Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 167) Konkurencyjność oznacza zatem zdolność do długotrwałego, efektywnego wzrostu. Jej elementami są efektywność, dynamika rozwoju oraz elastyczność badanego podmiotu gospodarczego, sektora.
(cytat, str. 34) Podejmując zadanie przeprowadzenia analizy konkurencyjności sektora turystyki na tle innych sektorów, należy poddać ocenie co najmniej następujące problemy:
organizację turystyki w Polsce i system zarządzania tą sferą,
jakość świadczonych usług,
innowacyjność w tworzeniu produktu turystycznego,
udział zatrudnienia w sektorze turystycznym w stosunku do zatrudnienia ogółem w gospodarce,
udział sektora turystycznego w tworzeniu dochodu narodowego,
rozwój inwestycji paraturystycznych.
Słowa kluczowe:turystyka, konkurencyjność Komentarze i źródła pierwotne: Grzegorz Krzos, Zarządzanie projektami współfinansowanymi ze srodków unijnych w przedsiębiorstwach dolnosląskich. Kompendium wiedzy o zarządzaniu projektami, PM BOK Guide: 2000 Edition, Warszawa 2003.
(cytat, str. 161) Konkurencyjność zaczyna się wraz ze zdolnością organizacji do zaadaptowania się do wpływów otoczenia, co jest osiągane poprzez jakość zasobów organizacji, a w szczególności zasobów ludzkich. Jednakże determinanta konkurencyjności to sprawa nie tylko zasobów ludzkich, ale także ich interakcji, relacji oraz ról - w zakresie tworzenia i stosowania wiedzy -
(cytat, str. 71) Wyznacznikami konkurencyjności przedsiębiorstw na rynku są kluczowe czynniki sukcesu. Na podstawie przeprowadzonych badań do najbardziej istotnych zalicza się następujące: - poziom technologiczny i jakościowy pierwszego produktu badanego przedsiębiorstwa; - poziom technologiczny i jakościowy drugiego produktu badanego przedsiębiorstwa; - kompetencje kadry inżyniersko-technicznej; - kompetencje kadry marketingowej; - poziom technologii i parku maszynowego; - proporcja w jakiej nadwyżki finansowe i kredyty przeznaczane są na zwiększenie możliwości technologicznych i marketingowych przedsiębiorstwa.
(cytat, str. 71) W rankingu międzynarodowym nasz kraj (system zarządzania) otrzymał w 1994 roku 41 miejsce (na ponad 50 badanych krajów), a w 1998 roku spadł na 44 miejsce. Oceny konkurencyjności dokonał World Economic Forum, przyjmując za kryterium osiem grup czynników: makroekonomiczne wskaźniki rozwoju gospodarczego, otwartość gospodarki, polityka rządu, finanse danego kraju, technologia, zarządzanie, zasoby pracy, instytucje.
(cytat, str. 145) Zarówno strategia aliansu strategicznego, jak i strategia nabycia innej firmy są rozwiązaniami najczęściej stosowanymi przez przedsiębiorstwa pragnące powiększyć swoje szanse na uzyskanie trwałej przewagi konkurencyjnej drogą umocnienia pozycji na macierzy producenta w kategoriach efektywności ogólnej i efektywności kosztowej.
(cytat, str. 113) Stworzenie aliansu z partnerem zewnętrznym pozwala rozwiązać wiele z problemów polegających na braku odpowiednich zasobów i cech konkurencyjności. Wykorzystanie tego wariantu umożliwia dokonanie mariażu pomiędzy nowymi produktami jednej firmy a nie zagospodarowanym potencjałem służb sprzedaży innej firmy oraz bardzo poważnie skrócić czas, jaki upływa od powstania produktu do wprowadzenia go na rynek.
(cytat, str. 54) Aby uzyskać prawo wejścia na rynek, nowe firmy mogą konkurować niższymi cenami lub atrakcyjniejszą ofertą produktową, lub jednym i drugim.
(cytat, str. 50) Porter dowodzi, że w dowolnym sektorze działa pięć sił konkurencyjnych, które wspólnie decydują o jego potencjalnej dochodowości. Są to: - Rywalizacja wśród istniejących firm. - Bariery wejścia na rynek dla nowych firm. - Siła przetargowa nabywców. - Siła przetargowa dostawców. - Zagrożenie ze strony produktów i usług substytucyjnych.
(cytat, str. 35) Konkurencyjność systemowa zwykle obejmuje szerokie spektrum podstawowych działań wykonywanych przez firmę. Mogą one stanowić równie poważne źródło przewagi konkurencyjnej, jak jej łatwiejsze do zdefiniowania umiejętności operacyjne i dotyczą zarówno aspektu efektywności ogólnej, jak i efektywności kosztowej danej firmy.
(cytat, str. 35) Konkurencyjność operacyjna to konkretne "techniczne" umiejętności, które są istotne z punktu widzenia funkcjonowania na określonym rynku.
(cytat, str. 209) M. Porter wyróżnił dwa modele osiągania konkurencyjności i efektywności. Pierwszy z nich polega na obniżaniu kosztów przez stałą restrukturyzację, a więc działania racjonalizujące zatrudnienie, organizację produkcji i zarządzania, technologie, strukturę produkcji i rynków. Model drugi osiągania konkurencyjności polega na permanentnym wdrażaniu innowacji produktowych, technologicznych, w zakresie organizacji,obsługi itp. Model pierwszy jest grą o sumie zerowej (stosując terminologię teorii gier), a więc wygrana w procesie konkurencji jakiegoś przedsiębiorstwa oznacza przegraną innego. Realizacja tego modelu powoduje marnotrawstwo środków oraz wolne tempo tworzenia i wdrażania innowacji. W efekcie rozwój całej gospodarki jest również wolny. Zastosowanie drugiego modelu skutkuje znacznie lepszym wykorzystaniem zasobów, co wynika ze znacznie szybszego tempa innowacji oraz faktu, że nastawienie się na ten model pozwala wygrywać wielu przedsiębiorstwom (nie jest to gra o sumie zerowej). Model pierwszy osiągania konkurencyjności i efektywności można określić jako restrukturyzacyjny,a drugi jako przedsiębiorczy.
(cytat, str. 239) Podstawowe założenia oraz zasady koncepcji konkurowania bazie czasu opracowane przez zespół BCG są następujące: - czas stanowi ekwiwalent pieniądza, produktywności, jakości oraz innowacji, - czas stanowi podstawowy czynnik konkurencyjności przedsiębiorstwa;jest to czynnik mierzalny, - zarząd przedsiębiorstwa powinien być zorientowany na czynnik czasu, a więc systematycznie mierzyć, analizować czasy różnych procesów oraz na tej podstawie budować działania krótko- oraz długookresowe, - w zarządzaniu powinna dominować orientacja na procesy, co umożliwia ich optymalizację z punktu widzenia czasu, - redukcja czasu powinna dotyczyć wszystkich sfer działalności przedsiębiorstwa (produkcja,zaopatrzenie, dystrybucja, B+R, czas realizacji zamówień), - bardzo istotną rolę w oszczędności czasu odgrywa praca zespołowa, uczenie się oraz system informacji.
(cytat, str. 120) Zainteresowanie przedsiębiorczości jako filozofią, koncepcją prowadzenia biznesu jest ściśle związane z podejściem zasobowym i kulturowym do kreowania konkurencyjności.
(cytat, str. 266) Specyfika nowoczesnego gospodarowania i prowadzenia biznesu, wynikająca z rozszerzającej się oraz pogłębiającej liberalizacji przepływu czynników produkcji i produktów, sprawia, że wzrasta zainteresowanie oceną udziału przede wszystkim czynników niematerialnych w kreowaniu konkurencyjności przedsiębiorstw. Powyższe przeobrażenia są wyróżnikiem tzw. nowej ekonomii, ....
(cytat, str. 256) ,,(...) przyjmując kryterium zasięgu prowadzonych rozważań, można przyjąć, że przedmiotem analizy może być: 1) konkurencyjność w ujęciu makroekonomicznym- dotyczy gospodarki narodowej, 2) konkurencyjność w ujęciu regionalnym- dotyczy regionu, 3) konkurencyjność w ujęciu gałęziowym- dotyczy gałęzi gospodarki narodowej, 4) konkurencyjność w ujęciu mikroekonomicznym- dotyczy przedsiębiorstwa.''
(cytat, str. 117) ,,Kluczowe uwarunkowania mikrokonkurencyjności to przede wszystkim: 1) efektywne zarządzanie procesami zachodzącymi w przedsiębiorstwie, a mianowicie: procesem technicznym i organizacyjnym, co warunkuje prawidłowe zarządzanie technologią, 2) optymalizacja podziału pracy między poszczególnymi przedsiębiorstwami, polegająca na tworzeniu warunków do ścisłego współdziałania przedsiębiorstw przemysłowych, dostawców, firm usługowych oraz wyspecjalizowanych instytucji badawczo-rozwojowych, 3) intensyfikacja kontaktów producentów z użytkownikami.''
(cytat, str. 21) Konkurencyjność często pojmowana jest jako zdolność do sprawnego realizowania celów, ale mając na uwadze osiągnięcie przewagi na rywalami tak, by była możliwie duża i trwała.
(cytat, str. 204) Najlepsze, co może się przydarzyć i w pracy, i w życiu, to być w otoczeniu ludzi mądrych i dobrych. Tak jak w przypadku ostrych konkurentów, uczysz się od nich i rozwijasz się dzięki nim.