego świata, który staje się coraz bardziej globalnym rynkiem(T.Levitt) lub globalną wioską(M.McLuhan)"