Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 311) W procesie decyzyjnym wyróżnić można trzy zasadnicze fazy: - zbieranie i wykorzystywanie informacji potrzebnych do efektywnego oddziaływania na przedmiot kierowania; - przygotowanie i podejmowanie decyzji na podstawie wspomnianych informacji; - wykonanie odpowiednich czynności organizacyjnych i innych w celu realizacji podjętej decyzji.
(parafraza, str. 32 - 33) Na podstawie obserwacji procesu zakupu możemy wyszczególnić sześć kategorii uczestników procesu decyzyjnego: użytkowników, nabywców, osoby mające wpływ na decyzje zakupu (doradcy), decydentów, osoby zatwierdzające decyzje, osoby umożliwiające lub utrudniające dostęp do firmy (tzw. Strażnicy).
(cytat, str. 24) W procesie decyzyjnym konsumenta wyróżnia się kilka następujących po sobie faz o różnym czasie trwania i połączonych pętlą sprzężenia zwrotnego. Są to następujące etapy: - uświadomienie potrzeby, - identyfikacja sposobów zaspokojenia potrzeby, - ocena alternatyw wyboru, - zakup i jego ocena.
(cytat, str. 73) Doskonalenie procesów decyzyjnych jest składową przebudowy procesów gospodarczych - działalności określanej akronimem BPR. Rozwiązania informacyjno-komunikacyjne mogą wpływać na procesy wymagające przekształcenia. OSKG może oddziaływać na przebieg procesów gospodarczych, zwłaszcza przez: - zmianę zakresu przekazywanych informacji - zmianę częstości dostarczania informacji - zmianę sposobu prezentacji dostarczanych informacji - zmianę technologii komunikacji, modyfikującą możliwości działania decydenta.
(cytat, str. 196 - 197) "Złożoność procesów decyzyjnych charakteryzują następujące zjawiska: a) decyzje podejmuje kierownik - decydent, ale realizują ją pracownicy - wykonawcy, co może niekiedy wywoływać wzajemne niezrozumienie, a zawsze wywołuje problem komunikowania; b) decyzja często podejmowana jest nie przez pojedynczego kierownika, ale przez zespół, co ze względu na naturalną różnorodność poglądów i opinii oddala decyzję od optymalności i czyni ja kompromisową; c) problem decyzyjny dotyczy nie jednego, ale wielu celów, często sprzecznych ze sobą, opartych na różnych kryteriach, co znacznie zawęża swobodę decydowania i utrudnia wybór; d) liczba możliwych wariantów rozwiązania problemu jest bardzo duża, co powoduje, że ich analiza nawet za pomocą maszyn liczących staje się zbyt pracochłonna lub zbyt uproszczona, lub po prostu nieopłacalna; e) decyzja oddziaływa na otoczenie, wywołując jego reakcję, często przeciwną intencji decydenta, a więc wymagającą kilkakrotnej jego interwencji, czyli kilku decyzji w tej samej sprawie."
(cytat, str. 87) Podejmowanie decyzji jest procesem, w trakcie którego decydent musi sam definiować, analizować, oceniać, podejmować ryzyko i prowadzić skuteczne działanie.
(cytat, str. 39) Podejmowanie decyzji stanowi proces stanowiący ciąg zdarzeń prowadzący do ostatecznego rozstrzygnięcia. Do najważniejszych elementów decyzji należą: - podmiot decyzji, - cel decyzji, - problem decyzyjny, - wolność i wolna wola, - wybór, - odpowiedzialność, - środowisko albo kontekst decyzji.
(cytat, str. 40 - 42) Proces podejmowania decyzji składa się z trzech faz: 1) fazy rozpoznania, 2) fazy projektowania, 3) fazy wyboru.
W pierwszej fazie procesu decyzyjnego menedżer powinien uzyskać odpowiedź na następujące pytanie: Jaki jest do rozwiązania problem decyzyjny? W fazie projektowania menedżer powinien otrzymać odpowiedź na pytanie: jakie są możliwe rozwiązania danego problemu decyzyjnego oraz jaka jest ocena poszczególnych rozwiązań? W fazie wyboru menedżer powinien uzyskać odpowiedź na następujące pytanie: które rozwiązanie danego problemu jest najlepsze?
(cytat, str. 45) Istnieje kilka sposobów mających na celu zwiększenie racjonalności decyzji. Podstawowymi sposobami jest podnoszenie kwalifikacji decydenta oraz podejmowanie decyzji w oparciu o naukowe metody, czyli decydowanie zgodne z fazami procesu decyzyjnego. Kolejnymi sposobami są: włączanie w proces decyzyjny środków technicznych, takich jak komputer, upraszczanie struktur organizacyjnych oraz posługiwanie się technikami organizatorskimi, które ułatwiają podjęcie decyzji.
(parafraza, str. 98 - 107) Proces decyzyjny dotyczący doboru mediów i środków reklamy obejmuje następujące etapy: 1) Ustalenie celów użycia mediów reklamy. 2) Ustalenie zasadniczej strategii mediów. 3) Wybór mediów reklamy. 4) Wybór środków reklamy przy wykorzystaniu kryteriów ilościowych i jakościowych. 5) Szczegółowe pozycje w ramach środków reklamy. 6) Harmonogram użycia środków reklamy.
(cytat, str. 15) Tworząc systemy bazujące na wiedzy ( SBW) możemy korzystać z osiągnięć uzyskanych w różnych podobszarach. Tym niemniej podstawowa jest akwizycja wiedzy oraz reprezentowanie wiedzy w komputerze, związane z obszarem, który określiliśmy jako maszyny uczące się. Z funkcjonalnego punktu widzenia SBW są to programy komputerowe oraz dane pozwalające na rozwiązywanie problemu poprzez systematyczne stosowanie wiedzy.
(parafraza, str. 29) Kategorie A.H. Simona opisujące proces decyzyjny Rozpoznawanie: Zawiera działanie takie, jak porównanie statusu bieżącego z celami lub standardami Projektowanie: Obejmuje czynności związane z rozwojem badań nad wariantami Wybór: Pokrywa działania związane z oceną oraz wyborem ze zbioru wariantów
(cytat, str. 14 - 15) Można uznać, że proces decyzyjny składa się z dwóch etapów: analitycznego, czyli procedury przygotowania decyzji, oraz etapu, w którym jest podejmowana właściwa decyzja. Procedura przygotowawcza obejmuje następujące czynności analityczne, zwane też czynnościami przeddecyzyjnymi : - zbieranie danych, - przeliczanie danych, aby przekształcić je w informacje decyzyjne, - strukturalizację informacji w postaci wariantów decyzji wraz z ustaleniem kryteriów ich oceny i wyboru
Słowa kluczowe:proces decyzyjny Komentarze i źródła pierwotne: Jajuga T, Słoński T., Finanse spółek. Długoterminowe decyzje inwestycyjne i finansowe, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 1997, s. 209
(cytat, str. 33) Ph. Kotler wyróżnia pięć typów uczestników procesu decyzyjnego odgrywających różne role: 1) inicjator - osoba, która jako pierwsza wysuwa pomysł zakupy określonego dobra lub usługi, 2) doradca - osoba, której poglądy lub rady mają pewną wagę w podjęciu ostatecznej decyzji, 3) decydent - osoba, która decyduje o wszystkich składnikach decyzji zakupu: czy kupić, co kupić, jak kupić, gdzie kupić, 4) nabywca - osoba, która dokonuje właściwego zakupu, 5) użytkownik - osoba, która konsumuje lub użytkuje produkt lub usługę.
(cytat, str. 41) Trzeba zauważyć, że każdy proces decyzyjny, niezależnie od dziedziny, której dotyczy, czy stopnia złożoności, posiada pewne wspólne charakterystyczne cechy: 1) występuje podmiot podejmujący decyzję; 2) obejmuje określony zbiór decyzji dopuszczalnych. Zbiór ten może mieć różną liczbę elementów, ale co najmniej dwa; 3) występuje zbiór stanów świata zewnętrznego, mający wpływ na wynik decyzji, który nie jest kontrolowany przez podmiot ją podejmujący; 4) występuje funkcja korzyści. O wyborze decyzji rozstrzyga efekt, jaki przynosi decyzja. Jeśli każdej możliwej parze decyzji i stanu świata zewnętrznego przypiszemy pewną wartość, którą nazwiemy korzyścią, to funkcję korzyści możemy zapisać: K=f(D,Z) gdzie: K - korzyść, D - zbiór decyzji dopuszczalnych, Z - zbiór stanów świata zewnętrznego; 5) występuje niepewność co do stanów świata zewnętrznego. W momencie podejmowania decyzji podmiot najczęściej nie zna stanów świata zewnętrznego, a tym samym nie może określić korzyści płynącej z podjęcia danej decyzji. Brak niepewności oznacza, że w momencie podejmowania decyzji znany jest stan świata zewnętrznego. W tym przypadku model ulega znacznemu uproszczeniu i składa się tylko z jednego elementu. W tej sytuacji funkcja korzyści jest funkcją tylko jednej zmiennej - wybranej przez podmiot decyzji.
(cytat, str. 18) "Ażeby informacje w firmie spełniały właściwą rolę, powinny być opracowywane według określonych wymogów, Innymi słowy powinny tworzyć system, który zapewniałby przede wszystkim dobór i kompletność informacji oraz jej szybkość umożliwiającą wykorzystanie w procesie decyzyjnym."