Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 188) Im bardziej zmonopolizowany jest rynek, im mniejsza jest elastyczność popytu względem ceny zawierającej podatek, tym większe są możliwości przerzucenia skutków opodatkowania na nabywców (konsumentów).
(cytat, str. 185) Przy niskich skalach progresji podatkowej dochody państwa rosną szybko, gdyż niewielki ciężar podatkowy powoduje wzrost aktywności gospodarczej, a w konsekwencji wzrost dochodów będących przedmiotem opodatkowania. W miarę podnoszenia stawki podatkowej dochody jeszcze rosną, ale wolniej.
(cytat, str. 177) Podatki mogą wpływać na stopień wykorzystania zasobów w gospodarce. Stąd też w gospodarce rynkowej tak duże znaczenie przywiązuje się do skutków, jakie wywołują ciężary podatkowe. Skutki te określane są obrazowo jako "spustoszenie podatkowe".
(cytat, str. 155) Podatek jest wielce złożoną kategorią prawną, fiskalną, ekonomiczną, polityczną, społeczną. Fiskalną, ponieważ podatek jest podstawowym narzędziem przyjmowania przez państwo dochodów i zaspokajania popytu na pieniądz. Ekonomiczne znaczenie podatku polega na tym, że skutkiem nakładania podatków jest zmiana w sytuacji dochodowej i majątkowej podatników, co wpływa na ich zachowanie, na podejmowanie decyzji gospodarczych, konsumpcyjnych, o oszczędzaniu, itp.
(cytat, str. 161) Zwolnienia podatkowe polegają na tym, że państwo w ramach prowadzonej polityki fiskalnej wyłącza pewną grupę podatników lub pewną część przedmiotu opodatkowania z obowiązku zapłacenia podatku.
(cytat, str. 166) Twórcą pierwszych zasad podatkowych był Adam Smith, który sformułował cztery podstawowe kanony podatkowe: równość, pewność, dogodność, taniość.
(cytat, str. 23) Przez płynność finansowa rozumie się zdolność przedsiębiorstwa do terminowego regulowania zobowiązań - możliwość pokrywania wszelkiego rodzaju wydatków związanych z prowadzona działalnością. Płynność finansowa odgrywa istotną rolę w ocenie kondycji finansowej przedsiębiorstwa, zwłaszcza w zakresie bezpieczeństwa finansowego, umożliwiającego dalsze jego funkcjonowanie.
(cytat, str. 23) Przedmiotami finansowania są: - każde zmniejszenie pasywów (kapitału własnego lub zobowiązań), np. spłata kredytu bankowego, wykup obligacji lub akcji własnych, spadek stanu zobowiązań operacyjnych - każde zwiększenie aktywów, np. zakup środka trwałego, zakup wartości niematerialnych i prawnych, wzrost stanu należności, wzrost stanu środków pieniężnych
(parafraza, str. 63) W wielu krajach rozwijających się - a także rozwiniętych - państwo za często zużywa zbyt dużo energii na robienie rzeczy, których robić nie powinno. Odrywa to je od tego, co robić powinno. Problem polega nie tyle na tym, że jest za dużo państwa, lecz na tym, że nie robi ono należytych rzeczy. Na ogół konkurujące między sobą przedsiębiorstwa prywatne mogą spełniać takie funkcje bardziej efektywnie. Jest to argument za prywatyzacją, czyli przekształceniem państwowych branż i firm w prywatne. Żeby prywatyzacja mogła się przyczynić do wzrostu gospodarki, muszą być jednak spełnione pewne warunki wstępne. Także sposób jej przeprowadzenia ma duże znaczenie.
(cytat, str. 78 - 79) Za ideologią wolnego rynku stoi model, przypisywany Adamowi Smithowi, zgodnie z którym siły rynkowe - motyw zysku - tak jakby niewidzialną ręką popychają gospodarkę w kierunku efektywnych wyników. Jednym z wielkich osiągnięć współczesnej ekonomii jest pokazanie, w jakim sensie i po spełnieniu jakich warunków wniosek Smitha jest prawidłowy. Okazuje się, że warunki te są wysoce restrykcyjne. W rzeczy samej najnowsze osiągnięcia teorii ekonomicznej - paradoksalnie dokonane w okresie najbardziej nieustępliwej pogoni za realizacją polityki wynikającej z porozumienia waszyngtońskiego - wykazały, że ilekroć informacja jest niedoskonała i rynek niekompletny, czyli - można powiedzieć - zawsze, zwłaszcza w krajach rozwijających się, tylekroć działanie niewidzialnej ręki jest w najwyższym stopniu niedoskonałe. Znamienne jest to, że pożądane są pewne interwencje rządu, które, co do zasady, mogą poprawić efektywność rynku. Te ograniczenia nałożone na warunki efektywności rynku są ważne - wiele kluczowych działań państwa można rozumieć jako odpowiedź na zawodność rynku. Teraz już wiemy, że gdyby informacja była doskonała, rynki finansowe odgrywałyby małą rolę - i mała rola przypadałaby regulacji rynku finansowego. Gdyby konkurencja była automatycznie doskonała, urzędy antytrustowe byłyby niepotrzebne.
(cytat, str. 8) 1. Za ochronę informacji niejawnych odpowiada kierownik jednostki organizacyjnej, któremu podlega bezpośrednio pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych, zwany dalej "pełnomocnikiem ochrony". 2. Pełnomocnik ochrony zobowiązany jest do: 1) zapewnienia przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych przez wszystkich pracowników jednostki organizacyjnej mających dostęp do informacji niejawnych, w zakresie wyszczególnionym poświadczeniu bezpieczeństwa; 2) Organizowania stałej działalności profilaktyczno - szkoleniowej w celu rozwinięcia u pracowników nawyku przezorności oraz właściwego postępowania z dokumentami i wiadomościami niejawnymi; 3) Bieżącego nadzoru nad stosowaniem środków ochrony fizycznej; 4) Opracowania planu ochrony jednostki organizacyjnej i nadzorowanie jego realizacji oraz planu postępowania z materiałami zawierającymi informacje niejawne stanowiące tajemnicę państwową w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego; 5) Przeprowadzenia zwykłych postępowań sprawdzających wobec pracowników mających dostęp do informacji niejawnych o klauzuli "poufne" i "zastrzeżone" - na pisemne polecenie kierownika jednostki organizacyjnej. 6) Prowadzenie szkoleń z zakresu ochrony informacji niejawnych w jednostce organizacyjnej; 7) Podejmowanie działań zmierzających do wyjaśnienia okoliczności naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych, zawiadamiających o tym kierownika jednostki organizacyjnej, a w przypadku naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych, oznaczonych klauzulą "poufne" i wyższą, również właściwą służę ochrony państwa. 3. Pełnomocnik ochrony, oprócz ustawowych obowiązków, powinien raz w roku dokonać analizy i oceny stanu ochrony tajemnicy służbowej w jednostce organizacyjnej. Opracowany dokument przedstawia kierownikowi jednostki organizacyjnej.
(cytat, str. 85) Głównymi przyczynami zawodności państwa są: - ograniczenia informacji, - ograniczona kontrola nad działaniem prywatnych rynków, - ograniczona kontrola nad biurokracją, - ograniczenia o charakterze politycznym.
(cytat, str. 113) Jeśli nie określimy jasno, na czym polega nasza podstawowa działalność, nie będziemy w stanie efektywnie zaprojektować i zarządzać wynikami na poziomie organizacji czy tez sformułować celów, struktury oraz metody zarządzania na poziomie procesu i stanowiska pracy.
(cytat, str. 43) Wszystkie efekty funkcjonowania organizacji powstają z plątaniny międzywydziałowych procesów takich, jak np.: opracowywanie nowych produktów, proces zaopatrzenia, proces produkcji, proces sprzedaży, proces dystrybucji czy też proces fakturowania i ściągania należności.
(cytat, str. 50) W potocznym rozumieniu państwo to zespół instytucji centralnych oraz lokalnych i urzędów publicznych, a także ludzie: politycy i urzędnicy. Najczęściej jednak państwo pojmowane jest jako złożona, wieloszczeblowa struktura administracyjna społeczeństwa zamieszkującego określone terytorium dysponująca władzą ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą.
(cytat, str. 51) Wśród ekonomicznych funkcji państwa należy wymienić: - tworzenie ładu instytucjonalno-prawnego, - funkcję efektywności, zwaną także alokacyjną, - funkcję stabilizacyjną, - funkcję sprawiedliwości, zwaną także redystrybucyjną.
(cytat, str. 54) W ramach polityki makroekonomicznej państwo posługuje się dwoma zestawami narzędzi: - polityką fiskalną, wykorzystując w tym celu system podatkowy i budżetowy - polityką monetarną, wpływając na podaż pieniądza, stopy procentowe, kursy walut.