Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
Andrzej Balicki,
Analiza rynku. ,
Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania w Gdańsku, Gdańsk 2002, ISBN: 83-913162-1-1 (34+0)
(cytat, str. 48) Do podstawowych celów badania budżetów domowych należy określenie charakteru i kierunku oraz siły zależności pomiędzy rozmiarami wydatków na określone cele a rozmiarami dochodów .
(cytat, str. 43) Im wyższy jest udział gospodarki, w porównaniu z budżetem i innymi źródłami, w finansowaniu GERD, tym większa racjonalność w pracach B+R na potrzeby przemysłu.
Słowa kluczowe:GERD, wydatki, sfera Komentarze i źródła pierwotne: A.M. Jeszka, Sektor usług logistycznych w teorii i praktyce, Difin, Warszawa 2009
(cytat, str. 23) Metoda porównań wydatków (nakładów) na działalność naukowo-badawczą i badawczo-rozwojową (B+R) poszczególnych państw, zwłaszcza członków OECD, w tym UE, opiera się na wydatkach krajowych brutto (Gross Domestic Expenditure on R&D, w skróce GERD).
Słowa kluczowe:GERD, wydatki, sfera Komentarze i źródła pierwotne: A.M. Jeszka, Sektor usług logistycznych w teorii i praktyce, Difin, Warszawa 2009
(cytat, str. 199) Treść wydatków publicznych jest zawarta w ich nazwie. Wynika z niej, że wydatki te ponoszone są na realizację zadań publicznych, są dokonywane w celu zaspokojenia potrzeb zbiorowych lub/i potrzeb indywidualnych, których ranga jest na tyle wysoka, że władze publiczne decydują się albo na całkowite, albo na częściowe ich finansowanie ze środków publicznych.
(cytat, str. 154) Pomimo reformy decentralizacyjnej udział jednostek samorządu terytorialnego w wydatkach, a zwłaszcza w dochodach sektora publicznego w Polsce jest nadal niewielki.
(cytat, str. 207) Jednostki samorządu terytorialnego w Polsce realizując zadania coraz częściej sięgają do zewnętrznych źródeł zasilania finansowego. Wynika to z jednej strony z niedostosowania własnych źródeł oraz subwencji i dotacji do zakresu realizowanych zadań, a także z podejmowania szeregu przedsięwzięć o charakterze fakultatywnym, w celu lepszego zaspokojenia potrzeb społeczności lokalnych.
(cytat, str. 205) Jednostki samorządu terytorialnego muszą przeznaczać przychody zwrotne na sfinansowanie wydatków, a nie wydatków i rozchodów. Jednostki samorządu terytorialnego w Polsce nie mogą więc zaciągać kredytów i pożyczek na spłatę długu zaciągniętego wcześniej.
(cytat, str. 203) Zgodnie z art. 216 ust. 5 Konstytucji nie wolno zaciągać pożyczek lub udzielać gwarancji i poręczeń finansowych, które spowodowałyby, że państwowy dług publiczny (PDP) przekroczyłby wartość 60% rocznego produktu krajowego brutto (PKB). Jednakże już w sytuacji, gdy dług publiczny osiągnie poziom 50% PKB przepisy prawne obligują podmioty sektora finansów publicznych do wprowadzenia procedur ostrożnościowych i sanacyjnych.
(cytat, str. 160) Podstawowa zasada gospodarki budżetowej sprowadza się do dokonywania wydatków budżetowych w granicach kwot zaplanowanych w budżecie. Oznacza to, że budżet jest planem dyrektywnym i przekraczanie wydatków zaplanowanych na poszczególne zadania stanowi istotne naruszenie prawa.
(cytat, str. 159) Działy budżetu stanowią najszerszą przedmiotową podziałkę klasyfikacji budżetowej i sprowadzają się do podziału dochodów i wydatków budżetu według dziedzin działalności. Pokrywają się one z klasyfikacją gospodarki dokonaną przez GUS. Działami budżetu są m.in.: oświata i wychowanie, opieka społeczna, kultura, ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, itp.
(cytat, str. 102) Pod pojęciem długu publicznego należy rozumieć wszelkiego rodzaju zobowiązania instytucji sektora publicznego z tytułu zaciągniętych pożyczek, kredytów bankowych oraz innych wymagalnych zobowiązań podmiotów tego sektora.
(cytat, str. 102) Dług publiczny to skumulowane zobowiązania sektora publicznego, narosłe z finansowania nadwyżki wydatków ponad dochody w kolejnych okresach.
(cytat, str. 86) "Wydatki wyrażają każdy odpływ środków pieniężnych, bez względu na jego cel. Aby wydatek stał się kosztem, musi nastąpić zużycie czynników produkcji, które zakupiono(na które wydatkowano środki pieniężne)."
(cytat, str. 16) Dopóki nie wzrosną wydatki konsumpcyjne i inwestycyjne, bezrobocie będzie się utrzymywać na wysokim poziomie. Nie istnieją żadne automatyczne siły przybliżające gospodarkę do stanu pełnego zatrudnienia.
(cytat, str. 61) Wydatek (ang. expence) zaś to wypływ środków pieniężnych z firmy i mieści się w ogólnej definicji nakładów, ale nie każdy nakład jest wydatkiem, jak też nie każdy koszt wiąże się z wydatkiem.
(cytat, str. 116) Wydatki rządowe, w przeciwieństwie do pozostałych elementów popytu globalnego, nie są wrażliwe na zmiany stopy procentowej Właściwie to zmiany poziomu zakupów rządowych wywołują między innymi zmiany w poziomie stopy procentowej, a nie na odwrót,
(cytat, str. 70) wydatek jest jedną z najważniejszych kategorii ekonomicznych i finansowych, odnoszącą się tylko do tych części operacji pieniężnych. W sensie ekonomicznym wydatek oznacza nabycie cząstki dochodu narodowego (PKB).
(cytat, str. 25) Koszt, czyli wydatki, które są bezpośrednio powiązane z uzyskiwaniem przychodów ze sprzedaży, mają natychmiastowy i bezpośredni wpływ na zyski. Są to na przykład: płace, opłaty czynszowe, podatki, wydatki na ogrzewanie i na oświetlenie czy na przesyłki pocztowe.