Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 82) Nowe rynki rzadko kiedy powstają spontanicznie, za pomocą tajemniczego procesu autogeneracji. Genialne pomysły zawsze będą częścią procesu kretywnego myślenia, ale ważniejsze jest istnienie logicznego procesu za pomocą którego przedsiębiorstwa mogą rozwijać kreatowyność pracowników, identyfikować i badać nowe kierunki konkurowania, i konsolidować kontrolę nad pojawiającymi się rynkowymi okazjami.
(cytat, str. 82) Powszechna wiedza mówi, że jest praktycznie niemożliwe aby duże przedsiębiorstwo było napradł innowacyjne. Nowe przedsiębiorstwa, nie obciążone nadmierną biurokracją i krótkoterminowym myśleniem istnieją mimo tego sytemu, a nie z jego powodu. Mimo tego nikt nie wierzy, żę pracownicy dużych przedsiębiorstw sa mniej innowacyjni od ich kolegów w małych firmach.
(cytat, str. 102) Innowacyjność określana jest często jako "zdolność i motywacja gospodarki lub przedsiębiorstw do ustawicznego poszukiwania i wykorzystywania w praktyce wyników badań naukowych, nowych koncepcji, pomysłów i wynalazków
Słowa kluczowe:innowacyjność Komentarze i źródła pierwotne: A.M. Jeszka, Sektor usług logistycznych w teorii i praktyce, Difin, Warszawa 2009
(parafraza, str. 21) Innowacyjność, jako czynnik kształtowania konkurencyjności wynika z kilku przesłanek: - innowacyjność zawiera element nowości i zmiany, ma zatem charakter dynamiczny i twórczy, - innowacyjność jest czynnikiem powiązanym z pozostałymi czynnikami oddziałującymi na wzrost konkurencyjności zarówno na wejściu. jak i na wyjściu, co oznacza oddziaływanie na ogólną efektywność działań firmy, - oddziaływanie innowacji na pozostałeczynniki w kontekście konkurencji ma na ogół charakter synergicznie pozytywny, - iinowacje silnie oddziałują na kreowanie popytu rynkowego, który jest niezwykle ważnym czynnikiem kształtowania konkurencyjności.
(parafraza, str. 67) Dla osiągnięcia strategicznego celu polityki, który ukierunkowany jest na wzrost innowacyjności przedsiębiorstw dla utrzymania gospodarki na ścieżce szybkiego rozwoju i dla tworzenia nowych, lepszych miejsc pracy, wszystkie innowacyjne działania powinny być wdrażane w pięciu strategicznych kierunkach: 1) kadra dla nowoczesnej gospodarki, 2) badania na rzecz gospodarki, 3) własność intelektualana dla innowacji, 4) kapitał na innowacje, 5) infrastruktura dla innowacji.
(cytat, str. 31 - 32) 3. Innowacja marketingowa polega na wprowadzeniu nowych lub istotnie udoskonalonych metod sprzedaży lub marketingu, zaplanowanych celem podwyższenia atrakcyjności produktów w określonych segmentach rynku lub wejścia na nowe rynki (penetracja nowych rynków). Tego rodzaju innowacja obejmuje istotne zmiany w wyglądzie produktu i jego opakowaniu. Celem innowacji marketingowych może być planowe opanowanie nowych rynków produktowych, geograficznych lub demograficznych. Nowe lub istotnie udoskonalone metody marketingu obejmują wprowadzenie nowych metod sprzedaży, takich jak: sprzedaż przez Internet lub sprzedaż bezpośrednia. Innowacje produktowe wymagają wprowadzenia na rynki nowych produktów. Wprowadzenie nowego produktu nie jest innowacją marketingową samą w sobie. Tego rodzaju innowacja musi także obejmować wprowadzenie nowej strategii marketingowej lub nowej metody.
(cytat, str. 31) 1. Innowacja produktowa utożsamiana z wprowadzeniem towaru lub usługi, które są nowe lub istotnie udoskonalone w odniesieniu do ich możliwości lub zamierzonego wykorzystania. Chodzi tu o istotne zmiany w legalnym oprogramowaniu, komponentach i materiałach, łatwości użytkowania, warunkach technicznych lub innych parametrach funkcjonalnych. Produkty nowe to towary i usługi, które różnią się istotnie pod względem swoich możliwości w porównaniu do poprzednio wytwarzanych produktów lub różnią się celowym zastosowaniem. Istotne udoskonalenia istniejących produktów polegają na zmianach w materiałach, komponentach i innych właściwościach, które podwyższają ich funkcjonalność lub obniżają koszty np. wprowadzenie systemu hamowania ABS w samochodach o konwencjonalnym układzie hamowania lub wykorzystanie oddychających tkanin do produkcji odzieży.
(cytat, str. 32) 4. Innowacja organizacyjna polega na wprowadzeniu nowych lub istotnych udoskonaleń w strukturze przedsiębiorstwa lub metodach zarządzania, zaplanowanych, aby podwyższyć zdolność przedsiębiorstwa do wprowadzania innowacji lub jakości i efektywności przebiegów pracy. Chodzi tu o istotne zmiany w praktykach biznesowych, organizacji miejsca pracy i kontaktach z innymi firmami.
(cytat, str. 31) 2. Innowacja procesowa polega na wprowadzeniu nowej lub istotnie udoskonalonej metody produkcji, dostaw lub dystrybucji, zaplanowanej po to, aby osiągnąć istotną poprawę jakości, efektywności produkcji, jej elastyczności, podaży towarów lub usług, ochrony środowiska pracy i jej bezpieczeństwa. Metody te obejmują zmiany w określonych technikach, wyposażeniu i/lub oprogramowaniu, np. wprowadzenie nowego automatycznego sprzętu do produkcji, wspomaganego komputerem projektowania wyrobów. Innowacje procesowe obejmują także istotne udoskonalenia w procesach operacyjnych wspierających działania, takie jak: zakupy, księgowanie, obliczanie i konserwacja. Metody dostaw i dystrybucji dotyczą logistyki przedsiębiorstwa, obejmując sprzęt, oprogramowanie i techniki dla źródłowych czynników produkcji, rozmieszczenia zasobów wewnątrz firmy i dostarczenia produktów finalnych do odbiorcy, np. wprowadzenie zakodowanych systemów śledzenia, śledzenie usług transportowych (GPS). Do tej grupy należą także metody zapewnienia usług.
(cytat, str. 162 - 163) (...) w modelu SIS innowacyjność postrzegana jest jako taka zmiana, która znajduje zainteresowanie finalnych odbiorców oferowanego dobra. Oznacza to, że proces świadczenia usług edukacyjnych podlega walidacji, a tym samym oceniane są przygotowane i wprowadzone zmiany.
(cytat, str. 26 - 27) Tworzenie przez państwa podlegające transformacji systemu wymuszającego innowacyjność i konkurencyjność, zdaniem G. Kołodki przebiega w trzech płaszczyznach: - stabilizacji makroekonomicznej, - zmian instytucjonalnych, - restrukturyzacji sił wytwórczych.
(cytat, str. 31) Państwo w sposób istotny może oddziaływać na zachowania innowacyjne i ekologiczne przedsiębiorstw nie tylko poprzez zdroworozsądkowe normy, regulacje prawne, ale także realizując stosowną politykę pieniężno-kredytową oraz politykę podatkową. Za pomocą odpowiednich instrumentów Państwo może zachęcać do inwestowania w czyste technologie.
(cytat, str. 219) Innowacyjność, czyli narzędzie pokonania konkurencji w przyszłości, w coraz większym stopniu staje się wynikiem synergii zespołowej - a także przywilejem nielicznych utalentowanych jednostek.
(cytat, str. 63) Innowacyjność, elastyczność i przedsiębiorczość są cechami przedsiębiorstwa niezbędnymi dla uniknięcia efektów starzenia się oraz nadmiernej stabilizacji organizacji. Są to procesy tkwiące u źródeł zdolności do samoodnowy.
(cytat, str. 22 - 23) Na silnie konkurencyjnym rynku w ramach gospodarki opartej na wiedzy innowacyjność uważa się za niezbędny warunek przetrwania firmy. W dużej mierze koncentruje się ona na wyrobach i świadczonych usługach, ale dotyczy też całości organizacji, jej form i sposobów realizacji działalności. W efekcie tego wydatki ponoszone na prace badawczo-naukowe w USA i innych zaawansowanych gospodarkach wykazują silny i stabilny wzrost.
(cytat, str. 16) Z kolei innowacyjność rozumiana jest jako skłonność i zdolność tworzenia nowych i doskonalenia istniejących produktów, nowych technologii i organizacji oraz systemów zarządzania i motywacji. Stałą skłonność do wprowadzania innowacji i podejmowania ryzyka inwestycyjnego uznaje się za najistotniejszą cechę zachowań przedsiębiorczych stanowiących "serce" mikroekonomicznego mechanizmu rozwoju 1997, s. 10.
(cytat, str. 31) W jej ramach mieszczą się różnorodne działania i rozwiązania, nie tylko te, które tradycyjnie kojarzone są z określeniami "innowacja" czy "innowacyjny". Dotyczy to przede wszystkim całego spektrum procesów zarządczych nieodnoszących się wyłącznie do procesu produkcji czy produktu, ale do każdego obszaru działalności przedsiębiorstwa.
(cytat, str. 32) Patrzenie na innowacyjność wyłącznie przez pryzmat konieczności współzawodnictwa rynkowego, bez zwracania uwagi na przesłanki leżące po stronie nabywców doprowadzić może do generowania i wdrażania rozwiązań innowacyjnych, które nie przyczynią się do poprawy relacji z finalnymi nabywcami, stając się jedynie zbędnym balastem niepotrzebnie obciążającym budżet przedsiębiorstwa.