Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 215) Prywatyzacja pośrednia stanowi drugi etap przekształceń własnościowych, następujący po etapie komercjalizacji. Polega ona głównie na nieodpłatnym i odpłatnym zbywaniu należących do Skarbu Państwa akcji lub udziałów spółek powstałych w wyniku komercjalizacji. Akcje te są zbywane przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa.
Słowa kluczowe:prywatyzacja, posrednia Komentarze i źródła pierwotne: M. Ciesielski, Rynek usług logistycznych, Difin, Warszawa 2005
(cytat, str. 210) Jako prywatyzację można ogólnie uznać podejmowanie działań zmierzających do minimalizacji udziału sektora państwowego we własności jednostek gospodarczych.
Słowa kluczowe:prywatyzacja Komentarze i źródła pierwotne: M. Ciesielski, Rynek usług logistycznych, Difin, Warszawa 2005
(cytat, str. 42) Istnieje jednak zasadnicza różnica między pożyczkami udzielanymi przez prywatnych pożyczkodawców a tymi, których udziela agencja rządowa. Każdy prywatny pożyczkodawca ryzykuje swoimi własnymi funduszami. (Bankier ryzykuje funduszami, które powierzyli mu inni, to prawda; jednak jeśli straci pieniądze, to albo będzie musiał wydać sporo własnych funduszy, albo wypadnie z rynku). Gdy ludzie ryzykują własnymi funduszami, zazwyczaj starają się dokładnie ustalić, czy zabezpieczające pożyczkę aktywa mają odpowiednią wartość, czy przedsiębiorstwo jest dobrze prowadzone, zaś pożyczkobiorca — uczciwy. Gdyby rząd działał wedle takich samych ścisłych standardów, nie byłoby w ogóle żadnych argumentów, by miał wkraczać na to pole. Dlaczego robić dokładnie to, co robią już podmioty prywatne? Ale rząd prawie zawsze działa według odmiennych standardów.
(parafraza, str. 63) W wielu krajach rozwijających się - a także rozwiniętych - państwo za często zużywa zbyt dużo energii na robienie rzeczy, których robić nie powinno. Odrywa to je od tego, co robić powinno. Problem polega nie tyle na tym, że jest za dużo państwa, lecz na tym, że nie robi ono należytych rzeczy. Na ogół konkurujące między sobą przedsiębiorstwa prywatne mogą spełniać takie funkcje bardziej efektywnie. Jest to argument za prywatyzacją, czyli przekształceniem państwowych branż i firm w prywatne. Żeby prywatyzacja mogła się przyczynić do wzrostu gospodarki, muszą być jednak spełnione pewne warunki wstępne. Także sposób jej przeprowadzenia ma duże znaczenie.
(cytat, str. 73 - 74) Prywatyzacja, liberalizacja i stabilizacja w skali makro stworzą klimat sprzyjający inwestycjom, w tym zagranicznym. Te inwestycje zapewnią wzrost. Zagraniczny biznes przyniesie ze sobą nowoczesną technikę i dostęp do obcych rynków, co stworzy nowe możliwości zatrudnienia. Zagraniczne spółki mają też dostęp do źródeł finansowania, co jest szczególnie istotne w tych krajach rozwijających się, w których instytucje finansowe są słabe. Poza tym zagraniczne inwestycje bezpośrednie odegrały ważną rolę w wielu - jakkolwiek nie we wszystkich - przypadkach uwieńczonego największym powodzeniem rozwoju gospodarczego w takich krajach, jak Singapur i Malezja, a nawet w Chinach. To wszystko prawda, tyle że są też autentyczne minusy. Kiedy zagraniczne firmy wchodzą do jakiegoś kraju, często niszczą miejscowych konkurentów, niwecząc dążenia właścicieli małych przedsiębiorstw, którzy mieli nadzieję rozwinąć krajowy przemysł.
(cytat, str. 230) Cele prywatyzacji można podzielić na końcowe i etapowe. Cele końcowe dotyczą zajęcia przez przedsiębiorstwa strategicznej pozycji ekonomiczno-technicznej na rynku oraz osiągnięcie znaczącego tempa rozwoju. Cele etapowe natomiast są wyrażone przez przeniesienie praw własności na inwestora prywatnego, czy to przy zastosowaniu drogi kapitałowej lub likwidacyjnej, czy też dokonując łączenia bądź podziału przedsiębiorstwa, ewentualnie stosując rozmaite rodzaje umów o zarządzanie.
(cytat, str. 200) Pojęcie prywatyzacji występuje w dwóch znaczeniach: szerszym i węższym . Prywatyzacja w węższym znaczeniu to proces polegający na przyjmowaniu praw (z reguły własności) do majątku przedsiębiorstw państwowych przez podmioty prywatne (na przykład spółki, osoby fizyczne) oraz uzyskiwanie przez nie wypływu na funkcjonowanie tych przedsiębiorstw. W szerszym, makroekonomicznym znaczeniu prywatyzacja to działanie mające na celu ograniczenie roli państwa w gospodarce, wzrost znaczenia własności prywatnej.
(cytat, str. 18) Projekt finance należy odróżnić od prwatyzacji, która: - albo przeniosi własność majątku sektora publicznego do sektora prywatnego, co niekoniecznie wiąże się z zastosowaniem project finance, ponieważ sprywatyzowana firma państwowa może zapewnić sobie niezbędne finansowanie w postaci kredytu bieżącego; - albo umożliwia firmie prywatnej świadczenie usług, które wcześniej dostarczał podmiot publiczny (np sprzątanie ulic)- również w tym przypadku nie ma konieczności stosowania project finance, ponieważ firma nie zawsze wymaga nowych inwestycji, nie potrzebuje więc dodatkowego finansowania, a w razie konieczności podjęcia inwestycji w celu zapewnienia usług może posłużyć się kredytem bieżącym.
(cytat, str. 109) Ideę upowszechnienia własności zamiast poprzez rozdawnictwo bonów postawiono natomiast zrealizować częściowo w ramach tzw. Programu Powszechnej Prywatyzacji.
(cytat, str. 12 - 13) Do podstawowych kryteriów jakie brane są pod uwagę przy analizowaniu metod prywatyzacji zalicza się: - wielkość przedsiębiorstwa oraz stopień monopolizacji rynku, - sytuacje ekonomiczno-finansową przedsiębiorstwa, - strukturę organizacyjne przedsiębiorstwa, - wzajemne stosunki panujące w organizacji, - realne możliwości sprywatyzowania przedsiębiorstwa.
(cytat, str. 13) W etapie wstępnym prywatyzacji należy przeprowadzić analizę ekonomiczną, która ma na celu: - ustalenie sytuacji prawnej majątku przedsiębiorstwa, - ustalenie stanu ekonomiczno-finansowego, - określenie perspektyw rozwoju przedsiębiorstwa spółki, - oszacowanie wartości przedsiębiorstwa, - ocenę realizacji obowiązków wynikających z wymagań ochrony środowiska.
(cytat, str. 17) Analiza przedprywatyzacyjna obejmuje: - analizę sytuacji prawnej majątku, - analizę ekonomiczno finansową, - analizę stanu i perspektyw rozwoju, - ocenę stopnia realizacji obowiązków wynikających z tytułu ochrony środowiska i ochrony zabytków.
(cytat, str. 15 - 17) Prywatyzacja to proces decyzyjny, obejmujący następujące problemy decyzyjne: - wybór - w ramach komercjalizacji - formy organizacyjnej skomercjalizowanego przedsiębiorstwa państwowego; - wybór podmiotu doradczego, który odpowiada za: - opracowanie analizy przedprywatyzacyjnej, - oszacowanie wartości przedsiębiorstwa; - wynegocjowanie ceny sprzedaży; - zawarcie umowy sprzedaży przedsiębiorstwa; - nadzór sprzedającego (w przypadku przedsiębiorstwa państwowego - jest to Skarb Państwa) nad wykonaniem warunków umowy sprzedaży przedsiębiorstwa.
(cytat, str. 49) Prywatyzacja jest aktem ograniczenia roli państwa w społeczeństwie oraz zwiększenia roli własności i działalności prywatnej. Odbywać się może poprzez przenoszenie praw własności z sektora państwowego do prywatnego lub przez autonomiczny rozwój nowych, prywatnych jednostek gospodarczych.